Fiorano
Trådstartare
En av hästarna fick en spark igår (antar jag). Svullen och öm över stora lårmuskeln så misstänker en ordentlig lårkaka. Hände på fm, fick stå inne några timmar på dagen. Halt i skritt vid utsläpp. Var ute 6-7 timmar och då ohalt i skritt men 3 grader halt i trav på volt. Vid utsläpp i morse halt i skritt och naturligtvis rejält halt i trav. Ingen svullnad, ömhet, värme någonstans i nedre delen av benet. Jämn över rumpan och höft.
Men. Kan hästen verkligen bli SÅ halt av en lårkaka? Han är en rätt känslig häst så biter knappast ihop, tycker ändå det är lite för dramatiskt för min mentala hälsa. Frågan är också vad alternativet skulle vara? Fraktur? Isf på lårbenet? Skulle han öht kunna gå då? Och är det ens möjligt? Aldrig hört om fraktur där, är ju ett rejält ben bakom stora muskler... Med tanke på mina hästars självskadebeteende skulle det såklart inte vara omöjligt...
Men. Kan hästen verkligen bli SÅ halt av en lårkaka? Han är en rätt känslig häst så biter knappast ihop, tycker ändå det är lite för dramatiskt för min mentala hälsa. Frågan är också vad alternativet skulle vara? Fraktur? Isf på lårbenet? Skulle han öht kunna gå då? Och är det ens möjligt? Aldrig hört om fraktur där, är ju ett rejält ben bakom stora muskler... Med tanke på mina hästars självskadebeteende skulle det såklart inte vara omöjligt...