Hur hade ni gjort?

caradan

Trådstartare
Om ni hade en häst, äldre ridhäst, som visade sig att den blivit gammal i benen och inte ridbar längre, utan heltids pensionär.
Ni har ett stall med bara en stor box samt en minibox, ekonomi så att det bar räcker till dem ni har.
Skulle ni sälja/låna ut pensionären när den inte längre är ridbar?
Skulle ni avliva?

Problemet är att jag sitter i den situationen (tror jag!, det verkar som om hans ben säger till om att de är gammla!)
Jag vill jätte gärna ut och tävla och träna och allt där till och har inte lust att ha en häst bara för att ha den. Jag äslkar denna hästen mer än något annat levande på denna jorden men jag vill oxå kunna rida.
Jag har eget stall men bara plats för en stor häst och min ekonomi är inte bäst men räcker gott till dem hästarna jag har nu, så jag kan inte skaffa en till´.
Hästen i fråga har haft det väldigt dåligbt hos fodervärden den stod hos innan den kom till mig så jag är väldigt skeptisk till att låna ut honom och kunna lita på att han inte rids/motioneras utan bara sköts om ordentligt.

Usch jag hatar detta....ibland undrar man varför man har skaffat häst!
 
Det enda jag vet är att när min pålla blir gammal och "skrotig" så kommer jag ha kvar henne. Hon betyder fruktansvärt mkt för mig och att ta bort/sälja/låna ut henne bara för att jag inte längre kan rida henne är otänkbart för mig. Jag ser det som min skyldighet att ta hand om henne livet ut, speciellt när hon blivit gammal, det är ju då hon behöver min vård som mest.

Jag är också en tränings/tävlingsmännsiska ut i fingertopparna, det är därför jag håller på med hästar, jag skulle aldrig kunna hålla på med endast promenadridning. Jag hoppas verkligen att jag har råd att skaffa en till häst när min nuvarande blir gammal, annars får jag väl försöka hitta någon foderhäst (så att jag iaf slipper inköpspriset) eller någon häst i närheten som ägaren inte hinner med/klarar av och som jag kan få möjlighet att träna och tävla. Men aldrig i världen att jag säljer min häst när hon blir gammal... :(

Jag vet att många inte skulle göra detsamma och det respekterar jag men ska jag vara ärlig så hugger det till i hjärtat när jag ser en annons på en 20-årig häst till salu. Om ägaren inte kan ge hästen tillräckligt med omvårdnad är det ju förstås en annan femma, men som sagt, jag har svårt för handel med gamla hästar, de har ofta svårt att anpassa sig till nya situationer och det kan tära mkt på deras livsenergi!!
 
Jag har två gamla hästar...Den ene ett 31 årigt russ är inte riden de sista 10 åren. Den andre en 25 år gammal welsh rids fortfarande.

Men vad tusan, det är min skyldighet att ta hand om gamlingarna... jag har utnyttjat dom när dom var unga och friska...

IT IS PAYBACK TIME!!!!!!!!!

/Kung Tulle
 
Om jag vore du skulle jag faktiskt ta bort hästen.
Har man hästar för att titta på genom fönstret är det en sak, eller om man har plats och ekonomi för att samla på sig gamlingar.
Be en veterinär om en prognos för din häst, verkar det mörkt
och du inte hittar någon som du litar på som kan ha honom som sällskapshäst så kanske det bästa är att slakta.
 
Jag hade inte lånat ut hästen, så mycket kan jag säga. Förr eller senare kommer det fram till ridning, även om avsikten varit en annan från början.

Sen hur du bestämmer dig i frågan är en anna sak, här måste hästens hälsa, välbefinnade och sundt förnuft råda.
 
Jag har en äldre häst, men jag kommer aldrig att kunna låna ut eller ta bort henne bara för att jag inte har råd eller tid med henne...Hon betyder alldeles för mkt för mig för det... Då TAR jag mig råd till att skaffa en till isf... ;)
Fast nu har jag ju en till reedan, så det problemet finns inte för mig...tack och lov.

Vad har du i miniboxen? En shettis?
Du kan inte låna ut/sälja de, göra boxen större och skaffa en stor häst?
 
Att ta bort hästen bara för att den inte är brukbar längre tycker jag är fel. Om den mår bra annars och inte har ont utan kan leva ett lyckligt liv ändå med mkt pyssel och promenader så är det klart hästen ska få en fin sista tid.

Det är våran skyldighet att ta hand om våra älsklingar, inte sjutton ska man avliva en för övrigt välmående häst som trivs med livet bara för att man inte kan rida den längre, vi vet väl alla att våra hästar kommer bli gamla någon gång, är man inte beredd på att ta hand om hästen även när den blir gammal så tycker inte jag att man ska skaffa häst överhuvutaget... :smirk: Som sagt, jag brinner verkligen för att träna och tävla men inte mer än kärleken till min häst... :love:

Det är så enkelt för oss att bara ta ut veterinären och avliva hästen, men hur kan man ha samvete till det med bara den anledningen att hästen inte går att rida längre. Vi människor kommer också att bli gamla nån gång och då hoppas jag verkligen att mina närmaste tar hand om mig på bästa sätt. Det är samma sak med hästen. Hästarna litar på att vi gör det bästa för dom, det måste de, deras liv ligger ju i våra händer...Jag har väldigt svårt för det här med att avliva i onödan, hästen behöver absolut inte må dåligt bara för att den inte klarar av att arbetas längre, hästen har väl också rätt till en skön pension utan jobb, precis som vi männsikor har efter 65.
 
om man har häst bara för att man vill tävla så tycker jag att man kan köpa en MC och börja tävla enduro....och istället sälja hästen till någon som uppskattar och respekterar hästen som individ och levande varelse istället.

/Kung Tulle

/Kung Tulle
 
Jag har självklart inte min häst bara som tävlingsmaskin, men jag har honom som RIDhäst, inte sällskapshäst/eller en häst att titta på när den går i hagen.
Jag älskar honom högt och han är värd ett jätte bra tid som pensionär MEN jag vet faktiskt inte om jag har lust att ha en häst som bara går och skrotar i hagen.

OM han hade varit vild häst så hade ledarhingsten tagit slut på honom när det skulle vara dags, nu är det upp till oss, men jag säger inte att jag ska göra si eller så men jag funderar fortfarande fram och tillbax.
 
Ja i miniboxen står en Mini shettis, tyvärr så är stallet så litet att det inte finns möjlighet för att ha två stora boxar utan det är fullt som det är. Sen räcker inte marken till heller eller ekonomin)
 
Min häst är 20, skulle ALDRIG sälja eller ta bort honom för att han blivit gammal... Han betyder allt för mig.
Håller med KungTylle, I`ts payback time...
 
Det beror ju på vilken ekonomi man har, och uppstallningsmöjligheter. Har man "obegränsat" av bägge kan man väl behålla även pensionärer...

Men om man som du, vill rida, inte har varken stallplats eller ekonomi till fler hästar skulle jag nog ta bort gamlingen. Visst kan man låna ut den som sällskap, men det skulle i så fall vara till någon man känner och kan lita på.

Åsikterna går ju isär i den här frågan, gör det som känns bäst för dig!!
 
Har hästen ont så ÄR det ju självklart att den ska få sluta sina dagar!! men har hästen inte ont så då är de väl klart att man har kvar dem..!! jag fick avliva min älskade 10 åriga vbl valack för 4 dagar sen,! de gick att ha han som sällskapshäst men han hade ont i båda bena så han belasta ryggen å bogbladen! då bestämde ja mig för att låta han slippa lida! eftersom de skulle aldlrig gå att fixa till! :cry:

men har inte din pålle ont så tycker ja du ska ha kvar den..ja skulle inte låna ut den,spec inte om den inte ska ridas för man vet ju aldrig!! folk kan ju få nån fix ide att bara prova å rida hästen å sen rider den då endå!
 
Jag har en 22 årig hbl valack. Än så länge är han pigg och fräsch i benen, även om han just nu står på rehab behandling efter en skada han ådrog sig i somras då han sjönk ner i ett träsk under en ridtur. Hasn visade inga symptom förrän nu, underligt nog.. Han kommer troligen få vissa bestående men av skadorna, men jag hoppas att han ska bli hyfsat bra och smärtfri åtminstone och det trodde osteopaten som ställde diagnosen att han kommer att bli.

Pearl är min ögonsten i livet och jag gör ALLT för honom, även om det innebär stora besvär för mig, periodvis, men den dag han inte längre går att rida så får han nog avsluta sina dagar, för han tänker alldeles för mycket och är i behov av stimulans, han trivs inte med att bara gå i hagen och skrota.

Om en häst trivs som sällskapshäst i hagen eller ej är så olika från häst till häst. Vi har en 28 årig hbl valack i samma stall som Pearl. Han är tröttare nu än för ett par år sedan, men han ser ut att trivas rätt så bra med att mest gå i hagen med kompisarna och skrittas kortare turer några gånger i veckan. Han är fin i kroppen och i hullet, benen är sådär, men han orkar och håller för det liv han lever just nu.

I Pearls fall är jag mer orolig för tändernas livslängd än för hans ben.

Jag vet inte hur jag gör den dagen då han inte kan ridas längre, för han kommer troligtvis att ridas tills det inte går av fysisk orsak och då lär han inte kunna gå i hagen heller utan besvär.

Han kanske skulle uppskatta ett liv som barnvakt åt unghästar eller så om han nu inte skulle kunna ridas, men ändå gå i hage, men, som sagt, det får vi se då.

Det enda jag vill poängtera här är att INGEN häst lider av att avlivas, däremot lider MÅNGA hästar såväl fysiskt som psykiskt av att ägarna av känslomässiga skäl inte kan ta sitt förnuft till fånga och inse när det är dags för hästen att få ett värdigt slut.

För att låta en gammal, ej längre ridbar, häst bara stå och hänga, skraltig i benen, tofsig i pälsen, avmagrad och eländig bara för att man inte klarar av att mista den, DET är INGET värdigt slut!

Så, mår hästen bra och uppskattar ett liv i hagen och ekonomi och pölats finns, fint, låt hästen gå och strosa sista åren, men om hästen är dålig, eller varken tid eller plats finns- ta bort den då, i så fall, för HÄSTENS skull!

/TIGERHEART
 
Det är BARA upp till dig och ditt samvete! Det är inte synd om hästen att bli slaktad- det blir den dessutom förr eller senare ändå.

Själv är jag blödig och samlar på gamlingar, känner själv för min egen skull att JAG inte tycker att det känns etiskt riktigt att slå ihjäl sina kompisar om de fortfarande mår bra trots att de inte är tränings/tävlingsdugliga. Sedan kommer ju den dagen då man måste inse att hästen mår bättre av att vandra vidare till de evigt gröna (bävar inför den dagen) och följdaktligen måste ta beslutet om avlivning. Själv känner dock jag att den dagen gör jag det med rent samvete (hur hemskt det än blir), för jag gör det för hästens skull och inte min egen.

Alltså, mitt råd till dig: Gör som du känner och har samvete till, och fundera igenom så att du inte kommer att må för dåligt över att du tog bort hästen mer för din skull än för hans. Du är ju definitivt inte den enda som i så fall tar bort din häst för att du vill ha en fullgod ridhäst istället, jag tror att vi "blödisar" är färre.

Tycker som sagt dock att du ska fundera igenom det hela riktigt ordentligt så du inte ångrar dig, för, som sagt, det är bara dig och ditt samvete det handlar om. Det är inte plågsammare för hästen att dö nu än om några år (dvs inte plågsamt alls- det går ju så himla fort).
AKO (matte till flera gamlingar)
 
Jag har en sån häst och jag har kvar honom! Självklart!! Jag vill varken sälja eller döda min bästis, svårare än så var inte valet för mig....... :smirk:

Efter tre-fyra år har jag nu köpt en unghäst också, eftersom jag har möjlighet ekonomiskt. Men skulle aldri offra min gamling för en tävlingshäst......
 
Nu har jag inte pratat om avlivning, utan sundt förnuft och hästens hälsa. Problemet med oss 2 beningar är att våra värderingar stämmer inte med hästens så enkelt är det, vi har en tendens till att förmänskliga hästen och så funkar det inte.

Visst funkar det att ha kvar en gmmal häst, om det sker i egen vård. Men att låna ut den ser jag som en alldeles för stor risk, och tycker inte att det är ett alternativ.

Detta gäller lika för triangelmärkta hästar, de säljs som sällskaps eller promenadhästar. Var finner man dom då, jo på klinik för behandling av sin utdömda skada. Enkom för att den som köper eller tar hand om en sådan häst, inte förstår att vissa saker kan hästen inte genomföra längre. :mad:
 
Jag vet att han inte trivs med att bara gå i hagen för ahn vill göra något jämt. Han blir jätte besviken om han inte får ut coh åka transport minst 2 dagar/vecka, han kryper i tränset mmmm

Mycket handlar det om min egoism men jag värdesätter hans liv mer än mitt men jag vill inte slakta honom för min skull men jag vill inte heller ha kvar honom för min skull....

Det är väldigt blandade åsikter här och jag tycker att alla har rätt till sin egna åsikt och det är bra att höra både för och emot.

Valet är inte lätt och jag trodde faktiskt att det skulle dröja ett par år till innan detta skulle ské.
 
Håller med dig om det, skulle inte sälja en skadad/gammal häst om jag inte kände personen i fråga mkt mkt väl...
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
9 238
Senast: Hedinn
·
Träning I kölvattnet av Helgstrandsskandalen vill jag slå ett slag för grundridning (och markträning) och då menar jag inte lätt klass, utan...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
7 897
Senast: Bison
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 074
Senast: Smurfoff
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 138

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp