Bukefalos 28 år!

Hur hanterar ni skitsnack i stallet?

MM

Trådstartare
Det förekommer ju i så gott som alla stall. Jag har bara stått i något enstaka där det inte förekommit och anledningen till det var att vi bara var två personer i stallet.

Jag tycker bara det är så jobbigt att hela tiden få höra ditten eller datten, och det är alltid från samma människa.
Hen måste ha ett väldigt tråkigt liv som bara måste hitta fel på alla hela tiden. Det blir så dålig stämning med när hen är i stallet.

Det är alltså bagatellsaker som hen klagar över. Ett exempel är att hen påpekade för en annan hur fel denne klippt sin häst för så ska det inte se ut. Samma person sa hen åt på ett stallmöte i höstas att personen skulle börja ta lite piller så personen blir normal i huvudet :crazy:
Då hade min vän inte gjort något alls. Och det vräkte alltså hen ur sig på mötet och stämningen sjönk en aning.
Nu senast var det tydligen problem med att jag lasttränade min häst två dagar i sträck och hade släpet med till stallet. Det står hemma annars. Så det var ju i vägen enligt henom. Fick också höra att min ponny inte ska gå på magert bete för han växter ju och det var så synd om honom.
Hen hade tusen åsikter om hur alla andras hästar ska gå på betet i sommar.
Hen får raseriutbrott på Facebook där det mesta av snacket håller hus. Jag har inte Facebook så slipper se eländet men min vän som hen tyckte borde knapra piller berättar för mig vad som händer i stallgruppen. Det är något nytt minst två gånger i veckan om allt och alla!

Men frågan är då, hur ska man hantera sånt här?

Det är bara hen som håller på och jag orkar bara inte lyssna mer. Hen har blivit tillsagd av stallägaren men lyssnar inte. Dom hade även ett möte där hen skulle be om ursäkt till min vän för vad hen sa på mötet om pillerna men hen fortsatte i samma stil även där. Min vän skickade ett mail till henom för att reda ut allt och undrade vad som var fel men fick bara tillbaka att du är dum i huvudet typ. Så hen vill alltså inte ändra på sig. Jag har läst mailen.

Är det bara att stänga av öronen eller ska jag konfrontera så fort jag hört att hen sagt något om mig och min hästhållning igen?
Jag är inte heller den som tål hur mycket som helst. Det rinner inte av mig som vatten på olja.

Får jag gissa så är det en del avundsjuka inblandat i det hela.

Känner bara att det är så jävla tråkigt när någon håller på så här hela tiden.
 
Jag skulle till att börja med säga ifrån, ordentligt, när hen kommer farande med sitt skitsnack. Min erfarenhet är att konfrontation, eller snarare att ta det öga mot öga, är den bästa lösningen av de alternativ som finns. Skitsnack bakom ryggen är bland det värsta jag vet - jag föredrar att få det kastat i ansiktet.
Jag tycker inte att det låter som att stallägaren sköter sitt jobb riktigt, om jag får uttrycka mig så. I mina ögon är det stallägaren som har det yttersta ansvaret och om någon inte lyssnar på dennes tillsägelser så är det stallägarens uppgift att ta tag i saken. Ständigt pågående skitsnack som du beskriver kan skapa en väldigt jobbig stämning och förpesta tillvaron för alla i stallet.
Om ingenting konkret görs så att situationen reder upp sig, hade jag börjar se mig om efter en annan stallplats. Det ska vara roligt att vara i stallet! Jag hade också varit tydlig gentemot stallägaren med orsaken till min flytt (inte så att det låter som ett hot eller ultimatum, men jag tycker att det är viktigt att stallägaren får veta att situationer som denna faktiskt kan få andra att ta sina saker och lämna).
 
Det förekommer ju i så gott som alla stall. Jag har bara stått i något enstaka där det inte förekommit och anledningen till det var att vi bara var två personer i stallet.

Jag tycker bara det är så jobbigt att hela tiden få höra ditten eller datten, och det är alltid från samma människa.
Hen måste ha ett väldigt tråkigt liv som bara måste hitta fel på alla hela tiden. Det blir så dålig stämning med när hen är i stallet.

Det är alltså bagatellsaker som hen klagar över. Ett exempel är att hen påpekade för en annan hur fel denne klippt sin häst för så ska det inte se ut. Samma person sa hen åt på ett stallmöte i höstas att personen skulle börja ta lite piller så personen blir normal i huvudet :crazy:
Då hade min vän inte gjort något alls. Och det vräkte alltså hen ur sig på mötet och stämningen sjönk en aning.
Nu senast var det tydligen problem med att jag lasttränade min häst två dagar i sträck och hade släpet med till stallet. Det står hemma annars. Så det var ju i vägen enligt henom. Fick också höra att min ponny inte ska gå på magert bete för han växter ju och det var så synd om honom.
Hen hade tusen åsikter om hur alla andras hästar ska gå på betet i sommar.
Hen får raseriutbrott på Facebook där det mesta av snacket håller hus. Jag har inte Facebook så slipper se eländet men min vän som hen tyckte borde knapra piller berättar för mig vad som händer i stallgruppen. Det är något nytt minst två gånger i veckan om allt och alla!

Men frågan är då, hur ska man hantera sånt här?

Det är bara hen som håller på och jag orkar bara inte lyssna mer. Hen har blivit tillsagd av stallägaren men lyssnar inte. Dom hade även ett möte där hen skulle be om ursäkt till min vän för vad hen sa på mötet om pillerna men hen fortsatte i samma stil även där. Min vän skickade ett mail till henom för att reda ut allt och undrade vad som var fel men fick bara tillbaka att du är dum i huvudet typ. Så hen vill alltså inte ändra på sig. Jag har läst mailen.

Är det bara att stänga av öronen eller ska jag konfrontera så fort jag hört att hen sagt något om mig och min hästhållning igen?
Jag är inte heller den som tål hur mycket som helst. Det rinner inte av mig som vatten på olja.

Får jag gissa så är det en del avundsjuka inblandat i det hela.

Känner bara att det är så jävla tråkigt när någon håller på så här hela tiden.

I de fallen att personen blivit tillsagd men inte lyssnat, så ja då har denne åkt med huvudet ut ur stallet.
Stallägaren måste ju ta mer ansvar, hyresgäster som inte beter sig = ut ur stallet kvickt.
Som ovan nämnt löser det sig inte, hade jag övervägt flytt och talat om detta för stallägaren.

Jag har inte varit med om skitsnack på det sättet du beskriver. Visst att jag då och då hör åsikter som andra kan ha om hur andra gör med sin häst, men snarare kanske som en bekräftelse på om man anser sig ha rätt eller fel i en fråga..inte som regelrätt skitsnack eller kränkning av andra personer.

Jag hade sagt ifrån och frågat personen varför den inte kan komma till mig lika gärna när det ändå cirkulerar så pass att du får höra sakerna samma dag eller dagen efter. Har personen något att säga gällande din hästhållning får det ske till dig personligen annars kan personen hålla sina åsikter för sig själv. Jag hade förklarat det ojuste i att andra parten, i ditt fall du inte får en chans att bemöta de anklagelser denne kommer med.
Jag hade försökt tala personen till rätta om att vi alla gör olika med våra hästar, utan att det innebär lidande på något sätt och att man måste respektera varandras olika tänkande.
Skriv inte, tala med personen direkt - ofta blir dessa så tagna på sängen att de lägger av för att de klarar inte av att ta en diskussion irl men att sitta bakom en skärm eller skriva det går fruktansvärt bra..

Jag hade mött upp detta med att personen i fråga gärna får vända sig till min hovslagare, min veterinär, ET..eller ringa länsstyrelsen om denne känner sig osäker hurvida min/mina hästar mår och lämnat telefonnummer direkt till personen. Bara för att bevisa att "jag har inget att dölja" och vill du bli övertygad om att jag gör så fel så hör dig för med kunnande om det känns bättre
 
Senast ändrad:
Sen hade jag också om det eskalerade påtalat att det personen sysslar med, främst via olika diskussionssätt på nätet kan handla om förtal om denne far med osanningar, eller på något sätt uttalar sig på ett sätt om dig och dina hästar som får det att framstå som sanning och speciellt på ett sätt där du inte får möjlighet att bemöta det som påstås. Nåt som kan vara klokt för personen att tänka på kanske..och är det så att ni övriga sköter er inom vad lagen säger inom djurhållning, då är det ju snarare denne som kan vara illa ute..
 
Personen slänger ur sig allt möjligt. Förra gången vi skulle sko hästarna så var det tre på tavlan som hade skrivit upp sig. Jag bokade en vecka innan tid med hovslagaren vid det tillfället också och frågade honom om dom andra hade någon speciell tid men han sa att det tar dom inte så vi bestämde att jag skulle få kl 08.00 eftersom jag var tvungen att åka iväg sen.
Jag frågade stallägaren ifall jag också var tvungen att skriva upp mig på tavlan men det var frivilligt sa hon så jag gjorde inte det.

Dagen innan hovslagaren skulle komma började dom andra prata på facebook om vilka tider dom skulle ta och då skrev min vän att jag och hovslagaren bestämt att jag ska ha 08.00, eftersom dom andra ju inte hade någon fast tid. Hovslagaren brukar sko typ halva stallet vid samma tillfälle och hästarna som ska skos tas in till grushagarna eller boxarna och får vänta på sin tur så är det bara för hovslagaren att byta häst när han är klar med den andra. Så ägarna behöver inte vara med men jag ville det eftersom det var första gången han skulle skos.

Iaf, då skrev hen på facebook att jag är totalt dum i huvudet och fattade inte alls att jag kommer och gör så här (hen var inte ens med när henoms häst skoddes den dagen utan hovslagaren fixade det själv). Hen upprepade detta flera ggr på Facebook.

Så man kan bli kallad lite allt möjligt om man gör något som är fel. Och hen pratar aldrig med en direkt utan jag får alltid höra det på omvägar. Facebook är bara skit känner jag. Där kan man gömma sig bakom en skärm så man slipper ta det öga mot öga. Jag borde kanske skrivit upp mig på listan nu i efterhand men jag behöver inte få ta emot sån skit, när jag ändå frågade om jag behövde skriva upp mig.

Samma det med att hen klagade på att mitt släp stod på stallplanen två dagar i sträck, några timmar åt gången medans jag var där bara så inte hela dagarna.
Andra dagen så kom min vän in till sadelkammaren och sa att hen försökte att lasta sin häst i mitt släp. Släpet var öppet för vi hade precis kommit tillbaka från en träning. Jag gick ut direkt och då stod hen där med sin häst och nosar för fullt på mitt släp och riktigt bjuder in sin häst att kliva på om den hade velat. Jag sa inte ett ord om det utan gick helt enkelt fram och sa att nu ska jag stänga släpet, och gjorde det. Då möts jag genast av kritik att mitt släp är farligt för att jag använder mig av step in till min häst.
En vecka senare fick jag höra klagomålet om att släpet hade stått på stallplanen.

Sen har jag social fobi och hen gör det inte lätt för mig att konfrontera, när jag har svårt för att prata med folk i vanliga fall med. Ursäkta men hen är så jävla dryg hela tiden.
 
Den här personen verkar ju vara en "vanlig" inackorderad, och då är hen lite stallägarens problem. Det är stallägaren som ska ta tag i personen, inte ni andra inhyrda, och det är ju väldigt tråkigt att hon/han inte gör det (jag har också råkat ut för stallägare som inte tar såna problem på allvar, jag flyttade därifrån). En tanke som slår mig är om det bara är den här personen som ställer till förtret, så borde ju stallägaren själv vara intresserad av att bli av med personen och ha kvar er andra, som kan uppföra er, istället för tvärtom. Är det något ni kan ta upp med stallägaren, i grupp kanske, så att stallägaren inser att det här är ett problem för alla i stallet? Hade jag varit i stallägarens skor hade jag kastat ut vederbörande med huvudet före.

Facebook kan ju dessutom vara ett gissel när det kommer till såna här saker, särskilt om inte alla har Facebook och därför inte kan försvara sig. Det är ju dessutom väldigt lätt för personer som den här att sitta och tycka en massa saker på internet, gömd bakom sin egen trygga datorskärm. Är stallägaren medlem i Facebook-gruppen? Om inte, vet stallägaren om hur personen beter sig där?

Människor som beter sig som den du beskriver kommer alltid att finnas, även om många kanske inte är så extrema. De finns nog nästan i alla stall, jag har råkat ut för otaliga av dem. Speciellt det där med att dra alla över en kam, bara för att just den här personens häst klarar av att gå på bete så behöver ju inte alla göra det, bara för att ta ett exempel som du själv angivit i ursprungstexten. De allra flesta försöker jag bara ignorera och slå dövörat till, men den du beskriver verkar ju... rabiat? Hade jag varit som du hade jag försökt få stallägaren att förstå allvaret i det hela, hjälper inte det och/eller att stallägaren inte vill/vågar ta konsekvenserna med personen, hade jag sett mig om efter en annan stallplats.
 
I ert fall hade jag konsekvent tagit det med stallägaren vartenda gång hen får ett utbrott. Ta inget själv utan låt allt gå genom stallägaren. Tills lut lär stallägaren tröttna och den jobbiga lär bli uppsagd.

OM hen inte skulle bli uppsagd är det konfrontation som gäller. Så fort hen säger något negativt om andra måste alla ni i stallet våga vara rakryggade och säga ifrån. Är bara att säga "jag vill inte höra något mer negativt nu". Det handlar bara om att dra en gräns och inte gå in på sakfrågorna i sig. Vågar man inte ta den konflikten att säga något så kan man också bara vara tyst och gå därifrån. Bara man gör ett statement spelar det egentligen inte så himla stor roll hur.

Jag undrar lite hur de andra i stallet hanterar när hen går igång?

Personligen så är det ytterst sällan skitsnack om mig kommer fram till mig. Det är ingen som vågar förmedla det:p. Så att vara skräckinjagande och rakryggad är ibland bra-även om snacket bakom ryggen kvarstår.
 
Det är stallägarens ansvar. Bra stämning är A och O i stallet.
Jag har sagt nej till potensiella hyresgäster, trots att de varit bra folk, när jag märkt att de inte passat in bland de människor som inte finns i stallet.
 
Eftersom stallägaren redan sagt till personen och denne inte följer reglerna anser jag att h*n ska sägas upp. En varning till och följer inte personen den tillsägelsen får denne skaffa sig en annan stallplats.
Låter som någon som antingen är 14 år eller som är så omogen att den beter sig som en fjortis. Det låter väldigt mycket högstadiet om beteendet. Genom att håna och förnedra andra hoppas man själv framstå i bättre dager men istället framstår man som oerhört barnslig.
 
I övrigt, hade jag som stallägare fått veta att det fanns en stallgrupp så hade jag krävt att jag skulle få vara admin om det hade gått förbi mig på något konstigt vis.
Annars hade jag krävt att de fått ta bort gruppen eller förbjudit dem att diskutera stallet, hästarna eller ägare i den och nåde om jag fick vetskap om att det skedde på det sätt som är beskrivet här..de personerna hade åkt med huvudet ut för man gör inte så och jag hade värnat om stallklimatet.

Vi har en grupp men där är alla i stallet medlemmar ink medryttare, stallägaren är admin och vi diskuterar inte vad som helst. Vi använder den som informationsbas, inte bara som ett allmänt pladderforum eller ett sätt att tillrättavisa varandra.
All info ska dessutom kunna nå alla..så är det så att någon inte har fb får informationen föras vidare.

Diskussioner som rör andra viktiga beslut hör inte hemma där alls utan sånt är stallmöten till för, där alla måste vara med fysiskt och alla får möjlighet att säga sitt.
 
@Dandylinn

Stallägaren är den som håller i gruppen och dom flesta i stallet är med i gruppen. Jag är den enda som inte har Facebook (och blir ständigt påmind om det av stallägaren, men jag vill inte ha det).
Det är väl meningen att sidan ska användas till information. Nackdelen är att jag får aldrig veta vad som händer i stallet för ingen säger något eller skriver det på tavlan i stallet. Tycker inte jag ska behöva bli medlem där för att få info om vad som händer i stallet. Bara tur min vän är snäll och skickar sms så fort det är något och tar skärmdumpar så jag får se vad som står där.

Numera verkar det mest vara en gnällsida. Stallmöten har vi ca 2 ggr om året men det sägs ju inte så mycket där eftersom allt kommer ut på Facebook.
 
@Dandylinn

Stallägaren är den som håller i gruppen och dom flesta i stallet är med i gruppen. Jag är den enda som inte har Facebook (och blir ständigt påmind om det av stallägaren, men jag vill inte ha det).
Det är väl meningen att sidan ska användas till information. Nackdelen är att jag får aldrig veta vad som händer i stallet för ingen säger något eller skriver det på tavlan i stallet. Tycker inte jag ska behöva bli medlem där för att få info om vad som händer i stallet. Bara tur min vän är snäll och skickar sms så fort det är något och tar skärmdumpar så jag får se vad som står där.

Numera verkar det mest vara en gnällsida. Stallmöten har vi ca 2 ggr om året men det sägs ju inte så mycket där eftersom allt kommer ut på Facebook.


Isf är det rätt tydligt att stallägaren i detta fallet tyvärr är en stor del av den felande länken.
Om stallägaren ser allt som pågår och inget gör..ja då är risken liten för förändring är vad jag tror.
 
@Fiorano

Jag vet flera som är irriterad på henom efter det senaste med sommarhagsfördelningen då hen hade väldigt starka åsikter om i vilka hagar allas hästar borde gå i. Nu ville ingen ha sin häst med henoms häst så det fick hen inte igenom.
Jag tror mest hen ville ha en stor grupp för att slippa ha vattnet så ofta i sommar. Hen övertalade stallägaren om att vi i stallet skulle ha ansvaret för vattnet i lösdriften i vintras där hen har sin häst för hen tyckte det var så jobbigt att behöva åka ut varje morgon när det var henoms vattenvecka och knacka is. Alla i stallet vägrade så det slapp vi som tur var
Vi i stallet har inget med lösdriften att göra i normala fall. Dom har sitt schema och vi har vårat egna
Men hen är sån att henoms behov ska gå först

Tjejen som behövde ta piller konfronterade henom men allt blev bara värre efter det. Det var därför personen skickade mailet till henom så hen var tvungen att lyssna på vad personen hade att säga, eftersom personen aldrig fick en chans att försvara sig.
Och ja, hade jag varit stallägaren hade hen åkt ut snabbare än kvickt men jag tror det är så att stallägaren inte riktigt kan ta tag i det. Hen har stått i stallet längst, 8 år blir det väl nu. Så hen tycker väl att hen bestämmer.
 
Isf är det rätt tydligt att stallägaren i detta fallet tyvärr är en stor del av den felande länken.
Om stallägaren ser allt som pågår och inget gör..ja då är risken liten för förändring är vad jag tror.

Jo, stallägaren ser allt. Hon har påpekat i några inlägg på Facebook att man ska hålla en trevlig ton men något mer än så har det inte varit vad jag vet. Det verkar inte som det iaf.
 
Jo, stallägaren ser allt. Hon har påpekat i några inlägg på Facebook att man ska hålla en trevlig ton men något mer än så har det inte varit vad jag vet. Det verkar inte som det iaf.


Då måste stallägaren kunna sätta ner foten mer än så, tex tala om vilka konsekvenser som tillkommer om personen eller personerna inte lägger av med att förpesta andras tillvaro eller rent av förpesta andras liv. Jag , om jag hyrde ut stallplaster hade varnat en gång, inte två och sedan hade de åkt ut för somsagt, detta är i normala fallet inte acceptabelt någon annanstans utan konsekvens om man väljer att inte uppföra sig korrekt och med respekt till sina medmänniskor.
 
Usch, nu känner jag mig själv som värsta skitsnackaren efter jag startat tråden men så skönt det var att få höra era åsikter om det hela :)
 
Jag hade nog fortsatt att gå till stallägaren och sagt som det är. Lite hintat om att folk snart kommer att tröttna och vilja flytta.

Och angående fb tycker jag att du kan skaffa en "osynlig" profil och vara med i stallgruppen. Det är ju jättesmidigt att få info via en sån sida.
 
Jag hade nog fortsatt att gå till stallägaren och sagt som det är. Lite hintat om att folk snart kommer att tröttna och vilja flytta.

Och angående fb tycker jag att du kan skaffa en "osynlig" profil och vara med i stallgruppen. Det är ju jättesmidigt att få info via en sån sida.

Jag vill absolut inte ha något med Facebook att göra. Hade jag varit intresserad har väl sidan funnits tillgänglig i flera år. Jag tycker infon ska komma upp på tavlan i stallet på det gamla hederliga sättet. Det är ju absurt att man måste vara med på Facebook för att få info om vad som händer i stallet.
 
Jaha. Jag tänkte mest att du kanske trodde att du måste börja använda fb som alla andra, alltså med eget namn och fullt synlig så att man måste bli kompis med femton miljoner människor från ens förgångna.

Min pappa är med på det sättet, just för att han behöver info ur en viss grupp. Han har styrt alla notiser till sin mail, så han har aldrig loggat in på sitt fb, men får ändå all info till mailen.
 
@em-pirre

Nej då, jag har fått förklarat för mig varje vecka under ett års tid nu att jag inte behöver bli vän med en enda människa och inte heller behöver ha mitt riktiga namn. Men det är verkligen inget för mig. Sen eftersom det mest verkar vara tjafs på den där sidan så vill jag inte gå med. Det känns som det bara skulle öka på då eftersom jag kan bli en riktig bitch bakom dataskärmen och jag skulle nog skriva exakt vad jag tycker om människan :o
Vid datorn har jag ingen social fobi.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
5 777
Senast: hastflicka
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 184
Senast: mars
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 179
Senast: LiviaFilippa
·
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
15 240
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp