Hur håller jag hö fuktfritt inne och ute

Hej,

Vi är hyfsat nya kaninägare och har därför fått börja hantera hö. Först kunde vi hämta småbal rätt så nära så det va inga problem. Nu kan vi inte få där längre och vi får nu hämta längre bort, vilket gör att vi behöver hämta en större mängd åt gången. (Vi har dessutom 8 kaniner så det tar slut hyfsat snabbt)

Till problemet. Vi har ingen ladugård eller så utan vi har bara lite plats i garaget och även på altanen. Altanen har två husväggar och sen öppet med staket runt, samt tak.
Hur ska vi göra för skydda höet mot fukt osv både inne oxh ute. Just nu står några på altan i säck. Det får väl inte vara tätt, men inte heller få in fukt.. hjälp snälla.
 
Hej,

Vi är hyfsat nya kaninägare och har därför fått börja hantera hö. Först kunde vi hämta småbal rätt så nära så det va inga problem. Nu kan vi inte få där längre och vi får nu hämta längre bort, vilket gör att vi behöver hämta en större mängd åt gången. (Vi har dessutom 8 kaniner så det tar slut hyfsat snabbt)

Till problemet. Vi har ingen ladugård eller så utan vi har bara lite plats i garaget och även på altanen. Altanen har två husväggar och sen öppet med staket runt, samt tak.
Hur ska vi göra för skydda höet mot fukt osv både inne oxh ute. Just nu står några på altan i säck. Det får väl inte vara tätt, men inte heller få in fukt.. hjälp snälla.
Om ni har plats så är garaget det absolut bästa. Om ni måste ha höet på altanen hade jag plastat in eller täckt noga med presenning.

När man lägger in hö i en lada så försöker man packa så tät som möjligt så att luften inte cirkulerar runt eller som alternativ lägga ett lager med halm ytterst. Men höet måst förstås vara ordentligt torrt innan det läggs lufttätt.

Anledningen är att om det är kallt en period så höet kyls ned och det sedan blir omslag i vädret så bildas kondensfukt i det yttre lagret, precis som när du tar ut en kall flaska ut kylen och den blir alldeles immig, och om då det cirkulerar varm fuktig luft runt det kalla höet så bildas stora mängder kondensfukt som helt kan förstöra höet.
 
Har ni spån eller halm inne hos era kaniner?

Jag hade försökt att tex. lava på en- två eu- pall i garaget, halm ytterst och så hö innanför.
En presenning ovanpå och det kommer hålla sig bra.
Ställ det däremot inte emot en väg direkt, utan ha en liten luftspalt på 1- 2 dm.
Men sen är frågan vad ni menar med "mycket". När vi hade kaniner så hade vi stora gröna tunnor/ behållare som vi köpte på bahaus, det svalde "mycket" hö och blev lite spill/skräp då vi kunde öppna det direkt i tunnan.
 
Har ni spån eller halm inne hos era kaniner?

Jag hade försökt att tex. lava på en- två eu- pall i garaget, halm ytterst och så hö innanför.
En presenning ovanpå och det kommer hålla sig bra.
Ställ det däremot inte emot en väg direkt, utan ha en liten luftspalt på 1- 2 dm.
Men sen är frågan vad ni menar med "mycket". När vi hade kaniner så hade vi stora gröna tunnor/ behållare som vi köpte på bahaus, det svalde "mycket" hö och blev lite spill/skräp då vi kunde öppna det direkt i tunnan.
Ett garage är normalt så bra isolerat och torrt att inte halm eller täckning behövs, tror faktiskt det är bättre utan. Däremot i ett otätt och oisolerat uthus :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Nu behöver jag hjälp och råd av er som har bra koll på foderförvaring! Jag var osäker på om tråden skulle ligga här eller under Andra...
Svar
3
· Visningar
2 020
Senast: mackan
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 837
Senast: NotlikeI
·
M
Ekonomi & Juridik Behöver hjälp med att förstå konsekvenserna, juridiskt, för följande. Jag hyr en box och lösdriftsplats i ett lösdriftsstall. Enl...
Svar
15
· Visningar
2 625
Hästvård Jag vet inte vad jag ska göra nu. Jag har gjort alla miljöåtgärder som har rekomenderats utom lösdrift. Hästen står på kallstall med bra...
2
Svar
30
· Visningar
3 351
Senast: godaråd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp