Hur hantera potentiell diabetes (utbruten från Vad gör vi CLIX)

Vad ska man göra då? Som exempel? Jag har inte det men vill ju gärna förebygga..

Vad beror typ 2-diabetes på?​

Den exakta orsaken till att typ 2-diabetes uppstår är inte känd, men risken att utveckla sjukdomen är ofta ärftlig och påverkas till stor del av hur du lever.
Du som har övervikt eller fetma har ökad risk för insulinresistens och typ 2-diabetes. Du kan minska risken för övervikt och fetma genom att äta hälsosamtoch att röra på dig varje dag.
Stress kan göra att risken för typ 2-diabetes ökar. Det som händer är att stresshormonet kortisol ökar i kroppen om du är utsatt för stress. Det kan till exempel vara att du har höga krav och samtidigt har liten möjlighet att själv påverka din situation. Kortisol omvandlas till kortison i vävnaderna. Kortisonet gör att musklernas celler blir mindre känsliga för insulin. Då ökar risken för att utveckla diabetes.
Dessutom gör kortisonet även att mängden bukfetma ökar. Bukfetma är mer skadligt än till exempel fett runt höfterna.
Läs mer om stress och vad du kan göra för att motverka det.
Rökning ökar också risken att få diabetes.

https://www.1177.se/Ostergotland/sjukdomar--besvar/diabetes/diabetes-typ-2/
 
Minska ner socker, mer motion.
Jag äter ju gärna godis.
Så ska minska ner rejält.
Blir kanske nåt på fredagen.
Sen måste jag fundera på vad jag ska äta till frukost.

Tror det är bra att tänka på ”socker” i lite vidare begrepp. Av vad du skrivit här äter du ofta pasta. Det kan ju vara bra att skippa. Undvik halv/hel-fabrikat. Tex bättre göra egna köttbullar än köpa färdiga med massa tillsatser (bara exempel).
Skippa bröd/mackor generellt. Jag försöker göra samma. Till frukost äter jag istället naturell yoghurt med hallon/blåbär eller liknande samt pumpakärnor. Tycker det funkar bra!
 
Äta vettigt ( minimera godis, snabba kolhydrater och skräpmat). Motionera vettigt.
Måttliga mängder alkohol.

Inget extremt, bara sunt förnuft
Halvt kl

@Hippocampus
@Sonic76
Det finns numera godis utan socker eller med mindre än 5 g/100 g. Vanligt godis innehåller mer än 50 g/100 g. Alltså mer än 50% av sånt godis är rent socker.
Min distriktssköterska säger att man ska hålla sig under 5 g socker per 100 g, det gäller allt man äter. Fruktyoghurt har ofta mer än så.
Naturell yoghurt med låg fetthalt (0,1%) och färska/frysta bär är bättre än fruktyoghurt.
När jag gick hos dietist rekommenderade hon Yoggi Mini, i den är det mindre socker och bara 0,1% fett.
Samma med juicer, apelsinjuice är det mycket socker i. Sk.”Lättdrycker” är det också mer än 5% socker i.
Lättyoghurt och lättfil är inte alltid så ”lätta”, ofta mycket fett och socker i.
Så låt er inte luras av att det står ”lätt…” på en produkt. Det är bara ett säljknep.
 
Tror det är bra att tänka på ”socker” i lite vidare begrepp. Av vad du skrivit här äter du ofta pasta. Det kan ju vara bra att skippa. Undvik halv/hel-fabrikat. Tex bättre göra egna köttbullar än köpa färdiga med massa tillsatser (bara exempel).
Skippa bröd/mackor generellt. Jag försöker göra samma. Till frukost äter jag istället naturell yoghurt med hallon/blåbär eller liknande samt pumpakärnor. Tycker det funkar bra!
Det finns pasta som är gjord på bönor. Det är bättre än pasta av mjöl. Pasta av durumvete ska också vara bättre än vanlig pasta.
Mörkt bröd är bra = fibrer. Däremot inte ljust bröd.
 
Naturell yoghurt med låg fetthalt (0,1%) och färska/frysta bär är bättre än fruktyoghurt.
När jag gick hos dietist rekommenderade hon Yoggi Mini, i den är det mindre socker och bara 0,1% fett.

Jag äter gärna krämig yoghurt typ 10% turkisk/grekisk. Har lite svårt för lightprodukter generellt. Behöver gå ner i vikt men äter då heller mindre mängd än använder lätt-produkter
 
Det finns pasta som är gjord på bönor. Det är bättre än pasta av mjöl. Pasta av durumvete ska också vara bättre än vanlig pasta.
Mörkt bröd är bra = fibrer. Däremot inte ljust bröd.

Har testat. Inget för mig! Äter hellre matig sallad med ngt protein till isf. Men är ju en smakfråga. Aubergine äter jag gärna också tex gör moussaka och sallad till.
Gluten försöker jag undvika generellt.
 
Tror det är bra att tänka på ”socker” i lite vidare begrepp. Av vad du skrivit här äter du ofta pasta. Det kan ju vara bra att skippa. Undvik halv/hel-fabrikat. Tex bättre göra egna köttbullar än köpa färdiga med massa tillsatser (bara exempel).
Skippa bröd/mackor generellt. Jag försöker göra samma. Till frukost äter jag istället naturell yoghurt med hallon/blåbär eller liknande samt pumpakärnor. Tycker det funkar bra!
Absolut.
Hade tänkt skriva ned pasta och sådant med.
Sitter och går igenom vad jag kan använda för alternativ.
Färska grönsaker är det ingen idé att köpa då jag ändå inte äter hemma på veckorna.
Men det går att göra bra mat ändå
 
Halvt kl

@Hippocampus
@Sonic76
Det finns numera godis utan socker eller med mindre än 5 g/100 g. Vanligt godis innehåller mer än 50 g/100 g. Alltså mer än 50% av sånt godis är rent socker.
Min distriktssköterska säger att man ska hålla sig under 5 g socker per 100 g, det gäller allt man äter. Fruktyoghurt har ofta mer än så.
Naturell yoghurt med låg fetthalt (0,1%) och färska/frysta bär är bättre än fruktyoghurt.
När jag gick hos dietist rekommenderade hon Yoggi Mini, i den är det mindre socker och bara 0,1% fett.
Samma med juicer, apelsinjuice är det mycket socker i. Sk.”Lättdrycker” är det också mer än 5% socker i.
Lättyoghurt och lättfil är inte alltid så ”lätta”, ofta mycket fett och socker i.
Så låt er inte luras av att det står ”lätt…” på en produkt. Det är bara ett säljknep.
jag äter aldrig lätt-produkter. Äter inte yoghurt, dricker inte lätt, saft osv. Ingen läsk. Sådana knep är så usla!
 
Frysta grönsaker innehåller mer nyttigheter än färska. :)

Det ar inte helt correkt. VISSA amnen i frysta gronsaker kan ha vara samma eller till och med okat nar de blev frysta, medan andra amnen och vitaminer (som vitamin C till exempel) sjunker ... och att det ar olika for olika gronsaker. Grona beens och spenat har ungefar samma mangd nutrients medan morotter och artor forlorar nutrients aven om inget annat ar tillsatt.
Dessutom forlorar alla gronsaker nutrients genom uppvarmningen nar de tillagas.
 
Det ar inte helt correkt. VISSA amnen i frysta gronsaker kan ha vara samma eller till och med okat nar de blev frysta, medan andra amnen och vitaminer (som vitamin C till exempel) sjunker ... och att det ar olika for olika gronsaker. Grona beens och spenat har ungefar samma mangd nutrients medan morotter och artor forlorar nutrients aven om inget annat ar tillsatt.
Dessutom forlorar alla gronsaker nutrients genom uppvarmningen nar de tillagas.
Ärter är ändå godast frysta så då förlorar de inget eftersom man inte värmer upp dem :D Jag äter dem som godis typ!
 
Ärter är ändå godast frysta så då förlorar de inget eftersom man inte värmer upp dem :D Jag äter dem som godis typ!

Frusna artor ar lagre i beta carotene an farska artor. ALLA frusna gronsaker ar "blanched" (doppade i kokande vatten nagra minuter och nedkylda igen) for att behalla sin farg och for att micro organismer pa utsidan som gor att de ruttnar ska forsvinna.
 
Frusna artor ar lagre i beta carotene an farska artor. ALLA frusna gronsaker ar "blanched" (doppade i kokande vatten nagra minuter och nedkylda igen) for att behalla sin farg och for att micro organismer pa utsidan som gor att de ruttnar ska forsvinna.
Äsch då, men de är godare än tillagade i alla fall :D
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Har H och nära anhörigs tillåtelse att skriva detta men valt ett anonymt konto ändå. Har en nära anhörig med diabetes vi kan kalla hen...
2
Svar
31
· Visningar
2 024
Senast: Hajfisk
·
Kropp & Själ Jag är på en efterlängtad solresa med goda vänner. Är i (för)klimakteriet och har normalt lite opålitliga och rikliga blödningar. Min...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 321
Senast: Kivina
·
Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
9 643
Senast: SiZo
·
Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 352

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp