Bukefalos 28 år!

HUr hade ni gjort?

caradan

Trådstartare
MIna hästar får nu foder:
8:00, krafftfoder, hö ute
12:00, hö
16:00, hö
20-21:00, intag, hö & krafftfoder inne.

Det känns som om det är för lång tid mellan kvällsfodringen samt morgonmålet men jag kan inte gå ut och fodra vid 24 för då sover jag oftast och det är ingen idé att gå ut vid 22/23 tiden för då har han inte ätit upp höt ännu!

Vill att de är ute mycket men det kan inte heller vara speciellt kul att stå i en liten hage med lera hur länge som helst. (den är inte super liten och det finns gräs/vass/pinnar mm att fördriva tiden med)

Jag kan inte släppa ut/fodra tidigare.

Hur hade ni gjort?
 
Jag tycker det ser bra ut, så ser våra rutiner också ut, förutom att hästarna går in tidigare. Bara de får rejält med hö sista målet så klarar de sig gott och väl till morgonen! Jag vet stall som ger sista högivan vid 18.00 och det är ju i tidigaste laget! :smirk:
 
Men får de mycket grovfoder på kvällen så e det ju inga problem. Står de på halm så e det ju ännu bättre.
 
Hästarna vilar ju också på natten så då behöver de inte lika mycket. Står de på halm så är det verkligen inga problem. Jag tycker du verkar ha bra tider!

malu
 
Den stora står på torvmen jag brukar lägga in lite halm men jag tror inte att han äter av den för dn brukar bara vara kringströdd.
Han får 4 kg hö när han kommer in och han äter på småtimmarna för han sover när han kommer in.
Men bra att ni tycker att det verkar bra då fortsätter jag att köra så:-)
 
Du har så gott som samma tider som oss.
8:00 Kraftfoder och hö inne. Ut 9:00.
12:30 Kraftfoder och hö inne, inne en timma och äter dvs ut 13:30.
16-17 In kraftfoder och hö. Går ut igen höst/vår, men nu vill de inte gå ut längre *ler*
21:00 Kraftfoder och hö. Släckning 22:00. Då är ofta min ponnys hö slut (vilar o får knappt ngt..) medan hästen har MKT kvar.
Båda har halm oxå.
 
Varför inte fodra kl 22 istället för 21 om ni ändå är där för att släcka? :confused:
 
Tjena!
Det ser väl ok.ut.
Våra hästar får
06 kraft inne +hö ute
11 lunch hö ute
16 kraft + hö inne
21 natt hö
Det har fungerat bra .Hästarna verkar må bra ,vad jag kan se. :love:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gamling, 24 år i år, som är i fint skick och får mycket beröm för att han fortfarande är pigg och fräsch. Han har dock börjat...
Svar
9
· Visningar
1 402
Senast: Masse
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 727
Senast: Egonson_
·
Hästhantering Min häst har personlighetsförändrats? Varning för långt inlägg Under det dåliga betet 2018 blev min häst på slutet arg när jag gick...
Svar
3
· Visningar
1 308
Senast: Vinur
·
Hästvård Så, mitt 12-åriga irländska sto har problem med magen, och jag har försökt vrida och vända på alla sätt och vis men kan inte komma på...
Svar
7
· Visningar
1 654

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp