Hur hade ni fodrat?

maria_b

Trådstartare
Utifrån denna analys, hur hade ni med kunskap om detta utfodrat mina två hästar? Säg till om någon akgrundsinfo fattas...

Hösilage
Torrsubstans: 70%
Smältbart råprotein 30g/kg foder
Energi, foder 7.2 MJ/kg foder
-------------------------------------
Råprotein 78 g/kg Ts
Smältbart råprotein 42 g/kg Ts
Energi 103 MJ/kg Ts
Socker (NIR) 153 g/kg Ts
NDF 573 g/kg Ts


Vad står förresten NDF för?

Häst 1
10årigt halvblodssto, 178 cm mkh, ca 650kg. Under igångsättning efter skada. Behöver bygga muskler. Väldigt lättfödd. Energisk häst.

Häst 2
5årigt halvblodssto, 164 cm mkh, ca 500-550kg. I full tävlingskondition. Rids hyfsat hårt. Normal-svårfödd, större behov av grovfoder än häst 1 för att hålla sig fin i kroppen. Energisk häst.

Av vad jag förstått har vi mkt energi i vårt hö? Och lite dåligt med protein?

Skulle vilja ha förslag på lämpliga foderstater. De båda äter för stunden detta hösilage, havre, Hippo Top One, samt betfor. Jag är beredd att ändra sortiment utifrån vad som är bäst.

Mvh Maria
 
Sv: Hur hade ni fodrat?

Klippt från Wikipedia

"Neutral Detergent Fiber (NDF) is the most common measure of fiber used for animal feed analysis, but it does not represent a unique class of chemical compounds. NDF measures most of the structural components in plant cells (i.e. lignin, hemicellulose and cellulose), but not pectin."

Jag hade bytt ut ditt krubbfoder mot lusern och nåt proteinkoncentrat. Krafft Muskel eller potatisprotein.
 
Sv: Hur hade ni fodrat?

Det är ganska så dåligt med protein. Du har en kvot på nästan 4.2. Man brukar vilja ha minst en kvot på 6.

Energifoder är ganska så värdelöst till ett grovfoder som det här. Foder som sojamjöl, krafft protein eller dylikt lär du få
behöva ge för att få i hästarna tillräckligt med protein i förhållande till energin.
 
Sv: Hur hade ni fodrat?

Klippt från Wikipedia

"Neutral Detergent Fiber (NDF) is the most common measure of fiber used for animal feed analysis, but it does not represent a unique class of chemical compounds. NDF measures most of the structural components in plant cells (i.e. lignin, hemicellulose and cellulose), but not pectin."

Jag hade bytt ut ditt krubbfoder mot lusern och nåt proteinkoncentrat. Krafft Muskel eller potatisprotein.

Du skulle alltså inte ge något krafftfoder alls om du gav lussern? Känns på nått sätt konstigt men är väl vanesak, vet ju att det är mkt energi i hösilaget som sagt. 5åringen vägrar äta lussern så där funkar det inte riktigt, men Krafft muskel då kanske. Vet du om Hippo har något liknande foder? Smidigast för mig att köpa från dem men köper ju såklart från Krafft annars. Hippo Top One är en ny sort som jag börjat med sedan de tog bort Hippo Breed ur sortimentet men när jag sa till försäljaren att det behövdes mer protein rekomenderade hon det. Vet du hur det är jämfört med Krafft Muskel??

Ska jag tänka annorlunda på den unga och den äldre hästen hur jag ska fodra utifrån den info jag gett?
 
Sv: Hur hade ni fodrat?

Det är ganska så dåligt med protein. Du har en kvot på nästan 4.2. Man brukar vilja ha minst en kvot på 6.

Energifoder är ganska så värdelöst till ett grovfoder som det här. Foder som sojamjöl, krafft protein eller dylikt lär du få
behöva ge för att få i hästarna tillräckligt med protein i förhållande till energin.

Okej. Krafft Protein hur är det i förhållande till Krafft Muskel? Vet du om det finns liknande foder i Hippos sortiment? :)
 
Sv: Hur hade ni fodrat?

Förresten, utifrån et ni skrivt, bör jag tänka bort havren helt och hur gör jag med betforn?
 
Sv: Hur hade ni fodrat?

Du behöver komplettera upp proteinet i första hand för att få balans i foderstaten . Det gör du bäst med ett protein tillskott som muskel eller rent potatis eller sojaprotein .
Sen , utifrån det , kan du lägga till energifoder som de du har nu , om du abser att energin behövs för dina hästar . Du har ju tävlingshästar så proteinet att det uppfylls är ju a och o om de ska kunna ta till sig träning, sätta muskler och prestera rätt med kroppen under förutsättningar där kroppen orkar . Att börja i andra änden och gasa med energi utan att komma upp i grundbehovet protein blir tokigt och skapar obalans i hela foderstaten samtidigt som du får mkt livliga hästar trots att grundbehovet inte uppfylls .

Med andra ord : tillgodose det rena basbehovet först och sen kan du lägga på mer utifrån det om
Det behövs .
 
Senast ändrad:
Sv: Hur hade ni fodrat?

Okej. Krafft Protein hur är det i förhållande till Krafft Muskel? Vet du om det finns liknande foder i Hippos sortiment? :)

Leta upp analysgarantierna (finns typ alltid länkade på producentens hemsida) och jämför just smältbart råprotein och energi i de fodersorterna du är intresserad av.

Jag har skrivit in alltihopa i excel som jag räknar i. Där har jag även fodersorter som tipsas om här på buke bla utöver "de vanliga" och vad jag är van vid att använda. Jag fyller i analysvärdena OCH har kolumner som räknar ut kvoter. Tex som i ditt fall nu smb rp/MJ så ser jag direkt vilka fodersorter som höjer kvoten (har själv högre kvot än mitt hö) eller som sänker kvoten (som själv har lägre kvot än mitt hö).

På så vis kan jag lägga till lite grejer jag vill ge och sedan passa in andra fodermedel för att få till kvoten typ. Väldigt smidigt och väldigt lätt att göra själv, det blir liksom överskådligt istället för att bara testa sig fram och inte riktigt veta vad som påverkar hur.

Lycka till iaf :)
 
Sv: Hur hade ni fodrat?

Excel för hand tror jag blir övermäktigt ngn som inte verkligen vill förkovra sig , men ditt exempel och tips är ju super för de som vill .

I TS fall hade jag satsat på att skriva ut innehållsförteckningarna i de foder jag vill laborera med och sen använda ett automatiskt räkneverk som tex

http://www.hastsverige.se/sida417.html

Mariab : om det känns ovant att tänka bort en massa sportfoder så gillar du kanske muskel som inkörningsport . Det har protein koncentrat som uppfyller det mesta men är samtidigt ett sportfoder med energi , havre och mkt annat i sig . Kolla innehållsförteckningen och räkna på det . På rak arm skulle jag säga att du behöver endast mkt modest mängd för att uppfylla behovet , den finns det otaliga andra varianter och fodermöjligheter som gör också , men som sagt du behöver räkna på det .
 
Senast ändrad:
Sv: Hur hade ni fodrat?

Tack för riktigt bra svar!! Havren känns ju rätt överflödig, men funderar på betforn om den fyller andra viktiga funktioner än snabb energi?

Har kollat runt på internet nu och hittar ingen innehållsförteckning på Hippo Top One, antagligen för det är så nytt. Får väl ta och kolla i stallet. Kan dock utläsa där det står om det att det är både högprotein- och högenergifoder, medan Krafft Muskel inte nämner annat än högt proteinvärde, så det låter ju som att det är att föredra! Får nog ta och byta ut min foderstat omedelbums.

Min mamma är duktig på att räkna foderstater i ett program vi haft, men det var länge sen så vet inte om hon har koll på ifall vi har kvar det sen vi bytte dator. Hennes tid är det också lite ont om. Själv är jag rätt kass på det så är det någon som skulle tycka det var okej att hjälpa mig räkna ut lämplig fodermängd med Hösilget jag har, och Krafft muskel samt ev annat kompleteringsfoder så skulle jag bli glad :laugh:

Som jag har gett nu så har femåringen fått ca 12 kg hösilage, hon åt mkt mer mängd förr vilket är bra för henne men hon har blivit lite mer kräsen med att äta upp ju äldre hon blivit så kommer vi uppemot 15 kg så lämnar hon.

Den andra 10 åringen har fått 10,5 kg hösilage, jag vill hellst hålla henne på inte allt för mkt då hon är lättfödd och det känns som det kan påfresta hennes ben en del om hon blir tjock med tanke på hennes storlek. Men hon ska ju såklart äta så mkt som behövs!

/Maria
 
Sv: Hur hade ni fodrat?

Jodå krafft har allt sitt innehåll redovisat i fallande ordning :) alla foder som inte redovisar sin innehållsförteckning och värden bryter mot lag;)

Huruvida betforen passar får du räkna med , ibland är den funktionell ibland inte ;)

Bra om du fått lite vettiga tips ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Hur hade ni fodrat?

Värderna för hippo top one finns på svenska foders hemsida
http://djuronatur.se/?p=30705&m=4265

Du hittar en pdf till höger på sidan där det står "näringsinnehåll hippofoder"
Dock får du mer protein om du ger hippo grow alfa per kg foder än om du ger top one ;)
Det finns inget i hippos fodersortiment som jag skulle kalla proteinfodermedel eller något som motsvarar tex krafftmuskel.
I övrigt håller jag med övriga skribenter du måste få upp proteinnivån och det gör du enklast med ett proteinfodermedel så som soja/potatisprotein/Krafft muskel osv..
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 416
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 522
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Jag är redigt trött i skallen så när bonden skickade analysen hängde jag inte alls med. Totalt blankt. Kan inte tänka för 5 öre. hur...
Svar
2
· Visningar
903
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Har en häst som är JÄTTESVÅR att få upp i hull och undrar vad det kan bero på? Jag har gett honom 500% mer protein än optimalområdet och...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 684
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Avla utan fullständig stam?
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp