Hur ha råd med häst?

Emmel

Trådstartare
hur har ni alla råd med häst? Jag jobbar heltid men får det ändå inte att gå ihop. Jag har inte 5000 över varje månad som hästen ungefär kommer kosta med stallplats, hö, spån, hovslagare, försäkring och träningar. Plus övriga kostnader bland annat spara en tusenlapp i månaden till evt veterinären.

Hyr mitt boende och har bil, hund, katt och två barn. Annars lever jag väldigt snålt har varken Spotify eller Netflix. Röker och snusar inte och lägger sällan pengar på utemat eller godis och läsk.

Inkomst 28 i månaden. Hur gör ni?

Förutom månadskostnader så ska man ha råd med inköpspriset på både häst och en bra sadel som passar.. bara där ca 100 000 kronor
 
Jämför du dig med andra i samma situation? Många lever ju med partner och delar kostnader för boende och barn vilket frigör en del pengar. Andra försakar allt annat eller får kanske bidrag från föräldrar för att hålla på. De som kan hålla häst (kanske ffa nu, för nu blir det bara dyrare) och ändå ha andra intressen, djur och har goda inkomster och/eller låga utgifter. Det är förbaskat tråkigt men det är där man får börja tror jag. Spara till ett billigare boende, handla aldrig på kredit och pressa allt runtomkring, som ditt exempel med abonnemangen. Sen kostar ju barn pengar, men det bör åtminstone plana ut när de växer upp.

Jag har ingen häst längre för det krävs personligen stora marginaler för att inte ha en klump i magen av oro, och då kan jag glömma att investera i hus och fordon. Det är inte kul när det låser ute andra drömmar eller är på håret varje gång veterinär behövs.
 
Har inte barn. 🤷‍♀️ gissar på det kostar ganska mycket med barn överlag. Hade sparkonto som jag köpte hästen för, har bra betald jobb så har pengar till att köpa grejorna jag vill ha och har just nu två hästar uppstallade. Dock är stallhyran runt här väldigt mycket billigare än i storstäder.
Har billig bostad och sambo, så mina kostnader är låga jämfört med andra. Har räknat på jag har runt 10-15K över i månanden ungefär när allt är betald av fasta utgifter.
Röker, snusar inte. Dricker sällen alkohol. Lägger dock en del pengar på att äta ute på helger o så, men annars inte. Har nog lagt mer pengar på utrustning vid köp av ny häst än allt annat :)

Har helt enkelt prioriterat häst över barn. Många runt om mig som har häst har gjort samma. eller har hästarna hemma, eller väldigt bra betalda jobb. Kan se pusslet skulle vara svårt att få ihop med barn. Så det blir nog inga.
 
hur har ni alla råd med häst? Jag jobbar heltid men får det ändå inte att gå ihop. Jag har inte 5000 över varje månad som hästen ungefär kommer kosta med stallplats, hö, spån, hovslagare, försäkring och träningar. Plus övriga kostnader bland annat spara en tusenlapp i månaden till evt veterinären.

Hyr mitt boende och har bil, hund, katt och två barn. Annars lever jag väldigt snålt har varken Spotify eller Netflix. Röker och snusar inte och lägger sällan pengar på utemat eller godis och läsk.

Inkomst 28 i månaden. Hur gör ni?

Förutom månadskostnader så ska man ha råd med inköpspriset på både häst och en bra sadel som passar.. bara där ca 100 000 kronor
Skulle troligen inte ha råd med 2 barn, hund, katt, bil OCH häst. Trots mer i lön.
 
Jag jobbar heltid, ingen jättefet lön men ändå okej. Jag bor ihop med min sambo så vi delar 50/50 på gemensamma utgifter. Vi har inga barn, bara 2 hundar som inte kostar några stora summor och jag prioriterar min häst framför att tex shoppa, äta ute, resa och allmänt konsumera pengar på andra icke nödvändiga saker. Jag har inga billån eller andra lån utöver bolånet, billigt mobilabonemang och använder jobbets förmånskort så mycket som möjligt när jag handlar mat.

Jag tror nyckeln för de flesta vanliga hästägare är att prioritera hårt och helt enkelt ha rätt förutsättningar.
 
Det korta svaret är väl att vi gjorde investeringar för 15 år sedan.

I form av utbildning till jobb med bra lön, inköp av egen gård med renoveringsbehov efter att ha jobbat i några år och sparat allt som gick. Lågt inköpspris och sedan långsamt byggt upp det som vi vill ha det, med ett minimum av lån. Sen fick vi barn.
Vi har billiga bilar, som maken kan laga. Köper inte mat ute, utan äter mina tråkiga matlådor med köttfärssås i all oändlighet. Inga nya kläder, inga resor, ingen frissa, alla pengarna går in i hästarna.

En sak som är plågsamt uppenbar ibland är att jag aldrig kunnat ha häst på det sättet som jag har om jag inte hade min man. Både för ekonomin, men också för att jag inte fysiskt orkar sköta allt själv. Och att han är så himla händig.
Tur jag tycker om honom :grin:
 
Jag jobbar heltid, ingen jättefet lön men ändå okej. Jag bor ihop med min sambo så vi delar 50/50 på gemensamma utgifter. Vi har inga barn, bara 2 hundar som inte kostar några stora summor och jag prioriterar min häst framför att tex shoppa, äta ute, resa och allmänt konsumera pengar på andra icke nödvändiga saker. Jag har inga billån eller andra lån utöver bolånet, billigt mobilabonemang och använder jobbets förmånskort så mycket som möjligt när jag handlar mat.

Jag tror nyckeln för de flesta vanliga hästägare är att prioritera hårt och helt enkelt ha rätt förutsättningar.
Tillägg, vi bor också i ett relativt billigt hus. Vi hade klarat att köpa hus för 3 ggr så mycket men valde att ha ett mindre bolån och sen amortera mer än minimum istället, för att korta avbetalningstiden.

Sen är det också det här med vad hästen kostar, ifall man kan casha den eller måste låna till köpet. Ett lån på 100' kostar ändå ett par tusen per månad och 100' är ändå ingen ovanlig summa för en ridhäst idag. Sen är det också en faktor vad hästen kräver i underhåll, om den klarar sig barfota eller måste ha specialskor runt om, om den är lättfödd eller måste äta för två för att hålla hullet, ras påverkar försäkringspremien, skadebenägenhet osv.

Än så länge har jag haft tur med min häst men även om man har råd med hästen till vardags sas så har man inte råd med vilka nya utgifter som helst, speciellt inte om det blir extra utgifter under en väldigt lång period eller tom resten av hästens liv.
 
Billigt boende, ingen bil och inga barn. Är gift numera men hade råd även när jag var singel.

Rekommenderar dig att kolla upp Budgetfröken för att få hjälp med att budgetera och därmed kanske så småningom, kunna köpa dig en häst.
 
Inga barn, bor själv på en liten och enkel gård med fyra katter och två hästar (billiga i inköp). Jag jobbar mycket (heltid + övertid när det finns) och när det är klart så orkar jag inte så mycket mer än att göra det som ska göras runt hästar och gård.
Åker aldrig på träningar, har inte paddock utan rider bara i skogen och har hästar som kan vila en vecka utan att explodera.
 
Har senaste 7 åren haft egen liten gård (först hyrde, sen köpte). Gått utbildningar i verka hovar så jag kan göra det själv (och köpte hästar som varit barfota hela livet).

Köper begagnad utrustning. Köper billiga hästar. Tävlar inte. Lägger 2-6000kr per år på clinics eller lektioner.

Jag är inte rik, men mina hästar är extremt billiga i drift för att jag valt att göra nästan allt jobb själv utom veterinärvård och bra tandläkare.

Jag har barn och katter också.

Jag håller inte riktigt för heltidsjobb (är autistisk) men just nu klarar vi oss på 1 inkomst. Så då passar jag på att lägga mycket tid på att träna hästarna. Men om jag jobbar mycket så får dom vila.
 
Bor i stor villa med make och katt i ett mindre samhälle och pendlar till jobbet. Inga barn och inga planer på att skaffa. Båda har välbetalda jobb, dock har maken också en dyr hobby. Hästen inackorderad i ett stall nära hemmet. Har inga problem att lägga 5-15 000 kr på hästen varje månad om jag så vill.
 
hur har ni alla råd med häst? Jag jobbar heltid men får det ändå inte att gå ihop. Jag har inte 5000 över varje månad som hästen ungefär kommer kosta med stallplats, hö, spån, hovslagare, försäkring och träningar. Plus övriga kostnader bland annat spara en tusenlapp i månaden till evt veterinären.

Hyr mitt boende och har bil, hund, katt och två barn. Annars lever jag väldigt snålt har varken Spotify eller Netflix. Röker och snusar inte och lägger sällan pengar på utemat eller godis och läsk.

Inkomst 28 i månaden. Hur gör ni?

Förutom månadskostnader så ska man ha råd med inköpspriset på både häst och en bra sadel som passar.. bara där ca 100 000 kronor
Inga barn, ingen hund, högre lön, delar livskostnaderna med min man.
Prioriterar ändå vad jag gör med pengarna på ett annat sätt än en del andra.

Har hästarna hemma på egen gård. Det är dock inte nödvändigtvis billigare än vad det skulle vara för dog att ha en inackorderad eftersom jag har flera (och bolån att betala). Mina hästar var raser som var billiga i inköp, och har valt sadlar som passar men begagnade.

Oklart om jag skulle klara en häst idag på din lön heller, utan barn. Det beror nog helt på boendekostnad och pendlingsavstånd.
 
Jag har två hästar (inackorderade) två barn, tre katter, man (med medelinkomst), villa och 3 bilar och höga bränslekostnader. Sparar inte medveten in på något utan vi köper det vi vill. Reser inte så ofta dock av rent ointresse. Tror jag får ihop det genom att ta extrapass på jobbet eller nåt, jag vet faktiskt inte 🙈😂
 
Jag hade inte heller en massa pengar över varje månad innan jag köpte häst, jag är usel på att spara så pengarna tenderar att gå åt om de finns. Sen när jag väl hade hästen var det inga problem, men då har jag högre inkomst än dig så utrymmet i budgeten fanns egentligen.

Men jag tänker att det lite handlar om att lägga om livsstilen. Vissa saker känns rätt självklara att lägga pengar på men sen skaffar man häst och då får de prioriteras bort.

Ett exempel för min del var att jag kraftigt drog ner på frisörbesök och sånt. Jag har färgat håret sedan mellanstadiet men inför att jag skulle köpa häst så slutade färgade min frisör in håret nära min naturliga färg så att jag sedan kunde sluta. Jag lade ganska mycket pengar på håret innan (täta frisörbesök där jag färgade varje gång, färgbomber osv) så där sparade jag in en rejäl slant.

Men man får se över sina kostnader generellt och se vad man kan dra in på. Även fundera på vilken typ av hästhållning man har råd med och om det ändå är värt det. Kollektivstall framför inackorderingsstall med service, stall utan ridhus, hålla nere tävling/träning osv.
Det varierar kraftigt hur mycket folks hästar kostar dem, finns gamla trådar där det blir tydligt. Jag är en av dem som lägger mycket pengar på hästen men jag hade nog inte velat ha häst på annat sätt heller..
 
Högre lön, är gift (har ett barn). Bor på egen gård, men har haft hästen inackorderad innan - dock inte någon dyr och flashig stallplats så oklart om det är billigare hemma om man räknar in helheten (lån, stallbygget..). Har tre hästar idag men två är små och billiga i drift.
I jämförelse med vänner utan häst (iofs utan barn också) så reser vi mycket mindre utomlands.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har haft en hästpaus nu i 2 år då jag studerat och min häst blev till åren och fick tas bort i samband med att jag började...
Svar
17
· Visningar
2 009
Hästmänniskan Hej! Jag är 27 år gammal och har alltid hållt på med hästar (med undantag för pauser något år hit och dit). Jag har aldrig riktigt...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 442
Senast: Vitsippan
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag lär ju knappast komma tillbaka på mitt jobb som administratör på heltid, så jag tror jag behöver kolla efter alternativ. Ett...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 295
Senast: Trissa
·
Juridik & Ekonomi Jag har funderat på en sak, jag vet att pengar är ett väldigt laddat och känsligt ämne men undrar var gränsen går för att räknas som rik...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
10 599
Senast: avslutat medlemskap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp