Hur hade ni gjort?

Julgranen

Trådstartare
Jag sitter i en obekväm sits och jag behöver bara få ventilera mig lite men framförallt fråga, hur hade ni gjort?

Det är så att jag har en häst sedan många år. De senaste åren har jag haft problem med tid och kostnad för att ha häst och därför har den varit utlånad under perioder. Idag står den i ett litet stall hos vänner och trivs helt ok. Problemet är nu att en av två fodervärdar (två halvfodervärdar) som har haft hand om min häst det senaste året har slutat. Jag har alltså själv inte tagit hand om min häst, utan det är dessa två halvfodervärdar som har gjort det under de senaste 2 åren. Jag har letat med ljus och lykta under 1,5 månad för att hitta en ersättare så att min häst kan stå kvar i samma stall, men utan framgång. Nu har jag börjat att titta på alternativet att flytta min häst närmare där jag bor så att jag kan ta hand om den på heltid igen, eftersom min situation börjar klara upp sig. Viktigt att tillägga här är att min häst är dålig på att acklimatisera sig till nya ställen, och kommer må dåligt från och till under ett halvår om jag flyttar den. En annan sak att ha i åtanke är att den inte verkar må helt 100 % toppen i sitt nuvarande stall pga det blir inkonsekvent för den när väldigt många olika människor hanterar den. Det är alltså en väldigt känslig häst som dock blir lugn om man är fast och konsekvent i sin hantering.

Jag har hittat ett stall i närheten där jag bor som jag tror kommer passa min häst bra. Dock vill de ha inflyttning så fort som möjligt, gärna idag om de fick bestämma. Jag hade helst velat ge det en månad till för att vara säker på att vi har gjort allt i vår makt för att försöka ha min häst kvar i nuvarande stall (pga stressen det skulle innebära att flytta). Det verkar dock inte vara ett alternativ för det nya stallet att vänta så länge. Så, hur hade ni gjort? Å ena sidan vill jag flytta min häst så att jag kan ha full kontroll igen på hanteringen och måendet hos denne, å andra sidan vill jag att den ska stå kvar för att den inte ska behöva byta miljö igen. Den trivs bra med den halvfodervärden som är kvar, men tyvärr kan hon inte vara i stallet mer än 3 dagar/vecka. Ska jag chansa och avvakta en månad till för att vara säker på att vi inte hittar någon annan halvfodervärd och förlora en ev stallplats i närheten som känns jättebra? eller ska jag riva upp allt och flytta hästen inom 2 veckor och därmed få en garanterat stressad häst och en ledsen halvfodervärd (som tycker om min häst oehört mycket)?


Ska tilläggas: Hästen är gammal men oerhört pigg och därför är pensionering inte aktuellt (har provat). Min häst bör aktiveras 5 dagar i veckan för att må bra.
 
I lång loppet, vilket stall är bäst för hästen? Det nya eller det ni står i nu.
För om det nya ändå är bättre så kvittar det ju om du flyttar honom nu eller om en månad?

Hur mycket VILL du ta hand om honom själv?
För om du flyttar honom blir det du som får ta de flesta dagarna/alla dagar. Eller är det viktigt med avlastningen av fodervärden 3 dagar i veckan?
 
I lång loppet, vilket stall är bäst för hästen? Det nya eller det ni står i nu.
För om det nya ändå är bättre så kvittar det ju om du flyttar honom nu eller om en månad?

Hur mycket VILL du ta hand om honom själv?
För om du flyttar honom blir det du som får ta de flesta dagarna/alla dagar. Eller är det viktigt med avlastningen av fodervärden 3 dagar i veckan?


Jag TROR att det är bäst om jag tar hand om min häst i det långa loppet. Jag är ändå den som känner den bäst, har jobbat mest med den och har fått den att lugna sig betydligt från det att jag köpte den. Men, den kan få det lika bra i sitt nuvarande stall OM vi hittar någon som vill hjälpa till på lång sikt och då sparar vi den stressen som det innebär med flytt. Det är just det som jag är orolig över - att jag förhastar mig och så kanske det finns någon där ute som kan tänka sig att hjälpa till.

Jag tycker om min häst väldigt mycket. Jag har fått en naturlig paus från hästeriet iom studier och börjar känna nu att jag kan tänka mig att ta upp det igen. Ev är jag färdig med mina studier nu men det kan även bli ett år till. Dock bör jag ha möjlighet att hinna med hästen och ha råd även om jag studerar ett år till, eftersom min ekonomi är bättre nu än tidigare. Men, jag bör skaffa en medryttare om jag tar hästen själv eftersom det kan ibland bli stressigt med studier/jobb. Vad jag har förstått så ska det inte vara några problem eftersom det finns ett stort utbud av "medryttarmaterial" där jag bor.
 
Ska även tilläggas: Det är över en timmes körning till hästens nuvarande stall så därför är det inte aktuellt för mig att ta resten av dagarna. Om det hade varit närmare hade jag inte tvekat att ta de dagar som behövs. Jag söker även en del jobb och försöker i allra största mån få ett jobb i närheten där jag bor. Dock finns det, om än liten, en risk att jag får ett jobb på annan ort som är för bra att tacka nej till. Isåfall skulle det innebära ännu en flytt av min häst om jag tar den själv. Det finns däremot många faktorer utöver hästen som gör att jag vill stanna kvar och få ett jobb där jag bor.
 
Jag TROR att det är bäst om jag tar hand om min häst i det långa loppet. Jag är ändå den som känner den bäst, har jobbat mest med den och har fått den att lugna sig betydligt från det att jag köpte den. Men, den kan få det lika bra i sitt nuvarande stall OM vi hittar någon som vill hjälpa till på lång sikt och då sparar vi den stressen som det innebär med flytt. Det är just det som jag är orolig över - att jag förhastar mig och så kanske det finns någon där ute som kan tänka sig att hjälpa till.

Ber om ursäkt om jag upprepar mig men, vad VILL du?
Låter ändå som du vill att någon annan tar hand om honom hela tiden?

Jag tycker om min häst väldigt mycket. Jag har fått en naturlig paus från hästeriet iom studier och börjar känna nu att jag kan tänka mig att ta upp det igen. Ev är jag färdig med mina studier nu men det kan även bli ett år till. Dock bör jag ha möjlighet att hinna med hästen och ha råd även om jag studerar ett år till, eftersom min ekonomi är bättre nu än tidigare. Men, jag bör skaffa en medryttare om jag tar hästen själv eftersom det kan ibland bli stressigt med studier/jobb. Vad jag har förstått så ska det inte vara några problem eftersom det finns ett stort utbud av "medryttarmaterial" där jag bor
 
Ber om ursäkt om jag upprepar mig men, vad VILL du?
Låter ändå som du vill att någon annan tar hand om honom hela tiden?

Nja. Jag vill. Hade jag inte alls velat hade jag inte funderat på detta alls. Men jag skulle ljuga om jag sa att jag är överlycklig för att ta hela ansvaret igen. I slutändan vill jag göra vad som är bäst för min häst. Jag har köpt den och det är mitt ansvar att se till att den får det bra och nu är jag osäker på vilket beslut som är rätt för hästen. Jag har provat att ha hela ansvaret för hästen tidigare när jag studerade. Det blev extremt stressigt både tids- och kostnadsmässigt, och därför är det med lite skräckblandad förtjusning jag skulle ta på mig det ansvaret igen med tanke på att jag ev kommer fortsätta studera. Skillnaden är nu dock att jag idag har bil och kan ta mig till stallet på 10 min istället för 1 h, jag har bättre ekonomi idag och jag har ännu större möjligheter att hitta någon som kan hjälpa mig för lite avlastning.
 
Ring och prat med din medryttare. Det är ändå maj och mycket i trädgård och skolavslutningar och diverse olika avslutningar och kostnader. Hästen blir stressad när du än flyttar den, idag, om en månad.
 
Min häst blir också otroligt stressad när stallmiljön inte funkar, och när många olika människor ska hantera henne, vilket också innebär olika tider och olika rutiner. Sista tiden vi stod i kollektivstall var ett helvete (de två tidigare åren var det åtminstone bra folk med hyfsat lika rutiner, men sista året kunde hästarna komma in vid 17 eller gå ute till 23 beroende på vem som hade pass, likadant på morgonen). Hela hästen blev förändrad till det bättre när vi flyttade till eget (lugnt) stall. Om du känner att du vill och kan ta hand om hästen själv hade jag tagit tjuren vid hornen och flyttat direkt. Förr eller senare lär det ju bli aktuellt ändå, så bättre att göra det och ha det avklarat.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
1 973
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 795
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 731
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
10 983
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp