Hur har du/vill du ha häst?

TinyWiny

Trådstartare
Jag är lite fascinerad över den enorma mängd sätt det finns att ha häst på och hur olika människor tänker runt sin/sina hästar. Endel vill ha helinackordering där allt ingår, andra vill stå i kollektiv, andra vill ha allt utom något de vill göra själva som mockning eller hövägning eller in och uttag eller annat alternativ, andra vill ha lösdrift, andra vill ha hästen hemma. Det finns en uppsjö med alternativ (så många fler än de ovan) och inget är såklart mer rätt eller fel sålänge hästen får sina behov tillgodosedda men jag är nyfiken på varför du vill ha/har häst som du har? Är det praktiska ting som avgör? Tillgången? Kostnaden? Annat? Om du inte är helt nöjd i dagsläget, hur hade du velat ha det istället?
 
Just nu har jag hästarna hemma på gården men trivs inte med det. Så ensamt och så mycket jobb. Är inte någon hästmänniska vars liv kretsat kring stall o häst så har lite svårt att acceptera att det här blir en livsstil med egen gård. Trivdes jättebra i stort stall med fullservice där jag bara kom o red. Blev mer frihet såklart som jag trivdes med. Tappat hästintresset totalt nu. :(
 
Just nu har jag hästarna hemma på gården men trivs inte med det. Så ensamt och så mycket jobb. Är inte någon hästmänniska vars liv kretsat kring stall o häst så har lite svårt att acceptera att det här blir en livsstil med egen gård. Trivdes jättebra i stort stall med fullservice där jag bara kom o red. Blev mer frihet såklart som jag trivdes med. Tappat hästintresset totalt nu. :(
Så tråkigt när det blir så fel :( Var det ett aktivt val du gjorde att ha hästarna hemma eller blev det bara så? Tror du att du hade fått tillbaka intresset om du hade kunnat stall in dem på fullservice igen?
 
Jag är lite fascinerad över den enorma mängd sätt det finns att ha häst på och hur olika människor tänker runt sin/sina hästar. Endel vill ha helinackordering där allt ingår, andra vill stå i kollektiv, andra vill ha allt utom något de vill göra själva som mockning eller hövägning eller in och uttag eller annat alternativ, andra vill ha lösdrift, andra vill ha hästen hemma. Det finns en uppsjö med alternativ (så många fler än de ovan) och inget är såklart mer rätt eller fel sålänge hästen får sina behov tillgodosedda men jag är nyfiken på varför du vill ha/har häst som du har? Är det praktiska ting som avgör? Tillgången? Kostnaden? Annat? Om du inte är helt nöjd i dagsläget, hur hade du velat ha det istället?

Jag är väldigt nöjd i dagsläget! :) Står i ett litet familjärt stall endast 5 min med bil/15 min kommunalt/35 min promenad hemifrån och 5/25/45 min till skolan. Det är kollektiva helger (in/utsläpp) på rullande schema, annars sköts allting av de som har stallet. Alla sköter sitt, men krisar det någon enstaka dag kan man få hjälp med stalljobbet mot en mindre peng. Hästarna står i egna hagar eller med max en annan häst. Ridbana och underbar natur att rida i finns.

Det jag generellt prioriterar i ett stall (utan inbördes ordning) är:
- Nära hem och till skolan.
- Fungerande kollektivtrafik på rimligt avstånd/alt. så nära att man kan gå.
- Inga kollektiva pass på vardagar.
- Egen hage utan gräs till H.H.
- Ridbana.
Fungerande kollektivtrafik, egen hage utan gräs och ridbana är minimiekrav för att jag ska kunna stå i ett stall. Det nuvarande uppfyller ju alla dessa, så det är verkligen toppen! :love:
 
Jag är väldigt nöjd i dagsläget! :) Står i ett litet familjärt stall endast 5 min med bil/15 min kommunalt/35 min promenad hemifrån och 5/25/45 min till skolan. Det är kollektiva helger (in/utsläpp) på rullande schema, annars sköts allting av de som har stallet. Alla sköter sitt, men krisar det någon enstaka dag kan man få hjälp med stalljobbet mot en mindre peng. Hästarna står i egna hagar eller med max en annan häst. Ridbana och underbar natur att rida i finns.

Det jag generellt prioriterar i ett stall (utan inbördes ordning) är:
- Nära hem och till skolan.
- Fungerande kollektivtrafik på rimligt avstånd/alt. så nära att man kan gå.
- Inga kollektiva pass på vardagar.
- Egen hage utan gräs till H.H.
- Ridbana.
Fungerande kollektivtrafik, egen hage utan gräs och ridbana är minimiekrav för att jag ska kunna stå i ett stall. Det nuvarande uppfyller ju alla dessa, så det är verkligen toppen! :love:
Vad bra att du är nöjd :) Jag måste fråga, vad är litet stall för dig?
 
Jag har inte häst som jag skulle vilja ha det, rätt långt ifrån faktiskt. Min häst står i ett jättestort stall (ca 100 hästar) som kostar skjortan. Flyttade dit för lite mer än ett år sedan för att kunna träna effektivare, då min tränare huserar där och för att det finns flera ridhus samt direktanslutning till anlagda ridvägar. Hagtiden är usel, i bästa fall från 6 - 16 sommartid, men med 100 hästar är betet snabbt borta. En massa (i mitt tycke) onödig lyx som skrittband, solarium, ett extra, särskilt ridhus där man kan rasta hästen lös, TRE galoppbanor. Utsläpp kostar extra. Insläpp kostar extra. Ta av grimman i hagen kostar extra. Den som inte vill ha sin häst i en lerpöl med tolv andra hästar på vintern kan hyra en liten gräshage för 100€ i månaden.

Har gjort en deal med en kompis från mitt gamla stall, att vi byter plats på våra hästar över vintern. Hen vill åt träningsmöjligheterna och jag kan spara lite pengar under mina sista månader i Tyskland, stallhyran är inte ens på hälften av vad jag betalar nu. Flyttar hem till Sverige nästa år, till den hästhållning jag saknat länge. Hästen hos grannen med 14 (!) stora hagar för fem hästar. Fantastiska ridvägar. Ridbana hos en annan granne, årsavgiften är mindre än vad jag betalar i anläggningsavgift per månad här. Häst får gå ute långa dagar, kommer alltid ha något att knapra på i form av sly, övervuxet gräs osv. Jag kan avmaska vid behov istället för 4 ggr per år. Min restid sjunker från 1 timme tunnelbana till två minuter cykel. Vad jag kommer sakna är min makalösa tränare. Det blir en svår separation.
 
Jag har inte häst som jag skulle vilja ha det, rätt långt ifrån faktiskt. Min häst står i ett jättestort stall (ca 100 hästar) som kostar skjortan. Flyttade dit för lite mer än ett år sedan för att kunna träna effektivare, då min tränare huserar där och för att det finns flera ridhus samt direktanslutning till anlagda ridvägar. Hagtiden är usel, i bästa fall från 6 - 16 sommartid, men med 100 hästar är betet snabbt borta. En massa (i mitt tycke) onödig lyx som skrittband, solarium, ett extra, särskilt ridhus där man kan rasta hästen lös, TRE galoppbanor. Utsläpp kostar extra. Insläpp kostar extra. Ta av grimman i hagen kostar extra. Den som inte vill ha sin häst i en lerpöl med tolv andra hästar på vintern kan hyra en liten gräshage för 100€ i månaden.

Har gjort en deal med en kompis från mitt gamla stall, att vi byter plats på våra hästar över vintern. Hen vill åt träningsmöjligheterna och jag kan spara lite pengar under mina sista månader i Tyskland, stallhyran är inte ens på hälften av vad jag betalar nu. Flyttar hem till Sverige nästa år, till den hästhållning jag saknat länge. Hästen hos grannen med 14 (!) stora hagar för fem hästar. Fantastiska ridvägar. Ridbana hos en annan granne, årsavgiften är mindre än vad jag betalar i anläggningsavgift per månad här. Häst får gå ute långa dagar, kommer alltid ha något att knapra på i form av sly, övervuxet gräs osv. Jag kan avmaska vid behov istället för 4 ggr per år. Min restid sjunker från 1 timme tunnelbana till två minuter cykel. Vad jag kommer sakna är min makalösa tränare. Det blir en svår separation.
Jisses! 100 hästar!
Ja tyvärr är det ofta så. Man får något man önskar men övrigt blir inte som man önskar. 100 £ i månaden för en vettig hage! Jag kan se markägaren skutta lycklig till banken :meh:

Nya stallet låter toppen :) Välkommen hem!
 
Jag är lite fascinerad över den enorma mängd sätt det finns att ha häst på och hur olika människor tänker runt sin/sina hästar. Endel vill ha helinackordering där allt ingår, andra vill stå i kollektiv, andra vill ha allt utom något de vill göra själva som mockning eller hövägning eller in och uttag eller annat alternativ, andra vill ha lösdrift, andra vill ha hästen hemma. Det finns en uppsjö med alternativ (så många fler än de ovan) och inget är såklart mer rätt eller fel sålänge hästen får sina behov tillgodosedda men jag är nyfiken på varför du vill ha/har häst som du har? Är det praktiska ting som avgör? Tillgången? Kostnaden? Annat? Om du inte är helt nöjd i dagsläget, hur hade du velat ha det istället?

Jag vill ha mina hästar så naturligt (för dem) som möjligt. Det innebär lösdrift med flera individer. Jag trivs bäst med att sköta allt själv, så jag kan ändra rutinerna när jag tycker det behövs. Just nu innebär det att vi är inhyrda på en gård, där mina tre hästar har en ligghall + vinterhage för sig själva, respektive stor sommarhage med naturliga vindskydd sommartid.

Eftersom jag just nu vill bo i Uppland, så är det hyra gård som gäller, då jag aldrig skulle kunna ta ett lån som täcker vad en gård kostar i dessa områden.

Det enda jag inte är nöjd med i dagsläget är att hästarna inte kan fodras under fler tillfällen per dygn. Hade jag varit rik (och dessutom ägt gården själv) så hade jag investerat i en grovfoderautomat så varje häst kunde få exakt rätt giva typ varannan timme.

Sen skulle jag förstås inte tacka nej till ett ridhus på gården. ;)
 
Har hästarna hemma på lösdrift, vilket är det bästa alternativet som finns här omkring och är ekonomiskt försvarbart.

Drömmen är ett aktivstall (kvittar om det är så allt ingår, kollektiv eller på egen gård.), bra ridvägar, paddock som funkar året runt och att box ingår för varje häst (utebox eller i stall spelar ingen roll).
Finns bara ett aktivstall i krokarna som jag vet om och den är för gårdens ridskolehästar.
 
Har hästarna hemma på lösdrift, vilket är det bästa alternativet som finns här omkring och är ekonomiskt försvarbart.

Drömmen är ett aktivstall (kvittar om det är så allt ingår, kollektiv eller på egen gård.), bra ridvägar, paddock som funkar året runt och att box ingår för varje häst (utebox eller i stall spelar ingen roll).
Finns bara ett aktivstall i krokarna som jag vet om och den är för gårdens ridskolehästar.
Jag vill ha mina hästar så naturligt (för dem) som möjligt. Det innebär lösdrift med flera individer. Jag trivs bäst med att sköta allt själv, så jag kan ändra rutinerna när jag tycker det behövs. Just nu innebär det att vi är inhyrda på en gård, där mina tre hästar har en ligghall + vinterhage för sig själva, respektive stor sommarhage med naturliga vindskydd sommartid.

Eftersom jag just nu vill bo i Uppland, så är det hyra gård som gäller, då jag aldrig skulle kunna ta ett lån som täcker vad en gård kostar i dessa områden.

Det enda jag inte är nöjd med i dagsläget är att hästarna inte kan fodras under fler tillfällen per dygn. Hade jag varit rik (och dessutom ägt gården själv) så hade jag investerat i en grovfoderautomat så varje häst kunde få exakt rätt giva typ varannan timme.

Sen skulle jag förstås inte tacka nej till ett ridhus på gården. ;)

Ja det där med fodringar är alltid ett pyssel när man har hästar som inte kan gå på fritillgång. Smarta lösningar som activestable drömmer jag också om :love:
 
Jag hyr mig på ett ställe en kilometer hemifrån där jag har mina fyra hästar på lösdrift i en stor hage med en öppen del och en skogsdel.
Grusad del utanför ligghall.
Jag sköter i princip allt själv och jag älskar det.

Om det hade varit min gård så hade velat ha ännu större hage samt två stycken ligghallar. I nuläget har dom iofs en ligghall och ett vindskydd men jag hade velat kunna alternera lite mer under den blöta tiden så dom inte trampar sönder lika mycket.
Samt gärna grusat upp ännu lite mer osv, små detaljer.
I det stora hela är jag supernöjd.
 
Jag delar stall med min Pappa. Nybyggt stall eller ja 1½ år gammalt nu, vi har fyra boxar och tre hästar. De vi saknar nu är en fungerade sel/sadelkammare men de får komma till när de finns tid, förövrigt är de ljust och bra ventilation. Dusch och rinnande vatten (!) bara de är en lyx för mig :love: Vi har lite samma syn på saker och ting och hästarna går ute länge på dagarna vilket jag anser är en stor grej för mig, vill att hästarna ska ha mycket hagtid. Dock saknar vi ridbana men snälla grannar lånar ut sin, så egentligen saknar jag väl ingenting.
 
Jag delar stall med min Pappa. Nybyggt stall eller ja 1½ år gammalt nu, vi har fyra boxar och tre hästar. De vi saknar nu är en fungerade sel/sadelkammare men de får komma till när de finns tid, förövrigt är de ljust och bra ventilation. Dusch och rinnande vatten (!) bara de är en lyx för mig :love: Vi har lite samma syn på saker och ting och hästarna går ute länge på dagarna vilket jag anser är en stor grej för mig, vill att hästarna ska ha mycket hagtid. Dock saknar vi ridbana men snälla grannar lånar ut sin, så egentligen saknar jag väl ingenting.
Åh ja, en ridbana, eller ännu hellre ett ridhus på gården hade ju varit fint förstås.
Nu har vi 1 km skritt tur genom byn till ridbanan.
Men vi har suveräna ridvägar i skogen och det är ändå där jag spenderar mest tid.
 
Det finns en uppsjö med alternativ (så många fler än de ovan) och inget är såklart mer rätt eller fel sålänge hästen får sina behov tillgodosedda men jag är nyfiken på varför du vill ha/har häst som du har? Är det praktiska ting som avgör? Tillgången? Kostnaden? Annat? Om du inte är helt nöjd i dagsläget, hur hade du velat ha det istället?

En välskött lösdrift med bra kompisar, fritillgång utan massa onödiga nät. Flyttade ut min häst till lösdriften lite hastigt och lustigt för några veckor sedan, ville ut där dels pga mitt jobb, har svårt att hinna/orka med pass i stallet.
Det största var hans välmående, stod innan på box, men insåg att han aldrig skulle klara alla dessa timmar på box sen liten grusruta vintertid, vill kunna hantera min häst och rida:angel:

Sen så klart kostnaden iom ökad foderkostnad, men känns så bra med lösdriften. Han ser lugn och harmonisk ut samt leker med sin nya lekkamrat som är lika busig som han:love:

Det enda jag önskar skulle vara att de hade en större vinterhage att gå i, men sommarhagarna är fantastiska! Nu är han alla fall ute hela tiden och har betydligt mer plats att röra sig på än i boxen, och fritillgång! Super nöjd! :)
 
Jisses! 100 hästar!
Ja tyvärr är det ofta så. Man får något man önskar men övrigt blir inte som man önskar. 100 £ i månaden för en vettig hage! Jag kan se markägaren skutta lycklig till banken :meh:

Nya stallet låter toppen :) Välkommen hem!

Jaa, skuttar lyckligt gör han absolut. Gården är dessutom avbetald sedan generationer så han har det rätt bra ställt. :angel:

Tack! :love:
 
Jag är lite fascinerad över den enorma mängd sätt det finns att ha häst på och hur olika människor tänker runt sin/sina hästar. Endel vill ha helinackordering där allt ingår, andra vill stå i kollektiv, andra vill ha allt utom något de vill göra själva som mockning eller hövägning eller in och uttag eller annat alternativ, andra vill ha lösdrift, andra vill ha hästen hemma. Det finns en uppsjö med alternativ (så många fler än de ovan) och inget är såklart mer rätt eller fel sålänge hästen får sina behov tillgodosedda men jag är nyfiken på varför du vill ha/har häst som du har? Är det praktiska ting som avgör? Tillgången? Kostnaden? Annat? Om du inte är helt nöjd i dagsläget, hur hade du velat ha det istället?
Är riktigt nöjd med mitt hästliv just nu. Har min fjording på lösdrift där allt ingår i princip. "Behöver" bara åka dit för att motionera hästen och sköta hovvården, rent krasst. I kontraktet står det att man ska ta hand om/motionera hästen minst 2 ggr/vecka om det inte är något utöver det vanliga så att säga. Är själv där ungefär 3-5 dagar under en normal vecka, ibland mer eller mindre. Har möjlighet att ta något stallpass per månad i utbyte mot lite förmånligare hyra om jag vill.

Trivs bra i vårt stall. Trevligt stallsgäng, inga intriger. Lagom många hästar (borde vara 14 just nu), harmoniska flockar och stora, fina och välskötta hagar. Ridhus ett stort plus. En del tycker hyran är lite dyr, men jag tycker vi får mycket för den pengen.

De enda minusen jag kan komma på är att jag har ca 20 min bilväg till stallet, hade gärna bott närmare då det inte finns nån kollektivtrafik att tala om här.. Hade varit trevligt att kunna cykla. Sen hade det varit lyxigt om man hade sluppit en del asfaltväg som vi behöver rida på för att komma ut i skogen. Finns tyvärr en del fartdårar.

Trivs ypperligt i vårt stall (hästen trivs också), har inte en tanke på att flytta :)
 
Jag står uppstallad hos min tränare sedan snart 5 år. Hade tidigare i många år egna inackar med mycket stallpass och mycket pyssel gällande att både fixa med andras hästar och inackorderade hyresgäster/logistik runt stallet osv.

Jag och hästen trivs suveränt.
Totalt max 17 hästar fördelade på två stall. (I det antalet hästar inkluderas även tränarens hästar samt då och då ett par tillfälliga gäster/elever eller häst/ar som är här för utbildning/tillridning.

Jag står i det mindre stallet med 6 boxar, vi är enbart inackorderade där. Lugnt och otroligt trevligt.
Hela anläggningen har väldigt låg omsättning på inackar. Jag är bland de nyaste med mina 5 år - många andra har stått där i 10+ år .

Vi som är inackorderade har en helg var 6:e månad då vi i par med en annan inack sköter hela helgen med fodringar, in och utsläpp. Det är alltså en helg i månaden stallägarna är lediga .
Utöver det sköter de allt med fodringar och in och utsläpp året runt . Det som inte ingår är mockning.

Vi har ridhus, spolspilta, kök, toa, 6 övernattningsrum ovanför ridhuset, samt två utebanor.

Hästarna går ute dagtid i mindre flockar om 3-5 individer, eller med en kompis i de fall det lämpar sig bättre utifrån individer.
Om någon häst är skadad eller någon tillfällig uppstallning så går de hästarna i grushagar .

Hästarna fodras med halm i hagen vintertid.

Jag har 10 min bilväg till stallet från mitt hem. Jag trivs fantastisk med denna uppstallning precis som min häst .

Om min häst inte hade trivts hade jag inte trivts/känt att jag kunde stå uppstallad på någon plats även om jag själv trivts . Jag är superglad över att mina uppstallningsförhållanden är så lyckade för både mig och hästen 😄
 
Senast ändrad:
På plussidan där jag står nu:
* superbra träningsmöjligheter - stort ridhus, stor ridbana, galoppbana, flera anlagda ridvägar, skogsstigar, rundcorall.
* trevligt stallgäng, inga konflikter alls vad jag märkt
* minimalt med pass (knappt två lunchfodringar per månad)
* stor, bra hage
* bra stallägare

På minussidan:
* för lite hagtid
* lite för mycket lull-lull i stallet som jag eg inte är intresserad av att betala för
* långt hemifrån (närmare från jobbet dock). Mycket tid och bensinpengar går till resorna.

Helst av allt hade jag velat ha hästen på lösdrift på en liknande anläggning som den jag står på, och helst då närmare hemmet. Men det finns inte...
 
Jag har en liten hästgård med 2,5ha, perfekt för mina två russ. Skulle jag behöva mer mark så kan jag arrendera av grannen, gjorde det innan när jag hade flera storhästar hemma. Mina har de senaste 10 åren gått på lösdrift vilket har funkat bra. Förutom förra året, då jag i november fick avliva mitt äldre sto. Det visade sig sen att det var hon som hade haft stenkoll på vem, vart, hur och när alla skulle sova och äta. Så mina ponnys sov inte ute, åt dåligt och var allmänt trötta. Så de fick sova inne på box hela förra vintern, var inne mellan 22-07, så helt OK ändå för mig som föredrar lösdrift. Men... jag kommer sakna hästarna inne i år. Det är något speciellt med att mocka boxar (lättmockade ponnys) och kvällsfodra, och kunna säga god morgon till dem.

Jag har en någelunda belyst paddock som funkar för det mesta arbetet på töm från mark, fantastiska körvägar. Det jag saknar är en bra stor körplan, något som trots god tillgång på mark är omöjligt här uppe på Romeleåsen - otroligt kuperad mark! Men det är ju ändå helt OK att kunna lasta och köra iväg till exempelvis Flyinges banor på 30 min.

Något som också är en stor fördel är att min granne är både höbonde och har maskinstation. Jag får bra foder mycket billigt och hemkört till dörren. Skickar ett sms om att höet är slut, och vips står där en ny bal.

Så sammanfattningsvis vill jag ha hästar hemma, på lösdrift, med bra och billigt foder och strö, med tillgång till varsin box. Och det har jag.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Mitt barn vill mer än någonting annat ha en egen häst. Jag är dock ingen hästmänniska så jag vill gärna få så mycket information jag...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
7 432
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Har en häst av större kallblodsras som dom senaste åren haft problem med klåda. Han är under fortsatt utredning av veterinär som är...
Svar
17
· Visningar
1 604
Senast: maddie202
·
  • Artikel
Dagbok Vår reducerade familj försöker hitta en vardag i det nya... Det går väl rätt bra ändå, efter omständigheterna. Men en sak har stressat...
Svar
9
· Visningar
1 814
Senast: Unafraid
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 168

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp