hur hantera inre rastlöshet

vtok

Trådstartare
börjar bli tokig... har sån inre rastlöshet jämt som jag får svårare o svårare o hantera. det har kommit gradvis o blivit mkt värre sen jag blev vuxen -- o det känns som det påverkar hela mitt liv.

jag kan inte göra saker!... funkar oftast bra på jobbet när jag kan bolla flera uppgifter samtidigt -- fast jag varit o ff är sjukskriven 50% ett tag pga. depression med bla. koncentrationssvårigheter som skapade endel kaos o glömska -- eller om jag är ’tvungen’ o sitta still eller det hela tiden händer en massa runtom -- men inte mitt liv i övrigt. kan inte stänga av med o läsa en bok eller se på en film eller laga mat eller pyssla eller plantera blommor eller sortera foton i datorn eller eller eller!

försöker hitta ngt hela tiden men inget funkar. har sista tiden testat datorspel, pussel o bläddrat igenom hela netflix på jakt efter bra serier som jag kan fastna i men det funkar sällan med ngt. hittar jag ngt kollar jag kanske 10 min sen måste jag pausa o fippla med mobilen eller ngt innan jag kan kolla 10 min till o tar upp mobilen osv. så går det runt o en film kan ta 2-3 dagar för mig o se klart. ok så -- problemet är jag inte gör ngt alls vettigt istället!

i stort o smått. pluggar ngt ämne o tänker jag vill plugga vidare men kommer aldrig igång med nästa. testar ngn ny aktivitet o håller igång ett tag o slutar -- många ggr iofs delvis för jag mår för dåligt o allt socialt blir för mkt o för jobbigt.

kan f-n inte ens göra chokladbollar. gör smeten o börjar rulla bollarna men har tröttnat efter 3 st. gick in för o försöka baka vanliga kanelbullar för ett tag sen o började med kolla youtube klipp osv -- men tröttnade efter ha gjort ett par st -- sen bara iprincip blaffade jag upp resten av degen på plåten o fick slänga allt för dom inte blev genombakta.

har blivit så jag söker mig till ’kickar’ i tex. alkohol o nikotin o socker -- o tabletter när jag har såna o tillgå... -- ser där klart samband med mina depressiva episoder men mest är det iaf för kunna slappna av. men är annars mkt lugn som person. gör inte ’galna saker’ eller är överaktiv eller tycker hjärnan eg är så stirrig o jag inte kan fokusera tankar eller på det viset -- tycker bara allt är så dj-vla ointressant?...

har en psykisk ohälsa i botten o ganska svåra depressiva skov från o till -- senaste månaderna mest till -- men tror inte dethär hänger samman med det så mkt. jag börjar må mkt bättre nu men kan ff inte bara slappna av!... roas av små saker. eller annars helt tvärtom -- komma igång med saker jag skulle vilja göra.. kan vara bara som o ta tag i o köpa tillbehör till en ostbricka o bjuda hem ett par vänner. eller f-n trycka på play om jag hittat en film jag vill se. bara gör -- ingenting.

skulle isf fundera över om mina antidepp o stämningsstabiliserande kan påverka men ser ingen uppenbar koppling. isf att jag fått mer mkt mer positiv energi av dom senare -- har ätit några månader -- men det isf genom jag är piggare o mkt mer social o pratglad o skrattig än eg aktiv.

på helgerna o eftermiddagarna längtar jag mest efter kvällen så jag kan slänga i mig sömntabletter o sova bort resten. försöker trötta ut mig hårt fysiskt men det hjälper inte heller -- blir mör o trött men inte ’hjärntrött’.

fattar inte dom som kan fika flera h, göra långkok, skriva uppsats eller marathonkolla på serier!?... inom mig har jag ett vrål -- som jag aldrig kan släppa ut.

är det ngn mer som känner såhär?... går det lära sig hantera det?

när jag var yngre kunde jag läsa bok efter o bok o sitta i timmar med saker -- frivilliga ska tilläggas -- skolan slutade funka mer o mer i takt med ökande krav även i intressanta ämnen... -- men det ljusår från hur jag är nu. saknar o kunna... slappna av -- vara nöjd i nuet.
 
Den där växande inre rastlösheten du beskriver känner jag igen. Jag påbörjar saker, men tröttnar snabbt.Pausar netflixandet efter bara några minuter, måste göra annat, tillbaka tittar några minuter, pausar igen, gör något annat. Gör lite här, och där, sen där. Har svårt att fokusera på att bara göra en ssak i taget. Funkar bäst under stress egentligen men har jag fri tid så har jag ändå den där rastlösheten inom mig. Kan inte säga att det är stress egentligen, jag bara har svårt att hantera lugn. Har alltid sjuttifjorton flikar på datorn, och miljoner saker på gång.

Jag har ingen bakomliggande historia av depressioner eller liknande psykisk ohälsa alls. Men känner att ju äldre jag blir, desto mer känner jag av den här inre rastlösheten. Min omgivning påpekar ofta att jag sitter och vickar på benet/foten, fingrarna och att jag ofta är snabb/effektiv, har svårt att såsa omkring i livet. Dock är jag annorlunda på jobbet, där jag på något sätt matchar den stress och tidspress jag har där - då är jag lugn och effektiv.

Jag har själv börjat märka av den här rastlösheten som du beskriver, hos mig själv väldigt väl de senaste åren och har funderat på om jag bär på något ångestrelaterat som pyser. Ångest är något jag har då och då, men betraktar det som normalt utefter dess orsaker - ångest är något alla människor har och bär mer eller mindre, men jag kan inte riktigt koppla ihop den ångest jag då och då drabbas av, med den här rastlösheten.
Jag tycker, och upplever nog att jag har förmågan att kunna koppla av och njuta av nuet, men känner den här växande rastlösheten är något annat. Åldrandet i sig?
 
på pricken så. jag Har en ångestproblematik o historia därav men tycker det känns annorlunda. kroppen kan reagera på saker ibland som jag kan vara omedveten om tilldess det tar sig drastiska eller fysiska uttryck -- men dethär är ngt annat o jag kan inte koppla det bara till när ’jag mår dåligt’.

kan tex. komma på mig själv alltid sitta o fippla med saker på jobbet -- knäppa med bläckpennor eller klicka runt med datormusen på skärmen -- markera text avmarkera text -- medan jag läser ngn längre text. för inte tala om collegeblockssidor med telefonklotter..

har alltid flera mail o uppgifter igång samtidigt. där passerade jag iofs en gräns som ledde till sjukskrivning denhär gången -- det är iofs inte pga ngt stressrelaterat men det blev alltför kaosigt tillslut. men trivs bäst under viss press o variation.

har inte kopplat det till ålder heller. var somsagt helt annorlunda förr men är mitt i vuxenlivet o inte varken ’ung eller gammal.’ kan ålder påverka så mkt?... känns ibland som jag inte ens börjat mitt vuxenliv... men det är skitjobbigt verkligen.

började titta på film för ca 30 min sen. har kommit sju minuter in i filmen. sprungit i omgångar mellan kök o soffa för äta en kexchoklad -- som jag eg tänkt spara därav springandet fram o tillbaka -- skriva detta o klämt 2/3 flaska vin...

har ingen lust o göra ngt Alls -- inte deppigt -- men börjar känna dendär dj-vla rastlösheten inom mig.

ngt glas vin o en film efter fysisk aktivitet en söndag... sånt folk spammar sönder Insta med. jag är påväg o implodera.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 202
Senast: MML
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 576
Senast: Lhas
·
Hästvård Hej! Min ponny har nu stått i sjukhage i två månader och gått 20 minuters - promenader. Orsaken är inflammation i hovled och kotled...
Svar
9
· Visningar
922
Senast: Sirap
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 943
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp