Fiorano

Trådstartare
En av hästarna fick en spark igår (antar jag). Svullen och öm över stora lårmuskeln så misstänker en ordentlig lårkaka. Hände på fm, fick stå inne några timmar på dagen. Halt i skritt vid utsläpp. Var ute 6-7 timmar och då ohalt i skritt men 3 grader halt i trav på volt. Vid utsläpp i morse halt i skritt och naturligtvis rejält halt i trav. Ingen svullnad, ömhet, värme någonstans i nedre delen av benet. Jämn över rumpan och höft.

Men. Kan hästen verkligen bli SÅ halt av en lårkaka? Han är en rätt känslig häst så biter knappast ihop, tycker ändå det är lite för dramatiskt för min mentala hälsa. Frågan är också vad alternativet skulle vara? Fraktur? Isf på lårbenet? Skulle han öht kunna gå då? Och är det ens möjligt? Aldrig hört om fraktur där, är ju ett rejält ben bakom stora muskler... Med tanke på mina hästars självskadebeteende skulle det såklart inte vara omöjligt...

Min första fick en rejäl smäll ovanför (bak) knät med 'lårkaka' som följd. Hon var dock stenhård i huvudet och lät sig sällan stoppas av något...

Hon var rätt stel? Och halt ur boxen på morgonen men värmde ur (i skritt) så vi promenerade henne mycket under den tiden. Var ganska halt de första dagarna (även om det blev mkt mindre med rörelse) men förbättrades fort dag 3 eller 4 för att vara helt borta dag 7-ish.

En av hästarna fick en spark igår (antar jag). Svullen och öm över stora lårmuskeln så misstänker en ordentlig lårkaka. Hände på fm, fick stå inne några timmar på dagen. Halt i skritt vid utsläpp. Var ute 6-7 timmar och då ohalt i skritt men 3 grader halt i trav på volt. Vid utsläpp i morse halt i skritt och naturligtvis rejält halt i trav. Ingen svullnad, ömhet, värme någonstans i nedre delen av benet. Jämn över rumpan och höft.

Men. Kan hästen verkligen bli SÅ halt av en lårkaka? Han är en rätt känslig häst så biter knappast ihop, tycker ändå det är lite för dramatiskt för min mentala hälsa. Frågan är också vad alternativet skulle vara? Fraktur? Isf på lårbenet? Skulle han öht kunna gå då? Och är det ens möjligt? Aldrig hört om fraktur där, är ju ett rejält ben bakom stora muskler... Med tanke på mina hästars självskadebeteende skulle det såklart inte vara omöjligt...
Min häst fick en spark på vänster baklår/rumpa och var rejält spänd och öm över musklerna. Han var dock inte halt i skritt och trav utan det visade sig i vänster galopp där han inte kunde föra fram vänster bak och därmed fick en rörelsestörning.
men tänker att det kan ju säkert bero på hur hårt sparken träffade och massa annat. Har varit med om spricka i lårben där hästen var väldigt halt i skritt. Var länge sen så minns inte så mycket mer. Men är log bäst att utesluta ändå.

Hur nära knäet kan det ha tagit?

Tänkte på ligamenten vid knäskålen. Inte så troligt kanske, men tanken dök ju upp på grund av skadan min häst har nu.
Tänkte om ett av ligamenten i knäet fått sig en smäll också.
På honom hittades varken värme eller svullnad. Ömhet vid palpation hittade veterinären högst upp på insidan av ljumsken när hon kom ut några dagar efter hältan var ett faktum. Det anses vara sekundärt och en effekt av knäskadan
Inga synbara tecken på trauma.

Edit: Han är/var 2-2,5 grader såväl rakt ut som på volt.

Senast ändrad:
En häst i vårt stall hade en fraktur på lårbenet efter att ha gått omkull i hagen. Ganska precis ett år sen det hände. Halt men inte så dramatiskt. Liten hage hela sommaren, sen mycket promenader när det läkt.

En hos oss hittades i hagen blockhalt, ville inte belasta benet alls.
Vi körde in till klinik, hon var mycket bättre när hon kom fram men fick sova i hängmatta 2 dagar. Röntgen visade ingenting, det var en lårkaka. Hon har ärr i musklerna nu, men annars verkar hon må bra.

Jag hade nog kollat med veterinär om några dagar om det inte blir bättre.

Hur nära knäet kan det ha tagit?

Tänkte på ligamenten vid knäskålen. Inte så troligt kanske, men tanken dök ju upp på grund av skadan min häst har nu.
Tänkte om ett av ligamenten i knäet fått sig en smäll också.
På honom hittades varken värme eller svullnad. Ömhet vid palpation hittade veterinären högst upp på insidan av ljumsken när hon kom ut några dagar efter hältan var ett faktum. Det anses vara sekundärt och en effekt av knäskadan
Inga synbara tecken på trauma.

Edit: Han är/var 2-2,5 grader såväl rakt ut som på volt.
Känner inget över knät, torr och fin I knäleden. Men naturligtvis inte alls omöjligt att det tagit så ligament är påverkade. Däremot är han öm och svullen mitt på lårmuskeln.

En hos oss hittades i hagen blockhalt, ville inte belasta benet alls.
Vi körde in till klinik, hon var mycket bättre när hon kom fram men fick sova i hängmatta 2 dagar. Röntgen visade ingenting, det var en lårkaka. Hon har ärr i musklerna nu, men annars verkar hon må bra.

Jag hade nog kollat med veterinär om några dagar om det inte blir bättre.
Oj det var väldigt dramatiskt det! Då kan dd definitivt bli vansinnigt halta av en lårkaka alltså.

Självklart kommer veterinär tillkallas på måndag om han inte förbättras!

Muskler kan ju gå sönder allvarligt också. Jag hade haft den på box eftersom den är så halt, tills veterinär kollat på mån.

Känner inget över knät, torr och fin I knäleden. Men naturligtvis inte alls omöjligt att det tagit så ligament är påverkade. Däremot är han öm och svullen mitt på lårmuskeln.
Ja, det var svullnaden på lårmuskeln som gjorde att jag skrev att det kanske inte var så sannolikt.
Min var helt torr i knäleden, regerade inget vid palpation av knälden osv.
Men i ditt nuläge hade jag nog minst över helgen begränsat fri rörelse och avvaktat om det inte blir ännu värre. Hältan i skritt i morse kan väl ha varit att det var stelt efter stillastående på natten. Hur ser det ut när hästen rört sig lite i skritt idag?

Skrev mest om ligament eftersom du undrade vad det skulle kunna vara om inte enbart lårkaka ville jag nämna att ligamenten kan ge ganska rejäl hälta.
Men som sagt låter inte är så sannolikt eftersom du har ett tydligt tecken på trauma på muskeln. Finns tre ligament som liknar varandra vid patella. Min har skadat mittersta.

Jag har två trådar om min hästs skada eftersom vi inte kunde utesluta enbart muskelskada i början. Skapade en ny när det stod klart att handlade om ligament efter ett tag.

Vet inte om de första inläggen i den första tråden om just muskelskador kan ge dig något om du inte sett den innan?
Kom på nu att det kaske är en möjlighet att det inte vara är en lårkaka utan skadade muskelfibrer om det håller i sig en längre tid?

Tråd 'Det här med muskelskador...' https://www.bukefalos.se/threads/det-har-med-muskelskador.1534107/

Jag äger inte hästen själv och har i samråd med ägaren bestämt att han ska få gå kvar ute i sin hage. Naturligtvis ensam nu. Han var avsevärt mycket bättre efter att ha varit ute hela dagen idag. Sprang lite på vägen in och såg mycket bättre ut på rakt spår. Så vi jobbar utifrån att det endast är muskulärt. Sen KAN det såklart vara nåt mycket värre men han är en usel häst att ha på box, så anpassar efter hans psykiska välmående också.

Jag äger inte hästen själv och har i samråd med ägaren bestämt att han ska få gå kvar ute i sin hage. Naturligtvis ensam nu. Han var avsevärt mycket bättre efter att ha varit ute hela dagen idag. Sprang lite på vägen in och såg mycket bättre ut på rakt spår. Så vi jobbar utifrån att det endast är muskulärt. Sen KAN det såklart vara nåt mycket värre men han är en usel häst att ha på box, så anpassar efter hans psykiska välmående också.
Det låter ju lovande. Kan nog vara bara lårkaka då.

Det låter ju lovande. Kan nog vara bara lårkaka då.
Ja ibland får en väga pest vs kolera. Att ha honom på box kommer göra honom så stressad och upprörd att han inte kommer vara stilla. I hagen strosar han runt stillsamt under dagen och äter gräs. Han är åtminstone smart (hittills) och springer inget. Plötsligt blev han dessutom kompis med korna bredvid-samma kor som orsakade hela debaklet. Idag stod han och snusade på dom över staketet 🙄. Det vänder fort tydligen.

Ja ibland får en väga pest vs kolera. Att ha honom på box kommer göra honom så stressad och upprörd att han inte kommer vara stilla. I hagen strosar han runt stillsamt under dagen och äter gräs. Han är åtminstone smart (hittills) och springer inget. Plötsligt blev han dessutom kompis med korna bredvid-samma kor som orsakade hela debaklet. Idag stod han och snusade
Precis. Har varit i den situationen förut med andra hästar. Det viktigaste (ifall det nu skulle vara en värre skada) är nog just att han inte kutar omkring.

Han förbättras hela tiden! Fick en mindre dos antiinflammatoriskt igårkväll, vill inte smärtstilla för mycket OM det är nåt allvarligt men samtidigt hjälpa kroppen med inflammationen. Travade några steg ut i morse och är fortfarande tydligt halt men åtminstone lite mindre.

Jag hade inte sprungit med honom alls mer innan jag visste mer om vad det är för skada. För säkerhets skull. :heart
Han går i stor hage 12 timmar/dag och travar lite självmant under dagen. Så att han springer 10 meter in från hagen på kvällen kvittar.

Vid utsläpp i morse endast liten markering och väldigt glad häst! Han har nu blivit sån vän med korna att han gnäggar efter dom när han kom ut🐮

Liknande trådar

Hästvård Nojja är bara förnamnet, testar att slänga iväg en tråd här för att försöka bli lite klokare 🙈 Herr häst hade hagrejs idag på...
Svar
8
· Visningar
1 306
Senast: jemeni
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt... 2 3
Svar
51
· Visningar
5 443
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 272
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite... 2
Svar
27
· Visningar
9 302
Senast: tuaphua
·

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Uppdateringstråd 31
  • Cushings syndrom hund

Katt, Andra Djur