Bukefalos 28 år!

Hur hade ni resonerat?

HotrodKitten

Trådstartare
Låtsas som att ni är jag, hur hade ni tänkt kring detta:

Häst som sparkar med ytter bakben riktigt högt vid galoppfattningar, och framför allt på den öppna delen på volten om man ligger på volt. Har haft riktigt usel framåtbjudning vid dressyrarbete, men det har blivit bättre. När det ska galopperas sparkar han i fattningen, och sedan kanske fem-tio gånger till innan han sedan "ger" sig och galopperar normalt utan sparkar.

MEN
Hästen sparkar inte vid galoppfattningar vid hoppträningar eller vid uteritt, endast vid dressyrarbete. Hoppar rakt och fint över hindren på hoppträning, inga problem att gå på små volter i galopp där.
Har inga problem att sätta bakben under sig vid sidvärtsrörelser eller volt i trav.
Böjdes och kollades igenom i februari i år, problemen fanns redan innan och blev inte bättre efteråt (ömmade i ryggen, problem med sadel, därav vet. koll)
Ny sadel passas ut, märker stor skillnad i ridningen f.ö. men galoppen är lika dan.
Har nu fått behandling med massage och laser fyra gånger på spända muskler i rumpa och lår, men ingen skillnad.

Det är inga små sparkar, han skickar upp bakbenet i höjd med ridhussargen.. Hur hade ni reagerat om det var eran häst? Hade ni tänkt att det var smärta, trots att han idag egentligen inte visar några tecken på smärta och spänningar är "lösta", eller hade ni tänkt att det var en olat som fått fäste och jobbat utifrån det?
 
Sv: Hur hade ni resonerat?

Min förra häst gjorde precis så en period. Det fanns två orsaker:
1. Om ryttare klämde med benen i fattningen
2. Om hon inte var lösgjord. En period sparkade hon alltid i de första fattningarna, men om hon fick rulla på i ordentlig galopp och lösgörande arbete några minuter så blev nästa fattning mycket bättre, och efter ytterligare lösgörande arbete fattade hon hur fint som helst.
 
Sv: Hur hade ni resonerat?

Precis så var det med min medryttarhäst också. Man kunde inte lägga till ytterskänkel i fattningen för då slog hon direkt. Nu slår hon bara när hon tycker något är jobbigt.
 
Sv: Hur hade ni resonerat?

Svarar båda:
Kan tänka mig att jag kanske klämmer med benen. Men jag fattar bara för inner och håller skänklar ut ifrån hästen.
Lösgjord är han, då galoppen oftast hamnar i slutet på träningarna och han innan gått helt suuper i traven. Lösgjord är han dock inte helt hundra när vi galopperar på uppvärmingen inför hoppträningen, och då har vi, i 9 fall av 10, inga problem med sparkar.
Funderar på om vi kan ha nått ett moment 22 - jag blir spänd för att jag vet att han kan komma sparka och hästen sparkar för att jag blir spänd..
Det går bättre att fatta galopp under lättridning.

Hästen har sparkat, olika mycket i perioder, sedan vid köpte honom 2011, men jag har förut valt att ignorera och jobba på annat för att se om det försvinner. Nu vill jag träna och kanske starta en klass, men då måste vi ju kunna fatta galopp..
 
Sv: Hur hade ni resonerat?

Vad är skillnaden mellan din ridning på hoppträning/uteritt och dressyrträning? Eller har du en annan sadel när du hoppar och rider ut?

Jag gissar att du har svaret där.
 
Sv: Hur hade ni resonerat?

Samma sadel vid all ridning. Samma träns, samma benskydd.
Jag funderar på om det är så att jag egentligen inte gör någon regelrätt galoppfattning vid uteritt och hoppträning, utan att jag då mer "låter" honom galoppera. Sedan vid dressyrträning är han inte alls lika framåt, och då får jag göra en riktig fattning. Kanske..
Tömlongerade i helgen och han tog galoppfattningen jättefint från marken, på liten volt och lite "inspänd". Nu när jag skriver ner allting känns det som om det lutar åt att det är själva fattningen med skänklar som är problemet.
 
Sv: Hur hade ni resonerat?

Det ligger säkert mycket i att du inte har samma bjudning. Bjudning måste du ha för att kunna göra en galoppfattning.
Bjudning och lösgjordhet hänger ofta ihop, tillsammans med lydnad så klart.
 
Sv: Hur hade ni resonerat?

Det där låter precis som en häst jag red förut. Hon var väldigt känslig för att man klämde med benen, ofta blev det då en tvärnit. Just vid galoppfattningar kunde hon tjura till rejält, men bara vid dressyrarbete. Vid hoppning inga problem, och jag är ganska säker på att det berodde just på att man vid dressyr ofta vill försöka göra en "fin" galoppfattning och sitter kanske och klämmer fast man inte märker det. I alla fall jag är mycket mer avslappnad vid hoppning, inte lika mycket "prestige" (prestationsångest kanske, eftersom problemet ligger hos mig) i att hästen ska gå fint.
 
Sv: Hur hade ni resonerat?

Kan säkert vara så, att jag klämmer och spänner mig. I alla fall på träning när det är publik, och som du säger så blir det ju lite prestige i det. Nu tycker iof de andra tjejerna i gruppen (rider i en lektionsgrupp på ridskola, då hästen är mer avslappnad ihop med andra hästar) att jag är kungen eftersom jag sitter kvar när hästen sparkar, men jag själv tycker ju inte det är så coolt direkt.. :p



Rumpnissen: Japp, bjudningen är definitivt ett problem. Men det tråkiga är att han kan bjuda jättefint i traven, göra en superfin längning och så fort jag tänker galopp slår han i backen och tjurar. Jag kan alltså rida in i en galoppfattning med fin bjudning, och så bara "tjoff" så är den borta.


Till alla: Skönt att inte folk börjar vråla om veterinär och smärta.. var lite rädd för att lägga ut tråd här och fråga om råd, trots att han är kollad både av veterinär och massör. Buke är ju buke ;)
 
Sv: Hur hade ni resonerat?

Rumpnissen: Japp, bjudningen är definitivt ett problem. Men det tråkiga är att han kan bjuda jättefint i traven, göra en superfin längning och så fort jag tänker galopp slår han i backen och tjurar. Jag kan alltså rida in i en galoppfattning med fin bjudning, och så

Då tror jag fortfarande att det är lösgjordheten som är problemet. Det krävs både styrka och lösgjordhet för att göra en bra fattning. Jag säger inte att din häst inte är lösgjord alls, men det finns grader av lösgjordhet, så din häst är säkert tillräckligt lösgjord för att ge en fin känsla i traven, men inte tillräckligt för att göra en bra galoppfattning.
 
Sv: Hur hade ni resonerat?

Jag hade nog valt att kolla upp hästen igen med skadehistoriken .
Att den inte sparkar vid hoppträning kan ju vara att den tycker arbetet är roligt och blir fokuserad på det och att "roligheten" tar över handen över ev problem .
Tyvärr funkar ju hästar så som djur , dvs en känsla kan ta över och då känner inte hästen /glömmer av problemen . Adrenalin som exempel brukar ta bort smärtkänsla .

Jag hade kollat upp den hellre en gång för mycket . Hade det varit ngn enstaka spark så hade jag nog resonerat annorlunda men så mkt sparkar så kontinuerligt hade jag dubbelcheckat .
 
Sv: Hur hade ni resonerat?

Jag har haft samma problem med min häst. Har bytat sadel två gånger.
Bytat tränare, haft en duktig ryttare som hjälpt mig. Vet säger att min hästs problem bottnar
I en SI-led som sitter fel, och sadel som legat fel. Han får nu regelbunden kiropraktik. Vilket verkligen har hjälpt.
Min tränare har lärt mig att göra så lite som möjligt vid fattningen.
Liten förhållning på yttertygel, fatta med inre höft och ben och samtidigt ge en eftergift på innertygeln.
Låt en riktigt duktig ryttare prova så kan du se om det beror på dig eller hästen.
 
Sv: Hur hade ni resonerat?

Kan säkert vara så, får väl se vart det bär av när vi kommer längre i "min dressyrutbildning". Har inte ridit ordentliga dressyrpass för tränare med honom förut, utan trodde då att problemet enbart låg vid ridning i våran paddock hemma då han tyckte arbetet var "tråkigt". Sist vi red dressyr i ridhuset där vi i vanliga fall hoppar var problemet inte så stort.

KL

Ja, som sagt, vi får se vart det bär av. Problemet fanns som sagt tidigare och veterinären hittade inga tecken på övriga problem än spänningar som blivit inflammationer i ryggmuskulaturen. Massören hittade ju några rejäla spänningar i rumpan som jag tror han gått med länge, och efter första behandlingen hade jag ett pass där det inte fanns några som helst tendenser till att sparka. Sedan har det kommit tillbaka, trots fortsatt behandling, dock mest på dressyrträningen sist förra veckan.
Min tränare satt upp på honom i somras då jag haft problem hemma i paddocken enbart, där han kört över mig fullständigt, och visst han sparkade med henne också men inte mer än någon gång. Denna tränare har ridit fälttävlan på landslagsnivå och ska man tro henne är det en olat som sitter i eftersom jag, när vi köpte honom, precis gått in i väggen och var allmänt trött både psykiskt och fysiskt. Jag lät honom komma undan då och det får jag igen nu. (Red in i paddocken, hästen hade ingen bjudning, jag red ut istället. Red in i paddocken, försökte galoppera, han kickade en gång och jag gav upp.) Jag är inte helt säker på att det är problemet, och denna tränare ser ju honom bara på hoppträningar där han går som en klocka och gör galoppfattningar från skritt.
Jag brukar alltid kunna lita på min magkänsla, men nu vette fan..
 
Senast ändrad:
Sv: Hur hade ni resonerat?

Försök hitta en vet med kiropraktik utbildning. Min häst hade oxå inflammerade ryggmuskler. Blev behandlad med cortison sprutor i ryggen plus kiropraktik.
Min häst kan fortfarande bocka till lite i högerfattningen, men det är när jag gör för grova och yviga fattningar. Lycka till.
 
Sv: Hur hade ni resonerat?

Tack! Ja, det kanske kan vara något. Hästen fick också cortison när vi var hos vet, men denna har ingen kiropraktisk utbildning och rekommenderade bara massage om det skulle behövas.
 
jag hade kanske veterinärkollat den igen, bättre att komma därifrån o konstatera det är bara träning som gäller än att gå med en häst med ryggont utan att veta om det. Den häst jag rider är ett sto och VÄLDIGT stoig. när hon började med sånt här trodde vi bara att det var en sur period. men vi kollade upp det och hon hade en ryggfraktur. nu här allt bra, hon fick gå och vila ett halvår från all ridning, sen ridas igång försiktigt och nu är hon perfekt, har slutat med allt sånt. antagligen hade hon då stegrat i hagen och slått över :/
men annars kan det ju vara framåtbjudningen och lösgjordheten, hur lätt är hon att få på tygeln och ställa etc?
 
Min gissning är att du gör något som "låser" hästen/försvårar fattningen för hästen och får en protest pga. det. Kan ju vara många olika saker just för att man i dressyren försöker fatta "snyggt och prydligt". Du kanske belastar liiite fel, sitter liiiite snett m.m m.m. I mitt fall var det att jag spände till höger skinka och sträckte/ spände till lite med höger skänkel som fick unghästen att inte ta vänsterfattningen trots att hon har lättast att fatta vänster galopp vid uteritt samt gärna tar den avsuttet... Gaaah att det ska vara så svårt att rida ibland ;-)
Håller dock med övriga om att en veterinärkoll vore på sin plats också.
 
Har redan svarat i tråden men det var ju ett tag sen, så skulle vilja lägga till ridprov hos veterinären, med en testryttare som rider den också, under veterinärens öga. Verkligen guld värt i just såna här lägen anser jag.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 712
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 708
Hästvård Hej! Undrar om någon haft en liknande upplevelse och vad det berott på. Jag har en ponny jag ägt i 2 år. Besiktningen var felfri och han...
Svar
4
· Visningar
1 612
Senast: Freazer
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 489
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Kattbilder #9
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp