Hur hantera oönskade kontaktförsök från gammal kollega? (utbruten från Dejtingtråden nr 30!)

Av alternativen mer eller mindre trolig så skriver jag under på mindre trolig, om vi nu pratar om att avsikten är någon form av relation eller sex. Dock inte samma sak som inte trolig, jag har sett så mycket både otrohet och personer som har en öppen relation att jag inte skulle anta någon monogami alls baserat på att någon är förlovad. Krasst, när det kommer till otrohet i alla fall, men sant. Denna man som vi pratar om i den här tråden hade själv ring på fingret när vi arbetade ihop.

När det gäller "oskyldiga" flirtar som inte är tänka att leda någonstans förutom lite emotional thrill och pirr i brallan så skulle jag tyvärr säga att personer i relationer är precis lika sannolika. Många drar gränsen för otrohet vid fysisk otrohet och tycker därför att det är helt okej för dem att flirta, sexta, hinta och testa dynamiken i en relation över mess. Jag har haft den kontakten med, eller fått den typen av kontaktförsök från, många som är förlovade eller gifta. De skulle aldrig vara otrogen mot sin partner, på så vis att de skulle hoppa i säng. Jag har till och med testat dem några gånger, "Om du.
Av alternativen mer eller mindre trolig så skriver jag under på mindre trolig, om vi nu pratar om att avsikten är någon form av relation eller sex. Dock inte samma sak som inte trolig, jag har sett så mycket både otrohet och personer som har en öppen relation att jag inte skulle anta någon monogami alls baserat på att någon är förlovad. Krasst, när det kommer till otrohet i alla fall, men sant. Denna man som vi pratar om i den här tråden hade själv ring på fingret när vi arbetade ihop.

När det gäller "oskyldiga" flirtar som inte är tänka att leda någonstans förutom lite emotional thrill och pirr i brallan så skulle jag tyvärr säga att personer i relationer är precis lika sannolika. Många drar gränsen för otrohet vid fysisk otrohet och tycker därför att det är helt okej för dem att flirta, sexta, hinta och testa dynamiken i en relation över mess. Jag har haft den kontakten med, eller fått den typen av kontaktförsök från, många som är förlovade eller gifta. De skulle aldrig vara otrogen mot sin partner, på så vis att de skulle hoppa i säng. Jag har till och med testat dem några gånger, "Om du trånar så så kom hit då, jag är hemma och öppnar en flaska vin nu". Men då backar de. Men att "enbart" messa är fritt fram enligt dem, och jag upplever att det förekommer i högre grad i den här gruppen eftersom singlar helt enkelt hellre löper linan ut och träffar nån i stället för att fega med mobilen i hand.
Min erfarenhet är att det finns vissa män som agerar såhär, kanske fyller det deras behov av bekräftelse bara? Tror absolut inte att det alltid handlar om sex eller förväntan på en fysisk relation. Handlar nog desto mer att de gör det för att de kan. Och så länge man känner sig obekväm har de ”makten”. Det är gränslöst enligt mig. Jag har oftast undvikit att svara, eller gett ett avsnoppande svar, är det en bekant brukar jag inte blocka om det inte eskalerar, obekant-blockar direkt, det har oftast räckt. Vill du vara mer polite tycker jag att du har fått bra exempel längre upp! Har blivit så trött på att ta ansvar för mäns känslor och även att spela med i något spel som inte intresserar mig.
 
Jag svarar dig men egentligen är det mer en reflektion på den uppkomna sidodiskussionen i tråden (och i en del andra trådar). Jag och min särbo kan bli rejält frustrerade när vi diskuterar en del liknande frågor, och jag har märkt att en av orsakerna är att jag diskuterar utifrån min syn på det, hur jag tycker att det borde vara och hur jag ser på det utifrån min människorsyn osv. Han diskuterar mer utifrån hur det faktiskt ser ut i världen, och där finns det ju en del övrigt att önska. Detta skulle alltså kunna vara vi i en diskussion. Jag skulle bli vansinnig för att han ens tog upp "att vara i ett förhållande" som en faktor, för jag tycker att det är sjukt sunkigt och förminskande. Han skulle se det rent krasst att många tänker så och han ser inte att hans resonemang och sätt att uttrycka sig förändrar något. Typ. Därmed inte sagt att han inte håller med mig i teorin.

Och så är grälet ett faktum :p

Bra poäng. Det är sant att jag nästintill alltid utgår från (såsom jag förstår det) hur det ser ut i världen och inte hur jag vill att det ska se ut, i tex såna här frågor. Jag kan förstås också prata om hur saker och ting borde vara, men det ser jag som en separat diskussion. Tycker att det är bra att skilja på dessa typer av diskussioner eftersom den sistnämnda blir väldigt olika beroende på vem som pratar, dvs vi har olika bilder av hur saker och ting bör vara, och detta varierar även över tid.. Och man bör aldrig anta att man själv har helt rätt i sin världsåskådning, då är man väldigt låst.

I alla diskussioner borde man börja med att se om man håller med varann om grundantagandet eller inte, egentligen. Dvs att man är överens om vad man faktiskt diskuterar.

Jag är även också ett stort fan av att inte anta det sämsta om vad någon annan har för avsikt, utifrån sitt eget synsätt. Benefit of the doubt, dvs.
 
Igenkänningen på den :D :up:

Jag, säkert du, och framför allt Buke som forum överlag har också en diskussionsteknik som går ut på att normalisera det som är önskat. Alltså, "Nej det spelar ingen roll om man har förhållande eller inte". Vi pratar som om den nya, önskade normen redan är ett faktum eftersom det är en väg att nå dit att prata om det som självklart. Medan någon då som ser på diskussionen utifrån ett perspektiv där man utgår ifrån hur många tänker per idag kan reagera på att, det gör det ju visst?

Nu känner jag att jag svepte med mig hela Buke här och det kanske inte var meningen men så tänker jag i alla fall när jag diskuterar. Jag kastar ur mig nya, önskade normer hela tiden som om de vore självklarheter så mina närstående undrar nog vilken verklighet jag lever i ibland, och jag lever såklart i samma verklighet som dem jag pratar bara som om jag lever i min nya mycket bättre värld :D För att jag tänker att det är så vi kommer dit, att lead the way.

Jag förstår hur ni tänker där.

Jag har ett ex(flera års förhållande) som förut hörde av sig och trots att jag då var lycklig sambo med en annan skulle prata minnen, undrade om jag inte saknade det/oss etc. Och om jag sneade till då undrade om "det inte var värt ngt idag" etc. Han inledde med vardagligt snack och höll det normalt för det mesta. Men sen smög sig annat in då och då.
Jag blev så jävla arg efter jag förklarat att jag inte ville hålla på så och inte ville att det blev ngt mer mellan oss. Jag slängde på i örat på honom så fort han nämnde ngt i den stilen efter det.
Han tyckte att han respekterade mig. Men kanske inte min partner.
Jag blev arg för att han inte respekterade då jag sa att jag endast ville vara vänner om ngt alls. För han respekterade inte då JAG sa ifrån, oavsett om jag var sambo eller ej.

Jag bröt kontakten efter att ha försökt förklara och upprepat slängt på i örat på honom.

Ett gäng år senare kan vi ha en ytlig kontakt iom att han nu förstår att han ska respektera MIG oavsett om jag är i relation eller ej. Men skulle han börja ngt igen så bryter jag. Och det vet han.

Andra män som sökt kontakt på obehagligt vis/oönskat intresse och lite så där halv-över-gränsen brukar jag bara ignorera oftast. Jag orkar liksom inte. Och det är ju tyvärr rätt vanligt att de inte kan läsa eller bryr sig om mina känslor/gränser etc.
Hellre är jag lite otrevlig än behöva gå runt och känna obehag.
 
Och det är ju tyvärr rätt vanligt att de inte kan läsa eller bryr sig om mina känslor/gränser etc.
Hellre är jag lite otrevlig än behöva gå runt och känna obehag.
Samma här. Jag lämnar inte något tvivel om var jag står. Men så har jag inte någon konflikträdsla heller.

Tror inte en gör någon en tjänst genom att låta dem leva på hoppet; bättre de får inse fakta och gå vidare i sitt liv, istället för att sitta och ringa runt till sina ex. Jag menar, hur patetiskt är inte det?
 
På vilket sätt är det relevant? Hon ska väl respekteras oavsett? Hennes svar ska tolkas lika oavsett om där finns en förlovning/man/fru eller whatever.

Din kommentar får mig att ännu mer inse att du verkar vara av åsikten män har svårt att respektera om det inte finns en relation som måste respekteras.
Din kommentar får mig att ännu mer inse att vad än jag skriver så kommer du inte läsa det, än mindre ta till dig det, och istället skapa en halmgubbe om och om igen. Ser inte varför jag ska slösa mer tid på detta.
 
Din kommentar får mig att ännu mer inse att vad än jag skriver så kommer du inte läsa det, än mindre ta till dig det, och istället skapa en halmgubbe om och om igen. Ser inte varför jag ska slösa mer tid på detta.

Jag kommer läsa vad du skriver - men det betyder inte att jag kommer hålla med eller ens tolka dig rätt. Vill du inte diskutera så står det dig fritt.

Halmgubbe? Ska vi ta den routen nu?
 
jag diskuterar utifrån min syn på det, hur jag tycker att det borde vara och hur jag ser på det utifrån min människorsyn osv. Han diskuterar mer utifrån hur det faktiskt ser ut i världen, och där finns det ju en del övrigt att önska.
Det här har jag fortsatt att tänka på sedan jag läste det tidigare idag. Jag tror att det är jätteviktigt. När jag hamnar i en knepig situation brukar det koka ned till om jag tycker att jag "bör" lösa det utifrån ett uppfostrande* perspektiv, där jag agerar utifrån hur jag tycker att saker och ting borde vara, eller utifrån vad jag cyniskt kan anta är mest effektivt i sammanhanget.

Å ena sidan borde jag inte behöva säga till någon oönskad raggande typ att jag är gift, å andra sidan går det snabbare och kräver mindre energi än att förklara att just han är totalt ointressant för mig och vänta på att få gehör för det. Till exempel.

*Jag vet att vi tidigare har haft många vändor på forumet om huruvida vuxna kan/bör uppfostras. Jag tycker absolut att svaret är ja. Om vi inte ens försöker påverka varandra, hur ska då någonsin något bli bättre? Men det är definitivt ett ämne för en annan tråd.
 
Om du blåser av honom till att inte ta kontakt och springer på honom på stan, ja det kommer säkert kännas obekvämt, men det är fan inte ditt fel.

Kan du inte skriva, "jag inser att vi har väldigt olika syn på vad som hände under tiden på xx. För mig är det ett avslutat kapitel och skulle uppskatta om du slutar ta kontakt."

Han verkar ju hänga kvar i att ni kanske hade något emellan er för 300 år sedan och mjölkar det som fan. Om du tycker du tar i så att det blir obekvämt, så får du tänka att vanliga fina hintar inte funkar och att får du säga det så att det går fram.
Det handlar säkert dessutom om noll och nada om dig egentligen, utan han är ute efter bekräftelse och att du svarar hur du tänker tillbaka på er tid och saknar det.
 
Om du blåser av honom till att inte ta kontakt och springer på honom på stan, ja det kommer säkert kännas obekvämt, men det är fan inte ditt fel.

Kan du inte skriva, "jag inser att vi har väldigt olika syn på vad som hände under tiden på xx. För mig är det ett avslutat kapitel och skulle uppskatta om du slutar ta kontakt."

Han verkar ju hänga kvar i att ni kanske hade något emellan er för 300 år sedan och mjölkar det som fan. Om du tycker du tar i så att det blir obekvämt, så får du tänka att vanliga fina hintar inte funkar och att får du säga det så att det går fram.
Det handlar säkert dessutom om noll och nada om dig egentligen, utan han är ute efter bekräftelse och att du svarar hur du tänker tillbaka på er tid och saknar det.

Mjölkar är ett väldigt korrekt ord i det här sammanhanget :D

Jag har fått så många bra och kloka svar av er, och inser att jag måste göra min ståndpunkt tydlig, oavsett hur jag nu väljer att göra det. Nu har ju monogami ganska lite med situationen att göra eftersom den här kontakten inte hade varit önskad även om jag vore singel. Men eftersom jag nu dessutom är i en monogam relation så känns det viktigt inte enbart för min egen skull att vara tydlig med vart jag står, utan också i respekt till min fästman. Jag vill inte att det ska finnas någon där ute som tror eller tänker att vi har en grej. Du har fel plutten, vet du ens vem du är up against?
 
Mjölkar är ett väldigt korrekt ord i det här sammanhanget :D

Jag har fått så många bra och kloka svar av er, och inser att jag måste göra min ståndpunkt tydlig, oavsett hur jag nu väljer att göra det. Nu har ju monogami ganska lite med situationen att göra eftersom den här kontakten inte hade varit önskad även om jag vore singel. Men eftersom jag nu dessutom är i en monogam relation så känns det viktigt inte enbart för min egen skull att vara tydlig med vart jag står, utan också i respekt till min fästman. Jag vill inte att det ska finnas någon där ute som tror eller tänker att vi har en grej. Du har fel plutten, vet du ens vem du är up against?
Jamen lite så, det är dessutom så lätt när man är hemma (och som tjej) hade få det till att verka som om man har gjort något fel själv, vilket du inte har.
Peppar dig med lite jävla anamma så att du tar dig själv på lite mer allvar, han får dig ju att känna dig obekväm och vem (fan) är han att ta sig den rätten?!
 
Jag blir galen!

Om snygga avslut. Med alldeles för många människor GÅR det inte att få ett snyggt avslut. Oavsett hur man än vänder sig själv ut och in så respekterar inte rövhatten att det är slut.

Han verkar helt klart tillhöra den kategorin av rövhatt 😤 Hoppas du hittar en väg du kan stå ut med och bli av med den energislukaren ❤

(Blocka, blocka, blocka vet du ju är min favorit 😅 på messenger kan man lägga allt i spam också så slipper man se något alls om man vill vara mer subtil)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp