Hur handlar ni?

Enya

Trådstartare
Jag handlar ju via ICA online med hemkörning en gång i månaden och där emellan blir det två olika Hemköp, Lidl eller en annan ICA. Jag handlar inte så ofta, men varje gång jag gör det väljer jag att stå i kassa med kassör och hivar upp mina varor till personen där, på "gammalt omodernt vis" som mina barn uttrycker det. Lidl har bara det systemet dock. Men varje gång jag står där så är det långa köer till vanliga kassorna trots att det finns sådana där självbetjäningskassor. I dessa affärer finns inte självscanning med scanner man släpar runt med.

Jag har hört så många prisa självbetjäningskassorna, de är så himla smidiga och det går så mycket snabbare, varför står så många i kö vid vanliga kassor då istället för att gå dit? Där är en och annan som gör det så de används ju, men det verkar ändå som om folk föredrar kassor med personal?

Hur är det för er? Om ni måste välja mellan de här två alternativen, vad väljer ni? (ej självscanning med scanner, de är inte medräknade i valen :p )

Jag själv väljer vanlig kassa pga min syn, det är svårt att se på skärmar och dylikt och det känns bättre att stå i vanlig kassa än att stå i självbetjäningskassa och be om samma hjälp där. Avskyr den nya digitala världen där allt går mot just självbetjäning och digitalisering som utesluter tex de som ser dåligt- allt från att beställa mat på donken till att köpa en tågbiljett.
 
Jag handlar också online med hemkörning, fast med coop och en gång i veckan.

Men handlar jag något i butik så är det lite olika om jag väljer vanlig kassa eller med självbetjäning. Har jag bara några få varor kan jag blippa själv, har jag mer så väljer jag vanlig kassa av någon anledning 😅
 
Prioordning:
(1) självscanning
(2) vanlig kassa
(3) snabbkassa

(3) kan fungera högre upp om jag har väldigt få varor, vilket i sig är sällsynt.

Jag har valt bort en butik jag tidigare spenderade tusenlappar varje månad i för att de numer har bara snabbkassa. Man känner sig inte ett dugg välkommen om man samlar ihop en hel vagn med varor. Ett tag kunde man mot suckande få hjälp med sin fyllda vagn i vanlig kassa, men nu har de inte längre tillräckligt med personal för det så bara snabbkassa. Och jag har full förståelse för att den enda personal som ska sköta en pyttekassa (rullband av leksaksstorlek) på vanligt sätt, serva 10 snabbkassor med avstämning och ålderskontroller och dessutom sälja Postnord, lämna ut paket för Schenker och DHL - blir överväldigad och är satt i en mycket dålig arbetsmiljö. Det vill jag absolut inte stödja och har påpekat det för ägarna, men bemötts av att det är såhär människor vill handla numer (vilket bara är svar på en liten delfråga). Men tar det som att jag inte är välkommen och inte längre med i målgruppen. På sätt och vis är det ju jag som kommer och utmanar och förstör arbetsmiljön med mitt gammaldags sätt att köpa livsmedel på.

Undantaget gällande självscanning är när jag måste ha flera kvitton (handla både privat och för företaget) då får det bli manuell kassa - för det finns ingen teknisk tillåten lösning för med självscanning.

Aldrig online, vare sig hämtning eller hemkörning.

En gång beställde en kund hemkörning till boendet och Ica-chauffören var mycket förgrymmad på oss (alltså inte vi som beställt utan fick lösa paniken när chauffören inte hittade vägen) för att vi bodde så långt bort så att schemat gick åt skogen.
 
Online eller självscanning. Vår lilla affär har bara vanlig kassa men om det finns snabbkassa där en scannar själv gör jag det OM jag inte har frukt och grönsaker som ska vägas, det blir för krångligt.
 
Jag handlar ju via ICA online med hemkörning en gång i månaden och där emellan blir det två olika Hemköp, Lidl eller en annan ICA. Jag handlar inte så ofta, men varje gång jag gör det väljer jag att stå i kassa med kassör och hivar upp mina varor till personen där, på "gammalt omodernt vis" som mina barn uttrycker det. Lidl har bara det systemet dock. Men varje gång jag står där så är det långa köer till vanliga kassorna trots att det finns sådana där självbetjäningskassor. I dessa affärer finns inte självscanning med scanner man släpar runt med.

Jag har hört så många prisa självbetjäningskassorna, de är så himla smidiga och det går så mycket snabbare, varför står så många i kö vid vanliga kassor då istället för att gå dit? Där är en och annan som gör det så de används ju, men det verkar ändå som om folk föredrar kassor med personal?

Hur är det för er? Om ni måste välja mellan de här två alternativen, vad väljer ni? (ej självscanning med scanner, de är inte medräknade i valen :p )

Jag själv väljer vanlig kassa pga min syn, det är svårt att se på skärmar och dylikt och det känns bättre att stå i vanlig kassa än att stå i självbetjäningskassa och be om samma hjälp där. Avskyr den nya digitala världen där allt går mot just självbetjäning och digitalisering som utesluter tex de som ser dåligt- allt från att beställa mat på donken till att köpa en tågbiljett.
Jag självskannar alltid, underbart att slippa köa och vissa dagar även otroligt skönt att slippa den sociala interaktionen med kassör och stå i slutet av bandet och lassa i varor i kassar.

Vänner sin hellre går till kassan hävdar att de gör det för att "inte behöva göra kassörskans jobb" dvs skanna och knappa antar jag. Min egen gissning är att det på något sätt gillar den sociala interaktionen och möjligen att de när de självskannat stört sig på att man ju blir avstämd ett par gånger i början av självskannandet och därmed får plocka upp alla sina varor och köra dem igenom en kassa.

Eftersom jag självskannat jättemånga år och inte brukar ha några avvikelser så blir det inte så många avstämningar för mig och det är så skönt att kunna packa ihop allt på en gång och bara betala och gå ut :heart.
 
De affärer som har snabbkassor här omkring är bara för mindre antal varor, max 10 st tror jag.
Jag föredrar självscanning men det fick jag inte välja 😂 om jag har 2-3 grejer kan jag köra snabbkassan annars väljer jag vanlig kassa, mest för att jag tycker det är stökigt att försöka ta upp varor, blippa och ner i kasse, det är ofta dåligt med plats/avställningsyta vid snabbkassorna och jag blir stressad.
 
De affärer som har snabbkassor här omkring är bara för mindre antal varor, max 10 st tror jag.
Jag föredrar självscanning men det fick jag inte välja 😂 om jag har 2-3 grejer kan jag köra snabbkassan annars väljer jag vanlig kassa, mest för att jag tycker det är stökigt att försöka ta upp varor, blippa och ner i kasse, det är ofta dåligt med plats/avställningsyta vid snabbkassorna och jag blir stressad.
Ja är det inte därför de heter just snabbakassa?
 
Ja är det inte därför de heter just snabbakassa?

Säkert från början. Men om man tar till geniknepet :grin: att ta bort de vanliga kassorna helt, så finns det längre ingen gräns att definiera. (På nämnda butik finns det en manuell kassa, men den har ett rullband/yta att ställa varor på som ungefär funkar för ett mjölkpaket och en cigarettask, och sen måste kassapersonalen med handkraft flytta runt varorna till andra sidan som har motsvarande gigantiska yta - och den som handlar måste springa emellan dessa ytor för att fylla på och lasta ner i påsar för annars kan inte kassapersonalen fortsätta. Mycket fiffigt system för ett mjölkpaket och ett cigarettpaket och mycket fiffigt för att få mer intensiv försörjning av varor att bli tokigt stressig och ofungerande.
 
Handlar mest online med hemkörning, ungefär varannan vecka. Mer sällan i fysisk butik och då är det i regel få varor så jag kan välja snabbkassa om det finns. Har jag med sonen blir det oftast vanlig kassa dock, för att det är enklare att hålla reda på honom samtidigt eftersom det kräver mindre fokus från mitt håll.
 
Går till det ställe med kortast kö. Oftast innebär det självbetjäningen. Undantaget är om jag köpt varor som inte har streckkod (t.ex. en del frukt och grönt) eller om jag behöver saker som inte står fritt i butiken (t.ex. nässpray eller saffran), då blir det vanlig kassa. Vissa specialprodukter beställs online.

Sen blir jag lite förvirrad över begreppet snabbkassa. Det känns som att det kan syfta på både självbetjäningskassorna, och en gammaldags manuell kassa vigd åt de kunder som har få prylar. Enstaka affärer verkar ha självbetjäningen som snabbkassa (endast för upp till 10 produkter), men många har ingen gräns på hur mycket man får handla på självbetjäningen.
 
Jag föredrar en vanlig kassa med kassör, alla dagar. I något enstaka fall kan jag blippa själv på en snabbkassa om kön till vanliga är några kilometer lång i en specifik affär:p
Här har affärer ibland stängt vanliga kassor så man måste handla i "självscanningskassan" och får då vänta på en kassör om denne fixar med scanners/hjälper folk. Dålig utveckling att man kan behöva känna sig som ett problem när man inte vill eller kan scanna själv:confused:

Avskyr att scanna själv så har minimerat handlingen i andra typer av affärer där man måste göra det såsom IKEA och Lagerhaus.
 
1 gång i veckan (finns undantag) i butik
Vanlig kassa
Möjligtvis snabbkassa om jag har få varor

Min tanke, kassapersonal behöver behålla sitt jobb. Snabbkassor och scanning kan ett biträde bemanna många kassor = färre personal som behövs
 
Vanlig kassa. Brukar bara vara någon vanlig kassa som tar kontanter. Ikea hade faktiskt för kontanter i en snabbkassa men är nog den ända jag vet om.
 
Handlar jag inte så mycket så handlar jag i butiken, vid bemannad kassa. Har jag väldigt få grejer och det är kö så satsar jag på snabbkassa/självbetjäning. Ofta gör jag såna här småhandlingar på väg hem från stallet på kvällen och vill tillbringa så lite tid som möjligt i ridkläder i butiken...
Storhandlar på nätet - med uthämtning, hämtar på kvällen på väg hem från stallet. Smidigt att bara svänga in - och skulle någon produkt vara struken på listan (pga slut eller så) så brukar jag gå in i butiken och stödköpa den saken, händer att saker varit slut när kassarna packats men fyllts på under dagen sen.
 
Jag handlar ju via ICA online med hemkörning en gång i månaden och där emellan blir det två olika Hemköp, Lidl eller en annan ICA. Jag handlar inte så ofta, men varje gång jag gör det väljer jag att stå i kassa med kassör och hivar upp mina varor till personen där, på "gammalt omodernt vis" som mina barn uttrycker det. Lidl har bara det systemet dock. Men varje gång jag står där så är det långa köer till vanliga kassorna trots att det finns sådana där självbetjäningskassor. I dessa affärer finns inte självscanning med scanner man släpar runt med.

Jag har hört så många prisa självbetjäningskassorna, de är så himla smidiga och det går så mycket snabbare, varför står så många i kö vid vanliga kassor då istället för att gå dit? Där är en och annan som gör det så de används ju, men det verkar ändå som om folk föredrar kassor med personal?

Hur är det för er? Om ni måste välja mellan de här två alternativen, vad väljer ni? (ej självscanning med scanner, de är inte medräknade i valen :p )

Jag själv väljer vanlig kassa pga min syn, det är svårt att se på skärmar och dylikt och det känns bättre att stå i vanlig kassa än att stå i självbetjäningskassa och be om samma hjälp där. Avskyr den nya digitala världen där allt går mot just självbetjäning och digitalisering som utesluter tex de som ser dåligt- allt från att beställa mat på donken till att köpa en tågbiljett.

Jag väljer alltid självscanningskassa om jag handlat tillräckligt få varor. Jag tror det är färre än 10 eller 15 varor. Har jag handlat mer så ställer jag mig ju i den vanliga kön. Handlar i en butik där scanner finns att ta med på shoppingturen så använder jag det. Mycket praktiskt! Men jag förstår att det inte går om man är alltför synnedsatt.

Jag tycker att det är jättebra med de digitala lösningarna (kortare kötid) men det ska ju alltid finnas en riktig person att betala hos om man vill eller har behov av det.
 
Det beror på.

Pga ekorrhjulet och hjärntrötthet månadshandlar jag online, och hämtar ut vid skåp på väg hem efter jobbet.

Ibland sker storhandling med självscanning, tycker ändå om att i godan ro gå runt och storshoppa.. men det tar ju sin tid och kraft.

Därimellanhandling.
Jag ogillar självbetjäningskassorna, främst eftersom min hjärntrötthet har svårt för det nya, alla butiker har ju olika system.. och jag oftast redan är stressad vilket bara totalt hjärnhaveri.
Så brukar därför handla i vanlig kassa.
 

Liknande trådar

Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
11 749
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp