Hur hålla sig sval en varm dag?

Enya

Trådstartare
Vad har ni på er när det är varmt? För att inte dö värmedöden alltså, och inte svettas floder?

Jag är varm som tusan av mig och har så alltid varit, även som liten och smal, minns som litet barn när jag helt sonika sprang omkring i underkläderna och vägrade kläder hemma och sedan blev det bikini/baddräkt när jag blev något äldre och i och ur pool ute somrarna igenom. Men jag är inget barn nu och har inte ledigt hela sommaren... måste jobba och se vettig ut. Vad har man på sig? Jeans är varmt, t-shirt är varmt, skor är varmt, strumpor är varmt.

På vintern ska man ju tänka lager på lager för att hålla sig varm, hur på sommaren för att hålla sig sval?

Jag har mycket emot regn faktiskt så jag ska inte klaga, men jag och värme har svårt för att samspela ok liksom. Oavsett hur noga jag dricker slutar det med migrän eller huvudvärk, matlusten försvinner så fort graderna kryper över 20 grader, orken försvinner och jag längtar efter is och kyla och vinter och snö och ännu mer is. Hjärnan kokar!

(Och jag hatar fläktar. Jag hatar ljudet och skulle kunna slå dem i miljoner bitar bara pga ljudet. Och så blåser de bara på kroppen så det stör och kittlar. OSKÖNT!!!!!!!!!!!!!! :D )
 
Jag har gärna träningskläder. Lite oversize och ju mer luft de släpper igenom, desto bättre. Är jag hemma eller någon annan stans där jag kan kontrollera miljön så har jag också persiennerna nere och skapar korsdrag.
 
Vad har ni på er när det är varmt? För att inte dö värmedöden alltså, och inte svettas floder?

Jag är varm som tusan av mig och har så alltid varit, även som liten och smal, minns som litet barn när jag helt sonika sprang omkring i underkläderna och vägrade kläder hemma och sedan blev det bikini/baddräkt när jag blev något äldre och i och ur pool ute somrarna igenom. Men jag är inget barn nu och har inte ledigt hela sommaren... måste jobba och se vettig ut. Vad har man på sig? Jeans är varmt, t-shirt är varmt, skor är varmt, strumpor är varmt.

På vintern ska man ju tänka lager på lager för att hålla sig varm, hur på sommaren för att hålla sig sval?

Jag har mycket emot regn faktiskt så jag ska inte klaga, men jag och värme har svårt för att samspela ok liksom. Oavsett hur noga jag dricker slutar det med migrän eller huvudvärk, matlusten försvinner så fort graderna kryper över 20 grader, orken försvinner och jag längtar efter is och kyla och vinter och snö och ännu mer is. Hjärnan kokar!

(Och jag hatar fläktar. Jag hatar ljudet och skulle kunna slå dem i miljoner bitar bara pga ljudet. Och så blåser de bara på kroppen så det stör och kittlar. OSKÖNT!!!!!!!!!!!!!! :D )

För det första: glöm jeans och strumpor!

Det luftigaste och skönaste är en luftig tunn ljus sommarklänning. Om man vill kan ett par tunna korta leggings (tänk cykelbyxlängd) under vara skönt.

Vill man inte ha klänning så är en tunn skjorta rätt svalt. Tänk löst, ledigt och tunna material som andas. Helst ljusa!

En bra solhatt! Kepsar är för tjocka i materialet och skärmen är bara vid ansiktet. En solhatt är betydligt bättre!

På fötterna är sandaler (utan strumpor!) skönast tycker jag.

Om du måste ha långbyxor på jobbet så tänk återigen lösa modeller i tunna tyger. Inget tight eller åtsittande när det är varmt ute!
 
Vad har ni på er när det är varmt? För att inte dö värmedöden alltså, och inte svettas floder?

Jag är varm som tusan av mig och har så alltid varit, även som liten och smal, minns som litet barn när jag helt sonika sprang omkring i underkläderna och vägrade kläder hemma och sedan blev det bikini/baddräkt när jag blev något äldre och i och ur pool ute somrarna igenom. Men jag är inget barn nu och har inte ledigt hela sommaren... måste jobba och se vettig ut. Vad har man på sig? Jeans är varmt, t-shirt är varmt, skor är varmt, strumpor är varmt.

På vintern ska man ju tänka lager på lager för att hålla sig varm, hur på sommaren för att hålla sig sval?

Jag har mycket emot regn faktiskt så jag ska inte klaga, men jag och värme har svårt för att samspela ok liksom. Oavsett hur noga jag dricker slutar det med migrän eller huvudvärk, matlusten försvinner så fort graderna kryper över 20 grader, orken försvinner och jag längtar efter is och kyla och vinter och snö och ännu mer is. Hjärnan kokar!

(Och jag hatar fläktar. Jag hatar ljudet och skulle kunna slå dem i miljoner bitar bara pga ljudet. Och så blåser de bara på kroppen så det stör och kittlar. OSKÖNT!!!!!!!!!!!!!! :D )
Svala, luftiga kläder som inte sitter åt. Dricka resorb och äta frukter brukar rädda mig. Avskyr också fläktar och känner mig alltid sjuk av luftkonditionering.
 
Jag dricker resorb när det är varmt.
En skön sak att ha med om man åker buss eller dylikt är en solfjäder, tar typ ingen plats och gör livet enklare.

Kläder ... tja, det är fasen inte lätt. :p

Jag är van vid fläkt, så de stör mig tack och lov inte. Luftkonditionering mår jag däremot kasst av tyvärr.
I övrigt har jag funderat på att skaffa mig en kylmadrass.
 
Linne, linne, linne. Tunt vävt linnetyg, eller tunt sidentyg, luftig passform. Aldrig syntet eller bomull, om inte bomullen är sådär genomskinligt tunn. Om du måste ha strumpor så se om du kan hitta sidenstrumpor. Om du ska vara i solen är täckande kläder alltid bra, så du inte får solvärmen direkt på huden. Stor solhatt. Vill även slå ett slag får solfjäder :)

Jag hatar värmen. Kan knappt fungera på sommaren. Men med ovan går det lättare.
 
907512070101-95-P_637587578358286209.jpg
Luftkylare hjälpt mig nu i sommar. har denna miniluftkylare räcker för mig när sitter vid datorn. Tycker bättre än fläkt som fladdrar så mycket, denna blåser förvisso men inte lika mycket som fläkt som sagt. Finns större modeller också.
 
Tack för era tips! Har lite att testa ser jag!

Jag är en jeans och t-shirt människa så svårt att vänja mig vid något annat också. Absolut inte klänningsmänniska, men har förstås märkt hur svalt det kan vara med rätt typ av klänning.

Har en i bomullstyg, rosa med små vita blommor, lätt A-formad, korta ärmar, inte band bara som tur är, klänningen slutar strax ovanför knäna. Den brukar jag ha med cykelbyxor under/kortare leggins. Men jag klär verkligen inte alls i den. Ser ut som en tunna i den så har vanligtvis bara den hemma och kan när det är asvarmt även bemöda mig att gå ut med hunden med den på (men oftast åker jeans eller träningsbyxor på). Hade den i dag för att inte avlida. Brukar inte ha den när jag träffar folk.

Har en klänning i hälften bomull och hälften linne, väldigt vid, tyvärr med band över axlarna (ser inte alls bra ut på mig som är tjock), men dels ser den ut som en säck när jag har den på mig i och med att det finns ett gummiband i urringningen och dels är den gräsligt varm ändå eftersom det är dubbelt tyg, den är för stor för mig, speciellt nu när jag gått ner så mycket i vikt och jag tycker den är så fin trots att jag inte ser klok ut i den, men jag har aldrig använt den. Varje gång jag försöker sliter jag av mig den för jag håller på att dö av värmeslag. Ett fucking gummiband som trycker åt ovanför brösten, axelband som envisas med att trilla av axlarna, klänningen sitter som ett tält och dubbelt tyg så att jag istället för att känna mig sval svettas kopiöst! Men tyget är så fint och den är vid! Sorgligt faktiskt. :arghh:
https://www2.hm.com/sv_se/productpage.1080808005.html

Påminner om den faktiskt, om man ser till axelbanden framtill och rynkorna, mer utställd/vid och förstås annat tyg mönster. Mycket fint tyg med gul botten och några fina blommor, jag föll direkt för den när jag såg den- och jag gillar inte ens klänningar egentligen!

Har en svart linmixklänning som är hyfsat ok, tyvärr även den med tunna axelband så jag inte kan vara utan något på axlarna så den går inte att använda när det är nästan 30 grader varmt när jag behöver en kofta ovanpå. Dessutom är det en pälsmagnet, SUCK! Pälsmagneter är så mycket merjobb.
https://www2.hm.com/sv_se/productpage.1078982002.html

Påminner om den, men köpt förra året och är längre, annars likadan. Eller så är den längre för att jag är en askort själ...

Har två vita långa med spets, vackra, trivs bra i båda, båda är förstora numera, båda har dubbelt tyg, ena har trista axelband istället för ärmar och båda är för varma en dag som denna. Varför måste klänningar jag tycker om vara tält eller ha dubbelt tyg eller har bara axelband?

Så. Hur jag än vänder och vrider mig så rotar jag fram min rosa klänning alternativt en t- shirt, ett par jeansshorts (om jag ska vara hemma) eller ett par jeans (om jag ska någonstans).

Jag behöver verkligen tänka om känner jag. Men är oversize det enda som duger? Jag kräker på oversize, må vara modernt och med tanke på min vikt klär jag mig gärna i kläder som inte visar min form, men oversize är ju inte riktigt som en lite stor t-shirt på en tjock person utan det är verkligen stort åt alla håll och kanter på varje plagg.

Funkar linne även om det inte är oversized? Jag har alltid dragit mig lite för linne eftersom det känns så hårt och strävt, varmt liksom på sommaren. Men så är det alltså inte? Hur funkar det ihop med päls, är det ett material som är pälsmagnet?

När jag beslutade mig för att jag behöver köpa kläder för någon månad sedan pga viktnedgången så köpte jag mig en t-hirt som sitter bra.
Nu kanske jag borde köpa mig en klänning som sitter bra, några byxor som inte är jeans (jag har två par tunna bomullsbyxor som är svala och lite pösiga, ena är pälsmagnet dock, men jag har svårt för att använda dem annat än hemma- känner mig naken, oklädd och till och med slarvigt klädd i dem eftersom de är tunna och pösiga, kan vara den typen kanske) och något linneplagg/skjorta att ha på överkroppen ihop med brallor. Istället för ytterligare en t-shirt, en hoodie och ett par jeans menar jag...

Sandaler går jag mycket korta rundor, tex kissrundor med hunden, och då utan strumpor, för mina fötter måste ha rejäla fotriktiga skor, och därmed också strumpor. ankelstrumpor och liknande kan jag inte ha, har försökt och jag går och drar i dem hela tiden för att de är "för korta". Siden är alltså ett material att ha på fossingarna istället för bomull när det är så här varmt?

Solhatt säger ni, varför är det bättre än utan? Jag har köpt några stycken, men har också skänkt bort alla efter knappt använt dem. Huvudet svettas, uppe på skallen, jag kan inte begripa att folk har hatt på huvudet när solen skiner, jag håller på att dö av det! Jag har kanske fel typ av hatt. Keps använder jag inte, den klädstilen har jag inte, tycker om hatt, men har svårt för att lära mig använda det. Dels pga värmen och dels pga att folk inte har det vardagligt liksom, verkar vara semestergrej?

Solfjäder är ett bra tips, fläktar mig gärna med saker, dags att skaffa en pryl avsedd för ändamålet kanske! :D

Fötter i vatten på jobbet kan jag inte ha, går i mina gympaskor, men hemma kan jag testa det, har bara vrister ofta hemma och i stort sett alltid strumplöst, men dock med inneskor på då jag hatar att gå barfota på golven här pga grus från hunden, det är dock faktiskt nu när jag tänker efter en stor skillnad att ha strumpor på och att inte ha det, de åker alltså av i stort sett när jag kommer hem och så drar jag på dem när jag ska gå ut igen.

Att svalka handlederna och blöta håret hjälper bara ytterst korta stunder. allt jag dricker innehåller isbitar, jag fryser mitt vatten och fyller på med kylskåpskallt vatten under dagen i flaskan med stora isklumpen, jag har testat fuktig handduk runt halsen och axlarna och runt fötterna. Allt är bara korta stunder och lite punktmarkering, resten av kroppen kokar känns det som. Duscha kallt är inte försvarbart i tid och otid, som barn älskade jag att bada i de där barnpoolerna, i sjön och att bada kallt i badkaret, men numera undviker jag allt sånt eftersom jag är tjock och avskyr visa mig bland folk. Dessutom är det alltid varmt ovanför vattenytan vilket liksom gör det ogjort på något vis, man ska ju först ta sig dit (jag har ingen bil) och sedan hem och däremellan antagligen torka sig osv.

Får kika efter kläder känner jag! Var med dotter och kikade när hon shoppade- jag tror att årets klänningsstil är rätt lite min smak alltså.... HUH!!!!!!!
 
Linne, linne, linne. Tunt vävt linnetyg, eller tunt sidentyg, luftig passform. Aldrig syntet eller bomull, om inte bomullen är sådär genomskinligt tunn. Om du måste ha strumpor så se om du kan hitta sidenstrumpor. Om du ska vara i solen är täckande kläder alltid bra, så du inte får solvärmen direkt på huden. Stor solhatt. Vill även slå ett slag får solfjäder :)

Jag hatar värmen. Kan knappt fungera på sommaren. Men med ovan går det lättare.
Men om det är genomskinligt tunnt så kommer ju min BH synas under, då måste jag ju ha ett linne under istället för att den inte ska synas och då blir det ju lite lager på lager och varmt istället för tunnt och svalkigt?
 
Jag lever i träningskläder när det är varmt, eftersom de är gjorda för att andas. Och så lite kläder som möjligt. Det där med täckande ljusa tunna kläder har aldrig funkat för mig.
 
Men om det är genomskinligt tunnt så kommer ju min BH synas under, då måste jag ju ha ett linne under istället för att den inte ska synas och då blir det ju lite lager på lager och varmt istället för tunnt och svalkigt?
Bara bomull som behöver vara genomskinligt, lin och siden andas även när det är tät väv :)
 
Bara bomull som behöver vara genomskinligt, lin och siden andas även när det är tät väv :)
Det är verkligen synd att linnen inte alls är min stil! :D förutom skjorta förstås, det är min stil.

Det krockar med att jag är jeansmänniska! :D

Är linne lättskrynklat så att man måste använda strykjärn ....?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp