Hur ha råd med häst?

Jag tjänar "ok", har inga barn, inget hus, reser inte osv. Har sambo och vi delar boendekostnad, mat och sånt - men hästen, min bil osv betalar jag själv så det blir inte så mycket över till annat utan "har häst" är det jag gör.
Köper mycket av häst- och ryttarutrustning begagnat (undantaget typ hjälm).
Stallplatsen kostar en hel del och jag hade absolut kunnat flytta hästen till ett billigare stall - som exempel kostade förra stallplatsen hälften så mycket, men då förlorar jag ridhuset, de anlagda ridvägarna, tränare i stallet osv.

Ibland känner jag att det kostar för mycket, särskilt eftersom jag vill kunna flytta till hus med tiden och hästen tar mycket av pengarna, men samtidigt mår jag bra av att ha hästen så därför prioriteras det nu. Dock tror jag inte att jag skulle lösa både häst och barn kostnadsmässigt.
 
Jag har stall hemma och har en månadskostnad för hästarna på 8000 i månaden inklusive arrende, försäkringar osv(två stora, två minisar). Vi har barn, bilar och hund också. Båda har jobb och får ut ca 50 000 i månaden tillsammans. Jag reser sällan, går väldigt sällan ut, klipper håret själv och köper sällan kläder. Men, jag håller med andra här. Det är en livsstil.
 
Har inte råd och därför har jag inte heller nån häst :(
Men tänker att min tid kommer igen när barnen är utflugna om så där 10 år.
 
Inga barn, ingen hund, högre lön och det är ändå tajt vissa månader. Köper nästan aldrig kläder till mig själv, enda lyxen utöver hästen är frisören.

Bor ensam och lite för dyrt men letar billigare boende (hyresrätt). Bor idag i ett relativt attraktivt område och letar mig utåt 'fulare' områden så det bör gå att lösa. Räknar med att minska kostnaden för hyra och parkering med 1500-2000 per månad samtidigt som jag kommer korta av resvägen till stallet. Jag tittar helt enkelt på att optimera mitt boende för att kunna ha större marginaler för att ha häst. Det blir närmare nuvarande stall men jag har även konstaterat att det finns många stall åt det hållet så om jag behöver flytta hästen så går det att ha honom åt samma håll som idag.
 
Jag har mina hästar inackorderade "halvdyrt" men då ingår grovfoder så jag slipper ha ångest över det varje år. Lägger ca 5000 kr/häst varje månad. I gengäld har jag inga andra stora utgifter. Jag har inga barn, låg boendekostnad då jag bor litet (1 rok), köper kläder för max 600 kr/månad. Har ändå kunnat spara en hyfsat stor buffert för oväntade utgifter, men nu är det slutsparat iom höjd stallhyra och ytterligare en häst. Har inte rest sedan 2019 och den resan hade jag sparat till under flera år. Jag varken röker, dricker eller snusar, så jag misstänker att även det sparar in en del pengar.

En gång om året handlar jag alla "måste-ha-saker" och det är på black friday. Dvs jag försöker alltid köpa saker rabatterat. Hästarna i sig är billiga på så vis att de är friska och har låg försäkringspremie (inte ponnyn, hon kostar lika mycket som de andra två tillsammans fast hon har lägre veterinärvård). Målet är egentligen att bara ha en häst, men av olika anledningar är de tre nu. Kommer inte köpa fler hästar förrän fölet är gammalt och inte går att rida på längre. Så om 30 år kanske? ;)

Sist jag köpte häst kostade hon dessutom 12000 kr, då jag köpte ett föl och det gjorde att alla andra utgifter kom successivt. Tog en sadel på avbetalning för tio år sen, den betalade jag av på två månader och har sen ridit många mil i.
 
Har alltid haft häst utan något uppehåll sen barnsben, så har alltid räknat in den utgiften i budgeten, och anpassar resten efter det. Har två barn, just nu bara en häst, en ponny som barnen rider och jag jobbar från marken, kör osv. Har även två hundar och diverse andra husdjur. Har stått i billiga (i Stockholms mått) kollektivstall, just nu står vi med ridhus och fullservice, men det är för Stockholms mått även där, billigt och väldigt nära hemmet.

Men som sagt, alltid anpassat resor och annan konsumtion efter att häst är inräknat, och har aldrig haft dyra hästar, efter mitt swb som föräldrarna köpte som tonåring, har jag inte haft någon dyr häst som krävt direkt sparande, så har rullat på helt enkelt.

Har visserligen en hästtansport, men den kom vi över billigt pga behövde bytas golv på, vilket vi gjorde, la in ett plastgolv, och eftersom den är glasfiber, så håller den fint och är funktionell trots den köptes på lönen.

Lägger ingenting på skönhet, är inte intresserad av kläder eller smink utan nöjer mig med de basala, barnen har som tur inte heller fått intresse för sånt, så just nu är det bruk före stuk, och eftersom barnen älskar stallet och ponnyn lägger vi all tid där, dvs inget annat dyrt intresse eller fritidsaktivitet. 👏
 
Jag har något högre lön än dig och inga barn. Försöker hålla övriga utgifter låga. Prioriterar idag stallplats med ridhus och mycket service gällande in- och utsläpp samt fodringar. Försöker även träna för tränare varje vecka.
 
Inga barn för mig heller och en ok lön samt boende som gör att jag kan ha hästarna hemma. Skulle aldrig orkat med heltidsjobb och hästar annars. Bra med bete så jag bara behöver köpa grovfoder för 5-6 månader om året gör sitt till också. Utöver det så se över utgifter och vara mycket noga med val av tex försäkringsbolag, satt och jämförde för någon månad sen och insåg att jag betalar mer än dubbelt vad som är nödvändigt för ena hästen om jag byter bolag.
 
Har alltid haft häst utan något uppehåll sen barnsben, så har alltid räknat in den utgiften i budgeten, och anpassar resten efter det. Har två barn, just nu bara en häst, en ponny som barnen rider och jag jobbar från marken, kör osv. Har även två hundar och diverse andra husdjur. Har stått i billiga (i Stockholms mått) kollektivstall, just nu står vi med ridhus och fullservice, men det är för Stockholms mått även där, billigt och väldigt nära hemmet.

Men som sagt, alltid anpassat resor och annan konsumtion efter att häst är inräknat, och har aldrig haft dyra hästar, efter mitt swb som föräldrarna köpte som tonåring, har jag inte haft någon dyr häst som krävt direkt sparande, så har rullat på helt enkelt.

Har visserligen en hästtansport, men den kom vi över billigt pga behövde bytas golv på, vilket vi gjorde, la in ett plastgolv, och eftersom den är glasfiber, så håller den fint och är funktionell trots den köptes på lönen.

Lägger ingenting på skönhet, är inte intresserad av kläder eller smink utan nöjer mig med de basala, barnen har som tur inte heller fått intresse för sånt, så just nu är det bruk före stuk, och eftersom barnen älskar stallet och ponnyn lägger vi all tid där, dvs inget annat dyrt intresse eller fritidsaktivitet. 👏
Låter som jag minus barnen då; alltid haft häst utan uppehåll och prioriterat det och de kostnaderna :).
 
På Buke och i hästkretsar kan man lätt få intrycket att egen häst är något alla har. I själva verket är det Buke som befolkas av den pyttelilla minoriteten av befolkningen som är hästägare. En minoritet som, vilket ses i tråden, är villiga att prioritera väldigt hårt gällande både pengar och tid.

Det vanliga är att inte ha råd (eller tid).
 
På Buke och i hästkretsar kan man lätt få intrycket att egen häst är något alla har. I själva verket är det Buke som befolkas av den pyttelilla minoriteten av befolkningen som är hästägare. En minoritet som, vilket ses i tråden, är villiga att prioritera väldigt hårt gällande både pengar och tid.

Det vanliga är att inte ha råd (eller tid).
Jag anser mig inte prioritera speciellt mycket ekonomiskt, men det kanske beror på att jag inte har levt på något annat sätt?
 
På Buke och i hästkretsar kan man lätt få intrycket att egen häst är något alla har. I själva verket är det Buke som befolkas av den pyttelilla minoriteten av befolkningen som är hästägare. En minoritet som, vilket ses i tråden, är villiga att prioritera väldigt hårt gällande både pengar och tid.

Det vanliga är att inte ha råd (eller tid).
Tack! Saknade det perspektivet i tråden och du formulerade det väldigt träffsäkert.
 
Jag anser mig inte prioritera speciellt mycket ekonomiskt, men det kanske beror på att jag inte har levt på något annat sätt?
Jag tror det är lättare att fortsätta i samma hjulspår som man alltid gjort än att behöva göra förändringar. Jag har också alltid levt "snålt" och aldrig haft verken behov av eller sug efter att lägga pengar på tex kläder, smink, utemat, resor eller liknande eftersom det är så jag vuxit upp. Hade man däremot vuxit upp med frikostiga utgifter på andra saker hade det absolut tagit emot att ställa om och snåla in för att ha råd med en häst.
 
Jag anser mig inte prioritera speciellt mycket ekonomiskt, men det kanske beror på att jag inte har levt på något annat sätt?
Ja alltså det är ju mycket svårare att ställa om plånboken till hästägande om man som vuxen har levt utan egen häst. Jag hade egen häst som tonåring och ung vuxen (bland annat på CSN när jag var student) men efter många år utan egen häst så var det inte solklart hur tusan jag skulle ha råd. Jag vet att jag ofta tänkte på det. Hur kunde jag ha råd med häst som student när jag levde på CSN men inte nu när jag jobbar och har en bra lön? Brukade ångra att jag sålde hästen, hade varit så mycket lättare ur denna aspekt om jag bara fortsatt ;)

Det gick ju att ställa om, men det tog några års funderingar innan jag väl kom till skott och bestämde mig för att det var värt att prioritera om.
 
Inga barn, ingen bil.
Sambo, 2 katter och häst. Jobbar på 10 min cykelavstånd från hemmet, hästen är 5 min cykelavstånd från hemmet.
Billig ras i inköp och drift. Tränar än så länge inte. Kostar under 5000kr i månaden, snittar ca 4000kr. Står i kollektiv.
Jobbar helttid.
 
Jag köpte häst som 36-åring och hade levt storstadsliv med mycket krogliv innan, mycket nya kläder, böcker och skivor (man köpte sånt då;)) . Jag fick lägga om liv för att få in hästen både ekonomiskt och tidsmässigt. Ett tag hade jag tre hästar på lösdrift, det var jobbigt främst ekonomiskt.
Nu har jag fått så bra ordning på ekonomin att jag har råd att ställa den häst jag har kvar i ett stall utan pass och jag kan betala för mockning. Jag har en rygg som krånglar ibland och det är oerhört skönt att slippa vara stressad för att den ska lägga av när den behöver vara okej för hästens skull.
 
Ja alltså det är ju mycket svårare att ställa om plånboken till hästägande om man som vuxen har levt utan egen häst. Jag hade egen häst som tonåring och ung vuxen (bland annat på CSN när jag var student) men efter många år utan egen häst så var det inte solklart hur tusan jag skulle ha råd. Jag vet att jag ofta tänkte på det. Hur kunde jag ha råd med häst som student när jag levde på CSN men inte nu när jag jobbar och har en bra lön? Brukade ångra att jag sålde hästen, hade varit så mycket lättare ur denna aspekt om jag bara fortsatt ;)

Det gick ju att ställa om, men det tog några års funderingar innan jag väl kom till skott och bestämde mig för att det var värt att prioritera om.
Jag har bara varit utan häst 8 månader sedan -05. Men la några tusen per månad, på ridlektioner och medryttarhäst istället.
 
Jag har inga barn, har sambo som jag delar boendekostnader etc med. Ingen privatägd bil och kan dra jobbresor etc via företaget. Har gratis kraftfoder och tillskott, gratis hästtandläkare, gratis kiropraktor till mig och häst.
Har hästen uppstallad med fullservice där det ingår träning om jag vill. Det frigör mer tid till jobb och annat som jag väljer att prioritera. Kostar mycket iom hos landslagsryttare där träning ingår om man vill och finns fint ridhus med mycket speglar, fin ridbana etc. Men det passar mig väldigt väl just nu att kunna släppa allt utom umgänge/träning. Och hästen står några minuter bort med cykel. Tyvärr ont om hovslagare här. Så den jag måste ha är dyr.
Jag har halvblod som har rätt dyr försäkring mot en del andra raser(värt att tänka på vid köp om man har tight budget).
Jag lägger alltså mycket pengar på hästen varje månad. Men häst är också mitt jobb.
Vi bor så off ute på landet att vi sällan är ute och äter dyrt eller gör så mycket annat sånt som kostar mycket regelbundet. Finns liksom inget sånt här. :laugh:
Har två, små hundar som äter några deciliter per dag och knappt kostar något. Jag shoppar just nu inte så mycket heller som jag gjort förr, vare sig till mig eller häst. Och vi har inte rest sedan Covid kom.

Jag är privilegierad på så vis att jag av min pappa fick en större summa pengar och fick även en lägenhet i Sthlm som yngre. Jag var då långtidssjukskriven efter gymnasiet och kunde behålla min gamle ponny som jag fått som yngre tack vare att min pappa hjälpte till ekonomiskt. Jag hade inga lån på lägenheten och kunde då leva hyfsat billigt.
Sen fick jag en unghäst när ponnyn var gammal. Han köptes billigt iom problembeteende. Men det var ändå ett halvblod med ok stam och exteriör etc. Så det var väl ändå en del pengar som jag skulle haft svårt att spara ihop till på existensminimum som jag fick som sjukskriven utan SGI. Och jag hade ju aldrig haft råd med två hästar i Sthlm utan min pappas hjälp under de åren då jag var så sjuk. Inte ens en! Och jag tränade mellan 3-6 ggr/v under många år. Det bekostades både av mig och sedan även av elever som ville få sina hästar ridna. För att ha råd att träna mer och lära mig mer gick jag som lärling och jobbade hos tränare tex.

Det kostar ju så otroligt olika mycket beroende på var man finns. Jag som är från Sthlm är ju van vid de priserna. Här omkring är ju stallhyrorna väääldigt mycket lägre i de vanliga stallarna. Här kan även folk med lägre inkomst och barn etc ha råd med häst på ett sätt som kan bli knepigt i Sthlm eller andra större städer.
 
Jag anser mig inte prioritera speciellt mycket ekonomiskt, men det kanske beror på att jag inte har levt på något annat sätt?

Jag tror det är lättare att fortsätta i samma hjulspår som man alltid gjort än att behöva göra förändringar. Jag har också alltid levt "snålt" och aldrig haft verken behov av eller sug efter att lägga pengar på tex kläder, smink, utemat, resor eller liknande eftersom det är så jag vuxit upp. Hade man däremot vuxit upp med frikostiga utgifter på andra saker hade det absolut tagit emot att ställa om och snåla in för att ha råd med en häst.

Detsamma gäller för mig, sedan jag fyllde arton och kunde köpa min egna häst har jag haft häst.

Jag är så van vid att prioritera hästägandet att mycket går på automatik, när vi kollade på hus så var möjlighet för hästhållning eller bygga för hästhållning ett kriterie högre än flashigt, nyrenoverat hus.
Kläder och annat köps främst på rea. Köps en bil så är kriteriet för att den fungera för hästägande högre än att den är bekväm för långresor.
Under åren har jag samlat på mig fungerande hästutrustning och bytt upp mig efter hand, kommer ihåg hur stolt jag var över min första hästtransport (enaxlad) jag betalade kontant och sedan bytt upp mig till tvåaxlad.
Jag är en jäkel på att hålla matkostnader nere och att kolla upp priser på nästan allt vi köper.

Dyra viner, kläder, inredning och utlandsresor har mig helt gått förbi. Däremot älskar jag känslan av att hålla i ett välskött mjukt träns i kvalitativt läder :laugh: :love:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har haft en hästpaus nu i 2 år då jag studerat och min häst blev till åren och fick tas bort i samband med att jag började...
Svar
17
· Visningar
2 009
Hästmänniskan Hej! Jag är 27 år gammal och har alltid hållt på med hästar (med undantag för pauser något år hit och dit). Jag har aldrig riktigt...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 442
Senast: Vitsippan
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag lär ju knappast komma tillbaka på mitt jobb som administratör på heltid, så jag tror jag behöver kolla efter alternativ. Ett...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 295
Senast: Trissa
·
Juridik & Ekonomi Jag har funderat på en sak, jag vet att pengar är ett väldigt laddat och känsligt ämne men undrar var gränsen går för att räknas som rik...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
10 599
Senast: avslutat medlemskap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp