Hur har folk råd med stora husbilar?

escodobe

Trådstartare
Jag ser massvis med stora dyra husbilar överallt nu för tiden. Kanske mycket för att jag själv drömmer om en plåtis. Kruxet är att ska man inte ha något så gammal att man måste kunna meka själv för att inte bli ruinerad är de DYRA. Men ändå kryllar det av dom.
Dom kostar ju ofta från en halv miljon och uppåt. Begagnade. Hur har folk råd att köpa dom? Tar man lån? Köper man dom istället för bostäder? Att ta lån till en bostad är väl en sak, men en husbil tappar ju konstant och alltid i värde? Har folk generellt så mycket sparat att man kan köpa dom kontant?
När jag tittar på lika sidor som säljer dom verkar dom erbjudas galet långa avbetalningstider, en hade förinställt val på 180(!!) månader?
 
Jag ser massvis med stora dyra husbilar överallt nu för tiden. Kanske mycket för att jag själv drömmer om en plåtis. Kruxet är att ska man inte ha något så gammal att man måste kunna meka själv för att inte bli ruinerad är de DYRA. Men ändå kryllar det av dom.
Dom kostar ju ofta från en halv miljon och uppåt. Begagnade. Hur har folk råd att köpa dom? Tar man lån? Köper man dom istället för bostäder? Att ta lån till en bostad är väl en sak, men en husbil tappar ju konstant och alltid i värde? Har folk generellt så mycket sparat att man kan köpa dom kontant?
När jag tittar på lika sidor som säljer dom verkar dom erbjudas galet långa avbetalningstider, en hade förinställt val på 180(!!) månader?

När en sån här rullade in på gårdsplan blev jag nyfiken på vad det kunde rulla iväg på i antal kronor. Nu är det här en ny i och för sig:

1689855298821.png
 
De jag känner har lån, precis som på bilen. Några äldre med låga huslån har belånat villan och köpt husbil.
Där jag bor är det väldigt populärt med Tesla, många har två stycken. Folk älskar att ta stora lån 😅
Fast hur långa lån tar folk? Är det liksom normalt med 8-12 års lån på ett fordon?
 
Fast hur långa lån tar folk? Är det liksom normalt med 8-12 års lån på ett fordon?
När jag letade ny bil erbjöds det lån på 8 år från handlaren, som är en större kedja. Tror man kunde ha längre avbetalning också men inte kortare.

(Jag valde en annan handlare med bättre lånevillkor.)
 
Några finansierar (delvis) sina dyra husbilar genom att hyra ut dem när de själva inte använder dem. Såg en som hyrde ut sin för 25 000 kr för en vecka. :nailbiting:
Hyrs den ut några veckor/år, är det ju en del slantar in, som kan användas till att betala av det där hutlöst dyra lånet som jag antar att de har.
 
Fast så mycket tappar det inte i värde ändå. Vet att min mor och hennes man bytte in sin i våras då det ville ha en annan planlösning.
 
De flesta jag ser med stora husbilar är äldre, pensionärer som betalat av sina huslån och/eller sålt huset och flyttat till lägenhet, har bra pensioner och inga skulder. De har råd nu.

En bättre begagnad Plåtis idag går på typ 700 000:- den med……. En Pössl, under 6 meter. Det är helt sanslöst!
 
Jag ser massvis med stora dyra husbilar överallt nu för tiden. Kanske mycket för att jag själv drömmer om en plåtis. Kruxet är att ska man inte ha något så gammal att man måste kunna meka själv för att inte bli ruinerad är de DYRA. Men ändå kryllar det av dom.
Dom kostar ju ofta från en halv miljon och uppåt. Begagnade. Hur har folk råd att köpa dom? Tar man lån? Köper man dom istället för bostäder? Att ta lån till en bostad är väl en sak, men en husbil tappar ju konstant och alltid i värde? Har folk generellt så mycket sparat att man kan köpa dom kontant?
När jag tittar på lika sidor som säljer dom verkar dom erbjudas galet långa avbetalningstider, en hade förinställt val på 180(!!) månader?
Lån, köper istället för sommarstuga och de verkar inte tappa så mycket i värde trots allt. Vi kikar också eftersom idén tilltalar oss men priserna får oss av avstå. ;)
Men ja folk verkar tycka att lån är normalläget. Jag tycker att det är jobbigt nog med huslån. ;)
 
Jag ser massvis med stora dyra husbilar överallt nu för tiden. Kanske mycket för att jag själv drömmer om en plåtis. Kruxet är att ska man inte ha något så gammal att man måste kunna meka själv för att inte bli ruinerad är de DYRA. Men ändå kryllar det av dom.
Dom kostar ju ofta från en halv miljon och uppåt. Begagnade. Hur har folk råd att köpa dom? Tar man lån? Köper man dom istället för bostäder? Att ta lån till en bostad är väl en sak, men en husbil tappar ju konstant och alltid i värde? Har folk generellt så mycket sparat att man kan köpa dom kontant?
När jag tittar på lika sidor som säljer dom verkar dom erbjudas galet långa avbetalningstider, en hade förinställt val på 180(!!) månader?
För att det inte finns någon fastighetskatt och att fastigheter ökat med flera hundra procent sedan 2000. Vilket konstigt nog inte räknas in inflationen. Sen har man kunnat belåna dessa fastigheter utan kostnad för att riksbanken vill ha upp den andra inflationen.

Det finns inte heller någon skatt på kapitalinkomster och börsen har gått bra, så krasst. Om du hade pengar och fastighet har du känt dig rik och tagit dig råd. Sen att det är ett pyramidspel har inte spelat så stor roll, fram till nu.
 

Liknande trådar

Samhälle Spinoff på en spinoff. Det hävdas ju ofta att reavinstskatten på bostäder gör att folk inte har råd att flytta. Jag är kanske korkad...
Svar
15
· Visningar
1 325
Senast: touche
·
S
Hästmänniskan Ni som jobbar på eller rider på ridskolor kan ni inte berätta lite i korta drag om vad det är för verksamheter som bedrivs, hur många...
Svar
10
· Visningar
2 032
Senast: Lucta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Inredningstips kök

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp