hur hantera stark och nervös häst?

B

**BORTTAGEN**

Ska nu i veckan åka iväg med min fjording till klinik för röntgen mm. Nu är det så att han har kommit på sin enorma styrka och har hänt nån gång att han dragit iväg med mig, är självklart orolig att något sånt ska hända på plats. Hur hade ni gjort i en sån situation? Han kan även hetsa upp sig ganska mkt när det är nya hästar runt. :crazy:
 
Använd träns eller repgrimma som biter lite när du håller emot. Sen om hästen är spänd eller nervös så ger de honom med största sannolikhet lugnande medel på kliniken när ni kommer dit. Det kommer säkert att gå bra.
På kliniken är de vana att möta hästar som är lite stressade.
 
Det låter inte som att ni är riktigt överens om vem det är som är ledare. Du måste inge ett lugn på din häst och förtjäna att bli visad respekt. Visa att du är en bättre ledare än hästen.
Att springa över sin ledare är inte att visa respekt. Dock är ju frågan varför han gjorde det och i vilken situation.

Det finns inget konkret råd jag kan ge dig som kommer att få din häst lugn som en filbunke på ett par dagar.
Du kan prata lugnande med hästen (det är väldigt viktigt att du är lugn själv, annars smittar din nervositet av sig på hästen), försöka få den koncentrerad på något annat än allt ståhej omkring. En lugnande effekt kan vara om du gnuggar hästen lite på manken (det gör hästarna på varandra dels för att lugna).

Annars kan man förebygga att hästen lätt stressar upp sig genom att utsätta den för olika miljöer.
Rid på olika stigar. Lägg ut annorlunda saker i hagen (som de inte kan göra sig illa på såklart). Åk en vända med trailer till något nytt ställa och led runt hästen tills den lugnat ner sig. Rid på nya stigar. Miljöträna på små sätt hela tiden, så kommer hästen vara lugnare nästa gång ni ska ut och åka!

Men det viktigaste; Tänk på att din häst speglar dig. Är du nervös blir hästen nervös. Är du lugn, så känner hästen av ditt lugn och känner sig säkerligen lite tryggare.
Var en bra, lugn och trygg ledare. :)
 
Våran ponny kan oxå hetsa upp sig på nya ställen, men det är inte alltid. Jag tycker att det hjälper om man leder runt dem, då blir det iaf inte dragkamp på stället.

Sen när ni kommer in så binder man ju upp dem och då har han ju bara väggen att dra i :) När det blir dags för röntgen så får han ju lugnande.

Och som sagt, de är vana på kliniken.
 
Du har helt rätt i att vi inte är riktigt överens vem som är ledare. Det här är en hemsk ovana som har tydligen hållt på med i alla år, förra ägaren var rädd för honom. Sen jag fick honom har han gjort så nån gång när vi kom för långt ifrån stoet, tyvärr är han alldeles för kär i stoet.
Hoppas på att det inte är så mkt hästar där just när vi kommer och att man kan stänga in honom i en box snabbt.
 

Liknande trådar

Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 912
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 040
Senast: AbCdE
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 018
Senast: Skjøldur
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
21 630

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp