Hur har alla råd med häst?

Leva på 10 tusen kan jag absolut inte. Hyr ett hus som nu i dec kostade mig 10tusen. Sen har jag ett billån som sagt och lägger 6tusen på bilen varje månad. 4tusen på mat och hygien. 2tusen på mina övriga djur. Sen 3 tusen på övriga räkningar. Och månaderna jag lägger mindre på boende finns alltid något annat att lägga pengar på. Barnens fritidsintresse hockey, simskola osv. Kläder till barnen, skatt på bilen mm.
Men skrev du inte att du får ut 25? De utgifterna du radar upp ovan äter ju isf upp hela din inkomst, då finns ju inte ekonomi till häst överhuvudtaget?
 
Jag tror rätt många får prioritera rätt hårt för att ha häst i unga år framför allt.
Jag är helt övertygad om att de flesta av oss är helt medvetna om att våra hästar egentligen är svarta hål i vår ekonomi. Jag menar, mina hästar får skor för mångdubbelt belopp än vad jag själv köper skor för varje år. Mina hästar äter för betydligt mer än vad jag själv gör, och då äter jag ute en hel del. Såklart hade min ekonomi varit mycket bättre utan mina hästar, men hästarna är ju ett stort intresse och ett val jag gjort att göra.

Som med allting annat hamnar det om prioriteringar. Det är få av oss som är så rika att det varken hade gjort till eller från att inte ha hästarna.
 
Leva på 10 tusen kan jag absolut inte. Hyr ett hus som nu i dec kostade mig 10tusen. Sen har jag ett billån som sagt och lägger 6tusen på bilen varje månad. 4tusen på mat och hygien. 2tusen på mina övriga djur. Sen 3 tusen på övriga räkningar. Och månaderna jag lägger mindre på boende finns alltid något annat att lägga pengar på. Barnens fritidsintresse hockey, simskola osv. Kläder till barnen, skatt på bilen mm.
Jag tror du har svaret här! Jag sitter för första gången i mitt liv i positionen att jag känner att jag skulle kunna köpa en häst utan för mycket stress på ekonomin, och det bygger på att jag har en hyra på 6000kr, ngågot billigare bil än du har, inga andra djur som kostar och inga barn.

Hus, barn, andra husdjur och hyfsat dyr bil är intressen du valt istället för att skaffa häst liksom. Barnen är ju svåra att göra något åt - så är det något av det andra du kan ändra på?
 
Prioriteringar som andra redan skrivit.
Du har barn, dyrt boende och dyr bil.
Jag har haft häst sen tidiga tonår, är 35 nu.
Mitt boende kostar 1/3 av ditt, bilen hälften, jag har inga barn och liknande inkomst.
Därför kan jag ha häst.
 
Jag har enda sen jag var barn viljat ha en egen häst men fick inte ens gå på ridskolan. I tonåren hade jag kompisar med hästar och tillslut fick jag gå på ridskolan. Hade en medryttarhäst vid sidan av som jag fick ta över när jag var 18 men pga graviditet och dålig ekonomi lämnade jag tillbaka den ett halvår senare. Nu 10 år senare drömmer jag fortfarande om en egen häst. Den där barndrömmen har aldrig gett med sig. Jag närmar mig 30 år, fast jobb, körkort och bil men pengar till att köpa häst finns inte. Kan någon förklara för mig hur alla 20 åringar kan ha häst/flera hästar och jobba som vikarie inom vården? Hur vanligt är det att man lånar till en häst? Min familj hade tyckt jag var dum i huvudet om jag lånar till en häst.

mvh en ledsen ensamstående mamma som saknar livet i stallet

Har samma funderingar som du. Förstår inte alls hur uskor eller mellanchefer inom kommunen har råd med 1,2,3 inackorderade hästar i 200.000 kronors klassen, samt hästbuss med familjens efternamn på.

Jag och min man tjänar ungefär 1 mkr om året tillsammans, och utöver lönen tar vi årligen en aktieutdelning som varierar mellan 100-500 tkr. Därför har jag råd att ha häst, men eftersom det endast är en hobby så hade jag aldrig köpt en häst över 70-80 tkr.

Jag hade aldrig lånat till en häst. Eller ens en bil för den delen.

Hade jag varit du så hade jag börjat spara, räknat ordentligt på vilken typ av häst du har råd att ha i framtiden och försökt väva in barnen i intresset. Det är svårt att lägga familjens alla pengar och hela familjens tid på ett intresse som bara en har.

För mig är det tiden som varit ett bekymmer när barnen var små, snarare än pengarna.
 
Jag tänker att det är lätt att se vad andra har, men inte vilka uppoffringar andra gör.
Det här är väldigt bra uttryckt! :bow:

Jag har haft häst sen tonåren, betalade 1/3 av kostnaden i inköpen av hästarna (som kostade 30' och 15'), vi hade egen gård som jag och pappa renoverade stallet på för att kunna ha häst. Mina föräldrar betalade försäkring och veterinär, resten betalade jag. Men så hade vi ju ingen stallhyra, vi tog eget hö och framförallt var det otroligt mycket jobb. Jag bodde kvar hemma tills jag var 22, för att kunna ha kvar hästarna. När jag väl flyttade hemifrån hade vi fått ta bort den ena hästen och jag lånade ut den andra medan jag kom på fötter på nya orten (flyttade 70 mil).

Numera har jag ett rätt välbetalt jobb och en sambo med bra lön, men vi gör prioriteringar som gör att jag kan ha häst:
- Vi köpte bostad långt ut på landet där det p.g.a. dålig kollektiv kommunikation var väldigt mycket billigare (första boendet och det blev nästan hälften så dyrt som andra "billiga" områden vi tittade på).
- Vi har aldrig rest utomlands tillsammans under våra 11 år tillsammans (och jag har aldrig själv lagt pengar på att resa- de gånger jag gjort det så har det varit i jobb/som present)
- Jag handlar typ allt på rea och det är inom en uttänkt budget
- Vi äter aldrig ute och gör väldigt få dyra saker ihop (blir kanske 1 gång per år- när vi firar årsdag :D)
Trots detta upplever jag inte att mitt liv är snålt, för jag har en rikedom i relationen med hästen som är värd långt mycket mer än pengarna det kostar!

Samtidigt har jag många gånger känt att jag nästan kreverat under utgifterna (särskilt vid skador) och ifrågasatt mig själv, men min sambo har sett hur viktig hästen är för mig och stöttat mig genom tuffa perioder. Jag avundas inte de som har häst i förhållanden där partnern har noll förstående för prioriteringen och att allt handlar om hästen. För det gör det när man har häst, det kommer man inte ifrån så länge man inte är rik.

Nu är min häst gammal, men pigg, och jag börjar planera att köpa ny häst. För att se att det faktiskt kommer gå så kommer jag sätta undan lika mycket som en till hade kostat per månad. Dels för att bunkra upp inköpspriset, för att jag inte vill låna (häst är dyrt nog utan att betala för en lånekostnad varje månad och det finns ingen garanti för att den blir kvar så länge som man betalar av på lånet) men också för att på förhand känna på om jag hade haft råd med en övergångsperiod med två hästar.

Som många andra skrivit så handlar hästägandet om att prioritera bort annat. I perioder kan hästen kosta långt mycket mer än man budgeterat och det behöver man vara beredd på.
För att inte tala om tiden som också måste prioriteras. Det är ju fortfarande flera timmar varje dag, vilket innebär att på vardagarna så gör jag inte annat än att jobba och vara i stallet. Det kan tära mer på nära förhållanden än vad utgifterna gör.

Det positiva är ju att känner man inte att man har möjligheten/viljan till att prioritera såhär hårt i sin ekonomi för möjligheten att ha häst så finns det alternativ! Olika typer av ridskolor, medryttarhästar, andelshästar och privata lektioner på välutbildade hästar. De två sista är på uppgång runt om i Skåne och Stockholm i alla fall vet jag. :)
 
Leva på 10 tusen kan jag absolut inte. Hyr ett hus som nu i dec kostade mig 10tusen. Sen har jag ett billån som sagt och lägger 6tusen på bilen varje månad. 4tusen på mat och hygien. 2tusen på mina övriga djur. Sen 3 tusen på övriga räkningar. Och månaderna jag lägger mindre på boende finns alltid något annat att lägga pengar på. Barnens fritidsintresse hockey, simskola osv. Kläder till barnen, skatt på bilen mm.

Du har väldigt dyra löpande utgifter, det är inte konstigt att du känner att en häst inte får plats i din budget. Du får väl se över vad du skulle kunna skära ned på vs vad det är värt för din livskvalitet. Tänker du aktivt på att leva så billigt som möjligt?

För jämförelse så får jag ut ungefär lika mycket som du i månadslön. Jag bor jättebilligt (och jättelitet) men kommer att bo kvar för att ev kunna ha råd med häst längre fram. Jag har inga djur eller andra hobbies. Bil utan lån som förvisso inte är den billigaste modellen i drift. Billigaste mobilabonnemanget. Jämför försäkringar och abonnemang med jämna mellanrum för att alltid ha det billigaste. Jag kan lägga undan ungefär hälften av min månadslön i sparande. Det som skiljer oss åt är att jag inte har barn, vilket såklart begränsar möjligheterna en del.
 
Leva på 10 tusen kan jag absolut inte. Hyr ett hus som nu i dec kostade mig 10tusen. Sen har jag ett billån som sagt och lägger 6tusen på bilen varje månad. 4tusen på mat och hygien. 2tusen på mina övriga djur. Sen 3 tusen på övriga räkningar. Och månaderna jag lägger mindre på boende finns alltid något annat att lägga pengar på. Barnens fritidsintresse hockey, simskola osv. Kläder till barnen, skatt på bilen mm.
Jag är 28 år och flyttade till mitt hus som 25 åring. Jag hade då två hästar - dels en äldre nordsvensk som mamma köpt några år tidigare, ursprungligen till min lillasyster som dock inte orkade ta hand om henne, och dels en minishettis som jag köpt själv. Jag har idag kvar minishettisen men har en annan stor häst efter att jag var tvungen att ta bort nordsvensken. Först köpte jag en billig treåring som jag dock sålde lite dyrare nu i år då jag inte passade med henne, och i år använde jag pengarna från försäljningen av treåringen till att köpa min nuvarande i princip bara inridna 8-åring. Mina två hästar kostar tillsammans ca 4000-5000 kr i månaden (inkl vaccination, tandkoll, hovslagare, lektioner, ridhuskort etc.). Utöver det tillkommer utrustning, om de blir skadade, om stallet behöver fixas etc.

Huset jag köpte (850 000 kr) hade jag råd med tack vare att farfar, som gav mig (och min storasyster), handpenningen som ett förskott på arvet. Mitt hus ligger inom cykelavstånd från en tågstation där det tar en halvtimme att åka tåg till staden jag jobbar i (och jag kan jobba på tåget om jag vill det), men huset är ändå på landet med stall och arrenderade hästhagar och med ridhus och paddockar inom skrittavstånd. Totalt sett betalar jag runt 4500 kr för att bo i mitt hus, och då räknar jag med lån, amortering, bredband, elektricitet, ved, sotare, slamtömning, sophämtning, vatten och arrende. Jag köper billiga, äldre bilar som kräver mer reparationer varje år men som inte är så dyra in inköp, och jag kör inte supermycket eftersom jag cyklar/åker tåg till jobbet - totalt ungefär 4500 kr för bensin, skatt, försäkring, och pengar undanlagda till reparationer och sparande inför nästa bil jag kommer behöva köpa. Utöver detta kostar dock huset en del i renoveringar och uppdateringar, men det är också delvis en hobby för mig.

Jag åker aldrig på utlandssemester, jag går aldrig på restaurang, teater, spa eller vad annat folk nu kan lägga pengar på. Jag har inte gått i en klädaffär på kanske 10 år och köper det mesta i form av kläder, skor och möbler begagnat. Jag bor ensam utan några barn, dock med två hundar som också kostar en del.
 
När jag va yngre offrade jag mycket för att kunna ha häst.Men då gick det bara ut över mig själv . Men redan då bestämde jag att hästarnas kostnad aldrig skulle gå ut över andra om jag skaffade familj. Jag visste att det kan gå bra och kombinera både och men visste också vänner som aldrig hade råd till nått övrigt när de väl skaffat barn. Då som nu tänkte jag att allt har sin tid. Har jag inte råd till egen häst ett antal år får jag bli medryttare eller nått liknande.
Nu råkade jag träffa mitt livs kärlek som dessutom va hästintresserad så det löste sig kan man säga....
Annars är mitt råd. Andas häst på andra sätt än att just ha en egen tills du har råd och lägga undan till egen häst. Lycka till!
 
Leva på 10 tusen kan jag absolut inte. Hyr ett hus som nu i dec kostade mig 10tusen. Sen har jag ett billån som sagt och lägger 6tusen på bilen varje månad. 4tusen på mat och hygien. 2tusen på mina övriga djur. Sen 3 tusen på övriga räkningar. Och månaderna jag lägger mindre på boende finns alltid något annat att lägga pengar på. Barnens fritidsintresse hockey, simskola osv. Kläder till barnen, skatt på bilen mm.
Med dina utgifter hade inte min lön räckt till ens utan häst O_o.Vilken bil kostar 6 tusen i månaden? (Hur stor del av det är bränsle. Huset jag äger ihop med min sambo ligger på hälften av ditt boende (ej el och dylikt inräknat).2 tusen på övriga djur, hur mycket djur har du? När jag har betalat alla mina räkningar har jag mellan 5-10 tusen kvar som ska räcka till mat, diesel och nöje. Samt att en slant sätts in på sparkontot.
Inga problem för mig att ha råd med 3 hästar (iof gratis uppstallning på sambons föräldragård) och då tävlar jag en del men rider inte så ofta för tränare. Och så skor jag mina egna hästar så där sparas det in en hel del förstås.. Hade jag haft inakorderad hade jag nog bara haft en häst.

Har aldrig köpt någon dyr "färdig" häst, den dyraste har kostat 30 tusen. Mitt SWB som jag tävlar i högre klasser med kostade en spottstyver då han var 1 år och saknade full stam. Det är den trevligaste kusen jag suttit på och det är mer än en som velat köpa honom, hade jag velat tjäna pengar hade jag kunnat sålt honom dyrt (nu börjar han bli till åren). Så man kan få en väldigt trevlig häst för lite pengar om man har kunskap och är beredd att lägga tid på att utbilda den.

Men allt handlar om prioriteringar, är nöjd med min bil och nu när den äntligen är avbetald hoppas jag att den hänger med i några år till. Är inte intresserad av mode och smink, köper bara kläder/skor jag behöver och det sker oftast på gekås. Har med året "köpt upp" mig vad gäller hästarnas utrustning. Reser sällan utomlands, när det sker blir det oftast någon billigare kryssning till ex Tyskland. Skulle aldrig falla mig in att åka på en solsemester för en hel månadslön.. Äter på restaurang max en gång/månad.

Som någon skrev; man ser oftast vad folk har inte vad de har gjort för att få det.
 
Som många säger så är det svårt att både ha kakan och äta den. Pengarna räcker ju så långt de räcker liksom, om inte föräldrar eller snäll sambo stoppar in pengar får man prioritera.

Billigt boende, billig bil, begagnade grejor och laga saker som går sönder.

Jag och min man har ungefär lika mycket ut varje månad, och delar på de fasta kostnaderna. Sen får jag vända lite på mina kronor för att bekosta min hobby, som bokstavligen äter pengar. Medan han har en stor sparad buffert och köper ”leksaker” för pengarna (gevär, motorcyklar och den senaste, en 3D printer som går 24/7)
 
många svar i den här tråden jag tackar alla. Jag funderar på att flytta till något billigare. Men 10tusen gäller bara dec månad när vatten/sopor ska betalas och elräkningen är som högst. I snitt över hela året blir det ca 7500 i månaden. Bilen kostar mig 3500 i lån varje månad sen 1500 på bränsle. Sen hög skatt på bilen så delade den kostnaden på 12 och räknade med den och försäkring såklart. Bil behöver jag dock men bilen jag har kallas väl för lyxbil. Är medveten om att jag kan komma undan billigare
 
Jag fick min första häst av förra ägaren. En fd. travare som jag skött i typ fem år. Jag var 16-17 och alla mina pengar gick till hästen. Jag hade en billig stallplats då jag hjälpte till så mycket.

Köpte nästa häst när jag var runt 20. En till fd travare som jag betalade 18k för. Vi tävlade hoppning upp till 110cm. Köpte mitt första halvblod när jag var 24. En nyss inriden 4-åring. Betalade 35 k ink frakt. En häst behöver inte vara dyr i inköp.

Jag har inte betalat över 1000kr ink strö för en stallplats någon gång. Men då har man ingen större service och har inget ridhus på gården.
 
@Rodgardi

Mitt boende snittar i dagsläget 10000/mån inkl amortering på 4000:-/månad. Jag sätter undan 2000:- extra per månad för buffert.
Då äger jag en mindre gård med eget stall och hagar. Jag har en vall som en av mina höleverantörer arrenderar av mig.
Jag sätter undan 4000:-/mån på ett hästkonto. I dagsläget har jag en stor häst och två små som sällskap. Dessa har jag på lösdrift.
*Om jag skulle vilja har jag plats nog att hyra ut två boxplatser.

Min bil är från -98, jag har åkt utomlands en gång senaste 10 åren, jag är i princip aldrig "ute" utan försöker övertyga folk att det är roligare att träffas hemma 😂, mina klädinköp snittar på 500:-/mån (inräknat ridutrustning) och jag går till frisören 1-2 ggr/år.

Bilkostnad beräknar jag till 2000:-/månad inräknat drivmedel.
Diversekostnader (mobil, tv, tidning, a-kassa, försäkring etc) snittar 1500:-/månad.
Jag är lat och lägger mycket pengar på mat, ca 4000:-/månad.
Övrigt sparande 1500:-/månad.
*Jag för kassabok för att se var jag har mina svagheter så jag vet var jag kan spara in när det behövs.

Jag har ut lika mycket per månad som du och skulle kunna dra ner på vissa saker för att ha råd med barn.
Som det ser ut lägger du dina pengar på boende och bil istället för häst.
Mina hästars boende ingår i mina boendekostnader.


Skriver som övriga gällande 20-åringar med häst. De har antingen föräldrar som betalar eller så sliter dom häcken av sig för att få det att fungera.
 
Jag hade egen ponny i 20 års åldern. Köpte honom för sparpengar. Delat ut reklam och varit hundvakt osv under tonåren. Jag betalade allt kring honom och det var inga problem för jag bodde skitbilligt i en etta och hade ingen bil och inga dyra vanor. Busskortet till stallet kostade några hundra i månaden och ponnyn runt 2500 inkl allt på den tiden.
Jag skulle nu som vuxen vuxen inte ha råd med häst pga att jag inte skulle vilja prioritera på det sättet trots att jag har dubbelt så stor inkomst nu som då. Men också dubbelt så höga utgifter med boende bil och andra intressen
 
Det beror så mycket på vad man vill ha ut av hästägandet också.
[... ]
En dyr tävlingshäst och stå på fullservice på en anläggning samt rida för tränare flera gånger i månaden hade varit en helt annan sak.
Visst har du rätt i det!

Att ha häst kan vara billigare och dyrare beroende på vad man önskar eller vad man har råd med.
många svar i den här tråden jag tackar alla. Jag funderar på att flytta till något billigare. Men 10tusen gäller bara dec månad när vatten/sopor ska betalas och elräkningen är som högst. I snitt över hela året blir det ca 7500 i månaden. Bilen kostar mig 3500 i lån varje månad sen 1500 på bränsle. Sen hög skatt på bilen så delade den kostnaden på 12 och räknade med den och försäkring såklart. Bil behöver jag dock men bilen jag har kallas väl för lyxbil. Är medveten om att jag kan komma undan billigare
Kul att du ser det så!

Vad gäller bil så är det lite besvärligt. Man är beroende av sin bil, att den fungerar och helst inte är för dyr i drift. Det är både en lyx och en nödvändighet för de flesta.

Det finns massor av bilar jag hellre vill ha än den vi har, som ändå är rätt bra. Men, hästarna sätter stopp. Det går helt enkelt inte att byta upp sig, om vi inte i så fall drar ned på dyra hästkostnader.

Och då står man där. Vad vill man helst ha? Häst eller finare/bättre bil?

Mitt val är enkelt, men för den som vill ha allt, så blir det jobbigare.

Nu har jag en dotter som tränar dressyr privat. Lektionerna kostar 400 kr per gång. Hennes träning får gå före min. Jag rider för samma tränare då och då, när det funkar, men regelbundet blir för dyrt.

Jag ville tävla i höstas och löste meetinglicens. Det blev kostsamt och jag insåg vid tävling nummer tre att "detta går ju inte!". Vad är jag mer beredd att offra i så fall?

Jag insåg då, med tacksamhet att jag har det så bra som ens kan välja och välja bort. Det är inte synd om mig.

Om jag kan tävla tre gånger på ett år, så är det en lyx att unna sig. Likaså med en träning i månaden kanske.

Men som sagt, hela familjen är "drabbad" av att vi har häst. Våra barn har inte det som många andra barn har i form av andra dyra aktiviteter.
 
Jag hade egen ponny i 20 års åldern. Köpte honom för sparpengar. Delat ut reklam och varit hundvakt osv under tonåren. Jag betalade allt kring honom och det var inga problem för jag bodde skitbilligt i en etta och hade ingen bil och inga dyra vanor. Busskortet till stallet kostade några hundra i månaden och ponnyn runt 2500 inkl allt på den tiden.
Jag skulle nu som vuxen vuxen inte ha råd med häst pga att jag inte skulle vilja prioritera på det sättet trots att jag har dubbelt så stor inkomst nu som då. Men också dubbelt så höga utgifter med boende bil och andra intressen
Ja, med åldern blir man mer bekväm och så snart man har partner och barn inblandade så är det inte bara en egen angelägenhet.

Dessutom kostar det ju på. Vill man hänga med i svängen och jämföra sig med andra, då kostar det.

Att ha häst är lite galet, det är bara att erkänna. Det är en tidsslukande och pengaslukande hobby som lätt går ut över andra önskemål i livet.

Om man ens har råd, vill säga. Det är fortfarande så att det är ett privilegium att ens kunna välja att ha häst.
 
:)@Rodgardi



jag har åkt utomlands en gång senaste 10 åren, jag är i princip aldrig "ute" utan försöker övertyga folk att det är roligare att träffas hemma 😂, mina klädinköp snittar på 500:-/mån (inräknat ridutrustning) och jag går till frisören 1-2 ggr/år.
Det här känner jag igen mig så i! 😅 Har aldrig köpt en utlandsresa, det är nog 10 år sen jag var ut på krogen, och det är 15 år sen jag var till frisör. Lägger mycket hellre de pengarna på hästen! 😂
Inte för att det ser ut som att det är så mycket sånt som TS pengar går åt till, men jag vill ändå säga det för att det handlar om en livsfilosofi- att ha häst har man inte råd med om man bill efterlikna hästlösas liv. Det får man istället ta sig råd med om man vill ha det i sitt liv.

Min syster fick skrämselhicka en gång när jag berättade vad jag betalade för hästen varje månad. "Det är ju som en liten lägenhet till!" Då poängterade jag för henne att hon väljer att gå ut och äta lunch i Stockholm varje dag, något jag inte bryr mig om och därför har pengar att lägga på häst istället. :)

många svar i den här tråden jag tackar alla. Jag funderar på att flytta till något billigare. Men 10tusen gäller bara dec månad när vatten/sopor ska betalas och elräkningen är som högst. I snitt över hela året blir det ca 7500 i månaden. Bilen kostar mig 3500 i lån varje månad sen 1500 på bränsle. Sen hög skatt på bilen så delade den kostnaden på 12 och räknade med den och försäkring såklart. Bil behöver jag dock men bilen jag har kallas väl för lyxbil. Är medveten om att jag kan komma undan billigare
Hoppas du inte känner att vi varit hårda mot dig i tråden! Det är väl mest att vi (iaf jag) försökt få fram att man får se över sina utgifter för att göra plats för allt.

Att du är inne på att hitta ett billigare boende är ju bra. Man kan också se över det man valt och kan ändra idag. Sitter du med dyrare elbolag än nödvändigt? Jag jämför och byter ungefär en gång om året. Sitter du med ett bredband som har större kapacitet än du utnyttjar? Downsizea, det går alltid att gå upp igen längre fram om det skulle behövas. Samma med mobilabonnemang. Det kan göras lika mycket till en övning inför att ha häst som att sätta undan 5 k i månaden, för det kommer nog bli mycket granskning och aktiva val vad som får dina pengar. :) Ang. bilen så låter den som att den är billig när den är avbetald, en prioritering jag själv också gjort (så jag har liknande bilkostnad som dig.). Det kan bli så att den kostnaden går upp med häst, så ha det i åtanke.

Jag sitter t.ex. med ungefär samma ut som du men har inte barn. Jag har istället en dyr stallplats (fullservice) som ger mig ett par tusen mer i kostnad för hästen per månad.
 
Kom förresten på att jag själv ju hade häst i tjugoårsåldern, en fd travare som jag haft sedan jag var 12. Han fanns ju kvar med mig även när jag flyttade hemifrån. Min mamma betalade stallhyra, försäkring och allt sådant åt mig då. Hästen var ju hennes älskling även om jag flyttat så att säga. Så det var jag glad för ❤️

Mamma var för övrigt ensamstående uska. Men hon har alltid varit extremt ekonomisk, och tog på sig extrapass. Vi reste utomlands mycket, bodde i hus, hade en okej bil, och hade häst. Någon dyr utrustning var det aldrig tal om, och en ”avdankad travare” var det vi hade råd med. Syntetsadel från börjes och de billigaste gummiridstövlarna att förfrysa tårna i, men jäklar så roligt jag hade med den hästen, och jag är enormt tacksam för åren vi hade.
 
Jag är helt övertygad om att de flesta av oss är helt medvetna om att våra hästar egentligen är svarta hål i vår ekonomi. Jag menar, mina hästar får skor för mångdubbelt belopp än vad jag själv köper skor för varje år. Mina hästar äter för betydligt mer än vad jag själv gör, och då äter jag ute en hel del. Såklart hade min ekonomi varit mycket bättre utan mina hästar, men hästarna är ju ett stort intresse och ett val jag gjort att göra.

Som med allting annat hamnar det om prioriteringar. Det är få av oss som är så rika att det varken hade gjort till eller från att inte ha hästarna.
TS verkade ha svårt att se hur folk prioriterar annorlunda och ställde frågor kring det. Därav mitt svar till just TS.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 022
Senast: BornAgain
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
24
· Visningar
2 039
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 986
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 849
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp