Hur hade ni gjort?

undertheskin

Trådstartare
Jag rider för tillfället en häst som jag har ridit och tagit hand om i 1 år. Men nu har jag fått chansen att köpa en ny häst. Men grejen är den att jag var borta från min häst jag har nu i 3 månader i sommras (bråk med ägaren) om olika saker.. och nu vill jag helst inte släppa den hästen, har lärt han så himla mycket (han är travre har lärt han gå i form, hoppa och galopp) och vill inte släppa taget om denna underbara häst samt¨digt som jag suktar efter att ha en alldelses egen häst som ingen läger sg i vad jag ska göra med den.

i vårt avtal står det att jag har rätt att köpa han om han säljs. och att jag ska ha stalltjänst 6 timmar i veckan.. nu till problemet:

jag gör ca 24 timmar stalltjänst i veckan (hon har 19 hästar) och så fort det är kris i stallet (nästan varje dag) att ingen kan mocka förutom jag etc... då ät det klart jag ställer upp! men efter ca ett halvår så är man ganska trött.. jag har en foderhäst (typ) inget mer! och så fort jag kanske inte kan komma när det är kris hotar hon med att riva kontrakten och sälja hästen för att jag inte ställer upp. Är allmänt trött på skiten nu!

och många i stallet klagar på att man antingen ärlat eller att man har gjort fel.. :(

Hästen ska även följa med mig på ridläger i sommar och igår kollade jag hans vaccinations intyg och sista vaccinationen fick han 11/2009... och man får varken tävla eller åka på ridläger med en ovaccinerad häst...

Hur hade ni gjort? köpt en ny häst (och ställt i ett annat stall självklart) och glömt sin bästa kompis p.g.a. ägaren eller köpt bästa kompisen (gamla hästen) och flyttat den?

Är jättekluven över detta! jag vill verkligen inte lämna min bästa kompis men jag orkar inte med slitsam mockning åt 19 hästar var och varannan dag, skitsnack och ett stall som är kaos.... :confused:
 
Sv: Hur hade ni gjort?

Gör du stalltjänsten för att ha hästen som din egen, men hon står för kostnaderna?
Är ju svårt att råda, men är hästen till salu och du har råd att köpa den så varför inte, om du har råd att betala för den på ett annat ställe.
Och andra sidan kanske hon inte vill sälja den för nu får hon ju mockat för 19 hästar ,för att hålla hästen åt dej. Låter ju som en ganska bra deal för henne.

Trivs du inte och hon inte vill sälja, så skulle jag nog råda att kolla efter egen häst, tyvärr.
Det ska ju vara kul att ha häst, och det låter inte så på dej.
 
Sv: Hur hade ni gjort?

Nej stämningen i stallet är inte den bästa och man vantrivs varje gång man är där. Men jag älskar hästen över allt annat!

dealen var att jag skulle ha stalltjänst 6 timmar.. nu ligger den på 24 i veckan för att det är "kris" varje dag och hon knappt gör något...
plus att betala skoningen.

Hon har sagt tidigare att River (hästen) är som min och jag har tidigare fått köpa han, men hon ville ha 10 000 kr och dt ställer jag inte upp på för när jag började rida han kunde han inget! Det är jag som har lagt ned pengar, tid och träning. Hon säger även att River betyder inget för henne, han är bara en ful, brun travare i hennes ögon :(

känns skittrist att behöva lämna han igen eftersom sist blev han deprimerad när jag inte fanns där (andra i stallet har berättat för mig efteråt) han spelade halt och ville inget, men när jag kom tillbaka så blev han glad igen och lyste upp och ville leva igen.

är jättekluven verkligen... :cry:
 
Sv: Hur hade ni gjort?

Låter som att hon vet att hon har en hake på dig. Du tycker om hästen...

Kan du inte berätta för henne att du funderar på att köpa en häst för ex 5000kr.
Men att du hellre skulle vilja ha River, så om hon kan tänka sig att sälja honom för 5000kr så köper du honom - annars köper du den andra hästen.

Stallägaren utnyttjar dig ju till max!
Tyvärr så kommer du nog ingenstans med argumentet att du lagt ner tid och pengar på honom och därför borde få köpa billigare.
Så läng inte sådana saker skrivs in i kontrakt så kommer det finnas massor av hästägare som skor sig på snälla tjejer som rider in/till deras hästar.

Blir alltid lika fundersam när jag ser utlånasannonser med 3-4åringar som lånas ut på ett år..
Hmm.. Varför skulle man gratis vilja rida till någonannans häst?

Vet att det inte är till någon tröst men det finns otroligt många fina varmblod ute på annons.

Precis som man sagt tidigare så ska det var aroligt att ha häst.
Man ska absolut inte slita ihjäl sig för någon annans bekvämlighet!
 
Sv: Hur hade ni gjort?

Hon har sagt tidigare att River (hästen) är som min och jag har tidigare fått köpa han, men hon ville ha 10 000 kr och dt ställer jag inte upp på för när jag började rida han kunde han inget! Det är jag som har lagt ned pengar, tid och träning. Hon säger även att River betyder inget för henne, han är bara en ful, brun travare i hennes ögon :(

Hade jag varit du, så hade jag precis som blomskan lagt ett bud på 5000:-, men ifall hon inte godtog det hade jag nog betalat 10´000.- ifall jag tyckte om hästen så mycket som du gjorde.

Jag var medryttare på en häst förut, stod för all utbildning etc. Lång och krånglig historia men den korta varianten var att jag blev erbjuden att köpa honom för X kr. Innan jag började rida honom var han tyvärr endast värd priset som slakthäst, så priset hade ju gått upp. Men jag har aldrig ångrat mig att jag köpte honom, det är vi två helt enkelt :love:
10 ´000:- är inte så farligt mycket pengar ändå, tänk på vad hästen kommer ge dig, inte hur snål och gniden ägaren är.
 
Sv: Hur hade ni gjort?

jo står ut med skiten i stallet just för att hästen står där. innan jag kom så stod han barfota (han kan inte göra det får ont :( ) och blev endast riden av en tjej när det skulle vara tävling i närheten annars fick han stå..

känns inte så jättekul att överge han då när man vet att han annars kommer få ett skitliv. :(

Men ska ta ett snack med ägaren nu i slutet av veckan om hästen, ska nämligen provrida en annan häst på söndag (varmblod)

Hon blev skitsur när hon fick reda på att jag skulle provrida hästen, sa till andra att jag inte fick stå i stallet (som om jag ville) och att jag inte hade råd..

hon är väl bara rädd att hennes "stallpersonal" försvinner.. :grin:
 
Sv: Hur hade ni gjort?

Jag var md om en liknade situation fast då med en hund.

Vi har ett otroligt vänskaps band och en obeskrivlig kärlek mellan varann, som tom utomstående ser och har kommenterat.

Jag betalade ett överpris för honom, i andras ögon.
Men för mig är han ovärdelig-en sån här individ har man bara en gång i livet.

Och vet du vad, jag hade betalat det dubbla för han! :)

Det finns många hästar i det här landet men inte många som man kan känna en sån kärlek till som du beskriver, och framför allt det han känner för dig!!

Håller med tidigare talare, säg att du provridit en häst för 5000 men hellre köper hennes häst. Lite fjäsk brukar alltid funka på såna människor.
Gör vad du kan för att hon ska släppa hästen till dig.
Hade jag varit du hade jag gett 10 för han också- sen när han är din tar du och dunstar....

Håller tummarna för dig- och LYCKA TILL!! :)
 
Sv: Hur hade ni gjort?

jo snackar med henne troligtvis imorrn ;)

Känner likadant, han är värd så otroligt mycket mer för mig än för andra!

Får se vad hon säger när jag pratar med henne, och hoppas att allt löser sig, sedan tar jag mitt pick och pack och drar, hon kan mocka åt sina egna hästar! :cool:
 
Sv: Hur hade ni gjort?

så fort jag kanske inte kan komma när det är kris hotar hon med att riva kontrakten och sälja hästen för att jag inte ställer upp.

Låt henne riva kontraktet då, det hjälper ju inte, hon blir ju inte fri från kontraktet bara för att hon river sitt exemplar. För du har väl ett eget ex?
 
Sv: Hur hade ni gjort?

Jo jag har ett eget.. Hon menade det säkert inte men det börjar bli lite irriterande att hon ska hota med att sälja SÅ FORT man inte är i stallet och hjälper till :mad:
 
Sv: Hur hade ni gjort?

Ljug ihop en historia att du har varit hos läkaren för att du har fått inflammation i axeln, så du måste ta det lugnt ett tag och kan inte mocka mer än en box. ;)
 
Sv: Hur hade ni gjort?

Köp hästen för 10 000 om du tvunget vill. det är dock plättlätt att få travare gratis.
MEN!!! Det viktigaste av allt, oavsett om du köper denna häst eller en annan, byt stall, annars kommer utnyttjandet att fortsätta.
Mockning per box ska du åtminstone ha 20 kr för tycker jag. 20 gånger 19 boxar är mkt pengar...
 
Sv: Hur hade ni gjort?

10 000 är inte mycket för en bästa vän!! Köp River och flytta honom och bespara både honom och dig en massa ångest över att inte vara tillsammans!
 
Sv: Hur hade ni gjort?

Har pratat med ägaren nu. Det belv inte så att jag fick köpa hästen eftersom det var en annan som ägde han och han ville inte sälja han, men om hon (som jag trodde var ägaren) var den riktiga ägaren så skulle hon ha gett mig han om jag ville ha han. Men det har löst sig nu i allafall.

Jag ska skaffa en till outbildad häst och samtidigt ha River kvar och kunna tävla på han men det kommer kanske vara en annan liten tjej som rider han (hon är typ 12) om hon vill så delar vi på river men jag har huvudansvaret för han och tävlar och så på han som vanligt. samtidigt som jag utbildar min egna häst. Känns skönt med lite avlastning ibland när jag inte hinner rida han eller så, jag kommer troligtvis ha lektioner för henne eller rida med så jag kommer fortfarande ha koll på han^^

Plus att jag kommer få 100kr för varje timme jag gör i stallet,bra va? ;)

Så jag kommer fortfarnade ha min lilla plutt kvar:love:, jag slipper arbeta ihjäl mig för gratis plus att jag skaffar en till (varmblod ofc^^) häst, donna denna gång:love:. Kommer bli superkul!! :D

tack för alla råd och ideér :)
 
Sv: Hur hade ni gjort?

Hm, så du har fått mocka 19 boxar för att rida på en annans häst, som troligen nån betalat stallhyra för? Vilken fräck människa!
När hon begärde 10.000 för hästen så sa hon väl inget om att nån annan ägde den?
Jag skulle inte göra mer affärer utan vattentätt kontrakt med en sån person. är det nån av hennes hästar du ska ta över?

Hoppas det går bra för dej nu.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur hade ni gjort?

Det var hon och hennes pappa som gjorde kontrakten tillsammans så det var ju lite mysko att han sa nej nu..

Nej det är en häst från ett annats stall som jag ska köpa så på den fronten är det lugnt ;)
 
Sv: Hur hade ni gjort?

Fy! Den där tjejen låter som en riktig lurendrejare, som utnyttjar dig på ett fult sätt. Fint att du nu får betalt för ditt arbete, men se till att verkligen få det också! För din egen skull.. Det ska vara kul att ha häst.

Kommer din nya häst stå i samma stall? Som andra säger, se till att ha ordentliga kontrakt på allt som du och tjejen kommer överens om. Var noga med vem det är du egentligen skriver avtal med, tjejen eller hennes pappa. Jag vet inte hur gamla ni är, men så vitt jag vet måste man vara myndig för att ett kontrakt ska gälla?

Var också noga med att skilja på de olika sakerna, så att du t.ex inte mister din boxplats, därför att du inte vill eller kan hjälpa till så mycket.

Lycka till med pållarna!
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 054
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 375
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 521
Senast: Fiorano
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 254
Senast: Karamello30
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp