Hur hade du gjort i den här situationen?

Sasse

Trådstartare
En vän/släkting till dig ska gifta sig. Ni träffar varandra några gånger om året i större sällskap och evenemang, men umgås inte annars. Av den här anledningen är du inte heller bjuden till bröllopet.

Du får frågan att köpa en present till brudparet för att fira deras dag.

Du får även frågan att skicka in en videosnutt på dig själv med en hälsning till brudparet, som sedan ska spelas upp på bröllopet.

Hade du köpt present/skickat en videohälsning? Varför, varför inte? Skiljer sig din tankegång huruvida det är en släkting eller vän som gifter sig?
 
En vän/släkting till dig ska gifta sig. Ni träffar varandra några gånger om året i större sällskap och evenemang, men umgås inte annars. Av den här anledningen är du inte heller bjuden till bröllopet.

Du får frågan att köpa en present till brudparet för att fira deras dag.

Du får även frågan att skicka in en videosnutt på dig själv med en hälsning till brudparet, som sedan ska spelas upp på bröllopet.

Hade du köpt present/skickat en videohälsning? Varför, varför inte? Skiljer sig din tankegång huruvida det är en släkting eller vän som gifter sig?
Berodde nog på mina känslor för personen?

Är det någon jag gillar skarpt men inte får tillfälle att träffa så ofta kanske jag skulle skickat en hälsning. Inte i form av video men kanske ett telegram eller ett kort?

Är mina känslor för personen svala så skulle jag inte gjort något alls.

Ser ingen skillnad i om det finns släktskap elelr inte.
 
Om jag inte var närmare bekant med paret än så och inte heller bjuden på bröllopet så hade jag varken köpt present eller spelat in nån videohälsning. Det känns rätt överdrivet att förvänta sig att även de man knappt träffar utöver "påtvingade" sammanhang ska engagera sig på det viset.

Hade en släkting eller god vän uttryckt liknande önskan så hade jag kanske kunnat sträcka mig till att köpa något litet, men videohälsning är bara att glömma för jag är kameraskygg som tusan. :down: Men jag har få vänner och liten släkt så just i mina sociala sammanhang lär jag bli bjuden till eventuella bröllop, och då kan jag lika gärna ta lyckönskningar osv öga mot öga.
 
En vän/släkting till dig ska gifta sig. Ni träffar varandra några gånger om året i större sällskap och evenemang, men umgås inte annars. Av den här anledningen är du inte heller bjuden till bröllopet.

Du får frågan att köpa en present till brudparet för att fira deras dag.

Du får även frågan att skicka in en videosnutt på dig själv med en hälsning till brudparet, som sedan ska spelas upp på bröllopet.

Hade du köpt present/skickat en videohälsning? Varför, varför inte? Skiljer sig din tankegång huruvida det är en släkting eller vän som gifter sig?
Släktskap/vänskap kvittar.

Jag hade nog inte gjort det, om det inta varit så att jag var bjuden men hade tackat nej pga förhinder. Då kunde ju någon hälsning eller present ha känts trevligt att skicka.
 
Jag hade högst troligt inte gjort det om jag inte var bjuden (och inte hade nära relation). Eventuellt undantag om det var nån som av någon anledning behövde hålla det till de absolut närmsta av någon anledning och det var nån jag ändå stod relativt nära/tyckte mycket om.

Överlag tycker jag förfrågan känns konstig, skillnad om man varit bjuden men inte hade möjlighet att närvara. Är det paret själva eller någon annan som kommit med den här önskan? Är det någon annan hade jag absolut inte gjort det, kan bara tänka mig den olustkänslan om jag satt på mitt eget bröllop och fick hälsningar och presenter från folk jag inte bjudit, det hade jag nog snarare tolkat som nån form av pik.
 
Det beror på omständigheterna anser jag, min kusin gifte sig men enbart med den närmsta familjen närvarande (de blir ganska många enbart med syskon och syskonbarn) och vi skickade en blomsterbukett och när vi träffade dem nästa gång fick de en mindre bröllopspresent. Hade någon i deras familj önskat en videohälsning hade jag absolut skickat det eftersom jag vet varför de valde att hålla bröllopet med några få.

Är det ett större bröllop med många inbjudna och vi inte kvalade in där så hade jag inte köpt present, jag gav visserligen bort ett antal fina kort på vänner som gifte sig men inte bjöd oss på bröllopsfesten. Helt okej i det läget, vi umgås inte på det sättet helt enkelt. :D
 
Present hade jag inte köpt. En hälsning skulle jag kunna göra beroende på min relation till personen.. om det är släkt eller vän spelar mindre roll utan mer karaktären på vår relation och lite anledning till att man inte var bjuden.. är det ett stort bröllop och jag inte ”platsade” känns det fel, är det ett där bara den närmsta kretsen är inbjuden är det en annan sak.
 
Kan lägga till att bröllopet är stort, dock är det inte många från min sida bjuden utan främst partnerns sida.

Jag har redan bestämt mig för att låta bli, men det är intressant med andras tankar.

@Hedinn Fråga om videohälsning och present har kommit från andra än brudparet. Men jag hade nog också tyckt det varit märkligt om frågan kommit från dem. Just eftersom bröllopet i sig kommer bli stort.
 
Hade inte heller gjort det om jag inte var bjuden till bröllopet. Känns lite.. påträngande typ? Brudparet har ju inte bjudit mig (jag antar att det inte heller är de som bett om present och hälsning).
 
Jag hade inte gjort det. Jag lägger min omtanke på personer, släkt eller vänner, som jag bryr mig om. Släkt och bekanta som jag inte har något intresse av får heller inga hälsningar eller gåvor.
 
Som någon skrev, om det fanns en ”bra” anledning till att jag inte var bjuden hade jag säkert kunna göra det, men under de förutsättningarna som beskrivs här- nej.

Skulle kunna kännas lite stelt för brudparet om alla som inte blev bjudna skickar en hälsning. Bara för att göra det uppenbart att alla dessa är väldigt väl medvetna om att de inte blev bjudna...
 
Tycker det låter märkligt att de som inte är inbjudna ska skicka hälsning / present. Varför då? Vad ska det tillföra? Jag hade kunnat göra det om det varit ett väldigt litet bröllop tex för närmsta familjen och om jag då var en nära vän hade jag gärna gjort något. Men inte i detta läget.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag behöver skriva av mig om en situation som orsakat väldigt mycket ångest och frustration hos mig på senaste. Det kommer att bli...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
17 174
Senast: Mineur
·
Tjatter Corona i Stallet Stall Vårlyckans ridskolechef Christian Grey, har länge ignorerat alla Coronadirektivt och ridskolan har efter...
40 41 42
Svar
836
· Visningar
26 889
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 523
Senast: Imna
·
Relationer Såhär i bröllopstider har jag fått en inbjudan för någon månad sedan. Mamma ska gifta sig med sin sambo sedan många år tillbaka. Jag är...
2 3
Svar
43
· Visningar
6 406
Senast: Avalbane
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp