Hur har det gått?

nilema

Trådstartare
Nilema har lite att göra så jag har suttit och letat igenom gamla inlägg :angel: och funderar lite om saker som kommit upp, frågor om problem mm Hur har det löst sig??

Börjar med en fråga från:
2003-08-30, 23:06
kangaroo
Istadig..?
Har skrivit här förut om min travarvalack. En duktig kille som gjort två starter med fina tider och lysande recentioner.. Men sen då..? Han har haft en tendens att vilja galoppera vid tempoökningar (aldrig gjort tidigare), får ont i länden efter hårdare jobb och har börjat skjuta rygg och sparka bakut i vagnen..! (kortat ner lite.....)
Tråden finns här
Nästa:
2003-09-24, 18:32
Dizan
Skicka iväg på inkörning? Tips...
Hej på er!
Har en liten dam på 1½ som ska köras in snarast möjligt. Har haft henne hemma sedan april/maj, men eftersom jag har en liten kille på 7 månader har inte tiden riktigt räckt till :-(

Funderar på att skicka iväg henne på inkörning någonstans eftersom jag misstänker att det kan ta tid annars....
och mer:
2003-08-08, 06:54
ghost
Nosfladder???
Ja då kommer man till en ny fundering igen...

En kompis till mig ska jobba utomlands och under tiden har jag lovat att hjälpa till att träna hans häst. Hon är stänkrädd och har alltid nosfladder.
Behöver man verkligen köra med det jämt när de väl vant sig vid det? Bara en fundering då ägaren hört folk säga det...
/// Ghost 1
2003-09-27, 20:49 #1
Snurrfian
Varför inte säga som det är?
Vi håller precis på med en ettåring som har stått hos ett proffs, enligt honom har hästen varit i vagn utan problem. Bara ren tur att vi tömkör en vända först, för hon hade inte blivit körd på länge... Så fort man tar henne i munnen blir hon tvär sur och kräver man lite till så slänger hon sig platt på backen... Och lägger isg även ner när man ska gå förbi vattenpölar...
Det hade varit betydligt bättre om vi hade vetat och kunnat börjar från början istället för ha trasslat som sjutton första gången...
Hur har det gått?
2003-08-27, 22:45 #1
ameo
lillgrabben \"slår ihop\" - vad göra?
Min lille hingst, som äntligen kan TRAVA genom kurvorna tack vare sussen, har börjat slå ihop skorna i stället, nu när han kan ta ut steget ordentligt... . Jag satt o funderade på vad det är man kan göra åt det, men mina kunskaper var bortblåsta/-regnade idag - om de någonsin funnits förut... Är det ett långsammare baksteg jag behöver för att komma tillrätta med det?
Det enda jag kunde komma på är att klä på honom boots bak, är det rätt eller fel tanke?
Andra tips?
Jag VET att man kan åtgärda det med skoningen, men tänkte slippa sko om honom mer i år, tänkte låta skorna hänga med så länge de håller, sen är ju ändå ponnysarnas tävlingssäsong slut så det blir barfota vintervila...
2003-12-23, 19:58 #1
nicken
Starta en ridtravare
Jag har en travare som är nyligen inriden och inhoppad som en vill starta på travet igen. Han ska fylla 7 i maj och är efter Nick Lobell. Kan man starta en ridtravare som dessutom hoppar?? Eller kan det bli förmycket för hästen? Måste man sko honom också för det vill jag inte??
Blev det nån start?
2004-02-24, 11:11 #1
ankans
Amatör-tränare se hit!
Vet vad jag skulle vilja göra? Jag skulle vilja starta en nättidning med artiklar och råd för oss som amatörtränar våra travare - allt från fysiologi till tränings program och vård/utrustning. Det kanske redan finns?
Blev det nån tidning?
2004-03-27, 16:25 #1
anhe
Jag har fått hjärnsläpp i balanseringsdjungeln!
Hästen bryter ner i banan, springer på tvären med rumpan åt vänster. Jag vill sätta sula på ena bak, men har helt förträngt vilket ben som blir rätt Höger bak är det senaste budet. Vi behöver inte ta någon diskussion om hästen är fräsch eller inte, för det har jag järnkoll på (kollas minst en gång per månad, klart hon kan vara ofräsch nu med, men inte så gravt så det stör). Kommer sätta på en murphy och lägga vänsterstång samt ta av de där j***a pjäxorna vid namn PG och återgå till lätt skoning (hon har haft dom som sjukbeslag). Jag vet av erfarenhet att ett/två jobb där hon tvingas gå som hon ska, sen travar hon fläckfritt utan någon snedbalans.
Hittat lösningen?
2004-04-10, 11:41 #1
lie
Hur ska jag träna honom?
nu har jag haft min häst sen i november. vi köpte honom av en proffstränare för att han inte fick upp han i några tider. så pappa köpte honom till mig, super snäll häst, 6 år och perfekt läromästare till en 16 åring som mig.. när han kom så hade han stått i ca 3 veckor, han hade tävlingskondition. han fick mest ta de lugnt och så nästan ända fram tills nu..och nu vill jag få upp han i tävlingskondition..
Blev det nån start?

Jag vet eg en helt onödig tråd men det kan vara kul att höra hur "problemen" löste sig......
 
Sv: Hur har det gått?

2003-08-08, 06:54
Nosfladder???
Ja då kommer man till en ny fundering igen...

En kompis till mig ska jobba utomlands och under tiden har jag lovat att hjälpa till att träna hans häst. Hon är stänkrädd och har alltid nosfladder.
Behöver man verkligen köra med det jämt när de väl vant sig vid det? Bara en fundering då ägaren hört folk säga det...
/// Ghost [
/QUOTE]

"Stänkräddheten" var dels ett naturligt ivrighetstecken och dels en hel rad med fysiska problem... :crazy:

Jag satte helstängt på hästen och körde ett provlopp i ryggar. Hon var kanonbra instängd hela vägen... :D Ut i ett P21 som hon vann lekande lätt och det följde hon upp med en 3:a två veckor senare och rekordslipning med 2,5 sekund. :banana:

MEN sen: Kom de riktiga problemen fram, hon har varit skadad i 1,5 år nu. Är inne på "Sista chansen nr. 2". Ska på återbesök till klinik om ett par timmar, är nu behandlad i bakknäna. Om hon inte svarar på behandlingen är det inte läge att fortsätta med henne som travhäst...

/// ghost
 
Sv: Hur har det gått?

Jo, nog har du suttit och letat långt bak i tiden alltid... ;) :p

2003-08-27, 22:45 #1
ameo
lillgrabben \"slår ihop\" - vad göra?
Min lille hingst, som äntligen kan TRAVA genom kurvorna tack vare sussen, har börjat slå ihop skorna i stället, nu när han kan ta ut steget ordentligt... . Jag satt o funderade på vad det är man kan göra åt det, men mina kunskaper var bortblåsta/-regnade idag - om de någonsin funnits förut... Är det ett långsammare baksteg jag behöver för att komma tillrätta med det?
Det enda jag kunde komma på är att klä på honom boots bak, är det rätt eller fel tanke?
Andra tips?
Jag VET att man kan åtgärda det med skoningen, men tänkte slippa sko om honom mer i år, tänkte låta skorna hänga med så länge de håller, sen är ju ändå ponnysarnas tävlingssäsong slut så det blir barfota vintervila...
Ärligt talat så minns jag inte riktig hur jag åtgärdade detta... Har för mig att jag fick nåt bra svar i tråden och testade det. Han tävlade dock så länge skorna hängde med :angel: och avslutade säsongen - och därmed faktiskt också tävlingskarriären, visade det sig (nu såld o nya ägaren har inte för avsikt att tävla honom mer) - med sitt första galoppfria lopp på tre säsonger!! :bow: (han hade dock tävlats väldigt sparsamt = nånstans mellan 5-10 starter/säsong)
 
Sv: Hur har det gått?

nilema skrev:
Citat:
2003-09-27, 20:49 #1
Snurrfian
Varför inte säga som det är?
Vi håller precis på med en ettåring som har stått hos ett proffs, enligt honom har hästen varit i vagn utan problem. Bara ren tur att vi tömkör en vända först, för hon hade inte blivit körd på länge... Så fort man tar henne i munnen blir hon tvär sur och kräver man lite till så slänger hon sig platt på backen... Och lägger isg även ner när man ska gå förbi vattenpölar...
Det hade varit betydligt bättre om vi hade vetat och kunnat börjar från början istället för ha trasslat som sjutton första gången...

Hm jo det visade sig att det var en fröken med väldigt mycket humör och får hon inte som hon vill så hittar hon på lite dumheter... Men hon har startat fyra gånger och varit placerad alla så det är en riktigt bra liten häst. Men lite då och då flyger f*n i henne... Men hon är fux så det kanske har med det att göra oxå...
 
Liten rapport...

orginalinlägget:
"problem...

--------------------------------------------------------------------------------

Fick världens erbjudande idag av chefen... Får en av mina passhästar gratis om jag vill, en 3-åring med kanonstam (e Gobernador & mamman har bla lämnat Paparazzy, 6,7 milj...), dessutom en trevlig häst som är snäll och alltid vill väl... Däremot har han stora aktionsproblem samt problem med styrningen... Det är något jag tror går att ordna till med tid och att hästen kommer att kunna springa in en del pengar, då han har rejält kliv.
Till saken kommer att jag redan har en häst och inte har råd att ha två... Pållen min är en ganska jobbig pålle, men jag älskar honom och har haft hand om honom i 3½ år, vi har gått igenom massor ihop. Han kommer antagligen aldrig att starta igen, men kommer bli en utmärkt ridhäst då han har lätt för sig och har trevliga gångarter. 3-åringen kommer aldrig att bli en lika fin ridhäst som Piper kan bli, men kan däremot bli en bra travhäst... Jag kan tröttna rejält på Piper stundtals, då han är väldigt tittig och hetsig, men sen kan han gå jättefint nästa dag och jag vet faktiskt inte om 3-åringen kan ge mig samma känslor... Samtidigt är det en chans som man bara får en gång och alla som jag pratat med typ skriker åt mig att ta honom...
Har precis pratat med föräldrarna om dom vill bli "delägare", men dom verkar inte särskilt pigga på det... hur 17 ska jag lösa det här??!!! "

Måste säga att det löste sig på bästa möjliga sätt! :banana: Hittade en tjej som verkar super som har fått 3-åringen, hör ifrån dom några gånger i veckan och allt verkar precis som jag ville att han skulle få det! Hon ger nog honom ett bättre hem än vad jag ens skulle kunna göra, så det hela känns bara SÅÅÅ bra!
Min egen pålle är kvar, funkar för tillfället jättebra och har skärpt till sig betydligt! Gör stora framsteg, har lugnat ner sig betydligt och är mycket mindre tittig.
Var bara tvungen att rapportera hur glad jag är över att allt löst sig så här bra! :bump: :bump:
 
Sv: Liten rapport...

Vad kul att det löste sig så bra, undrar hur jag missade det inlägget? Får kanske göra en del 2 ......

Kom på en till sak var det Jari eller ghost (ids inte söka nu) som hade nån tråd om ont i svansroten av svanskappa eller om det var av backträning.... :confused: Där i tråden var det nån/några som började körda "propellern/helikoptern" på sin häst vid selning, hur utvecklade det sig?
 
Senast ändrad:
Sv: Liten rapport...

nilema skrev:
Vad kul att det löste sig så bra, undrar hur jag missade det inlägget? Får kanske göra en del 2 ......

Kom på en till sak var det Jari eller ghost (ids inte söka nu) som hade nån tråd om ont i svansroten av svanskappa eller om det var av backträning.... :confused: Där i tråden var det nån/några som började körda "propellern/helikoptern" på sin häst vid selning, hur utvecklade det sig?

Den är väl för "ny" för dig? ;)

Känner igen det där med svansroten, men tror inte att det var i "min" backtråd... Men rotera svansen är ju alltid bra...

/// ghost
 
Sv: Hur har det gått?

2004-03-27, 16:25 #1
anhe
Jag har fått hjärnsläpp i balanseringsdjungeln!
Hästen bryter ner i banan, springer på tvären med rumpan åt vänster. Jag vill sätta sula på ena bak, men har helt förträngt vilket ben som blir rätt Höger bak är det senaste budet. Vi behöver inte ta någon diskussion om hästen är fräsch eller inte, för det har jag järnkoll på (kollas minst en gång per månad, klart hon kan vara ofräsch nu med, men inte så gravt så det stör). Kommer sätta på en murphy och lägga vänsterstång samt ta av de där j***a pjäxorna vid namn PG och återgå till lätt skoning (hon har haft dom som sjukbeslag). Jag vet av erfarenhet att ett/två jobb där hon tvingas gå som hon ska, sen travar hon fläckfritt utan någon snedbalans.

Ja du, det har varit mycket turer med den hästen. Efter det där så satte hon igång och växa, och blev då lite känslig överallt, inte direkt halt, men kunde ändå inte tåla träning riktigt bra. Därför skickades märren på betäckning. Tog sig inte, utan sattes igång efter någon månads sommarvila. Då blev den tidigare rätt lilla störningen tydligare, och det visade sig höra samman med en stel armbåge/bog, med ngt förkortade muskler som följd. Stretching och lång uppträning har gett resultat och problemet försvann mer och mer. Sen har det varit en massa andra problem efter det, när hästen väl håller ihop så är det infektioner i månader istället. Men jag lever på hoppet :smirk:
 
Sv: Hur har det gått?

Ha ha........svansroteringen kommer jag ihåg :D
Jari tipsade om att "veva svans" och jag testade det på min unghäst när jag selade på .......funkade jättebra :banana:

Ett enkelt tips (inget revolutionerande) som gjorde livet mycket mer behagligt för mig och min häst i dåläget. :D
 
Sv: Hur har det gått?

ghost [B skrev:
MEN sen:[/B] Kom de riktiga problemen fram, hon har varit skadad i 1,5 år nu. Är inne på "Sista chansen nr. 2". Ska på återbesök till klinik om ett par timmar, är nu behandlad i bakknäna. Om hon inte svarar på behandlingen är det inte läge att fortsätta med henne som travhäst...

/// ghost

Liten uppdatering då...

Ordinarie vet. var borta denna vecka vid återbesök vilket skapade förvirring då vi tydligen har behandlat en 0-gradigt halt häst vid böjprov. (Det känns skönt om vi kommer till läge att vi lägger ner för övrigt. Jag trodde att hon var ett hopplöst fall. :crazy: )

Ut på banan och köra, mycket bättre (i 24-tempo) än för två veckor sedan men vi valde att följa upp med en spruta till innan vi påbörjar uppträningen igen... :smirk:

Vi har uppenbarligen efter 1,5 år hittat "det sista" så nu är det ytterligare ett gäng månader som gäller innan vi ger upp... :o

/// ghost
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 388
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 233
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 051
Senast: Cambrie
·
Hästvård Hör mig för om någon varit med om liknande och vill dela med sig av sin erfarenhet kring det. Bakgrundsinformation: Min häst fick en...
Svar
15
· Visningar
1 924
Senast: ll.96
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp