Hur hantera nervositet?

Svamlan

Trådstartare
Vår 11-åriga dotter har en egen b-ponny som hon tränar en hel del med och vill även tävla. Än så länge har vi varit på mindre klubbtävlingar bland folk vi känner och så, men sista gångerna har hon blivit så nervös, vilket hon även blir ibland på träningen. Det är inte så att hon inte vill, hon tycker det är jättekul, men när hon blir så nervös att hon mår illa är det svårt att rida bra...och då blir hon ledsen för att det inte går och sen efteråt är hon arg för att hon börjat gråta. På en tävling för ett tag sedan var hon så nervös att hon mitt mellan två hinder blev tvungen att stanna för hon mådde så illa stackarn. Sen gick det över och hon red vidare, men utan det stoppet hade hon vunnit...vilket såklart grämde henne sen.

Så nu försöker jag tänka ut hur man kan hjälpa henne. Visst har jag lidit av nervositet själv men inte alls som hon, och i vuxen ålder kan jag hantera ev nervositet ganska bra tycker jag. Har frågat lite mer vana äldre ryttare som tävlat mkt hur de hanterat nervositet men inte fått några direkt konkreta tips, ofta säger de att nervositeten försvinner så fort de börjar rida vilket inte riktigt stämmer här. Visst kan man strunta i att tävla, men hon vill ju. Det är inte så att vi "piskar på" henne heller eller ställer krav, hon väljer själv vad hon vill göra. Är det någon som har egen erfarenhet av nervositet inför saker och har tips?
Upplever inte att hon är särskilt nervös i andra situationer utan det här har blivit lite av en ond cirkel...och jag antar att ett sätt att hantera det är att utsätta sig för det i lagom dos tills det förhoppningsvis avtar.

Ponnyn vi har är en fantastisk rutinerad och juste läromästare som ställer upp. Men blir farten för hög och han känner att dottern blir osäker så hoppar han inte, rätt klokt kan jag tycka. Dock så hade dottern tidigare en inte lika juste ponny som stannade mer "hipp som happ" när man minst anade, och som dessutom gjorde elaka saker så hon verkligen for i backen, och detta verkar ha satt sina spår för någonstans vet jag att det är stoppen hon är rädd för. Ponnyn vi har nu vägrar dock på ett "bra" sätt, inte så hon far och flyger.

Men nu kom jag ifrån ämnet lite. Och det var ju att hantera den här nervositeten som uppstår. Alla tips tas tacksamt emot.
 
Sv: Hur hantera nervositet?

Jag är vuxen och känner väl igen mig i din beskrivning, bara på klubbtävlingar kan jag bli så nervös att jag både kräks och svimmar :o

Det har dock blivit mycket bättre på senare år efter att jag har börjat med mental träning.

För mig har det varit jätteviktigt att ha med mamma/pappa/sambo/kompis på tävlingar som tar hand om precis allt utom ridandet.
De anmäler, har koll på häst, papper, gör iordning osv

Under tiden koncentrerar jag mig mest på att andas, försöka komma ihåg regler och fokusera på det jag ska göra.
Jag kan rida tex dressyrprogrammet 3511 ggr i mitt huvud innan för att fokusera, tänka på detaljer mm för att sen försöka rida exakt så som jag tänker mig å nej det blir sällan lika bra som i mitt huvud, men det går ändå väldigt bra och då håller jag fokus på rätt saker och hinner helt enkelt inte bli nervös :)

Väldigt luddigt svar.. Men du kanske förstår någonting av det jag menar?
 
Sv: Hur hantera nervositet?

Jag förstår precis hur du menar...frågan är bara hur jag ska omsätta det på en 11-åring;). Känns som att låta henne gå i professionell mental träning är lite väl tidigt...
Tack för svar!
 
Sv: Hur hantera nervositet?

Säg att hon ska bara rida ut och ha kul, hur det går är oväsentligt. Då brukar det gå bra. Min son tävlade mycket som barn och jag var tvungen att avdramatisera och han vann ganska mycket. En gång lovade jag en pizza om han gick ut och spelade semifinalen , sen skulle vi åka hem. Han vann finalen också.:cool:.
Kanske inte funkar på alla barn, men på en del.
 
Sv: Hur hantera nervositet?

Hmm ja det kanske det är, jag började gå till Psykolog för mental träning när jag skulle fylla 13 för att få till det sista till mina tävlingar iof främst för båtracing och roadracing som jag är betydligt bättre på än ridnignen men det går ju ut på samma sak...

Men du kanske kan ringa en Psykolog som kan ge dig tips på hur du ska gå till väga för att hjälpa henne?
 
Sv: Hur hantera nervositet?

Jag känner ju en tjej som är barnpsykolog, får väl ta ett snack med henne:)
 
Sv: Hur hantera nervositet?

Jag har ingen aning om detta är relevant, men iom att hon är nervös... Jag tillhör typen som blir riktigt galet illamående när jag får en ordentlig adrenalinkick, oavsett om det är på en tävling eller om jag åker karusell... Varför det blir så vet jag inte, det bara blir det. Funderade mest på om dottern din kan reagera lika konstigt på adrenalin som jag gör...
 
Sv: Hur hantera nervositet?

Har du frågat henne vilken bit på tävlingen som är mest nervös?
Har hon några ideér om vad ni kan göra för att underlätta? (tex komma i extra god tid)

Du kan ju säga till henne att fantisera mycket om att hon tävlar där det går bra och känns bra (detta är mental träning - lura hjärnan).

Träna på att andas djupa långa andetag, som ni upprepar på tävlingdagen
tex, på morgonen - när ni gått banan - innan uppsittning - efter framridning innan starten.

Lyssna på lugn musik i bilen påväg till tävlingsplatsen?

Intala henne med att det är bra att vara nervös!! det är något positivt! (det har en klart negativ inverkan om man spänner sig för att man är nervös för att man tror att det är dåligt)

Prata om vad ni kan påverka och inte påverka på en tävlingsdag, tex väder, banan, underlaget, framridningen osv. Det man inte kan påverka kan hon kanske lära sig att det är som det är.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur hantera nervositet?

Vi har pratat om att vi måste hitta ett sätt som hjälper henne hantera känslorna, och att hon verkligen försöker sen när de väl kommer. Hon behöver helt klart lära sig fokusera, men jag antar att det inte är helt lätt när man är 11.
Vi har börjat prata om VAD det är som är läskigt, och det är bl a eventuella vägringar, vi har då pratat vidare om vad som är läskigt med dem och då är det den gamla ponnyns elakheter som spökar. Jag tror att när det gäller den biten får hon träna vidare och helt enkelt lära sig att detta är en annan ponny som faktiskt inte alls funkar på samma sätt.

Vidare har vi pratat lite om vad hon kan göra för att minimera risken för stopp, och det är i hans fall att det inte får gå för fort. Dvs dottern måste träna mer dressyr och lydnad och att ha ett bra tempo genom hela banan så det inte går fortare och fortare.

Tack för tankar!
 
Sv: Hur hantera nervositet?

Tycker din dotter om att måla eller skriva? Det behöver inte vara något avancerat alls, men att få ur sig känslor som snurrar i kropp och huvud genom att t.ex. måla eller skriva brukar fungera. Det räcker med att ha olika färger på kritorna, så får hon måla av sig känslorna, så har hon dem på pappret och behöver inte känna det i kroppen. Som alltid låter det enklare än det är, såklart, men försök prata med henne om att man faktiskt kan skriva eller måla av sig det. Det är ett sätt att bearbeta det hon tänker och känner.

Jag skriver och målar väldigt mycket, nästan alltid. Nu har jag aldrig tävlat trots att jag haft grönt kort sedan 98-99 någon gång, men jag har använt mig av skriva/måla- av sig teknikerna inför mycket annat som sker i livet och vardagen.

Ett annat sätt är att du kan prata ihop dig med dottern och låtsas, tillsammans med din dotter, att nervositeten är en person. En riktig person, en del av henne. En tjej som är lika gammal som hon själv är. En tjej som hon tar med sig på ritten ute på banan, över alla hinder. En tjej som hon håller i handen så att hon (låtsastjejen) slipper vara nervös. Om hon håller nervositeten i handen så slipper hon ha henne i hela kroppen.

Hoppas det löser sig med tösen, det ska vara roligt att rida!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur hantera nervositet?

Kanske anordna någon skämttävling i typ gymkhana eller sån-där-vad-det-nu-heter-täving där man rider både dressyr och nåt hinder? Caprilli, heter det så?

Just bara för att få henne ha kul och slappna av fast ändå åka bort och göra allt man även gör vid tävling

Nej jag vet inte, det var en tanke bara :)
 
Sv: Hur hantera nervositet?

Är hon lika nervös vid Pay and Jump? Annars skulle det kunna vara ett sätt att få mer rutin utan att det blir för mycket på allvar. Ett annat alternativ skulle vara att hon är med i en klubbtävling, men utom tävlan om det kan göra det mindre seriöst.

Dressyrtävlingar är ett annat alternativ. Då får hon träna på "tävlingsmomentet" (och ni får se om det är det eller hindren som gör henne nervös), men utan att behöva vara rädd för att slå ihjäl sig hela tiden ;)
 
Sv: Hur hantera nervositet?

När jag var i den åldern var jag också fruktansvärt nervös när jag skulle tävla. Jag ville också tävla själv, det var absolut ingen som tvingade. Mina föräldrar stöttade mig alltid lagom mycket. Problemet med min nervositet var att min ponny kände det och då inte hoppade. Det blev till en ond cirkel - jag blev mer och mer nervös och det gick absolut inte bättre. Det som sen gjorde att det släppte var att vi råkade komma riktigt försent till en tävling. Så där sent så att jag egentligen inte borde startat överhuvudtaget. Men den gången övertalade mamma mig till att hoppa i alla fall - hon visste ju att jag ville egentligen. Vi gjorde vår första felfria runda den gången! Största anledningen till det var att jag helt enkelt inte hann bli nervös... Då förstod jag att desto mindre nervös jag var - desto bättre gick det. Och jag blev mer nervös om vi var i mycket god tid och jag red fram länge än om vi kom lagom långt innan och inte behövde vänta. Idag blir jag ytterst sällan nervös, men det har ju såklart också med rutin att göra. Men jag tror det kan vara en god idé att distrahera lite från tävlingsmomentet, var inte där för lång tid innan och ta med en kompis som kan få tankarna på annat håll. Att sitta och se andra ekipage göra bra eller dåligt ifrån sig kan ju göra vem som helst nervös. Lycka till! =)
 

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 134
Senast: LiviaFilippa
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 133
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 299
Senast: MML
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 968
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Mat till kräsen liten valp
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp