Hur hanterar ni en introvert häst på tävling?

Aquakatt

Trådstartare
Hej!
Alla vet vi att hästarna är olika personligheter och olika sätt att uttrycka spänning. Min fråga är hur ni hanterar och jobbar med en häst som i stället för att bli extrovert vid spänning går in i sin egen bubbla och bli introvert när man kommer in på tävlingsbanan?

Dvs, hästar som är fina på framridning och träning men sedan dör på banan. Tänker framförallt inom dressyren, men alla grenar är naturligtvis intressanta. Har ni hittat någon väg ur det? Eller helt enkelt lagt ner tävlandet? :confused:
 
Hej!
Alla vet vi att hästarna är olika personligheter och olika sätt att uttrycka spänning. Min fråga är hur ni hanterar och jobbar med en häst som i stället för att bli extrovert vid spänning går in i sin egen bubbla och bli introvert när man kommer in på tävlingsbanan?

Dvs, hästar som är fina på framridning och träning men sedan dör på banan. Tänker framförallt inom dressyren, men alla grenar är naturligtvis intressanta. Har ni hittat någon väg ur det? Eller helt enkelt lagt ner tävlandet? :confused:

Introvert och introvert... När jag hade problem med häst som fick pyspunka på banan tog jag ett par klasser där jag sket i form och finlir och red på framåt och berömde med röst och klappar. Nu för tiden kan man ju göra sånt på pay and ride.

Min nuvarande häst tycker inte om att vara hemifrån, så han slipper.
 
En häst behöver ju inte vara introvert för att dö på banan men jag skulle rida pay and ride med spö på sådana hästar i stället för på tävling. Brukar räcka med en, två gånger för att dom ska förstå att dom ska gå framåt.
 
Jag tror att det oftast beror på ryttaren faktiskt. Skillnaden för hästens del på framridning och bana är ju egentligen rätt obefintlig. Ryttaren däremot blir spänd när han/hon ska in på banan och ändrar då sin ridning och det känner förstås hästen av.
 
Jag tror att det oftast beror på ryttaren faktiskt. Skillnaden för hästens del på framridning och bana är ju egentligen rätt obefintlig. Ryttaren däremot blir spänd när han/hon ska in på banan och ändrar då sin ridning och det känner förstås hästen av.


Håller med - och just därför @Aquakatt är det smart att rida kravlöst och bara gasa på en-två klasser, och återgå till det emellanåt som repetition. Det blir en övning för ryttare (och häst) att inte sitta och fegrida bara för att det är domare som tittar.
 
Om du startar två klasser samma dag, får du samma känsla i andra klassen då? För oss har det hjälpt att göra det för han har i princip alltid känts bättre i andra klassen. Och min häst blir sällan introvert utomhus, vilket ju borde betyda att det inte hänger på mig. Sen beror det ganska mycket på ridhusen, en del blir han väldigt introvert och opåverkbar i och andra inte alls.
 
Min ena ponny är precis så. Blev totalt okänslig för alla hjälper på tävling. Det enda som hjälpte var att ge det tid. Med mer rutin trillade polletten ner, och nu bjuder han på ok även på tävling. Han tävlas i sportkörning och går numer bara i par, han trivs bättre i sällskap. Sen får han gå lättare klasser som läromästare, där det inte krävs fart.
 
Lite sen återkoppling, blir så när det närmar sig jul.

Men beträffande hästen i åtanke är det ganska tydligt att det är just spänning, andra (mycket erfarna) ryttare har provat att starta och fått samma känsla, hästen blir spänd och stänger av. Även i andra situationer där hästen blir stressad blir resultatet att hon stänger av, vi har dock lyckats jobba bort det i de flesta situationer förutom just på dressyrtävling.

Jag har gått ner och ridit enbart mycket lätta klasser det senaste 2 åren, det har blivit bättre men inte borta än. Har även provat att rida någon P&R med spö, det var dock länge sedan och kan behöva upprepas.
Känslan har varit densamma oavsett vilken typ av tävlingsbana det är, inne / ute etc. Rider oftast bara en klass, men kan absolut vara värt att prova två klasser på samma dag igen.
 
Hur har det gått? Jag har samma problem med min häst. Just nu är han avstängd typ hela tiden efter att vi träffat på en älg i skogen för några veckor sedan.
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 229
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 334
Senast: liiinnea
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har de senaste åren blivit mer medveten om vad jag tänker och framförallt hur jag ibland fastnar i olika tankeloopar. Tex vet jag...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
6 576
Senast: Habina
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 412
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp