Hur har alla råd med häst?

Jag tjänar väldigt bra och det gör även min man. Jag har många hästar nu och har inte det som huvudsaklig syssla men jag vill inte behöva putta in en massa ”privata” pengar hela tiden. Jag började med att köpa en ganska så billig häst som jag red in, utbildade, tävlade och sålde. Har sedan fortsatt att köpa ”guldkorn” som visat sig bli riktigt bra, haft turen att hitta rätt köpare/ryttare och fått bra betalt. Alltid varit avelsintresserad men tyckte inte att jag hade möjlighet innan vi skaffade egen gård men började då med avel och föder upp, säljer föl, 1,2,3 åringar. Tar emot lite inridningar och utbildat andras hästar. Har ibland fått betalt i att få en del i hästen och då senare fått betalt i pengar när den blivit såld. Därmed så hjälper detta till att dra runt det.

Jag tror det är vanligare än vad man tror att folk lånar till att köpa häst. Finns inte på kartan här att man skulle låna till att köpa häst men vi alla tycker olika 🙂
 
Detta år har jag snittat på ca 2000 kr mer i månaden efter skatt, tycker jag har mer än tillräckligt nu till att ha häst till skillnad från när jag jobbade deltid som lokalvårdare. Är barnfri och lägger huvudsakligen pengarna på mina intressen (häst, odling, biodling och på paus ligger jakten). En resa på över 20 år, dyraste bilen gick på 35 tusen, sista gången hos frissan var när jag gick ur 9an, tar med mat till jobbet mm.
Med detta jobb så har jag börjat lämna bilen till verkstaden till skillnad från innan då jag skruvade och fixade det mesta själv.

Går på spa, bio, mat ute 3-4 gånger år och en kurs om året. Detta går totalt på mindre än 2 månader med lånet du har på bilen.


Tycker ingen bodde ha missat att vi bara blir mer och mer belånade och det är inte bara för att bostäder har blivit dyrare. Vi lånar till bil, hobbys och även mobiler på avbetalning och lättare att ha avbetalning och kredit idag (är ju ingen hemlighet om varför klarna går så bra).
 
Jag har enda sen jag var barn viljat ha en egen häst men fick inte ens gå på ridskolan. I tonåren hade jag kompisar med hästar och tillslut fick jag gå på ridskolan. Hade en medryttarhäst vid sidan av som jag fick ta över när jag var 18 men pga graviditet och dålig ekonomi lämnade jag tillbaka den ett halvår senare. Nu 10 år senare drömmer jag fortfarande om en egen häst. Den där barndrömmen har aldrig gett med sig. Jag närmar mig 30 år, fast jobb, körkort och bil men pengar till att köpa häst finns inte. Kan någon förklara för mig hur alla 20 åringar kan ha häst/flera hästar och jobba som vikarie inom vården? Hur vanligt är det att man lånar till en häst? Min familj hade tyckt jag var dum i huvudet om jag lånar till en häst.

mvh en ledsen ensamstående mamma som saknar livet i stallet

Häst kostar en bra slant. Även om det är små. Eget stall då behöver man dessutom 2 hästar.
Har haft egen häst sen -86. Alltid jobbat och jobbat extra och när kroppen inte är med på tåget längre dvs inte orkar med det tempot vändes
det mer än en gång på alla inköp till mig själv, mat lagas hemma, inte äta ute på resturang osv. Går att leva billigt men inte alltid enkelt.
Aldrig utlandsresor. Kanske en hel borta dag om jag någon som sköter insläpp och en fodring ute.

Är man inhyrd kanske den man hyr hos kan ta mockning och tillsyn o den biten någon gång. Oftast mot någon ersättning,

Som det skrivs ovan, lägg undan månadskostnaden innan tills man sparat i hop summan en häst kostar. Få vet man stt man klarar kostnaden i månaden och Oha några extra månadskostnader sparade.
 
Jag har haft häst i diverse form i halva mitt liv, det senaste 5 åren med egen häst. Jag tröttnade till slut, nu är hästen utlånad och det känns jätte skönt! Äntligen slippa vända på kronorna en dålig månad. Jag och sambon får tillsammans ut ca 40k, det är jätte tur att han alltid varit stöttande i mitt hästeri men det är inte alltid roligt.

Hästen kostade ca 5000kr i månaden en bra månad!
 
Är det inte också så att ha häst egentligen bara passar vissa personer? Då det är en mycket speciell livstil.
Jag hade häst som ung men har svårt att se att jag skulle tycka det vore värt att ha egen häst någonsin igen trots att jag tycker otroligt mycket om hästar och pyssla i stall,men det räcker inte på långa vägar.
 
Är det inte också så att ha häst egentligen bara passar vissa personer? Då det är en mycket speciell livstil.
Jag hade häst som ung men har svårt att se att jag skulle tycka det vore värt att ha egen häst någonsin igen trots att jag tycker otroligt mycket om hästar och pyssla i stall,men det räcker inte på långa vägar.
Jag har i perioder varit hästfri, men jag saknar alltid hästarna så mycket att jag köper egen för det räcker inte med att rida andras eller på ridskolan. Jag vill inte förhålla mig till andra personer på det viset, utan jag vill ha makt över min egen tid och mina egna viljor.
 
Jag har i perioder varit hästfri, men jag saknar alltid hästarna så mycket att jag köper egen för det räcker inte med att rida andras eller på ridskolan. Jag vill inte förhålla mig till andra personer på det viset, utan jag vill ha makt över min egen tid och mina egna viljor.

Jag är precis likadan. För mig är det snarare så att medryttare och liknande passar bara vissa personer ;P Ska jag rida öht så ska det vara egen häst, annars kommer det inte bli varaktigt för mig. Då kommer jag med tiden att lägga ner.
 
Jag tror det 😊 Jag har förmånen att kunna välja iaf, det är inte alla förunnat. Men som sagt så är det även mkt prioriteringar bakom att ha häst.
Ja precis det är dom där prioriteringarna bara riktiga hästägare är beredda att göra 😂( om man nu har möjlighet såklart som du skrev )
 
Jag köpte min första häst när jag fortfarande pluggade och lyckades alltså finansiera hästägandet på studielån. Stenhård prioritering var lösningen. Inköpet av hästen lånade jag pengar av mina föräldrar till, vilket sedan betalades tillbaka
lite i taget under ett par års tid, dock utan ränta. Har nu haft häst i över 20 år, även under tiden barnen var små. Dock skulle jag säga att har man barn är det en helt annan sak att prioritera att ha häst. Både ekonomiskt (det är en sak att välja bort att köpa kläder till sig själv för att hästen behöver ett nytt täcke, men att välja bort vinterjacka till barnen för att hästen skadade sig och behövde veterinärvård... :nailbiting:), och framför allt tidsmässigt. För mig hade det aldrig varit möjligt att ha kvar hästen om jag inte bott tillsammans med mina barns pappa som alltid tagit en stor del av ansvaret för barnen just för att hästen tar så mycket tid, varje dag. Ser inte hur jag skulle kunnat pussla ihop tillvaron på ett vettigt sätt som ensamstående förälder. Kanske med helinackordering då, men då pratar vi oftast helt andra nivåer på stallhyra.

Blir alltid lite orolig när jag hör att någon har svårt att få ihop pengar till en häst för 50 000 kr. Vad händer den dagen hästen blir sjuk? Min häst blev oväntat jättedålig i våras och behövde spendera flera dygn på djursjukhus, notan gick på över 30 000 kr, efter att försäkringen tagit sitt, och då var det inte ens tal om någon operation eller någonting sådant kostsamt. Det behövs marginaler om man ska ha djur. När jag som student köpte min första häst gav mina föräldrar mig den tryggheten, nu har jag egna marginaler. Hade aldrig vågat ha ansvar för ett djur annars.
 
Jag har enda sen jag var barn viljat ha en egen häst men fick inte ens gå på ridskolan. I tonåren hade jag kompisar med hästar och tillslut fick jag gå på ridskolan. Hade en medryttarhäst vid sidan av som jag fick ta över när jag var 18 men pga graviditet och dålig ekonomi lämnade jag tillbaka den ett halvår senare. Nu 10 år senare drömmer jag fortfarande om en egen häst. Den där barndrömmen har aldrig gett med sig. Jag närmar mig 30 år, fast jobb, körkort och bil men pengar till att köpa häst finns inte. Kan någon förklara för mig hur alla 20 åringar kan ha häst/flera hästar och jobba som vikarie inom vården? Hur vanligt är det att man lånar till en häst? Min familj hade tyckt jag var dum i huvudet om jag lånar till en häst.

mvh en ledsen ensamstående mamma som saknar livet i stallet

Min dotter är 20, och rider, tränar och tävlar 3 egna hästar. Hon jobbar och bor på en hästgård, där mat och boende för både henne och hästarna samt skoning av hästarna är en del av hennes lön, så hon står ju på det sättet för allt löpande utan att ha någon särskilt hög lön alls. Jag har köpt hästarna (utspritt under de senaste fem åren) för pengar jag ärvde av min pappa, och jag betalar också försäkringen för dem. Formellt står jag som ägare till två av hästarna och min dotter till den tredje. Vi har alltid haft hästarna som gemensamt intresse och haft häst tillsammans, så för mig känns det som en naturlig sak att till viss del sponsra den satsning på hästarna som liv och jobb som min dotter gör nu. Hon kommer ju dock inte kunna leva såhär när hon är 30, utan behöver antingen vidareutbilda sig inom häst (mest troligt) eller något annat.

Själv köpte jag min första egna häst när jag var 30. Då hade jag ridit andras hästar i hela mitt liv, och hade haft en halvgalen häst som var min mammas under något år. När jag var 30 var jag klar med en (lång) utbildning, hade jobbat några år, gift mig, köpt hus och fått ett barn (den nu 20-åriga dottern), så det funkade både ekonomiskt och tidsmässigt. Hade sedan en häst i 15 år innan de började bli fler... Faktum är att det var först när jag skilde mig som det blev fler hästar - plötsligt kunde jag prioritera det jag ville utan att ta hänsyn till någon annan! Och då fanns det både tid och pengar till en större hästsatsning!

Jag ska väl kanske säga också att jag är det som brukar kallas höginkomsttagare. Har som sagt en ganska lång utbildning bakom mig, och hade absolut inte haft råd med häst under tiden jag utbildade mig. Men utbildningen har gett "pay-off" i form av högre lön, så för mig var det värt det! Min dotter ser ut att gå en annan väg genom att satsa på hästarna som yrke.
 
Min dotter är 20, och rider, tränar och tävlar 3 egna hästar. Hon jobbar och bor på en hästgård, där mat och boende för både henne och hästarna samt skoning av hästarna är en del av hennes lön, så hon står ju på det sättet för allt löpande utan att ha någon särskilt hög lön alls. Jag har köpt hästarna (utspritt under de senaste fem åren) för pengar jag ärvde av min pappa, och jag betalar också försäkringen för dem. Formellt står jag som ägare till två av hästarna och min dotter till den tredje. Vi har alltid haft hästarna som gemensamt intresse och haft häst tillsammans, så för mig känns det som en naturlig sak att till viss del sponsra den satsning på hästarna som liv och jobb som min dotter gör nu. Hon kommer ju dock inte kunna leva såhär när hon är 30, utan behöver antingen vidareutbilda sig inom häst (mest troligt) eller något annat.

Själv köpte jag min första egna häst när jag var 30. Då hade jag ridit andras hästar i hela mitt liv, och hade haft en halvgalen häst som var min mammas under något år. När jag var 30 var jag klar med en (lång) utbildning, hade jobbat några år, gift mig, köpt hus och fått ett barn (den nu 20-åriga dottern), så det funkade både ekonomiskt och tidsmässigt. Hade sedan en häst i 15 år innan de började bli fler... Faktum är att det var först när jag skilde mig som det blev fler hästar - plötsligt kunde jag prioritera det jag ville utan att ta hänsyn till någon annan! Och då fanns det både tid och pengar till en större hästsatsning!

Jag ska väl kanske säga också att jag är det som brukar kallas höginkomsttagare. Har som sagt en ganska lång utbildning bakom mig, och hade absolut inte haft råd med häst under tiden jag utbildade mig. Men utbildningen har gett "pay-off" i form av högre lön, så för mig var det värt det! Min dotter ser ut att gå en annan väg genom att satsa på hästarna som yrke.
Finns ju alltid undantag från regelverket men om man har tre hästar, boende och skoning av häst på sin "lön" jobbar man sällan lagligt. Om man å andra sidan jobbar lagligt och sätter förmånerna i relation till skattade pengar är lönen nog rätt skaplig för de flesta.
 
Jag köpte häst vid 20års åldern så fort jag flyttat hemifrån då jag aldrig fick egen av föräldrarna.
En travare för 4500kr och stallade in i ett stall där jag hade vänner som stöd. Jag bodde i en billig etta på 36kvm och åt alltid billigt.
Körde en skitbil för 6000kr, köpte nästan aldrig kläder, gick till frisören mm.
 
De 20-åringar med häst som TS ser har väl antingen föräldrar som stöttar eller så lever de på vatten och nudlar och låter alla pengar gå till hästen.

TS har barn - då kommer allt i ett helt annat läge. I synnerhet som barnen har egna hobbys som kostar. Barn förstår att man inte har råd med saker för att man är arbetslös eller jobbar osäkra timjobb, men är mindre förstående om man inte har råd med ny vinterjacka eftersom hästen behöver skos. Inte heller om de inte får ha en egen hobby för att förälderns hobby -som de inte delar- kostar för mycket.
 
Men det här kan ju inte vara hela sanningen. Du skriver ju dessutom ”vi”.
Hade du som ensamstående 30-åring med barn haft råd att köpa gården och alla maskiner som krävs för att ta eget grovfoder? Drar du runt hela det på en enda lön?

@Rodgardi
Jag är 33, min man och jag tjänar över medel, bor ganska billigt, men får ändå vända lite på kronorna för att jag ska ha häst. Jag har turen att mina föräldrar har en liten gård, de köpte den när jag var tolv för att jag skulle få satsa. Jag äntrade puberteten med silverstövlar på och föräldrar som slet för att jag skulle få min dröm. Detta gör att det är förhållandevis ”billigt” för mig att ha häst idag.
Under detta år då jag varit föräldraledig har mina föräldrar dessutom gjort årets inköp av grovfoder åt mig, och nu när min häst blev avlivad hjälper de mig med inköpet av en ny. Hade jag behövt betala en häst helt själv hade det inte gått utan ett lån, och det ser jag som alldeles för riskabelt. Men det beror ju också på vilken prisklass av häst man tittar på?

Börja med att lägga undan 5000 varje månad, för det är vad du får räkna med att en häst kostar. När du väl har budget för att köpa häst själv, spara några månader till så du har en buffert. Och köp sedan en ❤️
Fast 5000 kommer du överlag inte långt på om du ska hyra stallplats,med eget stall så kanske man skulle klara det men det är knappt.
 
Fast kostnaden för att hålla en häst, är så väldigt olika, beroende på var i landet man befinner sig.

I, nära stostäderna , t.ex. Stockholm, så kostar ju en stallplats "hur mycket som helst", medan det går att hitta väldigt mycket billigare stallplatser, en bit från mindre städer eller på ren landsbygd.
Att ha häst ett antal mil utanför en landsortsstad, kräver dock bil.

På platser ute på landet, som där jag bor, så finns det stallplatser att hitta, för något slags självkostnadspris, alltså man betalar för foder och strö, men förväntas hjälpa till på olika sätt.
Det finns hästägare som vill slippa hålla två-tre egna hästar, och hellre har en hyresgäst i stallet. Både för att den egna hästen ska få sällskap, och för att få avlastning från insläpp och/eller utsläpp, vård och skötsel någon/några dagar veckan eller en helg i månaden.

Det är inte alls en ovanlig situation i små stall/för den som har en mindre gård ute på landet med upplägg som ovan. Och då kostar det mindre i pengar, men mer i tid, att vara inhyrd.

Veterinär, hovslagare, försäkring o.s.v. kostar ju ungefär lika mycket oavsett. Men foder och strö blir billigare.
 
Fast 5000 kommer du överlag inte långt på om du ska hyra stallplats,med eget stall så kanske man skulle klara det men det är knappt.
Det varierar nog tror jag. I min Stad kostar dom dyraste stallplatserna runt 2500 inkl allt och då är det på någon av dom två anläggningar som har ridhus och hela kittet. Det finns mycket stallplatser att välja på.
När jag hade häst i 20 års åldern kostade det 900 Kronor i månaden inkl allt dvs in utsläpp halm och hö.
 
Min dotter är 20, och rider, tränar och tävlar 3 egna hästar. Hon jobbar och bor på en hästgård, där mat och boende för både henne och hästarna samt skoning av hästarna är en del av hennes lön, så hon står ju på det sättet för allt löpande utan att ha någon särskilt hög lön alls. Jag har köpt hästarna (utspritt under de senaste fem åren) för pengar jag ärvde av min pappa, och jag betalar också försäkringen för dem. Formellt står jag som ägare till två av hästarna och min dotter till den tredje. Vi har alltid haft hästarna som gemensamt intresse och haft häst tillsammans, så för mig känns det som en naturlig sak att till viss del sponsra den satsning på hästarna som liv och jobb som min dotter gör nu. Hon kommer ju dock inte kunna leva såhär när hon är 30, utan behöver antingen vidareutbilda sig inom häst (mest troligt) eller något annat.

Själv köpte jag min första egna häst när jag var 30. Då hade jag ridit andras hästar i hela mitt liv, och hade haft en halvgalen häst som var min mammas under något år. När jag var 30 var jag klar med en (lång) utbildning, hade jobbat några år, gift mig, köpt hus och fått ett barn (den nu 20-åriga dottern), så det funkade både ekonomiskt och tidsmässigt. Hade sedan en häst i 15 år innan de började bli fler... Faktum är att det var först när jag skilde mig som det blev fler hästar - plötsligt kunde jag prioritera det jag ville utan att ta hänsyn till någon annan! Och då fanns det både tid och pengar till en större hästsatsning!

Jag ska väl kanske säga också att jag är det som brukar kallas höginkomsttagare. Har som sagt en ganska lång utbildning bakom mig, och hade absolut inte haft råd med häst under tiden jag utbildade mig. Men utbildningen har gett "pay-off" i form av högre lön, så för mig var det värt det! Min dotter ser ut att gå en annan väg genom att satsa på hästarna som yrke.
Är lite nyfiken, hur mycket betalar hon i förmånsbeskattning varje månad? Är det schablon eller "faktiskt" kostnad? Har funderat på det ganska länge men känner inga som jobbar så nuförtiden så jag har ingen att fråga.

EDIT: va fasen hände med citeringen...hahahaha
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
1 722
Senast: BornAgain
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 730
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 724
Senast: Solstig
·
Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
5 324

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp