Bukefalos 28 år!

Hur hålla manen fin

lobell

Trådstartare
Jag har köpt en häst med lång fin man, och undrar nu hur ni andra sköter era hästars manar så de håller sig fina länge?

Borstar ni med borste eller kam? Använder ni glansmedel eller något annat?

Jag borstar med vanlig viska om den inte är tovig och med en gles hårborste om det är lite rufsigare.

Hur gör man på vintern för att skydda från lera och smuts?
 
Sv: Hur hålla manen fin

Min ena häst har lång man. Jag borstar den med en vanlig hårborste.
Men borstar bara när manen är torr. Är den blöt eller fuktig reder jag ut den med fingrarna. Använder glansspray ca en gång i veckan för att det ska bli lättare att reda ut.
Är hon lerig väntar jag tills det torkat och trycker sönder lerklumpar med händerna.
Tror inte det är så lätt att skydda mot lera om man inte använder täcke med hals.
 
Sv: Hur hålla manen fin

jag använder pälsglansen från Sjöb****** som finns på Öo* för den fungerar fint på min kuse och är jättebillig. Borstar helst inte ut lera utan sprayar med glans och sedan reder ut med fingrarna. Han har ju lite lockar i sig så det är knepigare då.
 
Sv: Hur hålla manen fin

Min kuse är tämligen hårfager han med. Tack för uppfinningen pälsglans säger jag bara! :bow: Att skydda manen mot lera eller smuts går liksom inte. Men är han överjävligt lerig händer det att jag spolar utav leran. Är det torrt så liksom trycker jag sönder lerkokorna och sedan på med pälsglans! Så är manen snygg igen!

Piggborste finns inte på kartan att en sådan skulle "åka" genom hans man! *ryser* Det är en riktig tagelförgörare tycker jag! :eek:
 
Sv: Hur hålla manen fin

Min dam har en ganska tunn man och jag är väldigt försiktig med den. Jag gissar att jag borstar den max 10 ggr/år kanske så sällan som 5 ggr. Om hon får skräp i den så plockar jag bort det med fingrarna, tomteflätor behandlas också med fingrarna och får hon lera i den så försöker jag i det längsta att smula bort den. Min erfarenhet är att borstar sliter något oerhört på både man och svans så jag har valt denna metod. Om jag någon gång reder ut manen ordentligt så ser den ut som vanligt inom 1-2 timmar så ingen märker nog ens att jag knappt petar på den.
 
Sv: Hur hålla manen fin

Jag har en pålle som har en rejäl tjock man och svans! :love:
Jag borstar den sällan utan reder bara ut den försiktigt med fingrarna.
Sen använder jag pälsglans. Det är jättebra för då har kardborrar lite svårare att få fäste. :idea:
 
Sv: Hur hålla manen fin

Hemligheten hos mig är att inte borsta, aldrig nånsin.
Pälsglans och sen reder jag ut med fingrarna om det behövs.

Den växer fort och håller sig tjock och fin.
 
Sv: Hur hålla manen fin

Tack för alla svar :)

Då testar jag med att bara reda ut när det är tovigt och lerigt och lite pälsglans om den är smutsig.

Hennes man är lång men ganska tunn och tycker det skulle vara synd om man förstörde den.

29013307.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Hur hålla manen fin

Pälsglans och hårborste för människor (en sån där med piggar och en mjuk gummibotten som "ger efter" när man borstar).
 
Sv: Hur hålla manen fin

vad fin hon är:love:

använder mig av pälsglans och "människohårborste" på min pålle Arab med lång man...
 
Sv: Hur hålla manen fin

Jag borstar den med en vanlig hårborste.

"Vanlig" hårborste till människor, eller någon slags hästhårborste:confused:?

Bettysmatte - tydligen inte så insatt i hästfriserande...:D Men behöver bli!

Ja, men se, det var en hel del som hade svarat människohårborste, så då är det väl det man "ska" ha?!
 
Senast ändrad:
Sv: Hur hålla manen fin

Det är en hel vetenskap!

På sommaren använder jag pälsglans utan silicon. Helst ska det vara en människohårborste med träpiggar och mjuk gummibotten (det ska jag införskaffa så fort jag hittar rätt, just nu har jag en med plastpiggar).

På vintern använder jag pälsglans med silicon för att få en hinna på taglet så det håller fukt och lera borta.

Sen ska man antingen inte röra alls (då inte med borste heller) eller röra mkt tycker jag, det är även lite olika från häst till häst. Min hästs man måste man ta VARJE dag för annars blir den tovig och dan medan andras kanske man inte behöver göra nått alls med eller bara ta den någon gång ibland. Man får helt enkelt testa sig fram.
 
Sv: Hur hålla manen fin

Än så länge håller den sig ganska fin trots regn och så, men kan tänka mej att det blir värre när leran kommer .
Ska kolla efter en hårborste med gummibotten då.
Kanske kan vara smart att fråga förra ägaren hur de gjorde :)
 
Sv: Hur hålla manen fin

Jag kan rekommendera att inte använda piggborste den drar av mkt hår, likadant med svansen. min har ganska kort man så jag borstar med piggborste men skulle aldrig få för mig att använda den i svansen utan använder en vanlig ryktborste när jag borstar den mest skonsamt :)
 
Sv: Hur hålla manen fin

På sommaren använder jag pälsglans utan silicon. Helst ska det vara en människohårborste med träpiggar och mjuk gummibotten (det ska jag införskaffa så fort jag hittar rätt, just nu har jag en med plastpiggar).

Jag använder en sån bra människohårborste med träpiggar och mjuk gummibotten! Köpte mina på Åhlens (en till mig och en till hästen). Den är super bra och sliter inte onödigt på manen/håret :love:
Kostar runt 100-lappen tror jag.
 
Sv: Hur hålla manen fin

Jag är något av en manexpert. Har ju bara spanska hästar...
Hårborste för människor är ABSOLUT FÖRBJUDET! Nej det ska vara manglans VARJE dag. Red ut med fingrarna (försiktigt, dra inte!) och borsta sedan med mjuk rotborste.
Din nya häst var jättefin!
 
Sv: Hur hålla manen fin

Så gör jag med, ungefär :) En mjuk borste räcker gott om manen är pälsglansad. Manen på min behåller inte pälsglansen så bra, svansen däremot reder ut sig själv för den är så full av pälsglans :D Sen får man väl bada manen om den är hemskt smutsig. Jag gör det sällan dock, min har ju svart man.

Den absolut bästa jag haft på lång man är Mane and Tail från Carr&Day&Martin!
 
Sv: Hur hålla manen fin

På en spansk häst (som oftast har väldigt fina hårstrån) funkar inte hårborste nej men på en häst med grövre strån är det nästan nödvändigt.
 
Sv: Hur hålla manen fin

På en spansk häst (som oftast har väldigt fina hårstrån) funkar inte hårborste nej men på en häst med grövre strån är det nästan nödvändigt.

Varför skulle det vara det?
Min bruksnordis har jättetjocka strån och man men behöver ingen borste ändå. Använder bra pälsglans/manglans och då reder den ut sig själv och inget fastnar i den.

Hon har gått hela sommaren hos hingsten utan att bli borstad, manen var lite trasslig såklart däremot väldigt mycket längre när hon kom hem.
Jag bara sprayade och pillade lite så blev den jättefin! :D
Det gäller både man och svans.

DSC03615.jpg

DSC03611.jpg
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 376
Senast: geting
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 621
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 300
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok Den bättre känslan inombords som jag började känna i början av mars har hållt i sig. Det känns som att det har ljusnat - både om dagarna...
Svar
1
· Visningar
918
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp