Hur har det gått för era hästar som blivit sprutade mycket vid sjukdom?

Exit

Trådstartare
Har ett shettissto som för ett par veckor sen fick 40 graders feber och senare stapplig/styv gång med tydlig smärta i framdeln. Ingen puls el värme i hovarna men hältan påminde lite om fång. Vet trodde på virusinfektion och fång då inget annat från början förklarade symptomen. Boxvila och smärtstillande. Smärtan avtog dock inte men ändrade karaktär vart efter dagarna gick. Blev mer tydligt att smärtan kom från vänster fram och så småningom blev ponnyn öm och varm kring bogleden på vänster sida. Blev då en tur till hätsjukhus i och med att det var tydligt att det inte rörde sig om fång. Där hittades med hjälp av ultra en böld ca 2 cm in och som var över 10 cm djup, innåt/uppåt en liten bit ovanför bogleden. Bölden öppnades och spolades osv.

Ponnyn har alltid varit okomplicerad och lätt att sticka men nu är vi på väg mot fritt fall känns det som:( . Under dessa två veckor har hon fått utstå många många blodprov, sprutor med lugnande, antibiotikasprutor och penicillin. Ikväll var jag ännu en gång tvungen att ta ut vet för att öppna upp mera då såret börjat ta ihop för mycket och det inte gick att spola ordentligt. När hon märkte vad som var på gång blev hon så rädd att det hördes hur bra som helst när hjärtat bankade hysteriskt på henne:cry:.

Ni som haft hästar som ni pga sjukdom/skada varit tvungna att sticka mycket, hur har det gått? Har din häst klarat det hela utan att påverkas? Blev det svårare vart efter? Hur gick det sen, utvecklade hästen en rädsla som lämnade kvar även sen längre fram?

Vi har ännu 6 penicillinsprutor kvar och minst 1 blodprov, om inga komplikationer uppstår vill säga. Jag räknar ner... Önskar så innerligt att detta inte ska lämna henne med men för livet:(.
 
Usch va jobbigt! Det är ju inte ovanligt att hästar kan bli svåra att sticka
Denna videon kom upp på min Facebook häromdagen. Kanske värt att prova?
Tack! Ska prova genast imorgon! Har klickertränat mycket tidigare när jag tränade och tävlade lydnad med hund så alla grejor finns hemma.
 
Tack! Ska prova genast imorgon! Har klickertränat mycket tidigare när jag tränade och tävlade lydnad med hund så alla grejor finns hemma.
Va bra!!
Har inte tänkt på klicker för att träna bort oönskat beteende förrän jag såg denna. Min häst gillar inte att man kammar manen, misstänker att någon har ryckt manen någon gång och att det har gjort ont. Så nu slänger hon sig när man försöker bara röra vid manen.
Provade efter att ha sett denna filmen med klickern och efter några minuter gick det jättebra att kamma och fortsatt vara enkelt en vecka efteråt:D
 
Har ett shettissto som för ett par veckor sen fick 40 graders feber och senare stapplig/styv gång med tydlig smärta i framdeln. Ingen puls el värme i hovarna men hältan påminde lite om fång. Vet trodde på virusinfektion och fång då inget annat från början förklarade symptomen. Boxvila och smärtstillande. Smärtan avtog dock inte men ändrade karaktär vart efter dagarna gick. Blev mer tydligt att smärtan kom från vänster fram och så småningom blev ponnyn öm och varm kring bogleden på vänster sida. Blev då en tur till hätsjukhus i och med att det var tydligt att det inte rörde sig om fång. Där hittades med hjälp av ultra en böld ca 2 cm in och som var över 10 cm djup, innåt/uppåt en liten bit ovanför bogleden. Bölden öppnades och spolades osv.

Ponnyn har alltid varit okomplicerad och lätt att sticka men nu är vi på väg mot fritt fall känns det som:( . Under dessa två veckor har hon fått utstå många många blodprov, sprutor med lugnande, antibiotikasprutor och penicillin. Ikväll var jag ännu en gång tvungen att ta ut vet för att öppna upp mera då såret börjat ta ihop för mycket och det inte gick att spola ordentligt. När hon märkte vad som var på gång blev hon så rädd att det hördes hur bra som helst när hjärtat bankade hysteriskt på henne:cry:.

Ni som haft hästar som ni pga sjukdom/skada varit tvungna att sticka mycket, hur har det gått? Har din häst klarat det hela utan att påverkas? Blev det svårare vart efter? Hur gick det sen, utvecklade hästen en rädsla som lämnade kvar även sen längre fram?

Vi har ännu 6 penicillinsprutor kvar och minst 1 blodprov, om inga komplikationer uppstår vill säga. Jag räknar ner... Önskar så innerligt att detta inte ska lämna henne med men för livet:(.
När min häst behövde en längre period med mycket stickande så fick han ha en såndär fast kanyl kvar hela tiden trots att han var väldigt lätt att sticka. Han hade garanterat annars blivit väldigt less på sprutor tror jag. Klicker och sånt tror jag fungerar jättebra men är tveksam till att det fungerar när dom får så mycket sprutor under en period, dock helt klart värt att pröva.
 
Min har alltid varit känslig för vad nya människor gör med honom men att sticka i halsen har hittills gått helt ok.

Vid hans första skada i ett bakben bedövades han dock en del och efter ett par besök så fick han nog och de fick avbryta. Han har aldrig innan i sitt liv försökt skada någon människa men där visade han tydligt att nu var den gränsen passerad, rör mig en gång till och du får se vad som händer typ. Han har sedan dess haft väldigt lätt att slå över till det hotbeteendet speciellt med det bakbenet när folk ska undersöka. Med fel person kan det nästan räcka med att de tittar fel på benet. De med lite känsla har däremot inga problem att både undersöka och behandla men jag har mycket svårt att tro att det går att bedöva honom i vaket tillstånd något mera och det är inskrivet i hans försäkringspapper. Vi åker till en vet som inte bedövar så det innebär inga praktiska problem för honom.
 
Spruta nr 9 avklarad. På veterinärens inrådan sticker jag i lårmuskeln då hon är väldigt sönderstucken i halsen redan både i och med lugnande och själva tömningen/öppningen av bölden. Jag har nu 5 sprutor kvar med penicillin, räknar ner:nailbiting:. Men det som oroar mig mest är morgondagens blodprov:crazy:. Det går iaf bättre när det är jag själv som sprutar även om hon blir orolig och skuttar runt just när jag sticker. Är jättenoga med att hålla kanylen stilla och spruta in låååångsamt och då står hon på alla fyra, även om helabakdelen darrar. Men, genast hon ser veterinären ser man paniken:(. Känner att en till kanyl i halsen kommer att putta henne över gränsen..

Har ni erfarenheter av att bremsa då ni ska sticka?
 
Stackars liten :(
Hur sjutton kunde hon få en sådan böld i halsen? (nyfiken) Efter en tidigare spruta?
 
Usch va jobbigt! Det är ju inte ovanligt att hästar kan bli svåra att sticka
Denna videon kom upp på min Facebook häromdagen. Kanske värt att prova?

Tog med klickern imorse. Hon var orolig direkt jag satte handen på bakdelen men jag klickade henne snabbt till att stå avslappnat också när jag tryckte med spruta hårt och snabbt mot muskeln (utan kanyl dock, men med samma kraft). Gick bra så långt men märkte att hennes intresse för belöningen avtog. Hennes matlust är ordentligt nedsatt, troligtvis både av smärtan och alla mediciner. Får ju både antibiotika i munnen, penicillin och smärtstillande/antiinflammatoriskt:crazy:. Man kan ju tänka sig att hon inte känner sig på topp.

Upplever alltså att belöningen i detta skede inte väger upp obehaget. Speciellt inte när det blir så ofta:(. Tror dock att klickerträningen kan hjälpa längre fram när vi ska försöka återhämta oss.
 
Stackars liten :(
Hur sjutton kunde hon få en sådan böld i halsen? (nyfiken) Efter en tidigare spruta?
Ja du. Ingen vet säkert. Hade ut en veterinär helgen innan detta uppdagades då jag misstänkte att hon höll på att få förstoppningskolik (hade varit jättekallt och hon hade druckit dåligt). Släppte dock helt och symptomen var lindriga. Vet kom dock för att lyssna på tarmljud och stack henne med nåt i halsmuskeln, oklart vad:crazy:. Pratade inte samma språk. Troligtvis därifrån men omöjligt att bevisa:down:. Jag är inte bitter....

På hästsjukhuset sa de att spark i hagen också kunde va en möjlighet men att det skulle va mycket ovanligt då det inte hade synts några yttre tecken alls som hematom eller liknande.
 
Tog med klickern imorse. Hon var orolig direkt jag satte handen på bakdelen men jag klickade henne snabbt till att stå avslappnat också när jag tryckte med spruta hårt och snabbt mot muskeln (utan kanyl dock, men med samma kraft). Gick bra så långt men märkte att hennes intresse för belöningen avtog. Hennes matlust är ordentligt nedsatt, troligtvis både av smärtan och alla mediciner. Får ju både antibiotika i munnen, penicillin och smärtstillande/antiinflammatoriskt:crazy:. Man kan ju tänka sig att hon inte känner sig på topp.

Upplever alltså att belöningen i detta skede inte väger upp obehaget. Speciellt inte när det blir så ofta:(. Tror dock att klickerträningen kan hjälpa längre fram när vi ska försöka återhämta oss.
Ja är inte aptiten på topp så blir det svårt :( smärtan gör ju också att intresset kanske inte är så stort.
Bor i Holland och här är det väldigt ovanligt att man sprutar penicillin, här får dom sulfamix som pulver i maten/eller i nåt annat gott. Är det Hippotrim hon får? Och penovet?
 
Ja du. Ingen vet säkert. Hade ut en veterinär helgen innan detta uppdagades då jag misstänkte att hon höll på att få förstoppningskolik (hade varit jättekallt och hon hade druckit dåligt). Släppte dock helt och symptomen var lindriga. Vet kom dock för att lyssna på tarmljud och stack henne med nåt i halsmuskeln, oklart vad:crazy:. Pratade inte samma språk. Troligtvis därifrån men omöjligt att bevisa:down:. Jag är inte bitter....

På hästsjukhuset sa de att spark i hagen också kunde va en möjlighet men att det skulle va mycket ovanligt då det inte hade synts några yttre tecken alls som hematom eller liknande.
Låter ju som det var sprutan hon fick som har gett henne bölden :cautious: En spark låter ju jättekonstigt för då måste hon ju fått ett sår och fått in bakterier. Låter ju som rena rama rappakaljan
 
Har ni erfarenheter av att bremsa då ni ska sticka?

Om hästen reagerar bra på brems så kan det vara ett bra hjälpmedel för att avleda fokus från stickandet. Funkar ju dock inte om hästen också blir uppstressad och känner sig låst av bremsen.
Alltid jobbigt när de blir tvungna att agera nåldyna. :(
 
Min bremsas på rutin vid behandling. Först lugnande i halsen utan brems (där går som sagt bra att sticka), undersökning och sedan brems vid ev behandling (i vårt fall spruta led i framknä eller käkled främst) o då sitter det lugnande fortfarande i.
 
Har ett shettissto som för ett par veckor sen fick 40 graders feber och senare stapplig/styv gång med tydlig smärta i framdeln. Ingen puls el värme i hovarna men hältan påminde lite om fång. Vet trodde på virusinfektion och fång då inget annat från början förklarade symptomen. Boxvila och smärtstillande. Smärtan avtog dock inte men ändrade karaktär vart efter dagarna gick. Blev mer tydligt att smärtan kom från vänster fram och så småningom blev ponnyn öm och varm kring bogleden på vänster sida. Blev då en tur till hätsjukhus i och med att det var tydligt att det inte rörde sig om fång. Där hittades med hjälp av ultra en böld ca 2 cm in och som var över 10 cm djup, innåt/uppåt en liten bit ovanför bogleden. Bölden öppnades och spolades osv.

Ponnyn har alltid varit okomplicerad och lätt att sticka men nu är vi på väg mot fritt fall känns det som:( . Under dessa två veckor har hon fått utstå många många blodprov, sprutor med lugnande, antibiotikasprutor och penicillin. Ikväll var jag ännu en gång tvungen att ta ut vet för att öppna upp mera då såret börjat ta ihop för mycket och det inte gick att spola ordentligt. När hon märkte vad som var på gång blev hon så rädd att det hördes hur bra som helst när hjärtat bankade hysteriskt på henne:cry:.

Ni som haft hästar som ni pga sjukdom/skada varit tvungna att sticka mycket, hur har det gått? Har din häst klarat det hela utan att påverkas? Blev det svårare vart efter? Hur gick det sen, utvecklade hästen en rädsla som lämnade kvar även sen längre fram?

Vi har ännu 6 penicillinsprutor kvar och minst 1 blodprov, om inga komplikationer uppstår vill säga. Jag räknar ner... Önskar så innerligt att detta inte ska lämna henne med men för livet:(.


Har sprutat en ardennerunge med penicilin. Varannan sida halsen i 10 dagar. Själva sticket i sig upplever jag inte var så komplicerat utan mer att han skulle stå still när jag aspirera för att utesluta att jag hamnat i ett blodkärl. Jag ger lite, aspirerar, ger lite och aspirerar han blev spänd utav det och dansade runt en hel del. Ibland flög kanylen ut innan jag ens hunnit aspirera och då var det att sticka om som gällde och relationen blev allt mer infekterad mellan oss. Men det var som att slå lite på lotteri dom gånger som det gick lugnt :meh: Luserngröt innan för att få en lite trevligare situation men han tröttnade på lusernen med tiden :wtf: Upplever dock inte att han är spruträdd efter detta utan vaccinationer flyter på utan problem. Blir ju ömt i halsen också till slut även om man byter sida. Ibland blev den någon svullnad, men antar att det dels berodde på att han hann böja några kanyler.
 
Nu är de ju kanske för sent men idag hade vi ut en nisse som kolla tänderna på hästarna. Vi har en unghäst som är lite små rädd för sprutor efter jobbiga första dygn som fölunge med förstoppningskolik och dropp och grejer.Därför är hon misstänksam mot sprutor, veterinärer osv men hen sa att de kan hjälpa genom att träna nypa dem försiktigt i halsen flera gånger under en period utan att sticka något. Hen upplevde att hästarna blev lugna av att man redan tränat dem på just den biten.
Hoppas hästen blir frisk igen :heart
 
Ja är inte aptiten på topp så blir det svårt :( smärtan gör ju också att intresset kanske inte är så stort.
Bor i Holland och här är det väldigt ovanligt att man sprutar penicillin, här får dom sulfamix som pulver i maten/eller i nåt annat gott. Är det Hippotrim hon får? Och penovet?

Hon får Penovet och Marfloquin i munnen. Intressant att det är så olika. Med tanke på Penovet skulle jag också vilja bo i Holland:angel:.

Jo, troligtvis från sprutan.
 
Provade bremsa nu ikväll. Helt lugn när jag bremsade, men nån väldig effekt kan jag inte direkt påstå att den hade. Hon vaknade nog upp direkt ur lugnet då hon såg vad som komma skulle. Gick iaf relativt bra att spruta ikväll, hon stod relativt stilla trots rädslan så kanske bremsen gav en viss smärtlindring vid sticket. Provar igen imorgon.
 
Jaha, då fortsätter partyt. 39 graders feber idag och ponny som nästan inte ätit under natten:(. Har bremsat nu ett par ggr och upplever nog att det hjälper något. Hade hoppats på att det skulle va sista sprutan nu imorgon kväll men troligtvis fortsätter medicineringen nu då:crazy:. Som tur är visade bakterieodlingen att både penicillinet och antibiotikan bet på de bakterier som fanns. Den veterinär som va ute senast valde att lägga dränage i såret och jag misstänker att detta krånglar och orsakar febern:down:. Väntar på att vet från kliniken ska ringa.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på...
2
Svar
28
· Visningar
5 425
Senast: Linda_A
·
Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 131
Hästvård Hjälp!! Vad tror ni det kan vara? Tog ut min häst i hagen som vanligt. Inga fel på henne. 2 timmar senare är hon blockhalt.. Har varit...
Svar
15
· Visningar
3 044
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
10 929
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp