Hur har du/vill du ha häst?

Jag har mina 3 hästar precis som jag vill ha dem. Förfogar över ett "eget" stall på bondgården som min sambo jobbar på. Det är bara jag som huserar där och det passar mig ypperligt. Stora fina hagar som är kuperade och innehåller både öppna betesytor och skogsdungar, mkt. skydd finns för hästarna. Har även en liten loge till stallet där jag kan förvara nästan hela vinterns höförråd. Min snälla sambo hjälper mig med hämtning av hö, tömning av gödsel m.m. Har ingen paddock men trimmar helst ute i skogen, har outsinligt med ridvägar, med mkt backar av olika längd och branthet. Kan trimma o hoppa i vinterhagen om jag vill, den är plan o fin på mitten, annars har jag 10 minuter m transporten till några olika ridhus. Min granne hjälper mig oxå gärna om jag vill åka bort ngn gång. Känner mig oerhört priviligerad faktiskt. Stod inackorderad ett år, men det passade inte mig, inget fel på stället men jag är typen som helst fixar allt själv, släpper in o ut när det passar mig o mina hästar bäst m.m.
Ett stort plus är ju att jag inte betalar ett öre för att ha stallet, däremot sköter jag underhållet av stallet, m målning, reparationer osv. Jag sköter oxå staketet i vinterhagen, sommarhagen fixar ägarna, då deras kvigor/kor oxå går där.
 
Haha hade helst av allt haft hästarna inne hos mig i huset och ätit, sovit och levt med dem. Tveksamt om de hade tyckt det var så trevligt dock.. :rofl: Har det jättebra nu. Har ''eget'' stall tillsammans med en annan tjej som är hyrt på en gård. 15 minuter dit med bil så det är inte så farligt nu när man ha körkort, var värre förr när man skulle pendla och fick gå från grannbyn. Vi hjälps åt med allt. Dock inte frukost och utsläpp på vardagar, det ingår. Trivs bra med det som sagt, väldigt mycket jobb med alla hästar men tycker om att ha koll på och umgås med dem :p
 
Jag är gärna helinackorderad på större välfungerande stall med bra träningsmöjligheter. Är det rutiner som inte funkar står jag hellre hemma som jag gör nu. Hästarna ute dygnet runt så länge det går, på lösdrift även vintertid i den mån flocken/individerna funkar med det, annars på box ca 10-14 h/dag. Är nöjd som jag har det idag, ser fram emot när nya stallet blir färdigbyggt, när man fått bygga det efter egna önskemål och inte efter befintliga väggar/inredning. Öppet, ljust, lättskött tänker jag mig 😁
 
Jag hade riktigt bra innan jag avliva hästen och flytta till Aus.

Lösdrift där hagen var stor nog att inte bara bli lera på vintern. Ligghallen stor nog för alla hästar att komma in i. Lugn blandflock.
Stallägaren fodrade 3 gånger per dygn och då "tittade hon över hästarna". Inte visiterade men när man känner hästarna och flocken så märker man rätt fort om nåt inte är som det är.

Utöver detta så skötte alla sig själva med när de var där, fodrade extra, bytte täcken osv..
Vi var ett glatt gäng och kunde göra upp sinsemellan om man inte kunde åka ut/blev sjuk eller nåt, att en stallkamrat tittade över ens häst extra.
Vi hade tillgång till box för skötsel/utfodring, ridbana och rundcorall samt fantastiska ridvägar samt en skogshinderbana med hinder mellan 30 och 70cm.

Jag hade ca 15-20 min enkel väg men det var det värt samt att jag inte åkte ut alla dagar i veckan.

Vad som fattades var väl mer utrymme att förvara vinter/sommarutrustning. Men det gjorde ju också att man inte hamstrade grejer heller. Jag hade inga problem med detta.
 
Jag är lite fascinerad över den enorma mängd sätt det finns att ha häst på och hur olika människor tänker runt sin/sina hästar. Endel vill ha helinackordering där allt ingår, andra vill stå i kollektiv, andra vill ha allt utom något de vill göra själva som mockning eller hövägning eller in och uttag eller annat alternativ, andra vill ha lösdrift, andra vill ha hästen hemma. Det finns en uppsjö med alternativ (så många fler än de ovan) och inget är såklart mer rätt eller fel sålänge hästen får sina behov tillgodosedda men jag är nyfiken på varför du vill ha/har häst som du har? Är det praktiska ting som avgör? Tillgången? Kostnaden? Annat? Om du inte är helt nöjd i dagsläget, hur hade du velat ha det istället?

Egentligen vill jag ha hästar hemma. Jag tycker om att styra upp hur jag vill ha det i stall, hur hästarna sköts etc. Men just nu finns inte tiden till det. Jag måste också just nu ha möjlighet att sticka iväg på jobbresor och jobba mkt öht och då inte hinna med hästen.
Iom det står hästen nu med fullskötsel. Jag har aldrig haft så förr. Men just nu är det super. De sköter allt vardagsjox och hjälper till med hovis, vet etc. Vi rider enligt olika system jag och stallägaren. Så han tränas inte av dem. Men de kan longera eller promenera vid behov.
Han står hos en tjej som är mkt duktig och driven och tävlar på hög nivå. Så hästarna/stall sköts för att matcha satsningen. Det är dessutom god stämning i stallet.
Hästen går i stor gräshage med kompis(-ar) och det finns välskött ridhus och utebana. Jag bor 5 min bort.
Toppen för mig att slippa mocka/mata/vattna/ta ut och in. Har jag 50 min över en dag kan jag lägga det på hästen och inte stallfix/fodringar/moca etc.

Jag är alltså nöjd och kommer få fortsätta så här ett tag. Sen hoppas vi hinna med egen gård om något/några år. Det är också varför jag bara har 1 häst själv och inga träningshästar hemma heller just nu.
 
Jag har mina hästar på mina föräldrars gård, som jag bor 5 minuter (med bil) ifrån. Där finns också 2-3 andra hästar vars ägare jag har delat stall med i +10 år, så vi vet var vi har varandra:)
Vi har hästarna på lösdrift, året om, med sommarhagar maj-oktober och vinterhagar med ligghallar resterande tid. Vi hjälps åt, vilket gör att jag har 2-4 skötseldagar per vecka, dvs mycket tid att ägna åt hästarna. På mina skötseldagar mockar jag lite i hagen, packar höpåsar och fyller på vatten, det tar ca 30 minuter.
Det enda jag saknar är ridhus.
 
Jag har inte häst som jag skulle vilja ha det, rätt långt ifrån faktiskt. Min häst står i ett jättestort stall (ca 100 hästar) som kostar skjortan. Flyttade dit för lite mer än ett år sedan för att kunna träna effektivare, då min tränare huserar där och för att det finns flera ridhus samt direktanslutning till anlagda ridvägar. Hagtiden är usel, i bästa fall från 6 - 16 sommartid, men med 100 hästar är betet snabbt borta. En massa (i mitt tycke) onödig lyx som skrittband, solarium, ett extra, särskilt ridhus där man kan rasta hästen lös, TRE galoppbanor. Utsläpp kostar extra. Insläpp kostar extra. Ta av grimman i hagen kostar extra. Den som inte vill ha sin häst i en lerpöl med tolv andra hästar på vintern kan hyra en liten gräshage för 100€ i månaden.

Har gjort en deal med en kompis från mitt gamla stall, att vi byter plats på våra hästar över vintern. Hen vill åt träningsmöjligheterna och jag kan spara lite pengar under mina sista månader i Tyskland, stallhyran är inte ens på hälften av vad jag betalar nu. Flyttar hem till Sverige nästa år, till den hästhållning jag saknat länge. Hästen hos grannen med 14 (!) stora hagar för fem hästar. Fantastiska ridvägar. Ridbana hos en annan granne, årsavgiften är mindre än vad jag betalar i anläggningsavgift per månad här. Häst får gå ute långa dagar, kommer alltid ha något att knapra på i form av sly, övervuxet gräs osv. Jag kan avmaska vid behov istället för 4 ggr per år. Min restid sjunker från 1 timme tunnelbana till två minuter cykel. Vad jag kommer sakna är min makalösa tränare. Det blir en svår separation.
Tänker på det här med tränare, kan du inte behålla någon slags tränarrelation online? Att du skickar filmer som du sedan får feedback på? Eller det funkar inte?
 
Jag har två hästar hemma på lösdrift. Skulle önska mer mark så jag rymde tre, det hade varit trevligt med en inhyrd.

Tillgång till bra och billigt hö av grannen som är bonde.

Skulle jag stå någon annanstans skulle jag fortsatt vilja ha lösdrift, annars hagtid typ 06-23 och det tror jag ingen erbjuder. :rofl:

Jag har gjort en egen ridbana på gården och har helt okej ridvägar. Ridvägarna där jag växte upp var magiska, så jag jämför alltid med dom, andra säger att jag har riktigt bra ridvägar nu också. 10 minuter hem till min hopptränare, 15 min till ridhus.
 
Om jag haft häst hade jag velat ha den på lösdrift där de har en stor lagom kuperad hage där det är blandat med skog och öppet fält och en stor fin lösdrift att gå in i när den känner för det. Lagom stor flock. med snälla och roliga kompisar. Box (med öppet utåt så att den kan stå i boxen och titta ut) att ta in hästen i om man vill det nån gång samt spolspilta. Helinackordering hade varit drömmen så jag kan fokusera på hästen och vår relation och umgänge, samt att det finns någon som kan ta på/av täcket om vädret slår om och jag inte förutsåg det. Så jag slipper oroa mig för att hästen fryser/blir för varm. Där ska finnas ett stort fint ridhus (eller flera) så att det alltid finns ett ridhus att rida i. Uteridbana med fint underlag så stor del av året som möjligt. Och så härliga utrittsmöjligsheter. En galoppslinga med perfekt underlag för att kunna låta hästen dra på för fullt eller ha ett intervallpass ibland för konditionen. Ett litet fikarum med toalett och dusch hade varit trevligt. Gott om plats i sadelkammaren.
 
Lösdrift sedan tid och evighet tillbaka, har alltid känts som det mest naturliga för djuren.

Drygt 7 hektar, med ordentligt kuperad och varierad terräng, en ligghall och ett vindskydd. På vintern fodrar jag en gång dagligen, ger typ fri tillgång av ett hösilage med lite lägre värden. På vintern när det är kallt behöver de tuggtiden för att hålla värmen och jag slipper hatta med att blanda ut med halm.

I vinter kommer jag att behöva dela lite på dem för mina gamla häst och det digivande stoet har ett annat behov än den lilla röda, blir-fet-av-att-se-mat-på-bild ponnyn.

Jag kan väl vissa dagar känna att det hade varit skönt om man kunnat betala någon för att slippa det dagliga jobbet. Men samtidigt kan jag inte tänka mig att behöva rätta mig efter någon annans idéer och regler.
 
Jag har mina i kollektivstall någon km hemifrån. Det finns både bra och dåliga saker med det.
+ Nära
+ Relativt billigt
+ Jag har rätt mycket insyn i hästarnas dagliga liv (jämfört med helinackordering)
+ Ganska bra utetider
+ Eftersom vi är flera i stallet kan man hjälpa varandra vid behov
- För små och dåligt dränerade hagar
- Många olika viljor som alla anser att de sitter på bästa lösningen på problem
- Själva stallet är inte helt tillfredsställande

Hade jag fått ha det precis som jag ville hade jag antingen haft eget stall hemma (bästa alternativet) eller hyrt ett litet stall nära och skött själv. Jag skulle vilja ha mina på lösdrift större delen av året, med tillgång till box. De lösdrifter som finns häromkring har fri tillgång på grovfoder, och det vill jag inte ha.
Stallet skulle ha stora boxar, bra luft, och spolspilta (med varmvatten) alternativt spolplats under tak ute. Bra förvaringsmöjligheter.
Fördelen som jag ser det med att ha eget är att jag kan styra tider för ut- och insläpp (när hästarna står på box) och fodringar, när hästarna ska gå på bete, vilka rutiner de ska ha osv osv helt själv och alltså få det precis som jag vill ha det, som passar just mig och mina hästar bäst. Jag kan ha ligghall i hagen och se till att den är tillräckligt dränerad, så de KAN gå ute dygnet runt osv.
Drömmer jag vidare skulle jag ha lunchgrind ute så de kan få mat med kortare intervall även på natten, och gärna foderautomat inne så de kan få ett nattmål även när de står på box men det kanske är svårare. Men är stallet hemma så kan jag ju gå ut och ge det sista jag gör innan jag går och lägger mig, så blir det iallafall kortare än nu.
 
Jag har hästarna hemma på lösdrift. Uppväxt med att ha dom hemma (på box nattetid under vintern) och sen stod jag i kollektivstall 1,5 år innan jag och maken köpte egna gården och byggde lösdrift. Kollektivstall var inte min grej, vantrivdes och tyckte jag la alldeles för mycket tid på andras hästar när jag behövde den tiden och energin till mina egna två.

Nu har jag alltså mina två islandshästar, min minishettis och bästisens halvblod här hemma på lösdrift och det är underbart. Jag sköter allt och så kommer bästis till sin häst när hon har tid och lust, inga stallpass eller annat att behöva tänka på. Jag älskar det dagliga pysslet och att ha hästarna precis utanför dörren. Hoppas aldrig mer jag behöver hyra in mig i något annat stall. Vill egentligen inte ha någon inhyrd här heller men det är en annan sak med min bästis och det funkar otroligt bra och flocken trivs jättebra ihop.

Eftersom vi har tre olika behov (islandshästar samma, shettisen ett annat och halvblodet ett tredje) så har vi löst det med automatiska grindöppnare för att alla ska få den mat dom ska ha, varken för mycket eller för lite men samtidigt slipper gå själva utan går ihop förutom ett par timmar då dom äter hö.

Saknar en ridbana. Men det kommer tillslut det också. Har bara ridvägar och har klarat mig utan ridbana i nästan hela mitt 25 åriga hästägarliv.
 
Jag är lite fascinerad över den enorma mängd sätt det finns att ha häst på och hur olika människor tänker runt sin/sina hästar. Endel vill ha helinackordering där allt ingår, andra vill stå i kollektiv, andra vill ha allt utom något de vill göra själva som mockning eller hövägning eller in och uttag eller annat alternativ, andra vill ha lösdrift, andra vill ha hästen hemma. Det finns en uppsjö med alternativ (så många fler än de ovan) och inget är såklart mer rätt eller fel sålänge hästen får sina behov tillgodosedda men jag är nyfiken på varför du vill ha/har häst som du har? Är det praktiska ting som avgör? Tillgången? Kostnaden? Annat? Om du inte är helt nöjd i dagsläget, hur hade du velat ha det istället?

Det jag inte förstår riktigt är alla dessa stall med så lite tid för hästarna ute i hagen :( Tittar på häst att köpa nu men är orolig att jag ändå inte kommer hitta ett bra stall.

Jag vill ha lösdrift eftersom jag anser att det är det mest naturliga för hästen och att det bygger en hållbar häst. Sen ska den såklart vara bra, inte bli för lerig och erbjuda bra grovfoder.
Annars vill jag ha ett bra ventilerat stall med lång utetid i hage, bra grovfoder där med.
Det är mina kriterier och för min egen skull bra ridvägar i anslutning till stallet.
 
Jag har hästarna hemma på gården sedan 5 år tillbaka. Fyra boxar i stallet. Inga inackorderingar, vill inte ha.

På plussidan:

* ca 7 hk mark men ännu lite för lite inhägnat
* Bara skogsmark. En mindre markplätt med gräs om jag vill hägna in det också.
* Bra ridvägar
* Stor ridvolt 35 x 70
* bestämmer allt själv

Minussidan:

* Långa vägar asfalt till de allra bästa ridvägarna. Egentligen inte ett problem då jag travar på asfalt ganska mycket men det är tradigt och tråkigt och den grusväg vi hade som bröt av tristessen har precis asfalterats.
* Inget ridhus i den omedelbara omgivningen och eftersom jag kör och inte rider måste jag antingen köra hästen dit eller ha möjlighet att förvara den på plats. Inget av alternativen finns.
* Maskinhallen, som jag egentligen vill använda åtminstone hälften till hästarna till lösdrift, används till alla maskiner, bilar och sådant som egentligen ska vara i en maskinhall.


Vad jag vill:

Jag vill ha en stor ligghall, typ maskinhall, ca 100-200 kvm med galler ut mot fodret som de kan sticka ut huvudet ur (typ ko-galler men för hästar) så man kan sköta allt vatten, foder och sådant utifrån (inte nödvändigtvis utomhus, bara på andra sidan gallret. Troligtvis ska det vara en del av maskinhallen) för minsta spill och lättast åtkomst. Bra om fodring behövs också så fodrare som inte är vana vid hästar inte behöver gå in till dem.

För mattes bästa ska de kunna stängas in för natten på vintern. Jag blir för orolig annars och kan inte sova. Å andra sidan är det inte många timmar för vi fodrar alltid sista fodringen 23-24 och det är ju kortare än de är inne nu, varje natt, året om. Har ännu inte bra hagar att ha dem ute på natten.
 
Jag vill ha en stor ligghall, typ maskinhall, ca 100-200 kvm med galler ut mot fodret som de kan sticka ut huvudet ur (typ ko-galler men för hästar) så man kan sköta allt vatten, foder och sådant utifrån (inte nödvändigtvis utomhus, bara på andra sidan gallret. Troligtvis ska det vara en del av maskinhallen) för minsta spill och lättast åtkomst. Bra om fodring behövs också så fodrare som inte är vana vid hästar inte behöver gå in till dem.

Smart ide med fodret vägg i vägg med lösdriften :) o den typen av utfodring
 
När jag bodde 50m från stalldörren skötte jag i princip allt själv, och ibland hjälptes vi åt. Sedan när jag flyttade hade jag längre till stallet och eftersom jag jobbar rätt långa dagar, fick det bli helinackordering, där jag tog in hästen själv, ville jag att personalen skulle ta in, blev de intagna runt 14:00, vilket jag tyckte var för tidigt.

Hade jag skaffat häst igen och haft hästen i ett stall nära jobbet så skulle jag nog definitivt kunna tänka mig att göra jobbet själv, men längre bort är det skönt att slippa stressen att jag måste fixa allt för hästen innan den är dags för sängen, för att orka med en ny dag osv. I nuläget är det inte aktuellt för ny häst för min del, men ska aldrig säga aldrig så vi får se. :)
 
Jag har hästarna hemma på lösdrift. Uppväxt med att ha dom hemma (på box nattetid under vintern) och sen stod jag i kollektivstall 1,5 år innan jag och maken köpte egna gården och byggde lösdrift. Kollektivstall var inte min grej, vantrivdes och tyckte jag la alldeles för mycket tid på andras hästar när jag behövde den tiden och energin till mina egna två.

Nu har jag alltså mina två islandshästar, min minishettis och bästisens halvblod här hemma på lösdrift och det är underbart. Jag sköter allt och så kommer bästis till sin häst när hon har tid och lust, inga stallpass eller annat att behöva tänka på. Jag älskar det dagliga pysslet och att ha hästarna precis utanför dörren. Hoppas aldrig mer jag behöver hyra in mig i något annat stall. Vill egentligen inte ha någon inhyrd här heller men det är en annan sak med min bästis och det funkar otroligt bra och flocken trivs jättebra ihop.

Eftersom vi har tre olika behov (islandshästar samma, shettisen ett annat och halvblodet ett tredje) så har vi löst det med automatiska grindöppnare för att alla ska få den mat dom ska ha, varken för mycket eller för lite men samtidigt slipper gå själva utan går ihop förutom ett par timmar då dom äter hö.

Saknar en ridbana. Men det kommer tillslut det också. Har bara ridvägar och har klarat mig utan ridbana i nästan hela mitt 25 åriga hästägarliv.

Jag har också tänkt att lösa mina hästars olika behov av hö med en fodergrind i vinter, köpt en men inte monterat än. Tycker du det fungerar bra? (vilken typ av grind har du?) :)
 
Jag har också tänkt att lösa mina hästars olika behov av hö med en fodergrind i vinter, köpt en men inte monterat än. Tycker du det fungerar bra? (vilken typ av grind har du?) :)

Har haft fodergrind i flera år och nu när vi fick hem en shettis också köpte vi en till :) Väldigt nöjd! Gjorde en annan konstruktion än tråd som rullas upp med en bom som går upp och hoppas den kommer funka ännu bättre. Har en liten hage åt shettisen där hon stängs in vid fodring och släpps ut när islandshästarna ätit upp sitt. Sen har vi en mot den andra hagen där halvblodet stängs in och så öppnas det när han ätit upp och alla fyra kan gå i båda stora hagarna igen. Båda klockorna är från feed-x.
 
Jag står kollektivt ca 1 km hemifrån. Vill helst ha eget men har inte råd att köpa gård än.

Fördelarna är många med mitt stall och nackdelen är tyvärr att det är ett par dramatiska personer som stundtals skapar rätt dålig stämning.

På plussidan: närheten till hemmet, kan utan att använda bil vara där 1-3 ggr om dagen. Tar in själv så lång hagtid. Fantastiska ridvägar, i naturreservat helt utan trafik. Stor ridbana (stort minus att det saknas belysning). Stora fina hagar med 1-2 kompisar. Smart upplägg så man har 1-2 fodringar i veckan och var tionde helg. Billigt då vi är en förening som arrenderar av kommunen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Mitt barn vill mer än någonting annat ha en egen häst. Jag är dock ingen hästmänniska så jag vill gärna få så mycket information jag...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
7 392
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Har en häst av större kallblodsras som dom senaste åren haft problem med klåda. Han är under fortsatt utredning av veterinär som är...
Svar
17
· Visningar
1 586
Senast: maddie202
·
  • Artikel
Dagbok Vår reducerade familj försöker hitta en vardag i det nya... Det går väl rätt bra ändå, efter omständigheterna. Men en sak har stressat...
Svar
9
· Visningar
1 806
Senast: Unafraid
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 104

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp