Hur hade ni gjort???

asterix_zaphir

Trådstartare
Har ett sto som varit hos hingst.
Idag började hon brunsta igen.
Tyvärr är hingsten inte hemma utan på sm-tävlingar.
Hur hade ni gjort?
Hade ni tagit ett ultraljud och ett bakterieprov nu denna gången och betäckt ingen om ca 21-22 dygn eller hade ni väntat med att ta bakterieprov till nästa gång hon brunstar och ev ska betäckas?
 
Sv: Hur hade ni gjort???

hade jag varit gjord av pengar så hade jag bytt men har inte råd att byta för man får väl inte pengarna tillbaka. Det är islandshäst de gäller. De har ju inte riktigt samma förmåner om att byta hingst som halvbloden har.
 
Sv: Hur hade ni gjort???

hade jag varit gjord av pengar så hade jag bytt men har inte råd att byta för man får väl inte pengarna tillbaka. Det är islandshäst de gäller. De har ju inte riktigt samma förmåner om att byta hingst som halvbloden har.

Har hingstägaren någon annan hingst går det ju bra att fråga om det går att byta :)

Sen kan jag ju tycka, oxå som islandshästmänniska och hingstägare, att det verkar dåligt av hingstägaren att erbjuda hingsten för betäckning när de vet den ska tävlas på SM.
Då kan de hellre vänta med betäckningar tills efter SM.....

Har inte erbjudit dig något alternativ ?
 
Senast ändrad:
Sv: Hur hade ni gjort???

Har hingstägaren någon annan hingst går det ju bra att fråga om det går att byta :)

Sen kan jag ju tycka, oxå som islandshästmänniska och hingstägare, att det verkar dåligt av hingstägaren att erbjuda hingsten för betäckning när de vet den ska tävlas på SM.
Då kan de hellre vänta med betäckningar tills efter SM.....

Har inte erbjudit dig något alternativ ?

De har bara den hingsten så att byta finns inte som alternativ:crazy:
Har inte fått några erbjudande heller som alternativ.
Jag visste redan innan jag lämnade mitt sto att hingsten skulle till SM.
Jag PM:ar dig, cowgirl73.
 
Sv: Hur hade ni gjort???

De blir ett ultraljud och ett ev bakterieprov imorgon för jag tror inte hon är dräktig då hon visade lite brunst igår... Men håll tummarna hårt att de är en liten bäbis där inne trots allt ;)
 
Sv: Hur hade ni gjort???

Uppdatering...

Nu har de varit ute och veterinären kunde inte så någon brunst eller dräktighet:confused:

När han skulle försöka ta ett bakterieprov så sa han att hon så extrem sluten i livmodertappen att de inte gick att ta något. Någon han sa att i normala fall kan man komma in ändå och ta ett prov.

Han sa även att de ska gå 24 dygn i mellan brunstens första dag till nästa brunst första dag. Har själv alltid hört runt 21 dygn:confused:
Enligt hans uträkning skulle hon då komma ibrunst runt helgen.
Borde han inte se idag då om brunsten var på G...

Så de blir ett nytt ul på Måndag igen för enligt hans uträkning så ska hon vara i brunst då.
 
Sv: Hur hade ni gjort???

Varför kan du inte betäcka efter SM? Så himla sent blir det ju inte. Eller får du inte betäcka efter SM?
 
Sv: Hur hade ni gjort???

Är hon nu inte dräktig så får jag ju naturligtvis göra de. Men då jag har mina hästar hemma på vintern så hade de varit bäst att få ett April-Maj för.
När den sedan hade varit 2-3 månader så hade jag kört upp de på betet, om jag nu får ett juni-juli för så kommer de inte på bete förrän till hösten och hur kul är de.
Har ingen möjlighet att köra och ta in de mitt på dagen om de skulle bli superdåligt väder.
Det är mer praktiskt för min del att få ett tidigt föl;)
 
Sv: Hur hade ni gjort???

Han sa även att de ska gå 24 dygn i mellan brunstens första dag till nästa brunst första dag. Har själv alltid hört runt 21 dygn:confused:

Det låter märkligt, 20-21 dygn brukar väl vara det vanligaste? Jag har själv ett sto med en brunstcykel på 18 dygn, men det kanske är ovanligt kort.
 
Sv: Hur hade ni gjort???

Det låter märkligt, 20-21 dygn brukar väl vara det vanligaste? Jag har själv ett sto med en brunstcykel på 18 dygn, men det kanske är ovanligt kort.

Tycker också de låter konstig. Tror nog jag ska ta och ringa ner till Flyinge och höra med de.
När jag påpekade att jag alltid hört att de ligger på runt 21 dygn så fick jag till svar att de är kor som har de.
Tror nog vet hade fått solsting och förväxlat de:angel:
 
Sv: Hur hade ni gjort???

Du, hon kan dräktig, eftersom hon är så sluten i livmodern.
Vet inte veterinären hur lång brunstcykel en häst har så kanske han inte heller vet hur man letar dräktighet?
 
Sv: Hur hade ni gjort???

Min syster sa att är de så stängda så är de dräktiga så jag hoppas ni bägge har rätt

Själv tyckte jag att jag såg en "svart cirkel" och den var vit i nederkanten. Den var stor som en tum nagel ungefär.
Jag har aldrig fått vara med på ett ultraljud på mitt sto även om jag bett om att få vara de så jag vet liksom inte hur en fosterblåsa kan se ut. Fick ett kort av min syster innan och den fosterblåsan var betydligt större men de var på ett halvblod.Detta är ju på en isis.
 
Sv: Hur hade ni gjort???

Glömde de..
Han sa att en häst har 24 dygn och en ko 21.
Jag kan garantera att de var definitivt sista gången jag hade den distriktaren. Jag bad ändå speciellt att jag ville ha en av de kvinliga vettarna hos distriktarna i kristianstad. Kommer han igen så åker han härifrån med buller och bång :devil:
 
Sv: Hur hade ni gjort???

Glömde de..
Han sa att en häst har 24 dygn och en ko 21.
Jag kan garantera att de var definitivt sista gången jag hade den distriktaren. Jag bad ändå speciellt att jag ville ha en av de kvinliga vettarna hos distriktarna i kristianstad. Kommer han igen så åker han härifrån med buller och bång :devil:

Har aldrig hört någon, varken uppfödare eller veterinär, säga att det är 24 dygn....utan 21....så han måste ju ha tagit fel....tänk att de ska vara så himla envetna....:rofl:

Har du inte möjlighet att åka iväg själv till en klinik för UL ?
Om det inte är så jättelångt och du har tid så blir det nog dessutom billigare än att ta ut distriktaren igen :)
 
Sv: Hur hade ni gjort???

Min syster sa att är de så stängda så är de dräktiga så jag hoppas ni bägge har rätt

Själv tyckte jag att jag såg en "svart cirkel" och den var vit i nederkanten. Den var stor som en tum nagel ungefär.
Jag har aldrig fått vara med på ett ultraljud på mitt sto även om jag bett om att få vara de så jag vet liksom inte hur en fosterblåsa kan se ut. Fick ett kort av min syster innan och den fosterblåsan var betydligt större men de var på ett halvblod.Detta är ju på en isis.

Håller tummarna att hon är dräktig, trots allt :)
Låter rimligt med tanke på att vet sa det var stenstängt ;)

Vissa ston visar ju brunstliknande tecken även under dräktighet.....
 
Sv: Hur hade ni gjort???

Har aldrig hört någon, varken uppfödare eller veterinär, säga att det är 24 dygn....utan 21....så han måste ju ha tagit fel....tänk att de ska vara så himla envetna....:rofl:

Har du inte möjlighet att åka iväg själv till en klinik för UL ?
Om det inte är så jättelångt och du har tid så blir det nog dessutom billigare än att ta ut distriktaren igen :)

Ja du, de kan ju bäst och lyssnar inte på en glad amatör :devil:
Jag ska forska lite i de om jag har någon här omkrin som är duktig på avel och ul.
Har en veterinär som rätt nyligen har öppnat klinik och har lite semin men vet inte om han är duktig nog...
Annars finns ju Flyinge men vet inte om de tar emot andra raser än halvbloden... Ska höra med syrran också för jag har för mig någon hon kände som var superduktig och de är val en ca 6-7 mil enkel resa skulle jag tippa
 
Sv: Hur hade ni gjort???

Håller tummarna att hon är dräktig, trots allt :)
Låter rimligt med tanke på att vet sa det var stenstängt ;)

Vissa ston visar ju brunstliknande tecken även under dräktighet.....

Jag höll på att dö av skratt. När jag förklarade att hon hade visat "brunstsymtom" så sa han att hon nog hade kastat... Och mig veterligen så kastar de inte utan resorberar vid den tiden istället. De säger bara hur insatt i avel han är:devil:
 
Sv: Hur hade ni gjort???

Jag höll på att dö av skratt. När jag förklarade att hon hade visat "brunstsymtom" så sa han att hon nog hade kastat... Och mig veterligen så kastar de inte utan resorberar vid den tiden istället. De säger bara hur insatt i avel han är:devil:


Åh, jisses....ja, jag säger då det !!

Låter som att det vore betydligt bättre för dig att åka iväg till en klinik och få hjälp där.

Flyinge tar säkert emot andra raser oxå, det är bara att fråga :)
Har de UL så kan väl vemsomhelst komma dit, oavsett ras ?
De är väl en klinik precis som alla andra, är väl inte knuten till enbart Flyinge längre ?

Mitt ena sto visade brunstsymptom i vintras, då var hon minst 5 månader på väg....lyfte svansen och blinkade mot hingsten....men 31 maj kom ett välskapt föl så inte var hon brunstig och inte hade hon kastat heller ;)
 

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 109
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 907
Senast: Freazer
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 117
Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
31 948
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp