Hur hanterar jag det har?

D

DancingQueen

Jag har jobbat som tranare/beridare utomlands for samma familj i nastan 6 ar. Jag trivs pa jobbet och ar god van med hela familjen, framforallt en av dottrarna och hennes barn.

I slutet av sommaren 2007 gjorde jag ett avtal med stallet/familjen som i stort sett utgick pa att de skulle fa 30% agarskap i en extremt trevlig (uppskattades till ca 1,5M da hon anlande) femaring agd av min familj mot att de stod for hennes uppehall och tavlande under en obestamd tidsperiod tills hon saldes.
Malet var att tavla henne till GP niva eller tills dess ett sa stort bud lades att vi inte kunde motsta. Min chef skulle da fa 30% av forsaljnings summan.
Nar hon anlande till stallet var jag under uppfattningen att de skulle sta for alla utgifter. Nar det var dags for skoning upptradde min chef som om det var min utgift, vilken jag betalade och likasa med vaccineringar etc. Jag var helt enkelt glad att jag genom dem via upstallning och traning och min familj som agare hade tillgang till en valdigt fin hast att rida och tavla. Min chef tog inte nagon stallhyra, hjalpte mej regelbundet med hennes traning och betalade ocksa for 2 tavlingar under hosten 2007.

I februari blev hasten allvarligt sparkad av en ponny som ocksa var installad dar och som hon haft som hagsallskap i ett par manader redan. En olycka och ingens fel som jag ser det.
Hursomhelst hade jag inte hasten forsakrad dar, ett ansvarsamne som inte diskuterats. Jag hade vilket min chef kande till inte rad att halla veterinarvards forsakring utan endast liv vilket skulle tecknas av mej innan tavlings sasongen borjade. Hon var fortfarande forsakrad i Sverige men det ar hittills valdigt osakert om forsakrings bolaget kommer att tacka nagot. Slutresultatet blev en ca 90,000kr veterinar rakning nodvandig bade for att radda hennes liv och for att hon skulle ha en chans att bli fullt frisk.

Tre manaders stallvila senare ar prognosen att hon kommer att laka ut helt och kunna aterga fullt till sitt jobb som tavlingshast. Men man var tvungen att operera bort en (ca som en tummes) stor bit av hennes has ben. Uppenbarligen kommer detta att paverka hennes framtida forsaljningsvade en hel del.
Vart att veta att hittills har hon kostat dem (hogt raknat) ca 80.000 face value i upstallning och de "lektioner" jag blivit given beraknat sasom jag varit en elev. Deras faktiska utgifter ar givetvis lagre men i situationen give foredrar jag att upskatta deras utgift i relation till om de istallet haft en betalande elev.

Innan hon blev skadad importerade jag ocksa en annan hast kopt av min familj i spekulerings/investerings syfte. Delvis med mal att kunna avsta en forsaljning av den forta under ett par ar. Den hasten hade da den anlant i Januari kostat min familj ca 250,000 Skr inclusive transportering etc. Vi, jag/min familj och min chef skulle enligt avtal dela pa det vi fick utover vad han kostat min familj eg de 250K vid forsaljning och de skulle sta for utgifterna medan han var hos dem. Jag fick aven med den hasten betala skoningar, vaccineringer och tandvard samt en tavling jag efter 4 manader ansag mig tvungen att aka till for att pa egen hand annonsera min hast. Att tillagga anvandes han som reserv hast for vara elever hela tiden han var har.

Han har precis blivit vet bes for en av min chefs elever lite over 390,000Skr. Min chef sa att hon ville ge de nya agarna sin bank information for en overforing.
Vi har gjort en tidigare deal pa samma satt och jag fick da vanta pa att fa hela min del i ett par manader eftersom deras konto var pa minus. Med det som bakgrund ifragasatte jag lampligheten med att anvanda deras konto och foreslog att pengarna skulle sattas in pa mitt konto och sedan fordelas.
De tillkannagav da att de ansag det som lampligast att det forst skulle dras 90,000 for att tacka veterinar utgifterna for min andra hast (som de ager 30% i och enligt avtal skulle sta for utgifterna for) och att de sadan skulle erhalla 50,000 for de utgifter (uppstallning) de haft under de senaste 5 manaderna. Medans jag/min familj skulle erhalla enbart de 250,000 vi lagt ut.
Vart att veta ar, upstallning ar lite under 5500/manad, igen forutsatt att man ar elev. Den faktiska kostnaden for min chef ar igen uppenbarligen lagre. Samt har hasten blivit nyttjad i verksamheten en hel del.

Jag trodde att jag var generos utover vad som egentligen kravs nar jag skulle foresla att vi drog de 90K for veterinar utgifterna for den "fina" hasten fran forsaljningen av den andra och sedan delade det aterstaende lika.
Jag tycker egentligen att "sta for alla utgifter" borde inefatta antingen den forsakring jag (dem veterligen) inte hade rad med eller vet avgifterna.

Hursomhelst, min chef stallde sig ifragasattande nar jag inte var nojd med deras bud och sa att jag da inte skulle se nagon fortjanst alls for min tid och mitt arbete, en fortjanst som jag oavsett inte skulle behalla utan ge min familj som legat ute med en stor suma pengar under en langre tid. Min chef sa bara "Men ger inte din familj dej nagot?"
Jag forklarade att min familj haft 250 i utgifter och att de i den situation som foreslagits inte skulle gora nogon fortjanst alls och savida inte ha nagot over att ge mej.

Min familj kommer atminstone inte att forlora nogot men jag tycker att det borjar lukta lite illa att min chef cashar in 140K utan att ha tagit en enda risk utover att salja min hast till en av sina elever.

Det torde ocksa vara vart att notera dels att pappan till en annan av vara elever (som i min mening, aven om det nu ar ovesantligt, skulle passa battre med hasten) fragade mej varfor ingen talat om for dem att han var till salu da hans dotter ridit honom tva manader tidigare och letade hast dels att de da de nuvarande koparna visade intresse inte visste hur gammal han var, hans harstammning, var han kom fran etc efter att han varit dar i over 4 manader och helt enkelt gjorde upp en historia som visade sig vara komplett fantasi.


Ja jag ar lite bitter. Ha ha!

Egentligen skulle jag helst vilja ta bada mina hastar darifran. problemet ar dels att jag ocksa jobbar dar och om jag flyttar mina hastar ar det samma sak som att sluta. Jag har ocksa inte rad att tacka de utgifter de haft om jag skulle vilja bryta de kontrakt jag har med dem. Eg 80 for upstalling och 90 for veterinar pa hast 1 och 30 i uppstallning for hast 2.

Jag lutar mot att lata forsaljnigen av min andra hast ga igenom och sedan anvanda en del av de pengarna for att "kopa fri" min forsta och fina hast och sedan om det fortfarande ar mojligt stanna som tranare men ha min hast helt som kund.
Antingen klarar jag det pa min lon med ett extra jobb eller far jag langsamt leta efter ett nytt jobb dar boxplats ingar.

Problemet ar att jag ar valdigt god van med en del av dem (trots allt) och skulle sakna dem en hel del. Jag vill helst inte vara kvar men har inga alternativ och vet inte hur jag skulle kunna sluta utan att bli ovan med dem. Jag har ocksa inte rad att kopa ut bada hastarna, egentligen har jag inte rad att kopa ut "den fina" heller men jag skule kunna fa det att ga om jag kan lana fran min familj fran den andra.

Nar berattade hur de ville dela kannde jag det som om jag fatt ett slag i magen. Det gjorde ont och jag blev bade ledsen och sur. jag ville bara ut. Nu borjar jag mesa till mig och kanner det som om det vore det basta att bara ga med pa allt for att inte stalla till brak.

Jag vet egentligen varken ut eller in.
Om nagon haft ork att lasa hela och har ett gott rad.... jag behover verkligen lite tips har!

Tack sa mycket/M
 
Sv: Hur hanterar jag det har?

Stackars dig, du verkar ha hamnat i en himla soppa! Nu vet jag inte om jag hängde med i alla turer, men nog verkar det som du blir utnyttjad? I alla fall, om du bestämmer dig för att arbeta kvar och fortsätta med affärerna med din chef, så se till att skaffa skrivna avtal om allt, och var då detaljerad så att du slipper obehagliga överraskningar i efterhand!
 
Sv: Hur hanterar jag det har?

Jag tycker också att du blir utnyttjad. Känns som om att dom använder dig och dessa affärer med dig/din familj för att lösa egna ekonomiska problem.

Om du vill fortsätta jobba där är en sak, men i ditt ställe skulle jag aldrig mer göra affärer med dom. Att dom bara tjänar på affärerna och du bara förlorar/inte tjänar något är väl en tydlig signal?
 
Sv: Hur hanterar jag det har?

30% agarskap i en extremt trevlig (uppskattades till ca 1,5M da hon anlande) femaring agd av min familj mot att de stod for hennes uppehall och tavlande under en obestamd tidsperiod tills hon saldes.

Ni har väl skrivit avtal på detta? Isf skulle jag inte acceptera att de "bara tar" pengarna utan skulle kolla med en jurist om vad som gäller. Sedan att "håller inne" pengar för dig i flera månader för att de har minus på kontot?? Låter helt absurt!

Känns som lurendrejeri! Lycka till , hoppas det löser sig för dig och dina hästar!
 
Sv: Hur hanterar jag det har?

kl

men du,
1 ett muntligt avtal är gällande, så sätt dej nu och räkna de faktiska kostnaderna och avräkna skoning mm för det ingår ju i ALLA kostnader!

2 om du anser att det är fel ägare som köper lägg in ditt veto det e ju din häst.

om du vill behålla din "fina" häst så kan du ju bara säga att jag måste skilja på arbete och nöje, därför väljer jag att stå på annat stall med henne, eller så är du så rak o säger, jag gillar inte när förutsättningarna ändras, tycker viskiter i hästaffärerna och bara kör jag jobbar för er!

Att jobba i hästbranchen lockar en gärna till att göra klipp har varit där själv, tyvärr brukar delägarskap o kompanjonskap bli en rödgrönlila röra i slutändan, och det bästa är nog att backa tillbaka till 0 punkten, är hästarna så fina kan du nog sälja dem själv o täclka upp ev kostnader
 

Liknande trådar

Samhälle Jag sag nagonstans att det var lang vantetid att fornya pass i Sverige sa jag kollade och upptackte att mitt svenska pass gar ut i...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
17 116
Senast: 95johsv
·
Mat Jag star for Julafton som firas med barn och barnbarn enligt Svensk tradition. Eller mestadeles Svensk tradition. Vi har helt hoppat...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 209
Senast: Huggorm
·
Tjatter Jag har nu sytt ett par plagg till barnbarnen. Jag har inte sytt nagonting sedan 1986. Da flyttade vi utomlands och det fanns en...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 378
Senast: Raderad medlem 120709
·
Kropp & Själ Jag ar 30 nu och har lange varit dalig med hudvard. Jag har val anvant nagon cleanser, toner och dagkram, speciellt nar jag brukade...
Svar
10
· Visningar
910
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bukekullar 23/24
  • Tälta med hund
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp