Bukefalos 28 år!

Hur håller ni vikten?

Icehorses

Trådstartare
Ja, hur gör ni egentligen som tycks vara "smala utan ansträngning"?

Jag kan vara smal, då inte uppseendeväckande smal utan bara normal-smal, men då måste jag leva som nån sorts VS-modell. Kolla här;

Jag är 165 cm och detta krävs för att jag ska väga-

68-69: Äter vad jag vill, snabbmat, mackor, vin mm. Tränar sällan.
65-67 kg: Det jag väger nu. Äter mycket keso, bär, frukt, sojaprodukter, fisk. Dricker vatten till. På helgerna blir det några öl eller vin dock. Äter mycket lite bröd. Nästan aldrig snacks, pizza, hamburgare osv. Går minst 30 min om dagen. Springer 3 km 3 ggr i veckan. Rör mig i jobb och stall. Äter definitivt nyttigare än mina smala kompisar.
58-60 kg: Det jag vill väga. Här ser jag normalsmal ut. Platt mage, ingen dubbelhaka. För att uppnå detta måste jag gå ca 1 h om dagen, springa 5-10 km 3-4 ggr i veckan. Äter kanske 1000-1200 kcal om dagen och nästan bara broccolli, bönor, lax, andra grönsaker. Dricker vin kanske 2 ggr/månad. Aldrig godis, snacks, glass.

Alltså det är inte kul att leva som jag måste för att ha den vikten:arghh: Och det tar väldigt mycket tid dessutom. Jag försöker komma ner till åtminstone 61-62 genom att göra som jag gjort av mittenalternativet nu i ca 6 månader. Men det känns som att uppoffringarna inte är värda slutresultatet. Anstränger mig så mycket varje dag men måste typ svälta mig för att se normalsmal ut. Det är SÅ frustrerande.

Ville väl bara skriva av mig lite.... hur gör ni som är smala? Hur ser er vardag ut med mat och träning?
 
För att hålla normalvikten ca 60 kg (170 cm lång) så gör jag ingenting utöver det vardagliga ridandet och vardagsaktivitet. Äter det jag har lust med, en hel del kaffebröd, mackor och sånt går ner. Dricker inte alkohol eller läsk utan mest vatten. Är pescetarian (lakto-ovo+fisk) så äter inte kött.

Om jag ska gå ner måste jag också typ äta ingenting och träna massor. Det orkar jag inte heller. Nu har jag ofrivilligt tappat typ 3 kg pga att jag inte varit frisk. Men det rekommenderas väl inte som metod :p

Jag går som tur var inte upp i vikt om jag bara äter som jag gör nu.
 
För att hålla normalvikten ca 60 kg (170 cm lång) så gör jag ingenting utöver det vardagliga ridandet och vardagsaktivitet. Äter det jag har lust med, en hel del kaffebröd, mackor och sånt går ner. Dricker inte alkohol eller läsk utan mest vatten. Är pescetarian (lakto-ovo+fisk) så äter inte kött.

Om jag ska gå ner måste jag också typ äta ingenting och träna massor. Det orkar jag inte heller. Nu har jag ofrivilligt tappat typ 3 kg pga att jag inte varit frisk. Men det rekommenderas väl inte som metod :p

Jag går som tur var inte upp i vikt om jag bara äter som jag gör nu.

Hur många mål om dagen äter du då? Ibland tror jag att såna som "slarvar" ofta äter mindre än jag som strikt ska ha mina tre mål + ett mellanmål?
 
Jag är 166 cm lång och ligger alltid på ca 50 kg. Äter vad jag vill, tränar ingenting. Är naturligt liten i maten, äter sällan godis men älskar pommes frites, läsk och drinkar.
 
Ja, hur gör ni egentligen som tycks vara "smala utan ansträngning"?

Jag kan vara smal, då inte uppseendeväckande smal utan bara normal-smal, men då måste jag leva som nån sorts VS-modell. Kolla här;

Jag är 165 cm och detta krävs för att jag ska väga-

68-69: Äter vad jag vill, snabbmat, mackor, vin mm. Tränar sällan.
65-67 kg: Det jag väger nu. Äter mycket keso, bär, frukt, sojaprodukter, fisk. Dricker vatten till. På helgerna blir det några öl eller vin dock. Äter mycket lite bröd. Nästan aldrig snacks, pizza, hamburgare osv. Går minst 30 min om dagen. Springer 3 km 3 ggr i veckan. Rör mig i jobb och stall. Äter definitivt nyttigare än mina smala kompisar.
58-60 kg: Det jag vill väga. Här ser jag normalsmal ut. Platt mage, ingen dubbelhaka. För att uppnå detta måste jag gå ca 1 h om dagen, springa 5-10 km 3-4 ggr i veckan. Äter kanske 1000-1200 kcal om dagen och nästan bara broccolli, bönor, lax, andra grönsaker. Dricker vin kanske 2 ggr/månad. Aldrig godis, snacks, glass.

Alltså det är inte kul att leva som jag måste för att ha den vikten:arghh: Och det tar väldigt mycket tid dessutom. Jag försöker komma ner till åtminstone 61-62 genom att göra som jag gjort av mittenalternativet nu i ca 6 månader. Men det känns som att uppoffringarna inte är värda slutresultatet. Anstränger mig så mycket varje dag men måste typ svälta mig för att se normalsmal ut. Det är SÅ frustrerande.

Ville väl bara skriva av mig lite.... hur gör ni som är smala? Hur ser er vardag ut med mat och träning?

Jag slutade äta gluten för 2 år sen snart och sen dess har jag inga problem att hålla vikten. Den största skillnaden är att jag inte är svullen i kroppen, att jag fått en midja och lite käklinje. Jag har visserligen alltid varit hyfsat smal men det skiljer sex kilo på mig nu och då, och då tränade jag MYCKET mer då. Sex pass yoga i värme och två ridpass i veckan var vanligt plus att jag gymmade ofta före yogan. Då hade jag visserligen mer muskler men det skiljer två byxstorlekar i midjan.

Så det är mitt stående tips. Fortsätt ät kolhydrater men strunta i gluten. En månad eller så för att prova. Och då ska man sluta helt. För mig tog det tre veckor och sen dess har jag mått bättre.
 
@Icehorses

Jag äter när jag jobbar dagtur: frukost hemma 2 mackor, frukost på jobbet 2 mackor, lagad lunch, nåt fikabröd och beroende på hur hungrig jag är på kvällen så äter jag endera mer mat eller nån macka och té.
När jag jobbar kvällstur: Frukost hemma 2 mackor, lagad lunch innan jobbet, endera liten matlåda eller 2 mackor som e.m.-mat på jobbet och så nån macka och té sent när jag kommer hem. Förmodligen nåt fikabröd till kaffet.

Är jag ledig äter jag när jag kommer ihåg. Frukost, middag, kvällsgott (kan vara rabarberpaj, choklad, mackor eller vad som finns i skåpet).
 
Jag är smal. Jag gör inget speciellt. Jag äter frukost, lunch och middag. Bra lagad mat (mammas mat...) med grönsaker. Små mellanmål, typ yoghurt eller frukt. Jag småäter sällan, äter inte godis/chips/whatever särskilt ofta men är inte heller nitisk vad gäller det. Jag tränar inte, går ut och går men inte varje dag. Dricker mycket sällan läsk.
Har ett stillasittande jobb...
Jag tycker inte jag är speciellt "nyttig" och tänker ibland att jag bara har "tur" som ser ut som jag gör. Men börjar jag jämföra mig med en del andra så är jag nog ganska nyttig iallafall O_o
Har dock väldigt lätt att gå ner i vikt om jag mår dåligt eller är nervös tex för då kan jag inte äta.
Mamma, som är ganska kraftig, brukar ibland titta på mig och fundera hur det där gick till :p
Tycker för övrigt att hon och jag äter typ samma och ibland tränar hon betydligt mer än mig, tex cyklar från jobbet osv (drygt en mil) men ändå är hon väldigt kraftig... det är konstigt tycker jag!
 
Det spelar ingen som helst roll vad jag äter för vikten. Allt handlar om hur många kalorier jag äter.
När jag vägde 47 kilo åt jag godis varje dag, åt jag mat blev det nästan alltid typ pommes frites eller liknande. Drack alkohol minst 5 dagar i veckan.
En kompis till mig som i ungdomsåren hade grav anorexia (vägde 30 kilo och blev inlagd med dropp på sjukan) åt smågodis varje dag.
Det är ju inte VAD man äter utan hur mycket som påverkar vad man väger. Man kan ju bli fet på keso och nötter liksom.
 
Jag är smal, ca 58-60 kg på 173 cm. Jag är allmänt aktiv och aldrig rädd för motion, om än en smula lat, hur det nu går ihop. Jag har en aktiv livsstil med en hund som promeneras en timme på morgonen till jobbet och nån halvtimme hemåt, jag går på jobbet, fram&tillbaka, fram&tillbaka. Jag cyklar (kanske 40-50 km x 3 ggr i veckan) eller joggar en sväng, eller går på gym.
Matmässigt äter jag allt jag känner för, men kompenserar nog med lite extra träning om jag enbart känt för snabbmat i en vecka. Detta är dock inte så vanligt. Kan absolut inte hoppa över något mål, snarare tvärtom. Vill ha frukost med gröt eller shake, smörgåsar, ägg och kaffe, mer fika på jobbet, dock ej bullar och kakor pga äckligt, lagad lunch varje dag, lagad middag och kanske en näve chips framför fotbolls-VM. :-)
 
Nu är jag inte jättesmal längre men när jag var det så kunde jag äta var som helst. Den stora skillnaden var att jag rörde på mig på jobbet(äldreboende/hemtjänst) alltid gick och åkte kollektivt. Nu sitter jag still. Jag sov sämre tidigare vilket kan ha påverkat. Eftersom jag var smalb frös jag dessutom mer.

Vad det gäller maten så äter jag nog nyttigare nu. DÄremot fikar vi onyttighetet på jobbet flera gånget i veckan något jag inte gjort innan.

Jag är övertygad om att den stora skillnader är att jag helt enkelt bränner mindre kalorier nu genom att inte röra på mig. Fikat bidrar säkert det med. Men just sittandet höll på att göra mig tokig i början.

Något som jag lagt märke till är att jag visserligen tycker att jag äter allt och när jag vill, men att jag inte äter några mängder. En halv pizza är max under en måltid, en påse ostbågar varar flera dagar till skillnad från en del personer jag känner som kan äta en pizza och en påse ostbågar och 1 liter läsk under en kväll och ändå vara hungriga. ..
 
Senast ändrad:
Jag äter för energibalans. Äter helt vanlig kost, ibland godis men försöker undvika det då jag lätt tappar kontrollen (kan inte äta "bara en"), löptränar mycket och har ganska fullt upp under dagarna vilket gör att det inte finns tid att hålla på och småäta.

När jag var 15 kg tyngre överskattade jag min aktivitetsnivå och underskattade energiinnehållet i min mat. Jag hade ju häst tyckte jag, stalltjejer gör av med mycket energi hör man och en smörgås är ju inte så farligt liksom...
 
Jag är matglad men äter inte onyttigt.
Just nu försöker jag tappa vikt och då är det ca 1300 kcal om dagen som gäller.
Väljer bort fett och kolhydrater men jag är en shetlandsponny, det är vara att inse.

När jag äter mer får jag upp, när jag äter mindre tappar jag knappt nåt.
Min sambo som är smal är tvärtom, går knappt upp men tappar lätt.

Mest bekymrad är jag att 30+ betydde 3-4 kg extra på samma diet och motion.
 
Vadå "utan ansträngning"?

Jag är 170 cm och väger ca 60-65 kg, varierar lite beroende på hur jag jobbar. När det är högsäsong i jobbet kan jag lätt äta dubbelt rekommenderat kaloriintag utan att gå upp det minsta i vikt.

Jobbar extremt fysiskt tungt och motionerar mycket i veckorna. Kör 5-2 eftersom jag upplever att jag mår bra av det, men bara de veckor jag inte jobbar annars rasar kilona av mig...
 
Det handlar nog rätt mycket om vad man har för livsstil. Äter inte jätteofta. Men en två rejäla mål om dan iaf. Frukost har jag alltid haft svårt för men äter den framåt 09:00 tiden.

Är i rörelse nästan hela tiden. Från tidig morgon till kväll. Sen klart jag sitter ner oxå men mest ute och jobbar. Dels mycket att gå. Dels träning av hästar och dels skötsel. Så man håller på hela dagarna som sagt och därför bra att äta ordentligt. Skulle aldrig ens tänka tanken att räkna några kalorier kr liknande. Imorse åt jag tårta till frukost. Älskar sötsaker. Vikt ingen aning men sist vägde jag 50,4 kg så nån stans där.
 
Ja, hur gör ni egentligen som tycks vara "smala utan ansträngning"?

Jag kan vara smal, då inte uppseendeväckande smal utan bara normal-smal, men då måste jag leva som nån sorts VS-modell. Kolla här;

Jag är 165 cm och detta krävs för att jag ska väga-

68-69: Äter vad jag vill, snabbmat, mackor, vin mm. Tränar sällan.
65-67 kg: Det jag väger nu. Äter mycket keso, bär, frukt, sojaprodukter, fisk. Dricker vatten till. På helgerna blir det några öl eller vin dock. Äter mycket lite bröd. Nästan aldrig snacks, pizza, hamburgare osv. Går minst 30 min om dagen. Springer 3 km 3 ggr i veckan. Rör mig i jobb och stall. Äter definitivt nyttigare än mina smala kompisar.
58-60 kg: Det jag vill väga. Här ser jag normalsmal ut. Platt mage, ingen dubbelhaka. För att uppnå detta måste jag gå ca 1 h om dagen, springa 5-10 km 3-4 ggr i veckan. Äter kanske 1000-1200 kcal om dagen och nästan bara broccolli, bönor, lax, andra grönsaker. Dricker vin kanske 2 ggr/månad. Aldrig godis, snacks, glass.

Alltså det är inte kul att leva som jag måste för att ha den vikten:arghh: Och det tar väldigt mycket tid dessutom. Jag försöker komma ner till åtminstone 61-62 genom att göra som jag gjort av mittenalternativet nu i ca 6 månader. Men det känns som att uppoffringarna inte är värda slutresultatet. Anstränger mig så mycket varje dag men måste typ svälta mig för att se normalsmal ut. Det är SÅ frustrerande.

Ville väl bara skriva av mig lite.... hur gör ni som är
 
Ja, hur gör ni egentligen som tycks vara "smala utan ansträngning"?

Jag kan vara smal, då inte uppseendeväckande smal utan bara normal-smal, men då måste jag leva som nån sorts VS-modell. Kolla här;

Jag är 165 cm och detta krävs för att jag ska väga-

68-69: Äter vad jag vill, snabbmat, mackor, vin mm. Tränar sällan.
65-67 kg: Det jag väger nu. Äter mycket keso, bär, frukt, sojaprodukter, fisk. Dricker vatten till. På helgerna blir det några öl eller vin dock. Äter mycket lite bröd. Nästan aldrig snacks, pizza, hamburgare osv. Går minst 30 min om dagen. Springer 3 km 3 ggr i veckan. Rör mig i jobb och stall. Äter definitivt nyttigare än mina smala kompisar.
58-60 kg: Det jag vill väga. Här ser jag normalsmal ut. Platt mage, ingen dubbelhaka. För att uppnå detta måste jag gå ca 1 h om dagen, springa 5-10 km 3-4 ggr i veckan. Äter kanske 1000-1200 kcal om dagen och nästan bara broccolli, bönor, lax, andra grönsaker. Dricker vin kanske 2 ggr/månad. Aldrig godis, snacks, glass.

Alltså det är inte kul att leva som jag måste för att ha den vikten:arghh: Och det tar väldigt mycket tid dessutom. Jag försöker komma ner till åtminstone 61-62 genom att göra som jag gjort av mittenalternativet nu i ca 6 månader. Men det känns som att uppoffringarna inte är värda slutresultatet. Anstränger mig så mycket varje dag men måste typ svälta mig för att se normalsmal ut. Det är SÅ frustrerande.

Ville väl bara skriva av mig lite.... hur gör ni som är smala? Hur ser er vardag ut med mat och träning?

Men vad menar du med "normalsmal"? Det låter som om din kropp försöker tala om för dig att du som individ är på din normalvikt runt 65 kg. Alla människor har ju inte samma förutsättningar för att bli av med/lägga på sig/behålla vikt så att prata om hur människor som är naturligt smala (hatar det uttrycket men kommer inte på något mer passande pga söndagkväll) gör är ju egentligen inte så meningsfullt tänker jag. Det är orättvist, helt klart, men så är det.

Själv är jag normaltjock, och det helt utan ansträngning! ;)
 
Jag är väl ganska smal. Tycker själv att jag är lite rund men varken orkar eller kan göra något åt det just nu. (Dvs träna)

Jag är 170 cm och väger 55,5-56,5 kg. Äter frukost, flingor och mjölk. Smaksatt kvarg till lunch och brukar äta en fjärdedels vattenmelon om dagen. :p Ibland äter jag några rutor chocklad. Dricker bara vatten eller någon kalorifri dricka.

Till middag äter jag något lagat. Beroende på humör, äter vad jag vill men inga mängder. Både för att jag inte är speciellt hungrig och för att jag får ont i magen när jag äter mycket.

Jag rör mig i princip ingenting. Förutom när jag jobbar heldag i stall 1-2 dagar per vecka. Övrig tid studerar jag eller leker pappersvändare på ett annat jobb.
 
Ja, hur gör ni egentligen som tycks vara "smala utan ansträngning"?

Jag kan vara smal, då inte uppseendeväckande smal utan bara normal-smal, men då måste jag leva som nån sorts VS-modell. Kolla här;

Jag är 165 cm och detta krävs för att jag ska väga-

68-69: Äter vad jag vill, snabbmat, mackor, vin mm. Tränar sällan.
65-67 kg: Det jag väger nu. Äter mycket keso, bär, frukt, sojaprodukter, fisk. Dricker vatten till. På helgerna blir det några öl eller vin dock. Äter mycket lite bröd. Nästan aldrig snacks, pizza, hamburgare osv. Går minst 30 min om dagen. Springer 3 km 3 ggr i veckan. Rör mig i jobb och stall. Äter definitivt nyttigare än mina smala kompisar.
58-60 kg: Det jag vill väga. Här ser jag normalsmal ut. Platt mage, ingen dubbelhaka. För att uppnå detta måste jag gå ca 1 h om dagen, springa 5-10 km 3-4 ggr i veckan. Äter kanske 1000-1200 kcal om dagen och nästan bara broccolli, bönor, lax, andra grönsaker. Dricker vin kanske 2 ggr/månad. Aldrig godis, snacks, glass.

Alltså det är inte kul att leva som jag måste för att ha den vikten:arghh: Och det tar väldigt mycket tid dessutom. Jag försöker komma ner till åtminstone 61-62 genom att göra som jag gjort av mittenalternativet nu i ca 6 månader. Men det känns som att uppoffringarna inte är värda slutresultatet. Anstränger mig så mycket varje dag men måste typ svälta mig för att se normalsmal ut. Det är SÅ frustrerande.

Ville väl bara skriva av mig lite.... hur gör ni som är smala? Hur ser er vardag ut med mat och träning?

Jag ar 163cm och vager 52 kg. Tranar aldrig (alltsa gym, springa o dyl) for det har jag inte tid med, men daremot har jag tva hastar och gor saledes 3-4h stalljobb och ridning varje dag, plus tva barn som haller mig i rorelse... Jag ater aldrig snabbmat (alltsa av typen McD, pizza, hamtmat osv), dricker inte lask och ater sallan chips, godis, pommes etc. Men jag dricker ett glas rott vin nastan varje dag, alskar smakakor (minst tva om dagen) och kaffe och ater inte alls sa mycket frukt och gront som jag borde. Men resten av maten jag ater ar nog ratt nyttig. Agg till frukost, oftast pasta med kyckling och gronsaker till lunch och nagon form av kott med sallad till middag.
Har jag atit massor en dag haller jag igen nasta. Om jag behover bli trimmad ger jag mig ut och joggar (forsoker undvika!).

Jag skulle kunna se mycket battre ut och tappa ytterligare ett par kilo om jag joggade regelbundet och inte drack vin/kaffe och undvek allt kaffebrod. Men det ar inte vart det, livet ar kort!!!
 
är ca 169 och ligger på runt 58 kg just nu, vill helst ligga på 55-56 men orkar definitivt inte göra nått åt det.. :D jag är nöjd med vikten men vill ha lite mer muskler. Men tänker att det är skitsamma, huvudsaken är att jag mår bra. jag äter rätt små potioner, hellre ofta men lite och tänker att det håller igång förbränningen. äter vad jag vill och känner för, dock försöker jag hålla mig borta från socker. desto mindre socker jag äter, desto mindre sugen blir jag. Äter aldrig så att jag blir proppmätt utan slutar alltid äta när jag inte längre är hungrig. Viktigt att lära känna skillnaden för att kunna gå ner i vikt alls tror jag.
 
Ja, hur gör ni egentligen som tycks vara "smala utan ansträngning"?

Jag kan vara smal, då inte uppseendeväckande smal utan bara normal-smal, men då måste jag leva som nån sorts VS-modell. Kolla här;

Jag är 165 cm och detta krävs för att jag ska väga-

68-69: Äter vad jag vill, snabbmat, mackor, vin mm. Tränar sällan.
65-67 kg: Det jag väger nu. Äter mycket keso, bär, frukt, sojaprodukter, fisk. Dricker vatten till. På helgerna blir det några öl eller vin dock. Äter mycket lite bröd. Nästan aldrig snacks, pizza, hamburgare osv. Går minst 30 min om dagen. Springer 3 km 3 ggr i veckan. Rör mig i jobb och stall. Äter definitivt nyttigare än mina smala kompisar.
58-60 kg: Det jag vill väga. Här ser jag normalsmal ut. Platt mage, ingen dubbelhaka. För att uppnå detta måste jag gå ca 1 h om dagen, springa 5-10 km 3-4 ggr i veckan. Äter kanske 1000-1200 kcal om dagen och nästan bara broccolli, bönor, lax, andra grönsaker. Dricker vin kanske 2 ggr/månad. Aldrig godis, snacks, glass.

Alltså det är inte kul att leva som jag måste för att ha den vikten:arghh: Och det tar väldigt mycket tid dessutom. Jag försöker komma ner till åtminstone 61-62 genom att göra som jag gjort av mittenalternativet nu i ca 6 månader. Men det känns som att uppoffringarna inte är värda slutresultatet. Anstränger mig så mycket varje dag men måste typ svälta mig för att se normalsmal ut. Det är SÅ frustrerande.

Ville väl bara skriva av mig lite.... hur gör ni som är smala? Hur ser er vardag ut med mat och träning?


Tränar du någon styrka alls, eller springer du "bara"?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min kastrerade hane (Shetland sheepdog, 6 år) är (såklart) extremt matglad. Han väger ca 14 kg och bör nog gå ner 2-3 kilo (han är av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 783
Senast: Stinaelin
·
Kropp & Själ Sitter och funderar på vad det innebär att leva en "hälsosam livsstil"? En bekant till mig har skrivit flera inlägg på FB om hur hon...
11 12 13
Svar
251
· Visningar
14 253
Senast: Badger
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 811
Senast: shia
·
Hundträning Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 938
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp