Hur har du/vill du ha häst?

Står i stort stall, 30+, men vi är en egen korridor på 8 box som har eget kollektiv, resterande stallet sköts av en stallchef med varierande tilläggstjänster, total fullskötsel finns ej. Ca 2,5km hemifrån, så avståndet är perfekt. Jag gillar vår kollektiv, det är så pass litet så det funkar för det mesta toppen, har stått här två år. Jag har endel kontrollbehov över pållen och på detta vis har jag mer insyn. Blir ca ett utsläpp och ett intag i veckan. Iom lite ändrad familjesituation skulle jag gärna stå med mer skötsel men det finns inte pengar för det i dagsläget. Vi har ridbana, liten terrängbana och stort ridhus samt torkrum. Halm, hösilage (fullt analyserat) och havre är gårdsodlat. Tvättmaskin finns men enl mig för dyra avgifter. Störst nackdelen är att det inte finns "titt-ut" i boxdörren :( Ingen enkel kommunikation med stallägarna, typ mail, så det blir mycket snack med så många inackorderingar...
 
Mindre stall med fyra boxar. Hagtid ca 07-22 plus/minus nån timme, bra hagar som är stora och kuperade, finns även vindskydd & thermobar till vattnet. Uppvärmd sadelkammare, belyst ridbana med bra hindermaterial och fina ridvägar i skog & mark. Jag vill inte ändra på något, men ett ridhus hade varit trevligt:)
 
Har hästarna hemma på gården och har alltid haft(hade eget stall när jag bodde hemma och flyttade direkt till egen gård). Har jättesvårt att tänka mig hur det skulle vara att ha hästarna någon annanstans, att inte bara kunna gå ut då och då under hela dagen och kolla till dom och mysa några minuter här och där:love:
Har lösdrift, det var smidigast att bygga så det var prio ett när vi flyttade hit så att hästar kunde flytta med direkt. Stallet byggdes strax efter men under tiden boxarna byggdes så insåg jag hur bra mina hästar trivs på lösdrift. Så även när hela stallet stod klart så har dom fått fortsätta gå på lösdriften. Dock kan mitt mattehjärta ibland känna att det skulle vara skönt att ha dom på box för att lite mer känna tryggheten att man vet vart man har dom :o men än så länge har hästarnas välbefinnande gått före min nojja så dom går ute året runt :D
 
Har precis flyttat mina hästar till min tränares stall/stuteri, efter att ha haft eget stall (lösdrift) de senaste 5 åren. Uppskattade oerhört mycket att bestämma allting själv samt att kolla till hästarna flera ggr dagligen och ha dem precis utanför dörren. Men det blev lite för bökigt med 3 hästar som hade totalt olika behov (en unghingst, ett dräktigt sto och en rid-/tävlingshäst), dessutom fanns det för litet mark till stallet och ingen fungerande ridbana (grannen började använda sin bana som hage), dessutom tungt trafikerad väg man måtte rida längs för att komma till (visserligen mkt bra) ridvägar.

Det bästa med nuvarande stall är ridväger helt utan trafik, två utebanar med bra underlag, och att alla hästarna får gå i flock med passande kompisar i relativt stora hagar. Det sämsta är dock alldeles för lite hagtid enligt mig samt inget vindskydd i hagarna (blåser och regnar mycket här under höst/vinter/vår).

Min "dröm" är nog att få plats till hästarna på ett litet stall endast 5 min från min nya lägenhet, det är en typ av kollektivstall där man i princip sköter om sin(a) egna häst(ar) och väljer själv om man vill ha lösdrift eller box eller en kombination. Detta stall ligger precis intill en anläggning med ridhus och stor (60x40 m) utebana samt en skog med lite varierade ridslingor. Tyvärr strular det till det att jag inte kan ha mina ridhästar (unghingsten och sto nr 2) tillsammans, utan skulle behöva varsin sällskapshäst till dem, och stoet som ska föla vill jag ha ihop med andra fölston när bebis kommer... Så vi får se om jag måste byta ut någon häst så småningom för att underlätta min hästhållning litegrann. :angel:
 
Jag står allra helst i ett litet, privatägt stall eller har hästarna på egen gård (som nu). Viktigt med bra belysning och inte allt för mycket lera. Helst på lösdrift men box fungerar om det är bra hagar och lång tid ute.

Går inte det så har jag även trivts ok i större stall där det funnits en bestämd stallchef och man köpt tjänsterna.
Helkollektiv med fler än tre-fyra personer kommer jag aldrig någonsin försöka mig på igen om det går att undvika. Tycker aldrig att det fungerar utan det är alltid minst en som är väldigt konfliktsökande och tjafsar med alla om allt och det är värt både kompromisserna och pengarna i mer uppstyrda stall för att slippa diskussionerna och ändlösa möten om hur saker ska skötas.

Jag har gärna minst ridhus inom skrittavstånd utan trafik och ridbana på gården samt bra rid och körvägar. Det är väl mest där jag har kompromissat genom att ha hästarna hemma. Ingen riktig ridbana hemma utan bara en gräsbana och trafikerad skrittväg till ridhuset. Hyfsade ridvägar i skogen men knappt några körvägar. Dock så är det ju lättare att både öva på det och att faktiskt lasta och åka iväg när man har både släpet, bilen och hästarna hemma.
 
Jag har haft häst på samma ställe i 22 år till årsskiftet. Så jag trivs bra, kan man väl säga! :D

För närvarande bor runt 20 hästar på gården, alla islandshästar. Alla går på lösdrift, men det finns även ett stall med boxar där man kan ta in för skötsel, extra fodring, svalna/torka efter ridtur osv. Allt grovfoder ingår, eventuellt kraftfoder får man köpa själv. Uppvärmda vattenkar i hagarna, spolspilta med varmvatten, tvättrum med tvättmaskin, klubbstuga med kylskåp o micro, hyfsat rymlig sadelkammare, separat torkrum för täcken mm, belyst paddock, rundvolt och ovalbana, skrittavstånd till travträningsanläggning med träningsslinga för konditionsträning, okej ridvägar i övrigt. Bra beteshagar sommartid, stora grusade hagar vintertid.

De som äger gården tar alltid vissa arbetspass, övriga delas upp mellan oss inackorderade baserat på antal hästar man har. Det blir en hel del jobb på vintern (bara att köra ut hösilage i skottkärra till 20+ hästar en vinterkväll med snö i hagarna är småjobbigt! :)), men sommartid är det typ "inget jobb alls" förutom att titta till hästarna morgon o kväll, fylla vatten, och eventuellt ta bort lite skit i ligghallarna. Och "sommar" är det fortfarande i år, har pågått sedan april. :D (dvs sommar som i att hästarna fortfarande får gå i stora beteshagar och därmed inte behöver något extra grovfoder och inte heller skitar ner nämnvärt i ligghallar o grushagar, som annars mockas varje dag)

Skulle jag önska något utöver det jag har så är det ridhus, förstås, och lite större ytor i vinterhagarna. Och kanske mer kuperade naturbeteshagar på sommaren, nu är de huvudsakligen platt, odlad vall. Men detta är "smågrejer" för mig - jag trivs superbra!
 
Drömma kan man ju alltid om smidigare lösningar o bättre hagar men överlag är jag väldigt nöjd. Och min häst trivs väldigt bra och är trygg, det är det absolut viktigaste för mig.

Har min häst på lösdrift med en annan hästkompis som han delat stall med i ca 5 år nu, vi gjorde om boxarna till lösdrift för 1 år sedan. ÄLSKAR att de äntligen går på lösdrift! Skulle aldrig kunna drömma om att de skulle bli så mycket mer harmoniska och nöjda tillsammans, det känns fantastiskt. Från början bodde jag på gården och så parade jag ihop den andra hästens ägare med grannen :laugh: Så nu bor ägaren bredvid stallet medan jag flyttade 30 min bort för 1 år sedan. Förhoppningsvis kan jag bo närmre längre fram men den timmen att köra varje dag är det klart värt för att min häst trivs så bra.

Vi hjälps åt så att man har antingen förmiddag eller eftermiddag och jag är där så gott som alla dagar i veckan. Reser jag bort till min hemstad 20 mil norrut brukar ägaren ta ett av mina pass en dag eller om jag inte ska rida o göra något annat men det är kanske 1 gång i månaden i snitt. Jag vill åka till min häst varje dag ju.

Hästarna har rätt likt foderbehov och är ganska lättfödda, min lite mindre än den andra. De har 1 ha hage delat på hälften och den enda hälften delat i 3. I år fick vi stängsla in kanske max en halv hektar till av grannen i torkan som de får gå på tills det blir för blött. Våra tre mindre hagar fick vi snabbt stänga när regnet kom så de går alltså enbart på bete och kommer göra minst 2 veckor till. Här behöver min extra lusern under hösten så den andra ägaren ger hack när hon ger sin häst o så ger jag blöt mat när jag är där för att inte behöva ge allt på ett mål. Sommartid mockar vi enbart lösdriften (typ inget alls) och hage 1 kärra om dagen typ och byter vatten. Fyller i på en tavla när vattnet är bytt så man har koll. Vintertid fodrar vi i princip fritt med grovfoder men väger och lägger ut 2 gånger om dagen när vi är där o anpassat lite efter hur tidigt/sent vi är där hur mycket vi ger. En gång om dagen städar vi bort allt gammalt så försöker tajma så det är hyfsat uppätet vid ett mål om dagen. Vi serverar i varsitt hörn i ett vind o regnskjul så marken är torr och hård, lätt att bara kratta upp spillet och de kan äta normalt men kan också sprida ut o skita ner lite onödigt mycket ibland. Vintertid mockar båda två ligghall, matskjul och den grusade ytan mellan dessa o stallet. Vi byter också täcken på varandras hästar vid behov, både på eget initiativ o vid önskemål och litar helt på den andres bedömning vilket känns skönt.

Har tyvärr supertrista ridvägar (mil av rak grusväg o asfalt), noll skog men i gengäld inte en blinnig och mycket lite mygg o småknott. Ett ridhus hos grannen men jag brukar ta mig dit typ 3 gånger varje vinter totalt, är verkligen en uteryttare och sitter tusen gånger hellre o trimmar på en grusväg eller på grannens äng när den är ridbar (även om det också blir rätt sällan haha). Lastar till både tränare och skog/backar och en del galoppträning.

Trivs faktiskt ovanligt bra med att inte längre ha hästen hemma. Innan blev det lätt att jag sköt upp stallgrejer för att göra andra saker som kändes viktigare och så fick jag dåligt samvete. Nu är jag bättre på att ta min tid i stallet o sedan känna mig klar och nöjd. Tror jag hade haft väldigt svårt att dela stall med flera dock, speciellt om de skulle hantera min häst också, han är för en normal hästmänniska väldigt enkel men det är så många som är för okänsliga och dåliga på att läsa honom så det hade känts trist. Min stallkompis är guld värd alltså :love: Vi gör lite olika men jag tror båda upplever den andra som enkel och noggrann med det som är viktigt i grunden, där är vi nog rätt lika.
 
Supernöjd med nuvarande stall. Hästen har stor hage med 4 kompisar, lagom långa dagar ute (8-18). Lagom stort stall = 8 boxar. Bra ridvägar och ridhus så det går att träna.
Kollektivt helger.

Det är alltså lagom mycket jobb, går att få hjälp, hyfsade faciliteter utan att göra avkall på hästens utevistelse. Fungerande rutiner och lagom hyra.
 
Jag har häst på ett sätt jag trivs toppen med.

Hyr lägenhet på hästgård där jag för stunden har två hästar, gårdens ägare har sju hästar för stunden. Vi delar på det mesta så som in- och utsläpp, fodringar, mockning (hon har fyra på lösdrift och tre på box, mina står på box). Vi har i stort samma syn på hästhållning. Ingen av oss går och "räknar" på vad den andre gör med utsläpp/insläpp/mockning etc. vilket lett till att allt hela tiden är väldigt avslappnat. Vi hjälps åt vid hovslagar-veterinärbesök och tycker det är självklart att då och då kunna åka iväg en helg/vecka och lämna sina hästar i den andres trygga händer. Det är verkligen guld värt!

Bra hagar och ute så länge som möjligt, toppen stall med fantastisk luft, alltid bra kvalité på hö och halm. Tillgång till ridbana och uppvärmt skötselrum, ridhus på skrittavstånd och fantastiska ridvägar. Kunde verkligen inte ha det bättre. Hästarna trivs så klart toppen bra också och det är ju faktiskt viktigast!
 
Jag har mina på ett bra sätt nu. Lösdrift med tillgång till box. Fritillgång på foder och värmebaljor till vatten.

Jag och en kompis hjälps åt med hästarna så det känns som att jag har fyra hästar, två mina, en hennes och en som vi äger ihop. Men vi hjälpas åt med allt så jag är i stallet i ca 4 dagar i veckan i snitt. Har medryttare också som hjälper till med motionen.

Alldeles lagom när man jobbar mer än heltid och har två hundar också, och en man som ibland påstår att han vill ses 😂

Det hästar vore at ha hästarna hemma, så det längtar jag till.
 
Jag är rätt nöjd som det är nu, fast drömmen är en bra skött lösdrift. Dels för att jag tror min häst skulle trivas utmärkt med det och dels för att jag skulle bli friare med tiderna och inte vara låst med tider för in/utsläpp.

Nu står jag inackorderad i ett litet stall, vi är 4 stycken (inklusive stallägaren) och delar på utsläppen och tar in hästarna själva. Jag och en annan tjej som har häst i samma hage har ingått en samarbete där vi delar på alla insläpp och allt stallarbete, vilket är väldigt skönt! Båda är småbarnsföräldrar och rider inte varje dag så det är helt klart skönt att kunna dela med nån och inte behöva åka ut varje dag. Hon jobbar dessutom skift så hon behöver ibland hjälp ändå som det är och nu löser hon och jag det istället för att hon ska behöva fråga alla och göra olika hela tiden.
Så jag är rätt nöjd ändå, kom fram till häromdagen att jag (och mamma från början) har stått i detta stall i 20 år i år, så trivs gör man nog ;)
 
Både jag och hästarna är väldigt nöjda som vi har det nu. Hyr platser på en gård 15 minuter bilväg från där jag bor. De går på lösdrift med sju andra hästar och har fri tillgång på hö. Vi har ett stall med
boxar, sadelkammare och förvaring. En fin ridbana och massor av ridvägar. Har inget behov av onödig lyx så som ridhus, uppvärmda utrymmen, varmvatten, tränare osv. Viktigaste är att hästarna trivs. :)
Önskar dock att jag kunde bo på gården tillsammans med hästarna. I framtiden vill jag ha en egen gård med lösdrift.
 
Det jag inte förstår riktigt är alla dessa stall med så lite tid för hästarna ute i hagen :( Tittar på häst att köpa nu men är orolig att jag ändå inte kommer hitta ett bra stall.

Jag vill ha lösdrift eftersom jag anser att det är det mest naturliga för hästen och att det bygger en hållbar häst. Sen ska den såklart vara bra, inte bli för lerig och erbjuda bra grovfoder.
Annars vill jag ha ett bra ventilerat stall med lång utetid i hage, bra grovfoder där med.
Det är mina kriterier och för min egen skull bra ridvägar i anslutning till stallet.

Måste bara uppdatera att jag hittat ett jättebra stall :)
utetider 07-20 fodras frukost ute och sen lunch
Stor hage på 10ha med olika gångar genom de olika sektionerna så hästarna rör sig mycket. Finns fortfarande gräs att äta också :love:
Bra grovfoder där jag inte behöver komplettera tefter höanalysen och även fjolårshö att komplettera med för att det ska ta längre tid att äta. Finns även halm!
Paddock med hinder och mycket bra ridvägar. Stallägaren har två hästar och en helinakordering sen är vi två inhyrda.

kvällar + helger har man pass, 2 per vecka
 
Måste bara uppdatera att jag hittat ett jättebra stall :)
utetider 07-20 fodras frukost ute och sen lunch
Stor hage på 10ha med olika gångar genom de olika sektionerna så hästarna rör sig mycket. Finns fortfarande gräs att äta också :love:
Bra grovfoder där jag inte behöver komplettera tefter höanalysen och även fjolårshö att komplettera med för att det ska ta längre tid att äta. Finns även halm!
Paddock med hinder och mycket bra ridvägar. Stallägaren har två hästar och en helinakordering sen är vi två inhyrda.

kvällar + helger har man pass, 2 per vecka
Är vinterhagen på 10 ha? Hur funkar det när du vill rida?
Har haft hästar på 7 ha sommarbete, när man traskat i 1 h innan man hittar dem har jag inte vart så sugen på att rida längre. Unghästbete kan jag förstå mer, eller om jag haft en fyrhjuling att köra runt med.
Hur gör ni med att hålla bra hull på hästarna?
(missförstå mig rätt, låter hur bra som helst, men nu i vinter hade jag tyckt det var kämpigt)
 
Är vinterhagen på 10 ha? Hur funkar det när du vill rida?
Har haft hästar på 7 ha sommarbete, när man traskat i 1 h innan man hittar dem har jag inte vart så sugen på att rida längre. Unghästbete kan jag förstå mer, eller om jag haft en fyrhjuling att köra runt med.
Hur gör ni med att hålla bra hull på hästarna?
(missförstå mig rätt, låter hur bra som helst, men nu i vinter hade jag tyckt det var kämpigt)

Var aldrig några problem att hålla hull på hästarna som gick på 10ha även på vintern. Min kom på inkallning.
 
Var aldrig några problem att hålla hull på hästarna som gick på 10ha även på vintern. Min kom på inkallning.
Vad bra att det gick att hålla hullet. Mina kommer också när jag kallar, men här blåser så mycket så står man på fel håll så.. Vi hade en rätt så stor skog i mitten, och kuperat för övrigt. Man såg ju direkt när de hörde en, eller inte.
Ett tag var jag inne på att sätta GPS i manen.
 
Om jag fick drömma skulle hästarna gå på en välskött lösdrift utan lera. Lilla vita på begränsad tillgång på grovfoder med några få snälla kompisar, store brun på fri tillgång i flock med flera kompisar. Skilda hagar för ston och valacker. Stället skulle ha ridhus, ridbana, terrängbana och underbara ridvägar. Fullservice, så jag behöver bara komma ut och rida och gosa och umgås.

Det jag har är utevistelse ca 12 h/dag, uteboxar, fodringar på vita och fri tillgång på brune. Vi har ridbana och ridvägar och just nu har vi fullservice utöver att vi mockar hagarna. Jag trivs jättebra där vi står, skulle jag göra om nåt hade det varit mindre lera i hagarna och större flock till brun.

Kollektiv är inget jag orkar med tyvärr, jag hjälper gärna till i stallet efter ork, men kan inte binda upp mig på specifika pass. Så för mig gäller så full service det bara går - för att jag ska hinna och orka med mina älsklingar.
 
Har ingen egen häst för tillfället utan är typ halvfodervärd till en äldre pålle tillsammans med dottern. I teorin vill jag ha egen häst men i praktiken inser jag att tiden inte finns så det här är rätt lagom. Däremot fick vi vara med och välja stall till hästen och vi valde det som passade hästen bäst. Det är ett privatägt stall med sju hästar, jättestora och superfina kuperade hagar och det ligger dessutom bara ett par minuter på cykel från vårt hus så även dottern kan åka dit och mysa häst var dag. Hästarna har massor av hagtid och det finns upplyst ridbana. Fodringar, in och utsläpp samt lägga på och ta av täcke så vi behöver bara mocka och sköta hästen. Alla i stallet är schyssta, dottern är enda barnet men det funkar fint och hästen trivs verkligen. Jag gillar verkligen att ha hästen så nära hemma, det är mysigt att kunna gå inom när som helst, kila förbi och gosa på julaftonsmorgon osv men jag måste ändå säga att den dag vi köper egen häst kommer jag välja stall efter ridmiljön. Jag är en rida ut kind of girl och det finns alldeles för få ställen att rida ut på här. För den här hästen och med dottern som är så pass liten fortfarande är det helt okej men om jag har valt en häst till mig/oss och betalar allt vill jag ha valuta för pengarna och ha bättre uteridningsmöjligheter. Det är jag beredd att offra närheten till stallet för faktiskt.
 
Har inte häst och har inga planer på att skaffa heller. Men om jag hade/skulle, så är en bra lösdrift min plan. På en gård med mängder av underbara ridvägar i skogen, men helst ridhus typ 10-20 min bra skrittväg bort.
Finns ridbana så är det bra, men inget krav. Hellre då en typ gammal travbana eller annan möjlighet för längre galoppsträckor i valfri fart.
För min del måste det finnas ett uppvärmt rum och gärna nån form av toalett. Och bra med förvaringsutrymme till hästens saker.
 
Är vinterhagen på 10 ha? Hur funkar det när du vill rida?
Har haft hästar på 7 ha sommarbete, när man traskat i 1 h innan man hittar dem har jag inte vart så sugen på att rida längre. Unghästbete kan jag förstå mer, eller om jag haft en fyrhjuling att köra runt med.
Hur gör ni med att hålla bra hull på hästarna?
(missförstå mig rätt, låter hur bra som helst, men nu i vinter hade jag tyckt det var kämpigt)

Den har flera utgångar som ligger utmed en väg. De brukar stå vid en av dem och då går jag vägen fram och tillbaka när jag hämtar 🙂
Sen fodrar vi insläpp vid 15-16 vid stallet så de är alltid kvar där om man ska rida efter jobbet och sen när man tar in vid 20.00

Hur skulle hullet påverkas menar du?
De fodras morgon, lunch, insläpp ute och inne under natten.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Mitt barn vill mer än någonting annat ha en egen häst. Jag är dock ingen hästmänniska så jag vill gärna få så mycket information jag...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
7 457
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Har en häst av större kallblodsras som dom senaste åren haft problem med klåda. Han är under fortsatt utredning av veterinär som är...
Svar
17
· Visningar
1 611
Senast: maddie202
·
  • Artikel
Dagbok Vår reducerade familj försöker hitta en vardag i det nya... Det går väl rätt bra ändå, efter omständigheterna. Men en sak har stressat...
Svar
9
· Visningar
1 819
Senast: Unafraid
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 208

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp