Hur hålla underlag till paddock på plats?

Caca

Trådstartare
Hej!

Ska anlägga en paddock i sommar och har lite funderingar...

Självklart ska vi ha staket men jag tycker att underlaget ofta har en tendens att "flyta ut". Funderar på om man ska bygga en låg sarg el dyl.

Har sett att vissa löst det genom att lägga järnvägsslipers runt om. Just den lösningen är jag dock inte så sugen på med tanke på de ämnen de är inpregnerade med :crazy:

Är det någon som har tips på hur man kan göra för att rama in underlaget och hålla det på plats? Gärna bilder!!!

// Caca
 
Sv: Hur hålla underlag till paddock på plats?

I grannens paddock (som vi rider i) har det helt enkelt satt fast plankor i staketstolparna. Funkar helt ok. Andra har grävt ner stockar (ser ut som telefonstolpar) som håller underlaget på plats. Funkar oxå. Annars får du helt enkelt kratta mkt, mn det är tradigt jobb ;)
 
Sv: Hur hålla underlag till paddock på plats?

vi har skruvat fast kraftig (tryckimpregnerad) plank nedtill
-fungerar bra. tror dock det gick på ca 6000:-.
montanagalopp080323_420x490.jpg
 
Sv: Hur hålla underlag till paddock på plats?

Jag tror också på plank eller stockar. Jag har sett en hel del som har använt sig av stockar och det verkar funka bra.
 
Sv: Hur hålla underlag till paddock på plats?

Slipers var väldigt vanligt förr, men jag tror att det har blivit väldigt dyrt.
 
Sv: Hur hålla underlag till paddock på plats?

Får jag lov att stoppa in en liten fråga här oxå?
Vår ridbana/paddock är _nästan_ klar, och han som gör den har lagt ut slipers runt om och lagt på sanden/gruset.
Så nu fattas bara att hägna in banan - sätter man stolparna på utsidan eller på insidan av slipersen?
 
Sv: Hur hålla underlag till paddock på plats?

Jag skulle helt klart sätta dem på insidan av slipersen. Anledningen är att du inte vill att hästen trampar på kanten vilket kan resultera i t ex vrickningar. Inte så roligt att ramla av heller och hamna på kanten.
 
Sv: Hur hålla underlag till paddock på plats?

jag skulle helst sätta dem på utsidan då det blir lättare att sladda banan utan att haka i stolpen hela tiden, men det är ju beroende på hur breda de är.
som föregående skrev kan ju hästen trampa upp på dem om de är alltför breda.
spåret/diket brukar vara 30-50 cm in från staketet så risken att de skulle upp så nära staketet kanske inte är så hög?
men man skall ju aldrig säga aldrig.
 
Sv: Hur hålla underlag till paddock på plats?

Är det järnvägsslipers som ligger runt volten så är ju de ganska breda. Vid t ex longering eller löshoppning kommer hästen ganska nära staketen. Är det plank som står runt volten så går det nog lika bra att ha dem på insidan (som det är på bilden ovan).
 

Liknande trådar

Hästmänniskan ...flytta till ett annat stall! Måste få beklaga mig lite och höra hur det ser ut i resten av landet. I somras flyttade jag till en...
Svar
14
· Visningar
3 196
Senast: Totola
·
Hästmänniskan :smirk: Hejsan! tänkte höra om det är nån som har några bra tips o komma med när jag ska bygga en mindre paddock. Tänkte främst då på...
Svar
6
· Visningar
1 608

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp