Hur hade ni startat igång denna häst?

Jag hade börjat med att skritta den (uppsuttet) 10 min några gånger i veckan. T.ex. ridit ut en runda och 10 min av den rundan ridit i skritt och resterande del av rundan lett hästen. Och gjort det några gånger i veckan och successivt ökat tiden då jag suttit på hästen och så småningom lagt in lite trav osv. Sen hade jag lagt in löshoppning lite då och då. Små hinder. Mest för variation och för att hästen ska få tänka lite. Om jag var duktig på tömkörning hade jag lagt in det 1-2 dagar per vecka. Först lugna pass bara för att hästen ska få vänja sig vid att jobba igen och sen ökat successivt.
 
Då får ni träna på att gå långsamt. Om hon är en sån som vill slänga sig fram med fart så är risken hög att hon kommer göra samma med ryttare.

Jag hade börjat med korta, avsuttna styrketräningspass på ridbanan (bommar, övergångar, crunches vid hand) och promenader vid hand i skogen. Sen korta ridpass med fokus på kontrollerat tempo på ridbanan.

Bygg ridmusklerna (alltså muskelgrupperna för samling), hjälp henne hitta styrkan i kroppen, innan ni börjar med ridturer längre än 20 minuter.

Är hon körhäst eller varför springer hon så mycket när du tömkör?
Ren ridhäst. Stor häst med stort naturligt steg. Jag är 162 med korta ben. Visst hon kan gå långsamt men när hon kliver på tar hon i bakifrån och tar mycket mark så det är svårt att hinna med. När hon går i en bra lugn skritt får jag kliva på för kung och fosterland vid sidan av ska vi dessutom gå ut i skogen bland stockoch sten där hon är ruggigt säker på fötterna hinner jag inte med. :)

Inte det minsta slängig eller det minsta ouppfostrad även om hon har energi.
 
Senast ändrad:
Jag personligen hade skrittat ut i skogen.
Travat och galopperat i korta intervaller och haft koll på andning och puls.

En häst lika väl som oss människor kan skritta/gå en timme utan att det skadar.
Springa några steg och gå igen.

Allt handlar ju om vad du har för mål med din ridning?
Att komma ut och tävla eller bara ha en trevlig stund i skogen eller banan?

Lyssna på din häst så ser du vad den klarar av.
 
Om hästen ska byggas upp så ska den väl kliva på i skritten? Om den nu har ett stort steg, så går det väl helt enkelt undan när den skrittar ordentligt genom kroppen. Jag skulle nog sitta upp, helt enkelt. Ska ridningen bestå av lite skritt i skogen en dag i veckan känns det som att hästen hinner dö av ålderdomssvaghet innan man ens kan rida den i alla gångarter?

Jag personligen hade skrittat ut i skogen.
Travat och galopperat i korta intervaller och haft koll på andning och puls.

En häst lika väl som oss människor kan skritta/gå en timme utan att det skadar.
Springa några steg och gå igen.

Allt handlar ju om vad du har för mål med din ridning?
Att komma ut och tävla eller bara ha en trevlig stund i skogen eller banan?

Lyssna på din häst så ser du vad den klarar av.
Jag håller med, med utgångsläget att det är en frisk häst som gått i en större hage. Gjort som @lillamy73 skrev och ridit ut, men varit noga med vilodagar i början.
 
Jag hade inte satt igång den alls. Jag menar; den är 21 år och ska igång för sin egen skull? Jag tror inte alls att en 21-åring häst som vilat i 4 år och gått i stora kuperade hagar behöver bli riden för sin egen skull.
Om man däremot, för sin egen skull, tycker att det är kul hade jag lullat igång i alla gångarter i skogen. Mest skritt och så länge pållen känns pigg och glad.
 
Jag hade inte satt igång den alls. Jag menar; den är 21 år och ska igång för sin egen skull? Jag tror inte alls att en 21-åring häst som vilat i 4 år och gått i stora kuperade hagar behöver bli riden för sin egen skull.
Om man däremot, för sin egen skull, tycker att det är kul hade jag lullat igång i alla gångarter i skogen. Mest skritt och så länge pållen känns pigg och glad.
Min äldre tant älskade att få bli ridhäst igen, efter sin avslutade avelskarriär. Verkligen älskade det :love:
 
Jag hade inte satt igång den alls. Jag menar; den är 21 år och ska igång för sin egen skull? Jag tror inte alls att en 21-åring häst som vilat i 4 år och gått i stora kuperade hagar behöver bli riden för sin egen skull.
Om man däremot, för sin egen skull, tycker att det är kul hade jag lullat igång i alla gångarter i skogen. Mest skritt och så länge pållen känns pigg och glad.
Hästen älskar att få komma ut och göra något så då kommer vi starta igång henne för lättare ridning.

Hon har det absolut inte dåligt i hagen på något sätt men varför ska man nöja sig med det när jag märker att hon mår så mycket bättre av att få komma ut. Oavsett om det blir lättare pass på banan eller bara ut på skogsturer.
 
Idag kom sadel och ut på en skrittur. Min mamma tog cykel vi har en bra slinga som är 2km som vi tog.

Hästen njöt i fulla drag och växlade upp som hejsan från stallet. Hade full sjå att hålla henne i skritt och hon har aldrig varit het.
När vi vände hemåt slog hastigheten av då vart det inte lika roligt. 😁
 
Hästen har varit i min ägo sen hon var 5 min mamma "övertog" henne och det var min mor som skadade sig och då blev det vila för hästen då jag inte hann med flera.. Så ingen skada på hästen alls. :)
Men om du har flera kan du ju ta henne som handhäst :)
Det måste ju vara bra någon gång i veckan. Tex bara börja som handhäst några gånger och sedan rida någon gång och handhäst några gånger i veckan osv. Då kan hon säkert trava också.
 
Jag hade inte satt igång den alls. Jag menar; den är 21 år och ska igång för sin egen skull? Jag tror inte alls att en 21-åring häst som vilat i 4 år och gått i stora kuperade hagar behöver bli riden för sin egen skull.
Om man däremot, för sin egen skull, tycker att det är kul hade jag lullat igång i alla gångarter i skogen. Mest skritt och så länge pållen känns pigg och glad.
Det håller jag inte alls med om. Minns absolut glädjen hos den äldre häst jag tog ut först som handhäst och sedan på uteritter, hela hon levde upp. (hade bara varit avställd 6 månader)
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 150
Senast: Oknytt
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 104
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 300
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 334
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rallylydnad
  • Hundrädda
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp