Hur hanterar man en konspirationsteoretiker?

förvirrad

Trådstartare
Jag har en nära släkting som under en lång tid utvecklats till konspirationsteoretiker. Situationen börjar bli rejält jobbig då allt numera handlar om den ena eller andra konspirationen.
Det senaste är att Coronan är en bluff och att vaccinet som håller på att tas fram inte fungerar utan gör att de som får sjukdomen blir sjukare och 50% av dem dör. Planen ska enligt teorin vara att minska jordens befolkning med hälften.
Jag har för länge sedan gett upp om att slå hål på det hela eftersom min släkting är frälst och ser det som sin uppgift att predika budskapet. Det logiska tänkandet, vilket personen egentligen besitter, är totalt avstängt.
Den strategi jag använt med mest framgång är att byta ämne men finns det annat att göra?
Säga upp kontakten är av många skäl totalt uteslutet bla eftersom jag älskar personen i fråga
 
Vad säger personen om du helt enkelt säger att du inte har samma åsikt och inte vill tala om det när ni träffas?
Alt säga att du har önskan att tala om något ni har gemensamt?:)
 
Jag har en liknande släkting och efter flera år så här vi kommit fram till att vissa ämnen helt enkelt inte fungerar. Vi ses ett fåtal gånger om året och vi prioriterar att ha trevligt under de stunderna, framför hätska debatter som aldrig leder någonstans.
 
Jag har en nära släkting som under en lång tid utvecklats till konspirationsteoretiker. Situationen börjar bli rejält jobbig då allt numera handlar om den ena eller andra konspirationen.
Det senaste är att Coronan är en bluff och att vaccinet som håller på att tas fram inte fungerar utan gör att de som får sjukdomen blir sjukare och 50% av dem dör. Planen ska enligt teorin vara att minska jordens befolkning med hälften.
Jag har för länge sedan gett upp om att slå hål på det hela eftersom min släkting är frälst och ser det som sin uppgift att predika budskapet. Det logiska tänkandet, vilket personen egentligen besitter, är totalt avstängt.
Den strategi jag använt med mest framgång är att byta ämne men finns det annat att göra?
Säga upp kontakten är av många skäl totalt uteslutet bla eftersom jag älskar personen i fråga
Kan släktingen ha en psykos? Psykos kan i många fall gå oupptäckt under flera år. Konspirationsteorier är ett vanligt symtom.
Jag vet ju inget alls om släktingen mer än du skriver men ville bara nämna det.
 
Har en släkting som kan dra till med allt möjligt, har kommit fram till att personen inte är dum i huvudet men gillar att provocera för att dra igång konflikt (eller hetsig diskussion) när den har lite tråkigt. Har slutat svara upp och då dör det ut av sig självt.
 
Kan släktingen ha en psykos? Psykos kan i många fall gå oupptäckt under flera år. Konspirationsteorier är ett vanligt symtom.
Jag vet ju inget alls om släktingen mer än du skriver men ville bara nämna det.
Det tvivlar jag på. Min teori är att h*n precis som jag är Asperger och att h*n funnit ett nytt specialintresse.
 
Vad säger personen om du helt enkelt säger att du inte har samma åsikt och inte vill tala om det när ni träffas?
Alt säga att du har önskan att tala om något ni har gemensamt?:)
Det fungerar inte utan triggar mer beteendet ännu mer. Min släkting vill föra vidare sitt budskap för att frälsa mig och skydda mig mot det som är "fel" i samhället
 
Om du inte vill prata om/diskutera det så säg bara det?

Jag har en bekant som gärna pratar politik, hen står VÄLDIGT långt ifrån mig politiskt och jag orkar liksom inte lyssna på det så jag säger alltid att jag vill helst inte prata om detta och sedan tar jag upp något annat. Fungerar alltid.

Om personen ändå maler på om samma får du helt enkelt förklara igen att du inte vill prata om det, och att det är ganska oförskämt att fortsätta.
 
Jag är i en liknande situation, med släkting som går med i de flesta konspirationsteorier han hittar. Det började för många år sedan med några små grejer som jag knappt brydde mig om, utan tyckte att var och en kan väl få ha sina hjärtesaker där de tror annorlunda än mängden. Tänkte att det är väl till och med bra om man ifrågasätter och inte bara tror på precis allting som är den rådande åsikten just då.

Men de senaste åren har det gått över styr, och det handlar om allt från vaccinationsmotstånd till just teorier om corona som i ditt fall.

Jag har heller ingen bra strategi, jag lyssnar och kommer med invändningar och fakta, men det hjälper inte alls. Jag inleder aldrig diskussioner om t.ex hälsa, där han lätt blir väldigt uppjagad. Om han börjar prata om någon av sina teorier så har jag ibland blivit arg och sagt att jag inte är intresserad, då blir han antingen jättearg, eller inleder en ändalös predikan.

Detta har lett till att vi i dag har mindre kontakt än tidigare, då jag drar mig för att umgås då jag vet hur lätt det spårar ur.

Nu är han ju en vuxen människa, så jag har tänkt att han kan ju få dricka sitt kollodiala silver bäst han vill, och tro på diverse hittepåläkare på nätet. Men jag hade varit väldigt glad om jag sluppit höra på eländet, och få regelbundna moralpredikan pga att jag inte är intresserad.

Så tyvärr har jag inga konkreta tips, men följer med ifall någon har några bra råd.
 
Vad säger personen om du helt enkelt säger att du inte har samma åsikt och inte vill tala om det när ni träffas?
Alt säga att du har önskan att tala om något ni har gemensamt?:)
I allmänhet skulle jag avråda från att säga något sånt oavsett ämne eller till vem. Det kan lätt framstå som lite drygt och "jag vet redan att jag har rätt så nu pratar vi inte om det". Om man inte vill diskutera så är det bättre att bara göra det klart att detta vill jag inte prata om, utan att liksom smyga in en åsikt som ju egentligen bjuder in till ett svar :)
 
Jag har en nära släkting som under en lång tid utvecklats till konspirationsteoretiker. Situationen börjar bli rejält jobbig då allt numera handlar om den ena eller andra konspirationen.
Det senaste är att Coronan är en bluff och att vaccinet som håller på att tas fram inte fungerar utan gör att de som får sjukdomen blir sjukare och 50% av dem dör. Planen ska enligt teorin vara att minska jordens befolkning med hälften.
Jag har för länge sedan gett upp om att slå hål på det hela eftersom min släkting är frälst och ser det som sin uppgift att predika budskapet. Det logiska tänkandet, vilket personen egentligen besitter, är totalt avstängt.
Den strategi jag använt med mest framgång är att byta ämne men finns det annat att göra?
Säga upp kontakten är av många skäl totalt uteslutet bla eftersom jag älskar personen i fråga
I veckan fanns en lång artikel i DN om konspirationsteorier. Bland annat tipsar en professor i socialpsykologi om hur man kan agera när en närstående börjar tro på konspirationsteorier.

https://www.dn.se/insidan/varfor-dr...-hur-kan-man-hantera-narstaende-som-gor-det/?
 
Jag har en bekant - en MYCKET vettig och högt aktad man i 40-årsåldern ... som är övertygad om att 9/11 aldrig inträffade. Det är fejk alltihopa. Jag blev så ställd när han berättade detta att jag inte hittade ord. Han är typ den sista människan jag skulle tro detta om. Jag är fortfarande i ett smärre chocktillstånd.
 
Om jag hade haft uppfattningen att en person var vettig, logiskt tänkande och denne sedan började försöka pracka på mig konspirationsteorier, inte lyssnade när jag sa ifrån, blev arg, började predika etc - så hade jag uppdaterat min syn på personen och inte sett denne som intressant umgänge längre. Det finns andra att umgås med.
 
Det tvivlar jag på. Min teori är att h*n precis som jag är Asperger och att h*n funnit ett nytt specialintresse.
Introducera matematik som ett nytt specialintresse och motvikt till dåligt underbyggda teorier? Som ämne är det ungefär motsatsen eftersom matematiken kräver rigorösa bevis.
 
Termen är felaktig bara den. Konspirationer som sådant är inte direkt nått som aldrig händer. Att vara 100% anti alla teorier om alla möjliga konspirationer är samma sak som att tro att 100% av allting är falskt och en konspiration.

Men din släkting verkar ha hamnat lite långt ner i hålet så att säga.Bästa taktiken är nog att låta denne tycka som den vill, men påpeka att du vet att han/hon inte kan säga nått av detta med säkerhet och att du inte är intresserad av att prata om detta. Om de inte respekterar det så slutar man prata med personen tills de respekterar det.
 
P3 Dystopia gjorde ett bra program om konspirationsteorier som finns som podd, tror det var lite tips i den om hur en kan hantera människor som sugs ner i det hålet.

P3 Dystopia
 
Men det vet ju alla att det är 5G som är anledningen till Covid-19.

Där slutade jag lyssna på en som pratade konspirationsteorier här på jobbet...
Tyvärr ingen aning om hur man får de att "höra sej själva" ...
 
conspiracyresearch.jpg
 
Det senaste är att Coronan är en bluff och att vaccinet som håller på att tas fram inte fungerar utan gör att de som får sjukdomen blir sjukare och 50% av dem dör. Planen ska enligt teorin vara att minska jordens befolkning med hälften.
Har samma tanke som @Malibu_Stacy . Det där låter ju inte bara som knäppa konspirationsteorier utan faktiskt sjukt, alltså som i psykotiskt. Specialintresse borde innebära lära sig mer och då borde hen snarare inse att det är osannolikt tänker jag.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp