Hur hantera stress?

Sasse

Trådstartare
Jag känner mig sjukt stressad just nu och vet inte alls hur jag ska ta mig ur eller förbättra situationen. Det känns som om det är svårt och att jag får stå ut flera månader till, och jag orkar inte.

Jag stressar över många olika saker, både i arbetslivet och i vardagen.

Mitt jobb som jag började på detta år har jag känt från första början inte riktigt passar mig. Jag har för mycket social ångest som ställer till det, och arbetet har allmänt för högt tempo för att jag ska trivas helt. Helt underbara kollegor och chef i övrigt, och jag tycker det är synd att jag inte trivs bättre.

Jag får dessutom väldigt ont i kroppen av mitt arbete, sedan om det är stressen som påverkar, dålig arbetsställning eller kanske både och, vet jag inte. Jag brukar variera mellan att stå och sitta och försöka tänka på mina rörelser, men det hjälper föga.

I somras blev jag sjukskriven p.g.a. stress och kronisk värk. Jag är även i riskzonen för utbrändhet.

Jag har pendlat mellan heltidssjukskrivning och 75% sedan dess och detta stressar såklart också. Framförallt för att jag känner att jag borde vara heltidssjukskriven, men min läkare inte lyssnar.

Jag mår sämre sedan jag återgick till jobb, värken kom tillbaka och jag har fått ännu fler symptom på utmattning. Det känns som att jag snart kommer krascha helt och hållet. Samtidigt vill jag tillbaka till jobb fortast möjligt.

Min läkare tycker att vi fortsätter enligt den plan vi skapade när vi först sågs. Det spelar inte så stor roll att jag är hemma sjuk 90% av tiden för samma besvär jag är sjukskriven från, så länge jag är på arbetet ibland.

Min arbetsgivare har ändrat mina arbetsuppgifter till viss del, men så fort något oförutsett händer (det kan räcka med en arbetsrelaterad fråga från en kund eller kollega) så får jag blackout och slutar fungera.

Den ekonomiska situationen stressar också. Jag är lågavlönad och har låg sjukpenning. Jag klarar mig relativt ändå, men mitt kontrakt för lägenheten går snart ut och jag måste ha nytt boende. På min fjuttiga inkomst har jag svårt att hitta något.

Mina föräldrar stressar mig dessutom i bakgrunden. De vill väl, men har ingen förståelse för att jag inte kan söka en lägenhet med hyra på ca 8000 när jag har så låg inkomst som jag har just nu.

Jag känner att mitt mående slagit bakut. Det enda jag gör om dagarna är att spela spel. Det är det enda som kan få bort stress och negativa tankar, om så bara för stunden. Jag vill egentligen inte spela så mycket, men kommer inte till ro med något annat och får stresspåslag. Spelandet har blivit som en tvångsgrej. Så fort jag kommer hem de dagar jag jobbar, eller om jag är hemma: så fort jag går upp. Jag slutar knappt ens för att äta. Jag blir stressad även när jag inte spelar, för det känns då som att jag inte har tid för det enda roliga i livet just nu.

Det här är mer en skriva av sig tråd. Jag tror inte jag kan ta mig ur stressen förrän en radikal förändring sker. Vad det sedan innebär vet jag inte.

Men kanske finns det någon därute som känner igen sig av att vara/ha varit låst av stress, hur klarar ni i så fall av vardagen? Vad har ni för ljusglimtar i era liv?
 
Jag känner mig sjukt stressad just nu och vet inte alls hur jag ska ta mig ur eller förbättra situationen. Det känns som om det är svårt och att jag får stå ut flera månader till, och jag orkar inte.

Jag stressar över många olika saker, både i arbetslivet och i vardagen.

Mitt jobb som jag började på detta år har jag känt från första början inte riktigt passar mig. Jag har för mycket social ångest som ställer till det, och arbetet har allmänt för högt tempo för att jag ska trivas helt. Helt underbara kollegor och chef i övrigt, och jag tycker det är synd att jag inte trivs bättre.

Jag får dessutom väldigt ont i kroppen av mitt arbete, sedan om det är stressen som påverkar, dålig arbetsställning eller kanske både och, vet jag inte. Jag brukar variera mellan att stå och sitta och försöka tänka på mina rörelser, men det hjälper föga.

I somras blev jag sjukskriven p.g.a. stress och kronisk värk. Jag är även i riskzonen för utbrändhet.

Jag har pendlat mellan heltidssjukskrivning och 75% sedan dess och detta stressar såklart också. Framförallt för att jag känner att jag borde vara heltidssjukskriven, men min läkare inte lyssnar.

Jag mår sämre sedan jag återgick till jobb, värken kom tillbaka och jag har fått ännu fler symptom på utmattning. Det känns som att jag snart kommer krascha helt och hållet. Samtidigt vill jag tillbaka till jobb fortast möjligt.

Min läkare tycker att vi fortsätter enligt den plan vi skapade när vi först sågs. Det spelar inte så stor roll att jag är hemma sjuk 90% av tiden för samma besvär jag är sjukskriven från, så länge jag är på arbetet ibland.

Min arbetsgivare har ändrat mina arbetsuppgifter till viss del, men så fort något oförutsett händer (det kan räcka med en arbetsrelaterad fråga från en kund eller kollega) så får jag blackout och slutar fungera.

Den ekonomiska situationen stressar också. Jag är lågavlönad och har låg sjukpenning. Jag klarar mig relativt ändå, men mitt kontrakt för lägenheten går snart ut och jag måste ha nytt boende. På min fjuttiga inkomst har jag svårt att hitta något.

Mina föräldrar stressar mig dessutom i bakgrunden. De vill väl, men har ingen förståelse för att jag inte kan söka en lägenhet med hyra på ca 8000 när jag har så låg inkomst som jag har just nu.

Jag känner att mitt mående slagit bakut. Det enda jag gör om dagarna är att spela spel. Det är det enda som kan få bort stress och negativa tankar, om så bara för stunden. Jag vill egentligen inte spela så mycket, men kommer inte till ro med något annat och får stresspåslag. Spelandet har blivit som en tvångsgrej. Så fort jag kommer hem de dagar jag jobbar, eller om jag är hemma: så fort jag går upp. Jag slutar knappt ens för att äta. Jag blir stressad även när jag inte spelar, för det känns då som att jag inte har tid för det enda roliga i livet just nu.

Det här är mer en skriva av sig tråd. Jag tror inte jag kan ta mig ur stressen förrän en radikal förändring sker. Vad det sedan innebär vet jag inte.

Men kanske finns det någon därute som känner igen sig av att vara/ha varit låst av stress, hur klarar ni i så fall av vardagen? Vad har ni för ljusglimtar i era liv?
Har du provat att ta hjälp med att (hitta och) reda ut grunderna till varför du mår som du gör? Exempelvis VARFÖR du har social ångest? Och fått hjälp med verktyg för att lindra den?

Jag har blivit väldigt hjälpt av psykomotorisk fysioterapi, både med psykiska och fysiska bekymmer. Det som stressar nu behöver inte nödvändigtvis bara vara din nuvarande situation utan kan också vara tidigare händelser i livet som kanske inte bearbetats färdigt.

Det har lugnat mig att identifiera och konkretisera vad som stressar mig och varför, och att kategorisera bekymren,vissa saker behöver jag egentligen inte bekymra mig över just nu, utan de kan vänta på en lösning längre fram. Och några saker kan jag redan nu börja försöka ta tag i lite smått.
 
Senast ändrad:
Jag känner mig sjukt stressad just nu och vet inte alls hur jag ska ta mig ur eller förbättra situationen. Det känns som om det är svårt och att jag får stå ut flera månader till, och jag orkar inte.

Jag stressar över många olika saker, både i arbetslivet och i vardagen.

Mitt jobb som jag började på detta år har jag känt från första början inte riktigt passar mig. Jag har för mycket social ångest som ställer till det, och arbetet har allmänt för högt tempo för att jag ska trivas helt. Helt underbara kollegor och chef i övrigt, och jag tycker det är synd att jag inte trivs bättre.

Jag får dessutom väldigt ont i kroppen av mitt arbete, sedan om det är stressen som påverkar, dålig arbetsställning eller kanske både och, vet jag inte. Jag brukar variera mellan att stå och sitta och försöka tänka på mina rörelser, men det hjälper föga.

I somras blev jag sjukskriven p.g.a. stress och kronisk värk. Jag är även i riskzonen för utbrändhet.

Jag har pendlat mellan heltidssjukskrivning och 75% sedan dess och detta stressar såklart också. Framförallt för att jag känner att jag borde vara heltidssjukskriven, men min läkare inte lyssnar.

Jag mår sämre sedan jag återgick till jobb, värken kom tillbaka och jag har fått ännu fler symptom på utmattning. Det känns som att jag snart kommer krascha helt och hållet. Samtidigt vill jag tillbaka till jobb fortast möjligt.

Min läkare tycker att vi fortsätter enligt den plan vi skapade när vi först sågs. Det spelar inte så stor roll att jag är hemma sjuk 90% av tiden för samma besvär jag är sjukskriven från, så länge jag är på arbetet ibland.

Min arbetsgivare har ändrat mina arbetsuppgifter till viss del, men så fort något oförutsett händer (det kan räcka med en arbetsrelaterad fråga från en kund eller kollega) så får jag blackout och slutar fungera.

Den ekonomiska situationen stressar också. Jag är lågavlönad och har låg sjukpenning. Jag klarar mig relativt ändå, men mitt kontrakt för lägenheten går snart ut och jag måste ha nytt boende. På min fjuttiga inkomst har jag svårt att hitta något.

Mina föräldrar stressar mig dessutom i bakgrunden. De vill väl, men har ingen förståelse för att jag inte kan söka en lägenhet med hyra på ca 8000 när jag har så låg inkomst som jag har just nu.

Jag känner att mitt mående slagit bakut. Det enda jag gör om dagarna är att spela spel. Det är det enda som kan få bort stress och negativa tankar, om så bara för stunden. Jag vill egentligen inte spela så mycket, men kommer inte till ro med något annat och får stresspåslag. Spelandet har blivit som en tvångsgrej. Så fort jag kommer hem de dagar jag jobbar, eller om jag är hemma: så fort jag går upp. Jag slutar knappt ens för att äta. Jag blir stressad även när jag inte spelar, för det känns då som att jag inte har tid för det enda roliga i livet just nu.

Det här är mer en skriva av sig tråd. Jag tror inte jag kan ta mig ur stressen förrän en radikal förändring sker. Vad det sedan innebär vet jag inte.

Men kanske finns det någon därute som känner igen sig av att vara/ha varit låst av stress, hur klarar ni i så fall av vardagen? Vad har ni för ljusglimtar i era liv?
Jag har nog inte så mycket bra tips. Men jag är lite i samma situation som du. Jag har precis blivit sjukskriven för stress och just nu utsätter jag inte mig själv för stress om jag inte måste.

Jag har precis som du låst mig, men jag går hos en psykolog som hjälper mig att dels reda ut mina känslor och även genom att förstå stressen mer för att lära mig att hantera det. Jag tyckte att det var super fånigt först, men jag gör mycket andning och avslappningsövningar och det hjälper faktiskt. Mitt problem är även att när jag får egergi så kör jag slut på mig själv och inser inte det innan det är försent. Psykologen har hjälpt mig med hur jag ska hushålla med energin.

Får du någon mer hjälp från sjukvården än med sjukskrivning? Tänker på typ santalskontakt eller liknande? Kan du få hjälp via företagshälsan? Du kanske inte har varit sjukskriven tillräckligt länge för att kunna varva ner?
 
Jag tycker som de andra som svarat att någon att prata med låter som en bra start.
Det gör jag själv, är också väldigt stressad just nu.

Angående boende och jobb vet jag inte hur centralt du bor, men kanske finns möjligheten att leta boende i ett mindre samhälle och på så sätt få billigare hyra? Finns kanske inget på pendlingsavstånd till jobbet, men jobbet låter ju ändå som om du behöver byta...

Kramar
 
Angående stressen: jag har problem med hjärntrötthet och grejar inte stress osv. Min lösning på det var att lära mig att ta jobb och sånt med en axelryckning. Det innebär inte att jag slarvar eller är dålig på det jag gör, jag är snarare engagerad och bra på det jag gör och populär bland kollegorna. Däremot, om jag får för hög belastning på jobbet stressar jag inte upp mig eftersom att jag blir konstig i huvudet. Jag jobbar då snabbt och effektivt men ser till att behålla lugnet på insidan. Nu ska det till något som pajar på ett väldigt personligt plan (andras åsikter om vad jag borde göra av mitt liv är inte inkluderat i detta) på något sätt för att stressen ska nå min insida.

Det var svårt att lära sig men "vad är det värsta som kan hända" följer mig ofta. Hinner jag inte.. ptjau.. skicka ett längre mail eller nåt så ja visst, personen saknar info som antagligen är viktig för denne men det finns en gräns för vad jag ska utsätta mig för. Var saker viktigare så nedprioriteras det mindre viktiga 🤷 är det ett stort problem får de ta in mer personal.
 
Har du provat att ta hjälp med att (hitta och) reda ut grunderna till varför du mår som du gör? Exempelvis VARFÖR du har social ångest? Och fått hjälp med verktyg för att lindra den?

Jag har blivit väldigt hjälpt av psykomotorisk fysioterapi, både med psykiska och fysiska bekymmer. Det som stressar nu behöver inte nödvändigtvis bara vara din nuvarande situation utan kan också vara tidigare händelser i livet som kanske inte bearbetats färdigt.

Det har lugnat mig att identifiera och konkretisera vad som stressar mig och varför, och att kategorisera bekymren,vissa saker behöver jag egentligen inte bekymra mig över just nu, utan de kan vänta på en lösning längre fram. Och några saker kan jag redan nu börja försöka ta tag i lite smått.
Jag har funderat massor på min sociala ångest, men tycker det är svårt att reda ut direkt varför. Dålig självkänsla och dåligt självförtroende? Jag har blivit mobbad en del i yngre år och har fått en känsla av att vara mindre värd, att oavsett vad jag säger eller gör är det inte tillräckligt. Det kanske bottnar i det? Jag vet faktiskt inte. Det jag vet är att jag idag har ångest över en hel del vardagsgrejor.

Jag har tidigare gått terapi för social fobi via psykiatrin, men terapin var främst riktad till personer med betydligt grövre problematik än vad jag har. Jag kände inte att jag passade in i den nivån och blev heller inte hjälpt av de verktyg som gavs.

Stressen är lättare i mitt tycke att komma på ett samband för. Jag stressar över flera saker i mitt arbetsliv just nu, men även vardagsmässigt. Min nuvarande stress är absolut inte enda stressen jag har, utan det har hänt saker tidigare som jag inte bearbetat som du skriver. De sakerna är inget jag tänker nämnvärt på dock, utan det är sådant jag ”lagt på vänt” att försöka hitta en lösning på vid annat tillfälle.

Jag har nyligen pratat med läkare som tänkt att jag kan skicka en remiss till KBT-behandlare, så det ska jag göra när jag känner att jag orkar.

Ska kolla upp psykomotorisk fysioterapi också 😊
 
Jag har nog inte så mycket bra tips. Men jag är lite i samma situation som du. Jag har precis blivit sjukskriven för stress och just nu utsätter jag inte mig själv för stress om jag inte måste.

Jag har precis som du låst mig, men jag går hos en psykolog som hjälper mig att dels reda ut mina känslor och även genom att förstå stressen mer för att lära mig att hantera det. Jag tyckte att det var super fånigt först, men jag gör mycket andning och avslappningsövningar och det hjälper faktiskt. Mitt problem är även att när jag får egergi så kör jag slut på mig själv och inser inte det innan det är försent. Psykologen har hjälpt mig med hur jag ska hushålla med energin.

Får du någon mer hjälp från sjukvården än med sjukskrivning? Tänker på typ santalskontakt eller liknande? Kan du få hjälp via företagshälsan? Du kanske inte har varit sjukskriven tillräckligt länge för att kunna varva ner?
Andning och avslappningsövningar har jag hört gott om, så det borde jag testa.

Sjukvården skickade remiss till en smärtklinik jag ska börja behandling hos. Sedan trodde de att den skulle dra igång mycket tidigare, och tyckte därför att jag skulle avvakta med samtalskontakt. Nu har det gått 4 månader och behandlingen på smärtkliniken har fortfarande inte dragit igång (men gör det relativt snart), och jag har fått besked av VC att jag kan skicka remiss till KBT-behandlare för samtalskontakt. De varnade dock om att det också kommer dröja. Så nej, ingen samtalskontakt alls.

Jag har tidigare bett att få gå igenom Företagshälsan, men min arbetsgivare tyckte att vi inte skulle "dra igång för mycket". Han trodde nog också att smärtbehandlingen skulle dra igång tidigare. Jag har inte tagit upp det med honom därefter, eftersom jag knappt varit på arbetet.

Vad gäller min sjukskrivning upplever jag att jag började jobba på 25% alldeles för tidigt. Jag var inte redo för det, och har mått sämre sedan jag började arbeta igen. Jag har absolut inte vilat upp mig tillräckligt. Nu har jag dock lyckats "tjata" mig till en heltidssjukskrivning, eftersom läkarens enda motivering till att hon satt 25% var för att jag behövde social kontakt.

Min VC har bestämt sig för att jag har social fobi, vilket försvårar en del för att kunna ha en heltidssjukskrivning. Det finns tydligen rekommendationer att personer med social fobi inte ska vara ifrån den sociala kontakten för länge, för då mår man sämre och har svårare att komma tillbaka till arbetet. Det känns nästan som att de ser den biten som ett större besvär än att jag skulle gå in i en utmattningsdepression (som jag är rädd för) eller liknande.

Nu blev detta en wall of text, ursäkta. :laugh:
 
Jag tycker som de andra som svarat att någon att prata med låter som en bra start.
Det gör jag själv, är också väldigt stressad just nu.

Angående boende och jobb vet jag inte hur centralt du bor, men kanske finns möjligheten att leta boende i ett mindre samhälle och på så sätt få billigare hyra? Finns kanske inget på pendlingsavstånd till jobbet, men jobbet låter ju ändå som om du behöver byta...

Kramar
Jag har bestämt mig för att ta mod till mig att prata med chefen mer ingående om hur jag mår och att jag funderat på om en annan arbetsplats är bättre för mig. Det är känsligt för jag har inte jobbat så länge på nuvarande ställe.

Jag bor rätt centralt, men letar just nu i en stad betydligt längre bort för att komma bort från de allra värsta priserna. Tyvärr är småorter i närheten av där jag bor nu också rätt höga. Jag är i behov av kollektivtrafik eftersom jag inte har bil.
 
Jag mår sämre sedan jag återgick till jobb, värken kom tillbaka och jag har fått ännu fler symptom på utmattning. Det känns som att jag snart kommer krascha helt och hållet. Samtidigt vill jag tillbaka till jobb fortast möjligt.
Går det att byta jobb?
 
Går det att byta jobb?
Går och går. Jag letar efter annat jobb, men det är inte så bra marknadsföring att säga att man är och har varit sjukskriven senaste månaderna ;) Jag vet inte heller om jag klarar av att gå från 75-100% sjukskrivning till att arbeta på 100% om jag skulle lyckas få jobb.

Det finns även ett alternativ att bli omplacerad via jobb, men det krävs i mer heltidssjukskrivning än vad jag i nuläget har innan det blir aktuellt.

Så jag får se, jag letar vidare och ser om jag kan hitta något.
 
Jag har bestämt mig för att ta mod till mig att prata med chefen mer ingående om hur jag mår och att jag funderat på om en annan arbetsplats är bättre för mig. Det är känsligt för jag har inte jobbat så länge på nuvarande ställe.

Jag bor rätt centralt, men letar just nu i en stad betydligt längre bort för att komma bort från de allra värsta priserna. Tyvärr är småorter i närheten av där jag bor nu också rätt höga. Jag är i behov av kollektivtrafik eftersom jag inte har bil.

Nej du ska ta mod till dej om att du behöver hjälp från företagshälsan. Så du kan få dubbla vägar in i den hjälpen som förhoppningsvis får dej att komma på rätt väg !

Inte byta jobb... Är du nöjd med det mesta (ja inte lönen kanske) så tycker jag du ska se till att du får rätt möjligheter till att jobba där du är. Sen när det flyter kan du börja kolla på nytt jobb om du vill ändra nåt tex lönen...
 
Nej du ska ta mod till dej om att du behöver hjälp från företagshälsan. Så du kan få dubbla vägar in i den hjälpen som förhoppningsvis får dej att komma på rätt väg !

Inte byta jobb... Är du nöjd med det mesta (ja inte lönen kanske) så tycker jag du ska se till att du får rätt möjligheter till att jobba där du är. Sen när det flyter kan du börja kolla på nytt jobb om du vill ändra nåt tex lönen...
Ja, jag kan ta upp det med min chef igen. Jag har i alla fall tagit upp att få prata med psykolog via VC och har fått en remiss att skicka vidare.

Byta jobb kommer jag nog göra vid tillfälle. Jag har velat ge det här jobbet en chans, men har från början känt att det inte riktigt passar mig. För hektiskt och för mycket stress. Jag är faktiskt osäker om jag kommer klara komma tillbaka på 100%. Just nu är det rätt lugnt ändå pga Corona, men när läget blir bättre i världen kommer det bli mycket mer hektiskt på mitt jobb än det varit tidigare i år. Jag vet inte om jag vill vara kvar då.

Men positivt är i alla fall att jag tror det löser sig med bostad. Jag har hittat ett intressant nybygge och väntar bara på att få klartecken så att jag kan reservera/hyra.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag kommer antagligen bli uppsagd, enligt vad min arbetsgivare har sagt. I övrigt har jag inte fått mycket info om vad som kommer...
2
Svar
29
· Visningar
2 983
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 549
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok Har haft en jobbig natt med brist på sömn och öron som bråkat. De har vätska bakom trumhinnorna som beter sig störigt så att det trycker...
Svar
0
· Visningar
625
Senast: Enya
·
Hundhälsa Var lite aktiv här för några år sedan, men sedan har jag bara kikat in då och då. Nu har jag dock bryderier som jag hoppas få tankar...
2
Svar
30
· Visningar
5 298
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp