Hur har alla råd med häst?

Är det inte lite konstigt att det ändå är många som inte har råd med häst men ändå så svårt för många att hitta medryttare. En medryttare betalar ju ofta bara en bråkdel av månadskostnaden för en häst.
Inte ett dugg konstigt. Jag själv är mellan hästar dels pga ekonomin och jag saknar hästar något enormt. Men det betyder inte att jag vill bli medryttare. Jag satte ut en annons förra året men blev helt översvämmad av svar och bestämde mig för att nä, det är inte det jag vill. Många mindre erfarna som hörde av sig och ville typ att jag skulle utbilda deras hästar, få bort att de bockar osv osv, när jag sökte en okomplicerad häst att ha trevligt med i skogen.

Sen så insåg jag någonstans att det är inte ridningen jag saknar, utan relationen till en häst som älskar mig lika mycket som jag älskar den. Det kommer jag inte få på en häst som jag rider 1-2 ggr/vecka på det sättet riktigt. Så jag har hästpaus tills jag kan skaffa egen igen. Och jag vet många som har haft egna hästar som inte kan tänka sig att vara medryttare.
 
Är det inte lite konstigt att det ändå är många som inte har råd med häst men ändå så svårt för många att hitta medryttare. En medryttare betalar ju ofta bara en bråkdel av månadskostnaden för en häst.
Att man längtar efter egen häst betyder ju inte att man på något vis längtar efter att vara medryttare. Det är ju två helt olika "livsstilar" och blir lite som att jämföra äpplen och päron.
 
Att man längtar efter egen häst betyder ju inte att man på något vis längtar efter att vara medryttare. Det är ju två helt olika "livsstilar" och blir lite som att jämföra äpplen och päron.
Jag håller med. Jag tycker själv att resan med hästen är det roliga men det borde finnas de som tycker annorlunda. Sedan upplever jag att många ger upp efter några misslyckade försök (både hästägare och medryttare). Om man inte har råd med häst så tycker jag ändå att medryttare (som ofta kostar mindre än en ridlektion på ridskola i månaden) borde vara ett intressant alternativ.
 
Medryttarskapet stillar ju hästsuget ganska väl men det går inte att jämföra med egen. Att få bestämma helt själv, träna, tävla etc. Det är bitarna som gör att jag saknar egen häst.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 029
Senast: BornAgain
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
26
· Visningar
2 286
Senast: bobbbo
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 993
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 850
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp