Hur hade du gjort i den här situationen?

Mycket märkligt och pinsamt. Jag hade absolut inte köpt present eller skickat hälsning.
 
Jag försöker bara föreställa mig hela grejen liksom. Alla är glada och har trevligt och helt plötsligt så startas en projektor och upp kommer en massa hälsningar från folk jag inte har bjudit på mitt bröllop. Typ ”hej även fast jag inte fick komma så vill jag säga grattis på en videosnutt som alla får se.”

Hmm smått awkward stämning efteråt tror jag. Jäkligt konstig förfrågan där.
 
Nu har ju TS redan bestämt sig, men för att fortsätta diskussionen:
- Hur är frågan formulerad? Det är stor skillnad på "Brudparet hade önskat att du kunde bidra med en gåva samt en kort videohälsning till bröllopet" och "I det fall ni inte kan närvara finns möjligheten att sända en gåva samt videohälsning som kommer att visas under bröllopskvällen"

Alltså tycker jag att tanken är fin i det fall man blivit bjuden men inte kan närvara. Att då få möjligheten att få "närvara" på annat sätt.
Jag tycker däremot inte att man som icke bjuden skall känna några som helst förpliktelser.

Jag blir också intresserad av hur toastmadame fått uppgifterna till alla er som blivit ombedda (ej förfrågade).
Har brudparet skickat en lista på "Dessa har vi inte bjudit - men fråga om de vill köpa present ändå"..

Vi gifter oss nästa sommar och jag är så ner-nördad i bröllop och alla dess do and dont´s just nu. Detta är liksom så intressant. :rofl:
 
Jag försöker bara föreställa mig hela grejen liksom. Alla är glada och har trevligt och helt plötsligt så startas en projektor och upp kommer en massa hälsningar från folk jag inte har bjudit på mitt bröllop. Typ ”hej även fast jag inte fick komma så vill jag säga grattis på en videosnutt som alla får se.”

Hmm smått awkward stämning efteråt tror jag. Jäkligt konstig förfrågan där.

Som brud hade jag nog strypt toastmastern... för jag tror inte det kommer från brudparet :D
 
För övrigt känns det ju inte precis hedrande att få vara med i någon slags samlad video signerad ”vi som inte blev bjudna” :p Hur tänkte de där?


Det skulle ju vara om man köpte sig en videokamera, filmade, skaffade ett USB-minne och skickade videohälsningen tillsammans med en faktura på omkostnader... :D

Nej, som Zassoo säger, varför skulle man vilja skicka en videohälsning inom klubben "vi som inte var bjudna" och inte få höra diskussionerna om videohälsningarna som visas.

Jag fattar faktiskt inte hur Toastmaster/madame tänkte där... - Tankevurpa så det visslar om det.
 
Toastmaster/madame har bett om videohälsning från alla oinbjudna för att spela upp som en kort film.

Present har övriga släktingar frågat om jag ville köpa.

Vad osmakligt. :o

För mig hade det nog berott lite på hur stort bröllopet var. Om dom av olika anledningar hade valt att hålla det litet/inte bjudit andra ur min "kategori" (tänker om dom bara valt att bjuda familj och jag är en vän/bekant, om dom bara valt att bjuda vänner och jag är familj osv osv) hade jag kunnat tänka mig att vara med på en present om jag gillar brudparet och känner mig nära dom. Om det var ett större bröllop eller om dom valt andra som har motsvarande relation till brudparet som jag har men exkluderat mig hade jag inte velat skicka varken hälsning eller vara med på present.
 
En vän/släkting till dig ska gifta sig. Ni träffar varandra några gånger om året i större sällskap och evenemang, men umgås inte annars. Av den här anledningen är du inte heller bjuden till bröllopet.

Du får frågan att köpa en present till brudparet för att fira deras dag.

Du får även frågan att skicka in en videosnutt på dig själv med en hälsning till brudparet, som sedan ska spelas upp på bröllopet.

Hade du köpt present/skickat en videohälsning? Varför, varför inte? Skiljer sig din tankegång huruvida det är en släkting eller vän som gifter sig?
Nej, jag hade inte köpt någon present eller skickat in videohälsning som ska spelas upp inför alla. Då kunde de lika gärna bjudit mig. 😤

Hade inte gjort skillnad på vän eller släktning i det fallet. Lika för alla. Möjligen hade jag kanske sagt grattis till dom nästa gång jag träffade dom, än köpa present när jag inte är bjuden? Nä nä, det kan de fet glömma.
 
En vän/släkting till dig ska gifta sig. Ni träffar varandra några gånger om året i större sällskap och evenemang, men umgås inte annars. Av den här anledningen är du inte heller bjuden till bröllopet.

Du får frågan att köpa en present till brudparet för att fira deras dag.

Du får även frågan att skicka in en videosnutt på dig själv med en hälsning till brudparet, som sedan ska spelas upp på bröllopet.

Hade du köpt present/skickat en videohälsning? Varför, varför inte? Skiljer sig din tankegång huruvida det är en släkting eller vän som gifter sig?
Nej egentligen inte. Eller om det var ett helt gäng objudna som skulle dela på en present och man la typ 150 kr eller någonting så skulle jag det :D. Antar att det är fallet för det verkar märkligt om tex brudens mamma ringer och säger -och så ska ni väl köpa present! Helt själva. Jag tar med den :p

Videosnutt, aldrig i livet, låter jättejobbigt, alltså genant jobbigt.

Telegram skulle i så fall kännas rimligare. I alla fall om jag bodde i ett annat land.

Det beror ju såklart också på hur stort bröllop de har. Om det är tio personer bjudna så är det ju så självklart att man inte är bjuden att ett telegram känns helt ok. Men om det är 200 personer där, mja.
 
En vän/släkting till dig ska gifta sig. Ni träffar varandra några gånger om året i större sällskap och evenemang, men umgås inte annars. Av den här anledningen är du inte heller bjuden till bröllopet.

Du får frågan att köpa en present till brudparet för att fira deras dag.

Du får även frågan att skicka in en videosnutt på dig själv med en hälsning till brudparet, som sedan ska spelas upp på bröllopet.

Hade du köpt present/skickat en videohälsning? Varför, varför inte? Skiljer sig din tankegång huruvida det är en släkting eller vän som gifter sig?

Det är folk som är bjudna som vill gå ihop med en present och en hälsning?

Ja hade gjort det. Liten ansträngning från min sida och även om man inte är bjuden önskar jag folk i min närhet all lycka :)
 
Varför i hela friden skulle jag köpa en present till ett bröllop jag inte är bjuden på? Det finns inte på kartan för mig alls!
Angående hälsningarna. När vi gifte oss så bjöd vi dom vi ville ha med på vår dag, hade det spelats upp en film med hälsningar från ej inbjuda människor hade jag tyckt att det var fruktansvärt jobbigt och jag hade fått såååå dåligt samvete.
 
Nu har ju TS redan bestämt sig, men för att fortsätta diskussionen:
- Hur är frågan formulerad? Det är stor skillnad på "Brudparet hade önskat att du kunde bidra med en gåva samt en kort videohälsning till bröllopet" och "I det fall ni inte kan närvara finns möjligheten att sända en gåva samt videohälsning som kommer att visas under bröllopskvällen"

Alltså tycker jag att tanken är fin i det fall man blivit bjuden men inte kan närvara. Att då få möjligheten att få "närvara" på annat sätt.
Jag tycker däremot inte att man som icke bjuden skall känna några som helst förpliktelser.

Jag blir också intresserad av hur toastmadame fått uppgifterna till alla er som blivit ombedda (ej förfrågade).
Har brudparet skickat en lista på "Dessa har vi inte bjudit - men fråga om de vill köpa present ändå"..

Vi gifter oss nästa sommar och jag är så ner-nördad i bröllop och alla dess do and dont´s just nu. Detta är liksom så intressant. :rofl:
Förfrågan är ställd som att alla som inte kan vara med på tillställningen gärna får skicka in en videohälsning om tid/lust finns. Jag tror inte brudparet har något med det att göra (men kan inte veta säkert förstås) utan det är toastmasters/madames som tycker idén är fin.

Och jag håller med om att det kan vara fint för alla de som är bjudna men inte kan komma, att de kan vara med på ett hörn ändå. Men hade jag varit brud hade jag tyckt det blivit rätt jobbigt om även de som ej är bjudna skickar in en hälsning. Irritation kan ju lysa igenom liksom ;)

Jag vet några som tänkt filma en hälsning när de är uppklädda. Fin pik till brudparet där :D

Toastmadame har tagit kontakt med en familjemedlem till brudparet (från min sida) som fått i uppdrag att skicka förfrågan till oss som av någon anledning inte kan komma.

Det är folk som är bjudna som vill gå ihop med en present och en hälsning?

Ja hade gjort det. Liten ansträngning från min sida och även om man inte är bjuden önskar jag folk i min närhet all lycka :)
Du hade köpt present och skickat videohälsning även om du inte varit bjuden till bröllopet?

Det är alltså alla som inte kommer av olika anledningar som fått förfrågan. Bjudna som oinbjudna.

Hade det spelat någon roll om det varit ett mindre eller, som i detta fall, ett större bröllop med en massa, för dig, okänt folk?
 
Förfrågan är ställd som att alla som inte kan vara med på tillställningen gärna får skicka in en videohälsning om tid/lust finns. Jag tror inte brudparet har något med det att göra (men kan inte veta säkert förstås) utan det är toastmasters/madames som tycker idén är fin.

Och jag håller med om att det kan vara fint för alla de som är bjudna men inte kan komma, att de kan vara med på ett hörn ändå. Men hade jag varit brud hade jag tyckt det blivit rätt jobbigt om även de som ej är bjudna skickar in en hälsning. Irritation kan ju lysa igenom liksom ;)

Jag vet några som tänkt filma en hälsning när de är uppklädda. Fin pik till brudparet där :D

Toastmadame har tagit kontakt med en familjemedlem till brudparet (från min sida) som fått i uppdrag att skicka förfrågan till oss som av någon anledning inte kan komma.

Men är du verkligen säker på att detta rör dig? Står det bokstavligen att även oinbjudna ska skicka en hälsning? Tänkte på de fetade formuleringarna ovan, "inte KAN komma" = inbjuden, men kan inte delta.

Det känns som att någon har snurrat till det, frågan är bara vem.
 
I scenariot som formulerats här: hell no.

Däremot hade jag kunnat skicka (eller ge vid nästa tillfälle, om det är någon/några som jag kommer att träffa inom en överskådlig framtid) både en present och en hälsning, på eget bevåg och av egen vilja, om paret/någon av dem vore personer som jag räknar som vänner. Det hade isf inte varit något som överlämnats till/på bröllopet för allmän beskådan, utan direkt till paret/personen.
 
Men är du verkligen säker på att detta rör dig? Står det bokstavligen att även oinbjudna ska skicka en hälsning? Tänkte på de fetade formuleringarna ovan, "inte KAN komma" = inbjuden, men kan inte delta.

Det känns som att någon har snurrat till det, frågan är bara vem.
Mitt misstag att uttrycka mig klantigt. Frågan är om de som inte med på tillställningen har tid/lust att skicka in en videohälsning till brudparet.

Jag tolkar det som att alla som blivit inbjudna men inte kan, samt de som inte blivit inbjudna, gärna får skicka en hälsning.

Den tolkningen förstärks av att fler som inte är bjudna fått frågan.
 
Jag stör mig på att icke bjudna aktivt kontaktas och får förfrågan.
Det är där det blir fel.

Om det är ett stort bröllop och man t.ex. har en öppen website i stil med "majaochjohan.se" där man skriver och uppmanar alla som känner brudparet att skicka in en hälsning så är det också en helt annan sak, då får man ju vara beredd på att faktiskt vem som helst som man känner kan skicka in en hälsning.
 
Jag hade aldrig gjort en videohälsning, men hade kunnat skicka ett telegram. Jag hade även kunnat bidra med en mindre summa pengar till en gemensam present från tex familjen eller jobbarkompisar även om jag inte är bjuden.

På mitt bröllop fick vi telegram och presenter från våra före detta gemensamma jobbarkompisar, från våra nya jobbarkompisar och från min partners kusiner som inte var bjudna. Så tycker inte att det är konstigt med olika former av lyckönskningar utan att vara bjuden på bröllopet.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag behöver skriva av mig om en situation som orsakat väldigt mycket ångest och frustration hos mig på senaste. Det kommer att bli...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
17 074
Senast: Mineur
·
Tjatter Corona i Stallet Stall Vårlyckans ridskolechef Christian Grey, har länge ignorerat alla Coronadirektivt och ridskolan har efter...
40 41 42
Svar
836
· Visningar
26 478
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 212
Senast: Imna
·
Relationer Såhär i bröllopstider har jag fått en inbjudan för någon månad sedan. Mamma ska gifta sig med sin sambo sedan många år tillbaka. Jag är...
2 3
Svar
43
· Visningar
6 337
Senast: Avalbane
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp