Hur ha råd med häst?

Ja, det är en viktig poäng, det där med vad vi hästägare inte lägger pengar på.

Min senaste "långa resa" var en weekend i Stockholm förra året. Utomlands har jag inte varit på öh... 6 år?

Min bil är en riktig rishög (men oerhört billig i drift, skatt, försäkring). Vi har bara 1 bil, cyklar för kortare ärenden. Huset har jag lån på 2 millar på men driftskostnaden är snorlåg pga väldigt litet och bergvärme.

Idag unnade jag mig ett par nya fritidsbyxor och en regnjacka. Från Julas rea 😂. De flesta av mina plagg är köpta på second hand eller billiga kedjors rea.

Jag har betydligt mer pengar i min ridgarderob än min "vanliga" och då är inte min ridgarderob särskilt påkostad, dyrast är hjälmen.
 
Var någonstans i Sverige bor du? Det är mycket billigare att ha häst ”på landet” än så en storstadsregion.

Jag är frivilligt barnlös och har tre hästar. Varje gång jag har höjt min levnadsstandard har jag köpt en häst till :o så jag har levt som en student ungefär hela livet.
 
Har råd tack vare att jag har min sambo. Utan honom hade jag inte haft råd att ha en häst ens (har 4).

Vi bor i ett hus vi köpte som renoveringsobjekt för 13 år sen. Renoverat mycket själva, således rätt lågt belånade. Vi har två barn, två hundar, två bilar… Med andra ord saker som tenderar att kosta…

Hade jag bott ensam med barnen hade min lön som sagt inte räckt till att ha en häst ens.

Sen får man välja, jag köper aldrig saker till mig själv, klipper håret en gång om året, färgar inte. Äter sällan ute. Prioriterar att lägga pengarna på hästarna. Men även där får man tänka igenom köper ett varv innan man tar på sig spenderarbyxorna. Sambons intresse är jakt och han är också ganska återhållsam vad det gäller att köpa diverse prylar.
Vi reste ibland förr när vi bara hade två hästar och inte satsade på dotterns ridning på det viset vi gör nu (ingen elitsatsning utan bara lite tävlingar reglebundet och kontinuerliga lektioner).
Hästarna står i ett enkelt, billigt inackorderingsstall.
 
Ja, det är en viktig poäng, det där med vad vi hästägare inte lägger pengar på.

Min senaste "långa resa" var en weekend i Stockholm förra året. Utomlands har jag inte varit på öh... 6 år?

Min bil är en riktig rishög (men oerhört billig i drift, skatt, försäkring). Vi har bara 1 bil, cyklar för kortare ärenden. Huset har jag lån på 2 millar på men driftskostnaden är snorlåg pga väldigt litet och bergvärme.

Idag unnade jag mig ett par nya fritidsbyxor och en regnjacka. Från Julas rea 😂. De flesta av mina plagg är köpta på second hand eller billiga kedjors rea.

Jag har betydligt mer pengar i min ridgarderob än min "vanliga" och då är inte min ridgarderob särskilt påkostad, dyrast är hjälmen.
Jula har så mycket bra kläder!
 
Har partner, ett barn och en bil. :angel:
Jag tjänar några tusen över medianlönen men jobbar inte heltid, så ligger väl en tusenlapp över medianinkomst. Maken jobbar heltid och tjänar bättre. Gemensam ekonomi där hästarna är ett gemensamt intresse.

Nu när vi köpt egen gård är hästarna något billigare i drift, tidigare hade vi ju tre hästar inackorderade. Men det blir ju annat som kostar.

När jag bara hade en häst la jag typ 10 000 i månaden, med tre inackorderade blev det väl femton (tillsammans då). Olika stallhyra pga olika stall med olika förutsättningar.

Tycker nog vi inte väljer bort så mycket - vi väljer snarare till den här livsstilen, för den tar ju lika mycket tid som pengar :D
 
Inga barn, betydligt mer i lön, bott billigt i ettor hela livet och har en billig-i-drift elbil som jag köpte med ett arv.

Har dock tre hästar och stallhyran ökar, blir väldigt tajt i vinter.
 
Har mindre lön än dig men mannen har mer och vi delar ju på alla kostnader. Har en ponny, två barn hund och två rätt nya bilar....
Inköpspengarna Har jag sparat genom att lyckas sälja för mer än jag köpt. Det har gjort att vi kunnat köpa utan att belasta vardagsekonomin.

Löpande kostnader ligger på en 5000 o månaden och då är det ju dotterns fritidsintresse. Hon gör inget annat. Tidsmässigt hade jag inte kunnat ha en egen häst och två barn men jag hoppas vi kan dela häst nästa gång vi byter upp...
 
Har inte häst nu, men hund som kostar lika mycket (hunddagis är dyrt). Ensamstående utan barn. Tjänar mycket bra och har valt att ha lite dyrare boende (hus) och unna mig en del. Men skulle inte ha råd med häst, eller en hund till i nuläget om jag inte helt drog in på mycket annat insklusive sparande. Speciellt inte med tanke på kommande dyra elräkningar, stigande matpriser/dieselpriser m m.
 
Ensamstående utan barn. Relativt billigt boende i termer av att jag köpte hus innan den enorma prisökning som skett i mitt område senaste 5-6 åren, bor på gård så jag kan ha hästen hemma. Inga dyra vanor annat än hästarna och att typ hålla bilen hel och rullandes. Kan inte påstå att jag känner mig jätterik efter att månadens räkningar betalats dock.
 
Jag har två sparkonton, ett till mig och ett till diverse hästkostnader. Just för att veta att det finns pengar till hästarnas försäkringar, foder, hovslagare och även för att kunna täcka oförutsedda utgifter såsom veterinärbesök osv.

Det är liksom en livsstil och jag är så van vid den att jag inte kan tänka mig något annat. Prioriterar och sparar🤷‍♀️ och som många nämnt så är weekendresor till huvudstäder, frekventa restaurangbesök, shopping, nagelförlängningar, osv inte särskilt aktuellt😄
 
Tjänar en bra bit över medel och är gift ( mannen tjänar nog en bit under median). Bor i villa på landsbygd (ej så dyr) och pendlar till jobbet. Har 4 vuxna sedan länge utflugna barn och en sladdis på 10 år. Har en häst uppstallad på ridskolan. Är inte så intresserad av resor, uteliv, mode eller prylar. Har två 60000 kr bilar och en transport ( lån på den). Klarar oss bra trots stora utgifter på häst senaste året.
 
Skaplig lön, delade boendekostnader och prioriteringar är väl den snabba sammanfattningen till hur jag klarar av att finansiera två hästar. Nu har jag hästarna hemma, men innan dess var också en förutsättning att inte bo nära storstad pga stallhyrorna det medför.

Sen brukar jag raljera om hur mycket alla icke-hästmänniskor verkar åka på spa. Den budgetposten är definitivt 0 kr hos mig :p Precis som den för restaurangbesök, fikor, skor, och massa mer grejer. Tur att det är så kul med häst!
 
Jadu bra fråga. Jag bor i Västra Götaland, ca 10mil från Gbg i ett litet hus som jag äger själv och betalar på. Inga egna barn men två brorsdöttrar som är här någon gång i månaden. En bil från -14 och en hästtransport. Jag råkar ha 3hästar och en katt (gränsen på 4djur hålls hårt!) och vissa månader är det tajt. Ena hästen är dessutom sjuk så hon får snordyr medicin. Men det går inte att köpa det nya trendigaste och ibland får man lägga mer arbete på ex stallsysslor för att få ner kostnaden. Som jag kan inte ha de inhyrda i bygdens mest avancerade anläggning med ridhus och full service utan får välja det mindre stallet där man får hjälpas åt med in och utsläpp mm.

Kanske ska tilläggas att jag har ett mansdominerat yrke och att jag jobbar mer än heltid så lönen är bra
 
Jag har ju turen att ha två hästintresserad föräldrar trots att jag är vuxen. Min pappa tycker nog det är rätt skönt att ha avlastning i vardagen var det gäller hästarna. Vi äger den ena hästen tillsammans och det andra tre är hans. Men jag sköter alla lika mycket, hjälper till där det behövs, kör min egen osv. Han börjar bli äldre och har svårare nu förtiden när kroppen strejkar i perioder. Ingen av mina syskon är hästintresserad på det viset.
Så fast jag studerar har jag turen att kunna ha min häst kvar för att vi äger halva var.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har haft en hästpaus nu i 2 år då jag studerat och min häst blev till åren och fick tas bort i samband med att jag började...
Svar
17
· Visningar
2 009
Hästmänniskan Hej! Jag är 27 år gammal och har alltid hållt på med hästar (med undantag för pauser något år hit och dit). Jag har aldrig riktigt...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 442
Senast: Vitsippan
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag lär ju knappast komma tillbaka på mitt jobb som administratör på heltid, så jag tror jag behöver kolla efter alternativ. Ett...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 295
Senast: Trissa
·
Juridik & Ekonomi Jag har funderat på en sak, jag vet att pengar är ett väldigt laddat och känsligt ämne men undrar var gränsen går för att räknas som rik...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
10 599
Senast: avslutat medlemskap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp