Hur har du/vill du ha häst?

Jag har egen lösdrift på gården 5km bort.
Det är sen nåt år endast mina 4a hästar, tidigare mina 2 och en inhyrning.

Trivs bra med att få hålla hästarna så. Själv kunna bestämma kring häst hållningen och hästarna trivs med att vara ute. Har haft eget stall med uppstallning, mycket utevistelse, när jag växte upp och olika former av inhyrning under några år under studietiden. Det senare funkade ok för mig men inte min ponny(hängt med i alla stall och nu lösdrift). Antingen mycket längre tid i boxen (fodring där) alt inget vatten i hagarna dagtid trots hö i hagen. Han fick lättare kolik varje vinter då. :( försökte påverka stallägarna ang vatten men de ville inte. O den hink jag kokade ut frös..

Lösdriften är lättskött så inga problem att be sambo/svärfar att fodra om jag åker bort.
Uppvärmd vattentunna med flottör, fri tillgång på halm och fodring med hösilage 1ggr om dagen vintertid. Har stora hagar med varierande terräng, både för vinter och sommar. Vinterhagen är uppgrusad där det behövs och blir sällan lerig.
I ligghallen, välbelyst, finns möjlighet till uppbindning av alla hästarna och en box vid behov.

Har en belyst ridbana med ok underlag och okej ridvägar. Saknar dock nån riktigt bra galoppslinga för konditionsträning. Finns ridhus i närheten om jag skulle vilja åka oftare.

Saknar i mellanåt ridsällskap men skulle ändå ha svårt att få ihop det då inte många vill rida vid 19 på kvällen i mörkret:p Får se om jag letar inhyrning/medryttare när min 2åring ska börja ridas, draghjälp och mentalt stöd är aldrig fel för de unga. :)

2 boxar och en spolspilta med varmvatten hade inte varit fel när man har en vit häst och åker på träning/tävling. ;)
 
Har haft fodergrind i flera år och nu när vi fick hem en shettis också köpte vi en till :) Väldigt nöjd! Gjorde en annan konstruktion än tråd som rullas upp med en bom som går upp och hoppas den kommer funka ännu bättre. Har en liten hage åt shettisen där hon stängs in vid fodring och släpps ut när islandshästarna ätit upp sitt. Sen har vi en mot den andra hagen där halvblodet stängs in och så öppnas det när han ätit upp och alla fyra kan gå i båda stora hagarna igen. Båda klockorna är från feed-x.
Blir en feedx till mina med. Köpte beg så det ingick orginallösningen med dunk som vikt. Får testa, annars funderade jag med på nån bomvariant.
 
Blir en feedx till mina med. Köpte beg så det ingick orginallösningen med dunk som vikt. Får testa, annars funderade jag med på nån bomvariant.

Jag satte dunken som vikt på bommen istället och det funkar kanon :) Problemet med tråd som ska rullas upp var om det är temperaturskillnad så det blivit isbark på tråden så den inte rullas upp eller att handtaget fastnar i lera eller frusna knocklor.
 
Jag är lite fascinerad över den enorma mängd sätt det finns att ha häst på och hur olika människor tänker runt sin/sina hästar. Endel vill ha helinackordering där allt ingår, andra vill stå i kollektiv, andra vill ha allt utom något de vill göra själva som mockning eller hövägning eller in och uttag eller annat alternativ, andra vill ha lösdrift, andra vill ha hästen hemma. Det finns en uppsjö med alternativ (så många fler än de ovan) och inget är såklart mer rätt eller fel sålänge hästen får sina behov tillgodosedda men jag är nyfiken på varför du vill ha/har häst som du har? Är det praktiska ting som avgör? Tillgången? Kostnaden? Annat? Om du inte är helt nöjd i dagsläget, hur hade du velat ha det istället?

Jag är i stort sett nöjd som jag har det.
Har hästar hemma på egen gård.
Några på lösdrift, några uppstallade på box.
Bra utrymmen för förvaring av foder och utrustning och strö.

Fodrar med hösilage och havre som jag köper, och så förstås salt och mineraler.
Strömedlet har varierat genom åren, nu har jag precis fått hem ett lass torv. Jag tycker att torv är ett bättre strö än spån men har nackdelen att se grått, mörkt och lite trist ut.

Det jag skulle vilja ändra är egentligen att bygga ligghallar så jag kunde ha alla på lösdrift som grund och bara använda boxarna kortvarigt vid behov. Jag har vettiga ställen i de vinterhagar som inte redan har ligghall, för att bygga ligghall. Just nu handlar det om att ekonomin inte rymmer att gjuta och bygga för tillfället (det blir ju rätt dyrt om man ska göra det ordentligt, och ska jag göra det så ska det göras ordentligt).

Jag har egen ridbana som är bra i underlag - kan eventuellt sakna belysning men det går att ordna på rimligt sätt "bara" jag köper ett par förlängningskablar och en strålkastare, kan i så fall ta ström från pumphuset som ligger knappt 50 meter från ridbanan.
Trevliga ridvägar för uteridning, bra skog för klättring.

Jag rider oftast ensam och tycker att det är rogivande och ger effektiv träning, men har en kompis som är uppstallad på granngården som hänger med ibland när det passar oss båda.
 
Jag har hästarna hemma nu och det trivs jag jätte bra med.
Jag har älskar att själv kunna bestämma allt om tider/vilka hagar ex.
Men jag saknar sällskapet i ett större stall där många står inackoderade.

Drömmen hade vart ett stort stall med en massa faciliteter som jag äger själv 😱
 
Har ingen egen häst just nu men har ändå bra koll på vad jag vill ha och inte.

Jag vill absolut inte stå kollektivt. Jag vill inte behöva komma överens med en massa folk om rutiner osv och jag vill inte ha en massa pass.
Jag gillar att få bestämma själv men eget stall är för ensamt och för arbetskrävande för mig. Det har jag testat och det ledde till att jag slutade med hästar helt.

Vill stå på anläggning med bra träningsmöjligheter. Det måste gå att rida ut men det behöver inte finnas en massa valmöjligheter. Ridhus och utebana är ett måste, som det dessutom finns vettig tillgång till.
Vill ha stallkompisar som också tränar målmedvetet. Gärna att man hjälps åt vid svårigheter eller kan peppa varandra.
Anläggningens storlek spelar ingen roll sålänge det är lugnt och ordningssamt. Vill att det ska finnas tydliga regler som alla håller sig till.
Vill ha så mkt service som möjligt.

Hagtider osv är inte det viktigaste. Uppskattar att hästarna går ute hela dagarna, men om jag har en häst som trivs trots kortare hagtid så är det lugnt för mig.
Vill gärna att anläggningen inkl hagar är välskött.
 
Glömde, med en eksemhäst som behöver schamponeras med klådstillande schampoo då och då hade varit väldigt skönt med varmvatten och spolspilta. Det går med kallvatten och svamp också men det är ju lite bökigt. Det står på önskelistan när/om vi skaffar eget nån gång.
 
Tänkte på detta med om man känner sig ensam av att ha hästarna hemma, men det gör inte jag. Nu har jag ju bästis här men ibland kan det gå en vecka mellan hon är (hennes häst är bara 2 år och tränas ju inte så). Jag älskar att rida själv och pyssla i stallet själv. Nu har jag ju barnen som är med ofta men det är skillnad på familjemedlemmar.
 
Jag är i stort sett nöjd med mitt hästeri just nu. Står på en gård med ca 50 boxplatser som är uppdelat i två stall. Trivs med många stallkompisar, kan välja vilka jag umgås med. Hästen har en stor box, ventilationen är bra så länge den sköts som den ska. Öppningsbart fönster från boxen ut mot gården uppskattas av hästen. Allt ingår (utom mockning) men jag tar in själv för att maximera hagtiden. Har ridhus, ridbana och oändligt med ridvägar. Stallet ligger dessutom nära mig. Det som skulle kunna göra det ännu bättre vore om det byggdes en lösdrift!
 
Jag är urnöjd med hur jag har mina hästar nu! Hyr ett litet stall med plats för bara mina två hästar. Det är litet och jag hade väl gärna haft både större boxar och större plats i stallgången men det duger gott! Jag har ingen service utan sköter allt själv vilket också passar mig perfekt. Jag har ett stort kontrollbehov med mina hästar och på det här sättet har jag full koll själv och kan heller inte skylla på någon annan om/när det blir sena fodringar eller nånting missas.

Stallet ligger dessutom precis bredvid ridklubben och mina hagar gränsar till deras hagar. Det gör att jag kan lämna ensam häst i hagen och veta att den ändå har sällskap. Ridklubben har även två ridbanor plus ridhus vilket gör att träningen är enkel att hålla igång året om. Dessutom har vi ganska bra ridvägar i skogen och på vintern när det är snö är det verkligen helt perfekt!
 
Jag har mina hemma på lösdrift, egen belyst ridbana och ridhus på körbart men inte nära avstånd.

Egentligen skulle jag nog bara vilja ha connemaran, på lösdrift med full skötsel på anläggning med bra hagar, bra ridvägar, ridbana, ridhus och tillgång till stall med spolspilta osv. Fanns det i närheten skulle jag ställa connemaran där och ha pensionärerna hemma.
 
Jag har två hästar hemma på lösdrift. Skulle önska mer mark så jag rymde tre, det hade varit trevligt med en inhyrd.

Tillgång till bra och billigt hö av grannen som är bonde.

Skulle jag stå någon annanstans skulle jag fortsatt vilja ha lösdrift, annars hagtid typ 06-23 och det tror jag ingen erbjuder. :rofl:

Jag har gjort en egen ridbana på gården och har helt okej ridvägar. Ridvägarna där jag växte upp var magiska, så jag jämför alltid med dom, andra säger att jag har riktigt bra ridvägar nu också. 10 minuter hem till min hopptränare, 15 min till ridhus.

Låter som mina hagtider 🤣
 
Låter som mina hagtider 🤣
Då kan jag hyra in mig hos dig!:D
Har haft på box tidigare och dom gick in tidigast 21 och ut 05. Jag är dock sjukt kvällstrött och vill gå och lägga mig typ 1930 när jag ska upp så tidigt, så jag orkade bara en vinter, sen fick dom stanna ute! :rofl:
 
Då kan jag hyra in mig hos dig!:D
Har haft på box tidigare och dom gick in tidigast 21 och ut 05. Jag är dock sjukt kvällstrött och vill gå och lägga mig typ 1930 när jag ska upp så tidigt, så jag orkade bara en vinter, sen fick dom stanna ute! :rofl:

Ja, om jag ägde stallbyggnaden skulle jag utan tvivel gjort om till lösdrift men jag får vara nöjd ändå. Jag kom på några fler fördelar, att jag har 5 minuters promenad dit och att det alltid finns ngn på gården som ser om det skulle hända ngt.
 
Jag är väldigt nöjd med hur jag har min häst.
3 km hemifrån, lagom promenad för mig och hunden eller cykel om jag har lite ont om tid.

Litet stall med fem boxar, fyra hästar just nu. Jag är introvert och vill helst vara för mig själv när jag inte jobbar.
Stora, fina uteboxar, skötselplatser inne, spolspilta, uppvärmd sadelkammare och bra hagar utan massa lera.
Ridbana hemma, trevliga ridvägar och 4 km till privat ridhus där jag nästan alltid är ensam 😍
Bra rutiner med fyra fodringar och utevistelse.
Allt ingår utom mockning och förberedelse av foder, kan köpa till mockning vid behov.
 
Är precis nybliven ägare till första hästen. Har honom i ett stall dryga milen hemifrån. Han står på lösdrift med ligghall, separata sommar- och vinterhagar. Fri tillgång på hö, så har inga tider att passa med nån utfodring eller insläpp/utsläpp.
Varje ägare ser till sin egen häst, men vid behov hjälps man åt. Verkar vara trevlig stämning i stallet/lösdriften.
Finns tydligen hur mycket ridvägar som helst i skogarna omkring, fin ridbana finns också.
Hade egentligen önskat nåt närmare hemmet, men i nuläget känns det här bra.
 
Är precis nybliven ägare till första hästen. Har honom i ett stall dryga milen hemifrån. Han står på lösdrift med ligghall, separata sommar- och vinterhagar. Fri tillgång på hö, så har inga tider att passa med nån utfodring eller insläpp/utsläpp.
Varje ägare ser till sin egen häst, men vid behov hjälps man åt. Verkar vara trevlig stämning i stallet/lösdriften.
Finns tydligen hur mycket ridvägar som helst i skogarna omkring, fin ridbana finns också.
Hade egentligen önskat nåt närmare hemmet, men i nuläget känns det här bra.

Lycka till, och grattis till titeln att vara hästägare 😄
 
Jag trivs rätt så bra där jag står nu, har precis flyttat dit. Det finns ridhus, ridbana, galoppbana. Fina hagar (både stora för fler hästar och mindre för en häst) hagtiderna beror lite på ljus och väder vilket jag tycker är ganska bra. Det är personal som sköter allt och jag förstår att dom kanske inte vill plocka in hästar i kolmörker, samtidigt som det har varit jättebra att hästarna kunnat gå ute länge nu när vi har haft superväder. Jag har mina två tillsammans så jag kan ju låta dom gå kvar ute om jag vill ta in dom senare.
Stallet är ljust och högt i tak och bra luft. Det finns spolspilta med varmt och kallt vatten (detta tycker jag är superlyxigt:D). Bra med förvaring. Strö och hö finns på plats så behöver bara köpa kraftfoder. Ut- och insläpp samt alla fordringar ingår så behöver bara komma dit för att fixa åt mina hästar. Det är precis så jag vill ha häst. Jag vill stå på större anläggningar där det händer saker och finns många som tränar. Det inspererar mig.
 
Jag står uppstallad hos min tränare sedan snart 5 år. Hade tidigare i många år egna inackar med mycket stallpass och mycket pyssel gällande att både fixa med andras hästar och inackorderade hyresgäster/logistik runt stallet osv.

Jag och hästen trivs suveränt.
Totalt max 17 hästar fördelade på två stall. (I det antalet hästar inkluderas även tränarens hästar samt då och då ett par tillfälliga gäster/elever eller häst/ar som är här för utbildning/tillridning.

Jag står i det mindre stallet med 6 boxar, vi är enbart inackorderade där. Lugnt och otroligt trevligt.
Hela anläggningen har väldigt låg omsättning på inackar. Jag är bland de nyaste med mina 5 år - många andra har stått där i 10+ år .

Vi som är inackorderade har en helg var 6:e månad då vi i par med en annan inack sköter hela helgen med fodringar, in och utsläpp. Det är alltså en helg i månaden stallägarna är lediga .
Utöver det sköter de allt med fodringar och in och utsläpp året runt . Det som inte ingår är mockning.

Vi har ridhus, spolspilta, kök, toa, 6 övernattningsrum ovanför ridhuset, samt två utebanor.

Hästarna går ute dagtid i mindre flockar om 3-5 individer, eller med en kompis i de fall det lämpar sig bättre utifrån individer.
Om någon häst är skadad eller någon tillfällig uppstallning så går de hästarna i grushagar .

Hästarna fodras med halm i hagen vintertid.

Jag har 10 min bilväg till stallet från mitt hem. Jag trivs fantastisk med denna uppstallning precis som min häst .

Om min häst inte hade trivts hade jag inte trivts/känt att jag kunde stå uppstallad på någon plats även om jag själv trivts . Jag är superglad över att mina uppstallningsförhållanden är så lyckade för både mig och hästen 😄
Det påminner om dotterns tränares ställe, börjar förnamnet på S?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Mitt barn vill mer än någonting annat ha en egen häst. Jag är dock ingen hästmänniska så jag vill gärna få så mycket information jag...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
7 432
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Har en häst av större kallblodsras som dom senaste åren haft problem med klåda. Han är under fortsatt utredning av veterinär som är...
Svar
17
· Visningar
1 604
Senast: maddie202
·
  • Artikel
Dagbok Vår reducerade familj försöker hitta en vardag i det nya... Det går väl rätt bra ändå, efter omständigheterna. Men en sak har stressat...
Svar
9
· Visningar
1 814
Senast: Unafraid
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 168

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp skäller på män
  • bandage på katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp