Hur hade ni gjort?!

H

Holland

Har hamnat i en lite knepig situation som jag inte riktigt vet hur jag ska ta mig ur på bästa sätt. Så om ni har några bra tips så hade det varit toppen! Så hur hade ni gjort om ni hade varit i samma situation som jag?

Är ägare till tre stycken halvblod, helt olika typer av hästar, för att ni ska förstå så skriver jag lite om dem. Vi kan kalla dem för 1,2 och 3

Häst 1 född 00 är en stor valack som jag har haft i 3 år. Köpte honom som en blivande super häst och vi skulle varit i SM inom 2 år, ungefär. Men vi kom aldrig så långt, han har hela tiden varit väldigt ojämn. Antingen går han riktigt bra o hoppar super eller så går han skit! Nu i höst tyckte jag att han kändes ojämn så det blev ett vet besök. Detta resulterade i att veterinären i princip inte kunde hjälpa oss då det inte finns något specifikt att behandla, utan det är förmodligen en massa små saker som har gjort att han har blivit ojämn o ovillig till att hoppa. Han är en sk "gråzoons häst" alltså varken sjuk eller frisk enligt veterinären. Fick rådet att börja behandla honom ( lyx-behandling som absolut inte går på försäkringen= dyr) eller rida som vanligt då han antagligen har haft det länge o det inte påverkar honom så mycket, utan endast begränsar honom. Vissa dagar har han ont vissa inte. Obehandlad kommer han gå lätta klasser, om jag nu vill upp i klasserna är det säkrast att jag behandlar honom. Men de kan heller inte garantera att han blir frisk. Sen på frågan om det går att döma ut honom o få försäkringspengar är svaret nej.

Häst 2 ett mycket vackert sto med en bra stam. Har inte lika mycket kapacitet som ovan men är enligt mig betydligt roligare att rida. Kan med rätt träning och lite tid gå 130. Denna häst köpte jag egentligen mest i utbildningssyfte, hon har haft 2 föl o inte gjort så mycket. Så planen med henne var att tävla o sen sälja henne.

Häst 3 kom till mig av en slump, kostade inte mer är en shettis. Ser inte alls mycket ut för världen, liten och kompakt. Förmodligen runt 153. Men när jag sen hoppade henne fick jag en chock. Den lilla hästen klipper hinder på 130 utan att blinka!

Tiden räcker nog egentligen inte till, jag vill heller inte sitta med 3 hästar på denna nivån när jag egentligen har betydligt högre mål. Men..

Nu till problemet, Häst 3 är egentligen för liten då jag är runt 180! Men jag känner mig inte stor på henne, kan dock tycka att hon skulle få det enklare med en mindre ryttare.

Häst 2 är den häst jag tycker mest om att rida, men det kommer ta tid innan hon blir så bra som hon kan bli. Om jag får bestämma ser jag helst att hon stannar kvar i stallet.

Jag har ingen aning om hur jag ska göra med Häst 1. Behandla eller sälja billigt?

Har lite olika alternativ nu, eller om ni har något bra förslag.. Skulle kunna sälja allihopa nu, får då i princip inget för dem. Men kan kanske köpa en någorlunda bra unghäst o ha som mål att kvala till falsterbo 2011.

Eller ha kvar alla, behandla Häst 1 o tävla de andra två samt ha som mål att sälja dem i april.

Sälja Häst 3 är otroligt svårt, då hon är för "liten" och inte har resultat i så höga klasser. Får ju mer pengar för henne o hon blir mer lättsåld om hon går 120-130...

HUR HADE NI GJORT?!
 
Sv: Hur hade ni gjort?!

Du måste känna efter långt inne vem du känner minst för och vem du når dina mål med.

Efter beskrivningen om det var mina hästar hade jag sålt nr 1 direkt eftersom det låter som att du ändå inte kommer kunna göra det du vill med den. Nr 2 verkar du gilla, den skulle jag ge tid och eventuellt sälja vid ett senare tillfälle om du fortfarande vill sälja den då. Nr 3 verkar det ju gå bra med, så varför sälja, höjden i siffror är ju inget problem eftersom det låter som att det går bra med den ändå.
 
Sv: Hur hade ni gjort?!

Sälj ettan och behåll de andra. Ettan kanske behöver ett miljöbyte och en annan trång ing för att funka. Inte för att du gjort det dåligt, men ibland kan helt enkelt ett ryttar/miljöbyte göra under fast det rent teoretiskt skulle fungera lika bra hos förra ryttaren.
 
Sv: Hur hade ni gjort?!

Sälj ettan och kampanja med trean tills hon har ett gott CV i mellanstora klasser. Då får du säkert henne såld om du vill (folk brukar inte vara så kinkiga med storleken om hästen samlar på rosetter i 140).
 
Sv: Hur hade ni gjort?!

som de andra sager, salj hast no1, utveckla no2 och for all del behall no3 som tydligen kan hoppa vad du vill. och tramset att du ar for stor for en 153cm hog hast ar det lojligaste jag har hort i en lang tid.. vem har sagt att man maste ha mastodont hastar pa 185 eller sa?? 153 ar en bra storlek och kan du hoppa med henne varfor salja?? folk ar alldeles for fixerade med storlek.. sa omvardera din hast no3 lite, glom bort hennes och din storlek och se var du star dar..
 
Sv: Hur hade ni gjort?!

Jag säger som de andra, sälj nr 1 och behåll de andra. Sen håller jag med Jerseyite.
 
Sv: Hur hade ni gjort?!

sälj ettan - endera till ngn som inte har ambitionen att tävla högt elelr till ngn som har kapitalet att behandla.
behåll 2 o 3 och utveckla och träna dem.
Om du sen ändå känner dig stor på 3:an så kan hon med några starter bli en perfekt övergångshäst för någon ponnyryttare
 
Sv: Hur hade ni gjort?!

Alla verkar ju vara överrens om att jag ska sälja 1an först och främst, det enda problemet är ju att det är jättesvårt att sälja vid denna tidpunkten, blir ju inte lättare när han har så pass ojämna resultat.. Känns lite som om att jag ska ha en chans att bli av med honom nu måste jag lägga ut honom för 50 tusen, vilket betyder att jag kommer förlora en massa pengar på honom!

Men man får ju försöka väga upp det hela då, underlättar ju enormt mycket om man bara har två hästar.

Om jag inte får sålt honom så blir det nog lite lättare hoppklasser, dressyr och fälttävlan. Sen är det ju bara å hoppas på att han blir såld till nästa år.
 
Sv: Hur hade ni gjort?!

Jag resonerar faktiskt inte som de andra, hur ska du kunna sälja en häst med så ojämna resultat och som vet. sagt att hästen har småsaker som begränsar hästen? Går den ens igenom en vet.besiktning?

Kanske är det jag som är lite känslig, men jag skulle inte ha hjärta att sälja min häst till någon som ska tävla osv, när jag vet att hästen inte är hundra ok! En häst som ibland har ont ska ju inte ridas.. Visst förstår jag om det kostar mkt, men har du testat med att vila? Kanske är det saker som kan läka ut själv om hästen inte tränas?

Hade jag varit du hade jag tagit i tu med problemen med häst 1, och sälja häst 3, antingen nu eller om ett tag när den gått lite mer tävlingar :)
 
Sv: Hur hade ni gjort?!

Jag hade gjort såhär:

Häst nr 1: Vila, minst hela vintern. Kanske våren också. Arbeta ut en träningsplan inför igångsättningen tillsammans med vet och lagt upp en HELT ANNAN strategi och träning för denna häst.

Häst nr 2: Verkar du gilla, behåll den :)

Häst nr 3: Utbilda, sälj vid lämpligt tillfälle.

Att sälja häst nr 1 kanske är omöjligt och dessutom kanske inte heller schysst mot hästen. Du har ju själv köpt honom en gång så ngt hos hästen uppskattar du ju. De sidor hos honom du ogillar kanske finns där p.g.a. smärta. När han är fräsch kan det vara din drömhäst igen. Låt honom självläka en period och byt där efter till ett träningsupplägg som inte på ngt sätt liknar det du har nu. Hjälper inte det på sikt så får du ta ställning till hur du ska göra då.

Gör du såhär så har du bara två hästar att rida över vintern och en tredje som mår bra av att strosa i hagen hela dagarna och ryktas/masseras lite på helger och när det finns tid över. En bra lösning för både dig och dina hästar?

Mvh JV
 
Sv: Hur hade ni gjort?!

Jag hade sålt alla tre och köpt en färdig mästerskaps häst för pengarna - om det är där du vill rida
 
Sv: Hur hade ni gjort?!

*kl*
Lite inne på Leonis idé där....
Det beror ju på vad du vill med din ridning, är det mästerskap så kanske ingen duger och det är lika bra att leta rätt på Hästen? Eller har du verksamhet där du säljer och köper lite också?
Jag är själv sån att jag vill ha fler än en häst att jobba med, oavsett vilken nivå de är på. Det för att jag tycker det är roligt med lite olika individuella förutsättningar, problemlösning, träning och framförallt olika personligheter!:D

Inte mycket till råd jag hade, men lycka till ändå i vad du än beslutar!:)
 
Sv: Hur hade ni gjort?!

Häst 1 o 2 låter trevliga, så skulle behålla dom.

Var har häst 1 mer exakt för deffekter? Kan vara bra att veta. och hur skulle ni behandla?
 
Sv: Hur hade ni gjort?!

Sälj häst 1 och 3.

Nr 3 kan du sälja till mig jag letar efter en liten häst men det finns bara bjässar till salu :mad:
 
Sv: Hur hade ni gjort?!

Ska försöka skriva så att ni förstår, även om det inte är det lättaste. Men jag är mycket glad över allas synpunkter! Så tack.

Har tagit mig tid att svara på det mesta, ursäkta för långt inlägg. Hoppas verkligen att ni kommenterar vad ni nu tycker, om ni tycker likadant eller om ni har ändrat er.

Var har häst 1 mer exakt för deffekter? Kan vara bra att veta. och hur skulle ni behandla?

Nu till Häst nr 1 defekt/skada/påverkan Vill förtydliga att han inte på några sätt är halt, sjuk eller skadad!! Han är enligt veterinären en "gråzoons häst" och är varken frisk eller sjuk. "Han är bara inte så bra som han skulle kunna bli". Det var tyvärr inte denna veterinären som besiktigade honom, vilket jag ångrar än i dag. För enligt honom är detta något som han har haft länge, alltså innan jag köpte honom. Tyvärr går det väl inte på dolda fel, då jag har haft honom för länge? Annars hade det räknats som ett sånt..

Han är röntgad i halsen och i ryggen, där man inte hittade några fel alls. Men veterinären tror att det skulle kunna sitta något i bäckenet. Att han sa detta gjorde inte så mycket, utan jag var helt inne på att behandla då.

Det som gjorde det hela komplicerat va när han beskrev min hästs problem som ett stort, stort trassel med flera knutar. "även om jag behandlar honom där just nu och sen nästa gång ni kommer tillbaka är det inte ens säkert att han markerar där, utan då kanske han har blivit blockhalt ist. Om jag sen nu går in och behandlar där, kanske han börjar få ont i ryggen och sen... och sen.. etc..."

Kanske är det jag som är lite känslig, men jag skulle inte ha hjärta att sälja min häst till någon som ska tävla osv, när jag vet att hästen inte är hundra ok! En häst som ibland har ont ska ju inte ridas.. Visst förstår jag om det kostar mkt, men har du testat med att vila? Kanske är det saker som kan läka ut själv om hästen inte tränas?

Han sa också att hästen i fråga inte påverkas jätte mycket av det, då han är så van vid det. Så att man nu helt plötsligt går in och ändrar på något som han har haft länge kan i slutändan ändå leda till att jag har en häst som inte duger till något annat än promenad ridning. Han kunde alltså inte garantera att han blir frisk av behandlingen.

Jag hoppas att ni förstår lite hur det känns när veterinären säger något sånt om hästen som alla tränare lovordar "han kommer bli superfin om han bara får lite tid på sig"

Om jag vill behandla så rådde veterinären mig att åka till ***** som gör sådana typer av undersökningar och behandlingar. Denna veterinären anlitas av Sveriges hopp-elit skulle man kunna säga.

Då det har blivit en del resor till vår veterinär så känner denne oss och vet vad jag vill. Om det hade varit hans häst hade han inte behandlat den, han hade då sålt den till någon tjej som vill ha en bra läromästare och hoppa lite enkla klasser på honom. Han dömde i princip ut honom, och sa att han inte skulle kunna gå högre klasser då han inte var byggd på det sättet. (Vilket jag kan tycka är lite konstigt då jag inte har hört någon annan klaga på hans extriör)

Eftersom att de inte vet felet på honom är det alltså svårt att säga exakt vad de ska behandla. Det gör ju det hela inte lättare.

Jag resonerar faktiskt inte som de andra, hur ska du kunna sälja en häst med så ojämna resultat och som vet. sagt att hästen har småsaker som begränsar hästen? Går den ens igenom en vet.besiktning?

Och ja, enligt veterinären skulle han gå igenom en bes.

En eventuell behandling går antagligen inte på försäkringen och skulle gå på runt 10 000, han blir förmodligen inte bra på en behandling utan de kommer behövas flera. Enkel huvudräkning...

Han har en otroligt hög smärttröskel, detta gör ju det hela inte bättre då jag inte ser på honom om han har ont eller inte. För även om veterinären trycker HÅRT så vickar han bara lite på örat, när han då ist borde ha reagerat som en normal häst.

Kan säga så här, när jag rider är han lite ojämn vissa dagar och andra går han fint. Är inte halt! Utan det enda man kan känna är att han ibland inte trampar igenom med vänster bak lika mkt som med höger. Vissa dagar är det så, vissa dagar är det något annat... MEN han är alltid positiv till allt slags arbete och gör alltid sitt bästa, kanske hade man sett allvarligare på saken om han vägrade att utföra de saker jag ber honom om?

Häst nr 1: Vila, minst hela vintern. Kanske våren också. Arbeta ut en träningsplan inför igångsättningen tillsammans med vet och lagt upp en HELT ANNAN strategi och träning för denna häst

Låt honom självläka en period och byt där efter till ett träningsupplägg som inte på ngt sätt liknar det du har nu. Hjälper inte det på sikt så får du ta ställning till hur du ska göra då

Vet inte om jag gillar förslaget på vila? Då känns det ju lika gärna som att jag skulle kunna behandla honom. Vet inte om jag skulle gilla resultatet av vilan, han är första hästen (har varit det fram tills nu) och älskar motion, kommer alltid fram i hagen, är alltid roligast att rida, tacksammast att hantera och sköta om etc.

Sen måste man ju träna en hopphäst på ett visst sätt och veterinären var heller inte säker på att han håller för den träningen. Så säg att resultatet på vilan skulle visa sig va helt perfekt, att han skulle bli frisk förklarad. Men sen när jag kommer igång med träningen igen och åker tillbaka om 3 månader är det inte säkert att det skulle visa samma resultat.

(Jag rider inte dåligt på något sätt och har bra träningsupplägg för mina hästar. Hoppträningen varvas med intervaller och klättring (beroende på säsong) och dressyrträning samt "lull" i skogen. Jag är super noga och skriver i varje dag var jag har gjort/ridigt och hur det gick. Lika bra jag skrev det så att ni inte tror att jag "rider sönder honom", jag gör efter konstens alla regler. Tro mig.)

Sen om man vill upp i klasserna måste man ju träna på ett visst sätt.

Du har ju själv köpt honom en gång så ngt hos hästen uppskattar du ju. De sidor hos honom du ogillar kanske finns där p.g.a. smärta. När han är fräsch kan det vara din drömhäst igen

Och ja, klart jag gillar min häst! Annars hade jag inte köpt honom. Det du säger skulle mycket väl kunna stämma, om han nu blir frisk.

Jag hade sålt alla tre och köpt en färdig mästerskaps häst för pengarna - om det är där du vill rida

Har varit inne på detta, men det får isf bli till våren. Vet också att det är svårt att hitta riktigt bra hästar som är värda de fantasisummor som sätts.

Jag är själv sån att jag vill ha fler än en häst att jobba med, oavsett vilken nivå de är på. Det för att jag tycker det är roligt med lite olika individuella förutsättningar, problemlösning, träning och framförallt olika personligheter!

Detta var den största anledningen till att jag köpte Häst nr 2. Tycker om utmaningen med att få en häst som har kapaciteten och viljan att prestera. Att rida en och samma häst varje dag skulle med all säkerhet vara jätteskönt, men jag tvivlar på att det är kul i längden.

Jag hoppas att ni nu förstår att jag är väldigt kluven, vet verkligen inte vad som är bäst för både mig och hästen på det stora hela.
 
Sv: Hur hade ni gjort?!

Ska försöka skriva så att ni förstår, även om det inte är det lättaste. Men jag är mycket glad över allas synpunkter! Så tack.

Har tagit mig tid att svara på det mesta, ursäkta för långt inlägg. Hoppas verkligen att ni kommenterar vad ni nu tycker, om ni tycker likadant eller om ni har ändrat er.

Var har häst 1 mer exakt för deffekter? Kan vara bra att veta. och hur skulle ni behandla?

Nu till Häst nr 1 defekt/skada/påverkan Vill förtydliga att han inte på några sätt är halt, sjuk eller skadad!! Han är enligt veterinären en "gråzoons häst" och är varken frisk eller sjuk. "Han är bara inte så bra som han skulle kunna bli". Det var tyvärr inte denna veterinären som besiktigade honom, vilket jag ångrar än i dag. För enligt honom är detta något som han har haft länge, alltså innan jag köpte honom. Tyvärr går det väl inte på dolda fel, då jag har haft honom för länge? Annars hade det räknats som ett sånt..

Han är röntgad i halsen och i ryggen, där man inte hittade några fel alls. Men veterinären tror att det skulle kunna sitta något i bäckenet. Att han sa detta gjorde inte så mycket, utan jag var helt inne på att behandla då.

Det som gjorde det hela komplicerat va när han beskrev min hästs problem som ett stort, stort trassel med flera knutar. "även om jag behandlar honom där just nu och sen nästa gång ni kommer tillbaka är det inte ens säkert att han markerar där, utan då kanske han har blivit blockhalt ist. Om jag sen nu går in och behandlar där, kanske han börjar få ont i ryggen och sen... och sen.. etc..."

Kanske är det jag som är lite känslig, men jag skulle inte ha hjärta att sälja min häst till någon som ska tävla osv, när jag vet att hästen inte är hundra ok! En häst som ibland har ont ska ju inte ridas.. Visst förstår jag om det kostar mkt, men har du testat med att vila? Kanske är det saker som kan läka ut själv om hästen inte tränas?

Han sa också att hästen i fråga inte påverkas jätte mycket av det, då han är så van vid det. Så att man nu helt plötsligt går in och ändrar på något som han har haft länge kan i slutändan ändå leda till att jag har en häst som inte duger till något annat än promenad ridning. Han kunde alltså inte garantera att han blir frisk av behandlingen.

Jag hoppas att ni förstår lite hur det känns när veterinären säger något sånt om hästen som alla tränare lovordar "han kommer bli superfin om han bara får lite tid på sig"

Om jag vill behandla så rådde veterinären mig att åka till ***** som gör sådana typer av undersökningar och behandlingar. Denna veterinären anlitas av Sveriges hopp-elit skulle man kunna säga.

Då det har blivit en del resor till vår veterinär så känner denne oss och vet vad jag vill. Om det hade varit hans häst hade han inte behandlat den, han hade då sålt den till någon tjej som vill ha en bra läromästare och hoppa lite enkla klasser på honom. Han dömde i princip ut honom, och sa att han inte skulle kunna gå högre klasser då han inte var byggd på det sättet. (Vilket jag kan tycka är lite konstigt då jag inte har hört någon annan klaga på hans extriör)

Eftersom att de inte vet felet på honom är det alltså svårt att säga exakt vad de ska behandla. Det gör ju det hela inte lättare.

Jag resonerar faktiskt inte som de andra, hur ska du kunna sälja en häst med så ojämna resultat och som vet. sagt att hästen har småsaker som begränsar hästen? Går den ens igenom en vet.besiktning?

Och ja, enligt veterinären skulle han gå igenom en bes.

En eventuell behandling går antagligen inte på försäkringen och skulle gå på runt 10 000, han blir förmodligen inte bra på en behandling utan de kommer behövas flera. Enkel huvudräkning...

Han har en otroligt hög smärttröskel, detta gör ju det hela inte bättre då jag inte ser på honom om han har ont eller inte. För även om veterinären trycker HÅRT så vickar han bara lite på örat, när han då ist borde ha reagerat som en normal häst.

Kan säga så här, när jag rider är han lite ojämn vissa dagar och andra går han fint. Är inte halt! Utan det enda man kan känna är att han ibland inte trampar igenom med vänster bak lika mkt som med höger. Vissa dagar är det så, vissa dagar är det något annat... MEN han är alltid positiv till allt slags arbete och gör alltid sitt bästa, kanske hade man sett allvarligare på saken om han vägrade att utföra de saker jag ber honom om?

Häst nr 1: Vila, minst hela vintern. Kanske våren också. Arbeta ut en träningsplan inför igångsättningen tillsammans med vet och lagt upp en HELT ANNAN strategi och träning för denna häst

Låt honom självläka en period och byt där efter till ett träningsupplägg som inte på ngt sätt liknar det du har nu. Hjälper inte det på sikt så får du ta ställning till hur du ska göra då

Vet inte om jag gillar förslaget på vila? Då känns det ju lika gärna som att jag skulle kunna behandla honom. Vet inte om jag skulle gilla resultatet av vilan, han är första hästen (har varit det fram tills nu) och älskar motion, kommer alltid fram i hagen, är alltid roligast att rida, tacksammast att hantera och sköta om etc.

Sen måste man ju träna en hopphäst på ett visst sätt och veterinären var heller inte säker på att han håller för den träningen. Så säg att resultatet på vilan skulle visa sig va helt perfekt, att han skulle bli frisk förklarad. Men sen när jag kommer igång med träningen igen och åker tillbaka om 3 månader är det inte säkert att det skulle visa samma resultat.

(Jag rider inte dåligt på något sätt och har bra träningsupplägg för mina hästar. Hoppträningen varvas med intervaller och klättring (beroende på säsong) och dressyrträning samt "lull" i skogen. Jag är super noga och skriver i varje dag var jag har gjort/ridigt och hur det gick. Lika bra jag skrev det så att ni inte tror att jag "rider sönder honom", jag gör efter konstens alla regler. Tro mig.)

Sen om man vill upp i klasserna måste man ju träna på ett visst sätt.

Du har ju själv köpt honom en gång så ngt hos hästen uppskattar du ju. De sidor hos honom du ogillar kanske finns där p.g.a. smärta. När han är fräsch kan det vara din drömhäst igen

Och ja, klart jag gillar min häst! Annars hade jag inte köpt honom. Det du säger skulle mycket väl kunna stämma, om han nu blir frisk.

Jag hade sålt alla tre och köpt en färdig mästerskaps häst för pengarna - om det är där du vill rida

Har varit inne på detta, men det får isf bli till våren. Vet också att det är svårt att hitta riktigt bra hästar som är värda de fantasisummor som sätts.

Jag är själv sån att jag vill ha fler än en häst att jobba med, oavsett vilken nivå de är på. Det för att jag tycker det är roligt med lite olika individuella förutsättningar, problemlösning, träning och framförallt olika personligheter!

Detta var den största anledningen till att jag köpte Häst nr 2. Tycker om utmaningen med att få en häst som har kapaciteten och viljan att prestera. Att rida en och samma häst varje dag skulle med all säkerhet vara jätteskönt, men jag tvivlar på att det är kul i längden.

Jag hoppas att ni nu förstår att jag är väldigt kluven, vet verkligen inte vad som är bäst för både mig och hästen i det stora hela.

Med låga klasser menas 110..
 
Sv: Hur hade ni gjort?!

Fast jag håller inte med dig helt här. Man KAN träna på väldigt olika sätt även om man siktar mot samma mål. Jag tror inte alls att du tränar din häst dåligt men kanske kan en annan taktik passa bättre? Man kan ofta variera sig mer än man tror. Men visst, jag förstår att han måste kunna funka i hoppningen.

Ang. vila vs behandla så föreslog jag vilan eftersom jag tolkade det som att det inte var aktuellt att behandla. Har du kontaktat ditt försäkringsbolag? Försäkra dig om att bolaget inte betalar så att du inte kallt förutsätter det och missar en chans.

Har någon annan veterinär tittat på hästen? Det låter på ditt resonemang som att du har en duktig vet som du har förtroende för men att vissa påståenden inte riktigt stämmer överens med din egen och andras uppfattning om hästen.
Låt någon objektiv göra en bedömning av hästen för att se om du får andra svar eller nya förslag på vad du kan göra.

Ibland har man en tendens att peta i småfel. Om hästen inte har ont någonstans och man inte hittar någon rimlig lösning så kanske det bästa vore att rida och träna som vanligt. Sikta mot målet och var konsekvent och noggrann. Träning är ju till för att stärka hästen och i takt med att hästen blir starkare i sina muskler kan drabbade områden stabiliseras och symptom och besvär minska. Har du möjlighet att träna i vatten? Supereffektiv träning av både kondition och muskelstyrka med ytterst liten belastning på hästen.

Mvh JV
 
Sv: Hur hade ni gjort?!

Sälja nr 1 och behålla dom andra två.
 
Sv: Hur hade ni gjort?!

Jag hade nog inte riktigt köpt den veterinärens resonemang faktiskt, om hästen har ont vissa dagar så måste det ju finnas en orsak. Hade inte nöjt mig med att den bara är sån. Blir nog dessutom inte lätt att sälja en sån häst. Hoppas det löser sig :)
 
Sv: Hur hade ni gjort?!

Har någon annan veterinär tittat på hästen? Det låter på ditt resonemang som att du har en duktig vet som du har förtroende för men att vissa påståenden inte riktigt stämmer överens med din egen och andras uppfattning om hästen.
Låt någon objektiv göra en bedömning av hästen för att se om du får andra svar eller nya förslag på vad du kan göra.

Det var vad jag också tänkte meddetsamma - har mer än en veterinär tittat på hästen? Jag antar att du litar på din veterinär eftersom du anlitar honom/henne, men det finns alltid veterinärer som är bättre på vissa specifika problem. Det kanske också kan vara aktuellt med att låta en equi/fysioterapeut titta på hästen? Jag är generellt sätt ganska misstänksam mot sådana, men det finns ett par jag verkligen kan rekommendera. Om du är intresserad så PM:a!
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 687
Senast: lizzie
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 347
Senast: animalasia
·
Ekonomi & Juridik Hej! Ska köpa en tre åring och kommer vetrinärbesikta samt röntga den innan köp. Priset är 100 " och är en hoppstammad valack, riden i...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 485
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 386

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp