I 20-års åldern hade jag inte råd med min häst själv, och under en tid hade jag två. Mina föräldrar betalade mycket i mitt liv, inkl. bil och drivmedel, och jag betalade för hästen/hästarna. Jag pluggade och jobbade lite extra på kvällar och nätter. Så jag var väldigt lyckligt lottad.
Nu när jag nyligen har passerat 30 pillar jag rätt ofta i min Excelfil med budgeten. Åren utan häst har gjort det lätt att pengarna går till annat än sparkontot, och utgifterna kryper iväg. Jag har en annan dyr hobby, bostadsrätt osv.
En sak som för mig är viktig att reda ut är den faktiska kostnaden för häst där man bor och standarden man vill ha för att trivas. Inte lura sig själv med önsketänkande. Jag räknar hellre lite högre för att inte få en tråkig överraskning när det blir dags. Jag har experimenterat vad det kan kosta inkl. alla hästrelaterade kostnader och en ridlektion i veckan, men exkl. bil och bensin. Just nu har jag ett utrymme om nästan exakt 5 000 kr en normal månad som jag kan spara, och jag hamnar en bra bit från vad jag vill att det ska vara. Den här tråden har väckt intresset att skapa en ny Excelfil och göra en riktig rensning för att se var jag hamnar då.
Det enda sättet jag ser att komma framåt är en kombination av att skala bort alla utgifter som man inte måste ha, plus ett litet sparande, och se var man hamnar. Verkligen lyxfällan-budgetera, inkl. fundera över billigare boende om det är möjligt. Jag skulle inte lyckas med smådjur och barn. Samt, om möjligt, försöka hitta ett sätt att öka inkomsterna (vilket ju är klipp omöjligt om man ex. jobbar på kontor med fast månadslön, utan att byta arbetsplats). Jag räknar kallt med att betala mina levnadskostnader och häst med en lön.