Hur hantera hingstar?

N

Novalee

Vad ska man tillåta och vad inte i hingstbeteende?
HAr en liten en och vill göra rätt rån början så att han blir lätt att hantera när han blir större (än mig :crazy:)
Att de ska göra som man säger åt dem är ju självklart och att de inte ska resa sig och så men vad gäller "upphätsade" gnäggningar och allmänt sådant beteende...får de hålla på till viss del eller vad gäller och vad ska man göra i sådanna situationer?
 
Mina får gärna "mullra" så länge dom inte hittar på att bli övermodiga...man skall behandla hingstar som vanliga hästar, inte gömma undan dom från andra hästar och har du möjlighet så ställ honom bredvid ett sto redan nu
Sen är dom ju olika individer som alla andra hästar, en del klarar inte av att vara hingstar, andra kan vara hur lugna somhelst...att ha hingst kräver lyhördhet lite mer från din sida, man får inte vara mesig och heller inte "dum"
En unghingst kommer ofta i nån slags identitetskris runt 1,5-2 års åldern, denna KAN gå över, men det brukar kunna ta upp till ett år :crazy:, det är inget man kan påverka direkt, förutom att man har enkla regler för dom som man vill att dom skall följa...

Annars är hingstar helt underbara att jobba med...när dom väl "vuxit" till sig :) :)
 
hej, jo "muller" godkänner jag oxå, men INTE nått mera. Du ska kunna rida ut med andra hästar eller dylikt utan att han får frispel. Och som föregående skrev -göm honom inte för andra hästar då får du ett h-vete när du väl "tar fram" honom igen .. en hingst ska behandlas lungt men bestämt och han ska veta att DU är ledaren ..
 
Tack för svaren!
Jag tycker inte att det är några problem nu, han uppförsig bra, går bra i grimma även bland andra hästar... men mullrar och blåser upp sig lite gör han ibland ;) Men jag blev lite förvirrad då det var en som sa att de inte fick göra det för att det i framtiden skulle bli värre...?
 
Låt honom mullra på så länge han har ett öra på dig och ett öra på damerna, om inte får du pocka på hans uppmärksamhet genom att tex flytta honom för tryck osv. Du märker skillnaden ganska fort om du kollar ögon/öron.
Att dansa o blåsa lite är ok men han får inte dansa på dig.
 
Håller med martha.
"Mullra"= flirta LITE kan de få gör men de ska fortfarande vara uppmärksmma på människor om de är i närheten.
Kan ibland säga Ssshhhhh till dem om de kråmar och flirtar med galanta damer, till exempel när vi passerar stohagen men brukar inte bry mig så mycket mer. En del hingtar jag har hand om SKA flirta med damerna=deras jobb :D
 
Håller med dom andra här åxå, min får mullra och kan dansa lite...bara han håller sig på "mattan"...dock är han inne i sin "identitetskris" just nu & är ganska jobbig...testar mig en hel del, men det är bara att säga ifrån.

Jag tror det är vilktigt att man sätter gränser (likadant som med ston/vallacker)...och att man håller på sina gränser.
 
Men hur får du honom att låta bli att mullra och dansa då?
 
Genom att agera som ett ledarsto. När han är ute på promenad så ska han snällt gå bakom mig och vara tyst, flirta med stona får han göra på sin "fritid". ;) Se på hur hästarna kommunicerar med varandra och "härma" dem... :)
 
Av vilken anledning då? Om storleken hade betydelse skulle man ju inte öht kunna umgås med hästar (oavsett kön) ifall de inte respekterar en människa som är mindre än dem.
 
Jag skulle inte vilja ha en hingst gå bakom mig... om den var större en än shettis...
fast jag skulle ju inte vilja ha en shittis bakom heller...
 
fast jag måste säga att jag skulle ha svårt att hålla mig för skratt om jag hade en kaxig shettis i grimskaftet :rofl: :rofl:
Liite skillnad är det på storleken ...tycker nog jag iallafall
 
Tja...jag har inga problem med det eftersom jag ser till att uppfostra dem. :angel: Varför skulle det vara bättre att ha hingsten bredvid...eller vart du nu föredrar att han befinner sig?!
 

Liknande trådar

Hästhantering Vår hingst har ett beteende som jag inte riktigt vet hur jag ska hantera - han vill oerhört gärna nafsa på den som hanterar honom. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 401
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 104
Senast: Ridinglady
·
Juridik & Ekonomi Hej. Jag hoppas att här finns några som mer kunskap än mig i hur polisen hanterar den här typen av situationer. Vi har fått mycket...
Svar
14
· Visningar
2 313
Senast: Rosett
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 232

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp