Hur hanterar man folk som hittar på egna fakta?

Alla har säkert stött på folk som har lite väl livlig fantasi. Som påstår de mest fantastiska saker, men när man blir intresserad och ställer fler frågor blir det uppenbart att de bara hittar på.

Nu menar jag inte folk som ljuger om sig själva för att ställa sig i bättre dager eller manipulera omgivningen, utan folk som presenterar fakta om olika företeelser, som om det vore sant men utan att kunna hänvisa varken till rimlig källa eller egen erfarenhet.

Jag har kommit fram till att det socialt smidigaste vore att låtsas svälja allt se säger och byta ämne vid tillfälle.

Men jag har jättesvårt för att låtsas på det sättet. Blir så lätt att jag ställer för intresserade frågor (passiv-aggressivt?) eller råkar avslöja att jag inte tror på dem.

Folk som håller på så där har väl ofta sociala problem av nått slag så jag vill inte vara nedlåtande i onödan. Men vad göööööör man?

(Ps: menar folk som man stöter på, vänners vänner el dyl. Skulle jag mot förmodan bli nära vän med en sådan hade 100% ärlighet från min sida varit enda vägen..)
Det var en stor fråga du lyfte. Dagens sociala medier skapar ett väldigt speciellt klimat. Ödmjukhet tror jag är viktigt.
 
Skärmavbild 2020-06-06 kl. 08.46.56.png
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda
  • Jättehungrig katt

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp