Hur hade ni tänkt?

miumiu

Trådstartare
Har 2 kastrerade hankatter som blir 6 respektive 9 år i år. Förhoppningsvis har båda många fina år framför sig men jag börjar ändå fundera på hur det kommer bli när någon av dom måste vandra vidare.

Dom är absolut bästa vänner och har en väldigt tight och harmonisk relation. Det var inte självklart för oss att skaffa 2 då den äldre av dom varit en riktig stridis i sin ungdoms glada dagar och bland annat spöat upp min mammas gamla tantkatt riktigt ordentligt. När vi ändå bestämde oss för att testa med en kattunge körde vi enligt Jackson Galaxys metoder med scent swapping och hade dom separerade i ett dygn innan vi släppte ihop dom och det gick jättebra. Den äldre adopterade den lille direkt, ”gav” honom sin mat och tvättade honom.

Förutsatt att båda blir gamla, hur ska man tänka när någon av dom inte finns längre? Känns ”taskigt” att skaffa en kattunge som troligtvis är vild och busig och vill leka när man har en gammal kattfarbror hemma. Det är såklart omöjligt att sia in i framtiden och säga vad som vore bäst men kan en kattkompis ”ersättas” av en ny katt?
 
Funderar lite på samma sak, har en på 9 och en på 12 år, mor och son. De funkar jättebra ihop, även om de inte är bästisar. De är goda vänner på lite lagom avstånd (sover i bland i samma soffa ;) ), delar revir osv. Hankastraten på 9 år har nu fått lite lätta urinvägsproblem vilket påminner om att de börjar bli lite äldre.

Ingen av dem har svårt för nya katter, men har också en hund att ta hänsyn till, så katten behöver vara nyfiken och framåt med skinn på näsan som de båda vi har. Men kattunge eller äldre, det är frågan :confused:
 
Vi har gjort som så att vi har skaffat två nya ungar, i de lägena. Både med katt och andra djur.
På så sätt har den gamle haft möjlighet till sällskap samtidigt som ungarna kunnat busa med varandra istället för att terrorisera den äldre.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Har två kattfarbröder (12 och 9 år) som är bästisar. Den äldre levde själv tills vi skaffade den yngre och det höjde hans livskvalitet...
Svar
1
· Visningar
529
Senast: cewe
·
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
10 784
Senast: LelleLilla
·
Katthälsa Kan började att säga att jag givetvis kommer kontakta veterinär så snart dom har telefontid! Jag har en hankatt på 11 år, har varit...
Svar
2
· Visningar
839
Senast: Fazeem
·
Katthälsa Ursäkta den vimsiga rubriken, jag visste inte riktigt vad jag skulle döpa tråden till. Såhär ligger det då till: Jag och make har...
Svar
12
· Visningar
3 103
Senast: MonteRose
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp