Hur har alla råd med häst?

Rodgardi

Trådstartare
Jag har enda sen jag var barn viljat ha en egen häst men fick inte ens gå på ridskolan. I tonåren hade jag kompisar med hästar och tillslut fick jag gå på ridskolan. Hade en medryttarhäst vid sidan av som jag fick ta över när jag var 18 men pga graviditet och dålig ekonomi lämnade jag tillbaka den ett halvår senare. Nu 10 år senare drömmer jag fortfarande om en egen häst. Den där barndrömmen har aldrig gett med sig. Jag närmar mig 30 år, fast jobb, körkort och bil men pengar till att köpa häst finns inte. Kan någon förklara för mig hur alla 20 åringar kan ha häst/flera hästar och jobba som vikarie inom vården? Hur vanligt är det att man lånar till en häst? Min familj hade tyckt jag var dum i huvudet om jag lånar till en häst.

mvh en ledsen ensamstående mamma som saknar livet i stallet
 
Prioriteringar. Vi har fyra snart fem den femte är på jäsning ännu. Och visst kostar de på men med egen gård och där vi kan ta eget grovfoder till dem så sänks ju kostnaden men de kräver mer av oss istället. Man får välja bort resor, ute mat och liknande för att hästarna måste gå först. Men skulle heller inte vilja vara utan dem 🤷🏻‍♀️ Så för mig är det ett lätt val.
 
20 åriga, hästägande vikarier skulle jag gissa har en del ekonomiskt stöd från familjen. Alternativt jobbar de häcken av sig både på sin arbetsplats (inom vården kan du absolut jobba heltid + även som vikk) och runt hästen (stall helt utan bekvämligheter/tjänster, ständig jakt på begagnad utrustning etc etc), och lever därutöver ett väldigt snålt liv. Det går säkert men det är inte alla som är villiga till det.

Det är lätt att tro att "alla har häst" när man rör sig i stall med många privathästar och när man läser på forum son detta. Det är dock en otroligt skev bild av verkligheten. Att ha häst är dyrt alt arbetssamt (och ibland en kombo av båda).
 
Prioriteringar. Vi har fyra snart fem den femte är på jäsning ännu. Och visst kostar de på men med egen gård och där vi kan ta eget grovfoder till dem så sänks ju kostnaden men de kräver mer av oss istället. Man får välja bort resor, ute mat och liknande för att hästarna måste gå först. Men skulle heller inte vilja vara utan dem 🤷🏻‍♀️ Så för mig är det ett lätt val.
Men det här kan ju inte vara hela sanningen. Du skriver ju dessutom ”vi”.
Hade du som ensamstående 30-åring med barn haft råd att köpa gården och alla maskiner som krävs för att ta eget grovfoder? Drar du runt hela det på en enda lön?

@Rodgardi
Jag är 33, min man och jag tjänar över medel, bor ganska billigt, men får ändå vända lite på kronorna för att jag ska ha häst. Jag har turen att mina föräldrar har en liten gård, de köpte den när jag var tolv för att jag skulle få satsa. Jag äntrade puberteten med silverstövlar på och föräldrar som slet för att jag skulle få min dröm. Detta gör att det är förhållandevis ”billigt” för mig att ha häst idag.
Under detta år då jag varit föräldraledig har mina föräldrar dessutom gjort årets inköp av grovfoder åt mig, och nu när min häst blev avlivad hjälper de mig med inköpet av en ny. Hade jag behövt betala en häst helt själv hade det inte gått utan ett lån, och det ser jag som alldeles för riskabelt. Men det beror ju också på vilken prisklass av häst man tittar på?

Börja med att lägga undan 5000 varje månad, för det är vad du får räkna med att en häst kostar. När du väl har budget för att köpa häst själv, spara några månader till så du har en buffert. Och köp sedan en ❤️
 
Jag köpte en billig häst när jag var 20. Jag betalade 24000 av mina sparpengar för honom. Jag ställde honom extremt billigt med mycket stalltjänst hos en vän första två åren medan jag pluggade. Sedan har jag utökat lyxen i hästägandet vartefter jag börjat jobba och fått högre lön.
Jag hade räknat med att bo hemma tills jag började jobba heltid men jag hade tur och kunde bo billigt hos sambo under den tiden istället. De första åren förlitade jag mig också på mina föräldrar för ekonomisk buffert som jag som tur var inte behövde utnyttja.
Jag har en äldre sambo med bra lön vilket gav oss möjlighet att köpa ett litet hus tidigt och därför inte fastna i hyresträsket som i längden blir svindyrt.
Jag vet inte men kan tänka mig att barnet belastar ekonomin en hel del och då framförallt begränsar möjligheten att spara mycket.

Det går att köpa billig häst om man inte har så höga krav och det går att ha häst billigt om man är villig att slita hårt och lägga mycket tid på stalltjänst. Är det värt det? Det beror på. Det går att få ut mycket positivt utan det dyra genom att vara medryttare.

För mig är det helt uteslutet att låna pengar för ett fritidsintresse.
 
Apropå 20 åringar med egna hästar.
Som 20 åring hade jag två egna hästar.
Har aldrig varit sponsrad av familj och var inte rik.

Det gick, men det var ett jädra slit.
Hade ett mkt enkelt och billigt boende, men det gjorde inte så mycket eftersom den mesta vakna tiden spenderades med hästarna, något kring hästarna, eller på jobb.
Billig stallhyra etc eftersom jag löste allt själv, kånkade vatten i dunkar året om, cyklade fram och tillbaka för in och utsläpp för att spara på bensinen, enormt snål mot mig själv.
Hästarna fick allt de behövde, de hade det bra! Det var jag som slet, men för mig var det värt det.

Nu som 35 åring med familj skulle jag aldrig orka leva det livet 😅
 
Senast ändrad:
@Rodgardi Jag har lite svårt att förstå om det är köpesumman, löpande utgifter eller både och som du syftar på? :) Har man råd med löpande utgifter så kan man ju t ex ha ärvt, sparat eller långat pengar för att ha råd med just inköpet.

Du kan inte bli medryttare istället? Det brukar ju vara gratis eller till en rätt billig peng gentemot hur mycket stalltid man får. :)
 
Men det här kan ju inte vara hela sanningen. Du skriver ju dessutom ”vi”.
Hade du som ensamstående 30-åring med barn haft råd att köpa gården och alla maskiner som krävs för att ta eget grovfoder? Drar du runt hela det på en enda lön?

@Rodgardi
Jag är 33, min man och jag tjänar över medel, bor ganska billigt, men får ändå vända lite på kronorna för att jag ska ha häst. Jag har turen att mina föräldrar har en liten gård, de köpte den när jag var tolv för att jag skulle få satsa. Jag äntrade puberteten med silverstövlar på och föräldrar som slet för att jag skulle få min dröm. Detta gör att det är förhållandevis ”billigt” för mig att ha häst idag.
Under detta år då jag varit föräldraledig har mina föräldrar dessutom gjort årets inköp av grovfoder åt mig, och nu när min häst blev avlivad hjälper de mig med inköpet av en ny. Hade jag behövt betala en häst helt själv hade det inte gått utan ett lån, och det ser jag som alldeles för riskabelt. Men det beror ju också på vilken prisklass av häst man tittar på?

Börja med att lägga undan 5000 varje månad, för det är vad du får räkna med att en häst kostar. När du väl har budget för att köpa häst själv, spara några månader till så du har en buffert. Och köp sedan en ❤️
Absolut inte men vi är flera som hjälps åt. Men samtidigt jag studerar på heltid och jobbar inget extra och skulle inte kunna ha kvar hästen om de inte vore för att vi är flera som sagt. Men allt handlar om prioriteringar i slutändan. De finns många där ute som har häst och klarar sig fint ändå. Pappas fru var ensamstående med häst och tre barn under en längre period innan de träffades de gick ju de med 🤷🏻‍♀️ Man får ju kanske dock inte ha så höga krav på sin stallplats då och kanske välja bort ridhus och likande.
 
Jag har enda sen jag var barn viljat ha en egen häst men fick inte ens gå på ridskolan. I tonåren hade jag kompisar med hästar och tillslut fick jag gå på ridskolan. Hade en medryttarhäst vid sidan av som jag fick ta över när jag var 18 men pga graviditet och dålig ekonomi lämnade jag tillbaka den ett halvår senare. Nu 10 år senare drömmer jag fortfarande om en egen häst. Den där barndrömmen har aldrig gett med sig. Jag närmar mig 30 år, fast jobb, körkort och bil men pengar till att köpa häst finns inte. Kan någon förklara för mig hur alla 20 åringar kan ha häst/flera hästar och jobba som vikarie inom vården? Hur vanligt är det att man lånar till en häst? Min familj hade tyckt jag var dum i huvudet om jag lånar till en häst.

mvh en ledsen ensamstående mamma som saknar livet i stallet
I de stall jag ridit har ensamstående föräldrar inte varit särskilt vanliga som hästägare. Inte 20-åringar heller, såvida det inte var en familjehäst som en mamma har tillsammans med vuxna döttrar. Så mitt svar skulle vara att det går ihop för att mamma betalar, mockar och rider ut. Så sköter 20-åringen träning och tävling.
 
Tack för alla trevliga svar. Jag har 2 inackorderingsstall på nära håll. Stallhyran ligger på ca 1000 och då ingår ut/insläpp och fordringar. Stalljour på helgerna. Det är just inköpet och eventuella veterinärkostnader som jag inte har på mitt konto. Jag har ett billån annars skuldfri. Vet inte hur vanligt det är att man lånar? Är absolut ingen tävlingsmänniska. Vill främst komma ut i skogen och rida för instruktör någon gång i veckan/varannan vecka. 50-100tusen tänkte jag i inköp
 
Jag var 33 när jag köpte min första egna häst. Jag hade då sparat motsvarande vad en häst kostar i månaden i flera år och de pengarna rörde jag inte. Hade jag behövt ta av dem så hade jag ju inte haft råd att ha häst. Efter de åren (3-4) hade jag till häst, utrustning och jag hade en buffert för oförutsedda händelser.

Jag har alltid varit låginkomsttagare och var ensam med mina barn under lång tid och ärligt talat hade jag inte haft råd med boende och att kunna ha häst hur hårt jag än hade prioriterat. Jag betalar min del av allt vi nu har gemensamt jag och min sambo och jag betalar allt till hästarna (och hunden och katten) själv men jag hade inte haft råd att bo som jag gör om jag fortfarande hade varit ensam och då hade jag inte heller haft råd att ha hästarna. En förutsättning för mig är också att ha mina hästar hemma. Jag vill inte stå inhyrd någonstans.

Men visst prioriterar jag hårt. Djuren är det jag lägger pengarna på. Jag reser aldrig, går ut och äter på sin höjd en gång per år, fikar aldrig ute, köper kläder på rea, har en gammal bil som körs minimalt osv. osv. men för mig är det värt det.
 
Inkomst 25tusen efter skatt. Rör jag om lite i min ekonomi har jag några tusen jag kan lägga på hästen varje månad. Men spara blir svårt då
 
Tack för alla trevliga svar. Jag har 2 inackorderingsstall på nära håll. Stallhyran ligger på ca 1000 och då ingår ut/insläpp och fordringar. Stalljour på helgerna. Det är just inköpet och eventuella veterinärkostnader som jag inte har på mitt konto. Jag har ett billån annars skuldfri. Vet inte hur vanligt det är att man lånar? Är absolut ingen tävlingsmänniska. Vill främst komma ut i skogen och rida för instruktör någon gång i veckan/varannan vecka. 50-100tusen tänkte jag i inköp
Tror de är mer vanligt en vad de pratas om att folk lånar till hästar.
 
I de stall jag ridit har ensamstående föräldrar inte varit särskilt vanliga som hästägare. Inte 20-åringar heller, såvida det inte var en familjehäst som en mamma har tillsammans med vuxna döttrar. Så mitt svar skulle vara att det går ihop för att mamma betalar, mockar och rider ut. Så sköter 20-åringen träning och tävling.
Helt plötsligt ser jag mitt liv framför mig om 10 år !

Eller vänta, det är ju redan så, nästan i alla fall , bara det att jag sköter träningen också, delvis i alla fall.
 
Jag och min man äger hästarna ihop och har gemensam ekonomi, vi har egen gård. Inga barn, vi lägger våra pengar på gården och djuren och sådant som hör till.
Förut när jag var ensam och i 20-års åldern hade jag turen att kunna ha hästen uppstallad i princip gratis, då jag skötte allt med stallet utom utsläpp samt att jag skötte stallägarens häst.
Hade en liten buffert för veterinär samt försäkring. Strödde med gratis halm som stallägaren ordnade. Sålde en sak och köpte en annan när jag ville ha något nytt. Prioriterade helt enkelt.
 
Absolut inte men vi är flera som hjälps åt. Men samtidigt jag studerar på heltid och jobbar inget extra och skulle inte kunna ha kvar hästen om de inte vore för att vi är flera som sagt. Men allt handlar om prioriteringar i slutändan. De finns många där ute som har häst och klarar sig fint ändå. Pappas fru var ensamstående med häst och tre barn under en längre period innan de träffades de gick ju de med 🤷🏻‍♀️ Man får ju kanske dock inte ha så höga krav på sin stallplats då och kanske välja bort ridhus och likande.

TS verklighet är ju att hon är ensamstående med barn, att utgå från din verklighet, dvs bor hemma och får ekonomisk hjälp är ju inget som ger henne ett konkret råd?
Vad ska hon prioritera annorlunda menar du?
Att skaffa en partner som ekonomiskt kan stötta henne?
 
Kan någon förklara för mig hur alla 20 åringar kan ha häst/flera hästar och jobba som vikarie inom vården? Hur vanligt är det att man lånar till en häst? Min familj hade tyckt jag var dum i huvudet om jag lånar till en häst.

mvh en ledsen ensamstående mamma som saknar livet i stallet

Krasst. De 20-ish åringar jag känner och har känt, som har råd att jobba deltid inom vården samt ha en eller flera hästar och träna/tävla ja de har föräldrar eller nån annan som står för kalaset...

Själ fick jag utbilda mig till ett välbetalt yrke med bra arbetstider. Sen köpte jag häst.
 
När jag var 20-ish och pluggade på universitetet kunde jag ha häst eftersom 1. Mina "vanliga" kostnader täcktes av CSN-lån. 2. Jag jobbade varje helg minst. 3. Fick den första hästen av en vän. Köpte sedan den andra löjligt billigt.
Hade ingen bil de första åren och prioriterade bort studentlivet. En viss buffert till veterinär mm och föräldrar som kunde ställa upp om det krisade. Var dock på det fullt klara med att all veterinärvård inte var möjlig.
 
@Rodgardi Jag är också ensamstående med snarlik inkomst, jag har häst och har haft senaste tio åren. Den första köpte jag med hjälp av pengar från en försäkring för strax över 10 000. Nästa var dyrare och den tog jag lån för, rekommenderar inte, då hade jag velat ha större marginaler eller mer pengar på väg in. Nuvarande köpte jag som föl också under 20 000. På så vis har jag haft råd att ha häst, på dagens marknad skulle jag inte kunna köpa en sån som jag har tyvärr.

Dina alternativ till stallplatser verkar ju väldigt överkomliga prismässigt, så kan du få ihop till en häst är det kanske inte alls så orealistiskt att ha en egen beroende på dina övriga utgifter! Gör en budget med hypotetiska hästkostnader och sparandet och se om den går att leva efter på ett vettigt sätt. På så sätt kan du börja spara till en häst också, om du inte kan tänka dig att ta en på foder. Det går men man får försaka en del och vara snål mot sig själv.
 
När jag var 20 år och hade häst så hade jag mamma och pappa som hjälpte till när det krisade. Hästen var inköpt med pengar från försäljning av tidigare ponny, som i sin tur köptes med pengar mina föräldrar sparat till mig. Så är det nog för många, inköp av ny häst finansieras med pengar från förra hästen och någonstans var det föräldrar som betalade från första början.

Jag hade hästuppehåll sen i flera år och det var rätt kämpigt att komma tillbaka. Reflekterade många gånger över att jag som yngre hade häst på csn och nu som äldre inte ”hade råd” trots att inkomsten fördubblats många gånger om. Man ändrar ju sin livsstil med åren. Det tillkommer bostadslån, egen bil, vana vid att vara rätt flexibel ekonomiskt osv..
Jag hade rätt svårt att spara ihop till hästköp, men när jag väl hade hästen så var det inga större problem ekonomiskt egentligen. Jag är bara kass på att spara.

Många lånar förövrigt till hästköp! Precis som att många lånar till båt, motorcykel osv. Sålänge man har råd är det inga problem.
Jag kunde skrapa ihop till hästköpet men har istället lånat till hästtransport.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
1 722
Senast: BornAgain
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 730
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 724
Senast: Solstig
·
Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
5 324
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp