Hur har folk tid att prata i telefon?

Migo

Trådstartare
Jag driver litet lantbruk, jobbar med undervisning och är djurskötare. Det finns inte jättemånga minuter under en arbetsdag då jag har händer lediga eller möjlighet att lägga fokus på något annat än det jag är upptagen med. Att svara i telefon är ofta mer eller mindre omöjligt.

Får ofta höra att jag är svår att nå, folk försöker nå mig via tfn och svarar inte på mitt standard-SMS "kan inte prata, skicka sms!". Dessutom dessa jääääävla säljare som ringer jämt och ständigt eftersom företagstelefonen inte går att Nixa 😡😡😡😡

Vad gör folk med sin tid som innebär att de ständigt är redo att släppa allt framför sig och svamla i telefon? Jag fattar inte 🤯
 
Headset, så pratar man medan man jobbar. Jag tror nog dock att det är få förunnat att kunna släppa allt när som helst och kallprata i 2 timmar med en bekant, iaf inte om man har ett heltidsjobb som kräver lite uppmärksamhet.
Men även headsetsamtal kräver att jag släpper fokus på det jag gör. Väldigt få saker i min vardag är görbara samtidigt som man för ett samtal...
 
Jag har ett headset på jobbet som brukar säga när det ringer "answer or ignore" säger jag "answer" och samtalet kopplas upp utan att jag behöver ta med händerna, den säger också om det är någon i min kontaktlista som ringer. Vet en kollega som uppdaterat samma headset till att va på svenska istället då då blir det "svara" istället för "answer", tycker det är rätt praktiskt, rösten brukar man alltid ha tillgång till när händerna är upptagna. :)

Under en arbetsdag pratar jag väldigt mycket i telefon och har inga problem med att lägga fokus på det som krävs samtidigt som samtalet flyter på.
 
Men även headsetsamtal kräver att jag släpper fokus på det jag gör. Väldigt få saker i min vardag är görbara samtidigt som man för ett samtal...
Jag tror inte du är ensam om det, det finns folk som har möjlighet att prata i telefon mycket om dagarna och så finns det folk som inte har den möjligheten av olika anledningar. Olika jobb har olika förutsättningar och man har olika förutsättningar även som individer gällande hur mycket saker man kan göra samtidigt.
 
Jag har ett headset på jobbet som brukar säga när det ringer "answer or ignore" säger jag "answer" och samtalet kopplas upp utan att jag behöver ta med händerna, den säger också om det är någon i min kontaktlista som ringer. Vet en kollega som uppdaterat samma headset till att va på svenska istället då då blir det "svara" istället för "answer", tycker det är rätt praktiskt, rösten brukar man alltid ha tillgång till när händerna är upptagna. :)

Under en arbetsdag pratar jag väldigt mycket i telefon och har inga problem med att lägga fokus på det som krävs samtidigt som samtalet flyter på.

Fast det beror ju helt pa vad man gor om man kan prata i telefonen eller inte.
Jag har inga problem att prata i telefonen nar jag kor bil (dock inte tillatet i skolbuss), jobbar hemma, handlar, eller vad som helst. Jag kan dock INTE prata i telefonen nar jag jobbar med hundar eller hastar da blir jag for splittrad. Djuren behover min hela uppmarksamhet, precis som om man jobbar direkt med manniskor.
 
Jag driver litet lantbruk, jobbar med undervisning och är djurskötare. Det finns inte jättemånga minuter under en arbetsdag då jag har händer lediga eller möjlighet att lägga fokus på något annat än det jag är upptagen med. Att svara i telefon är ofta mer eller mindre omöjligt.

Får ofta höra att jag är svår att nå, folk försöker nå mig via tfn och svarar inte på mitt standard-SMS "kan inte prata, skicka sms!". Dessutom dessa jääääävla säljare som ringer jämt och ständigt eftersom företagstelefonen inte går att Nixa 😡😡😡😡

Vad gör folk med sin tid som innebär att de ständigt är redo att släppa allt framför sig och svamla i telefon? Jag fattar inte 🤯
Gå konstant och pillar med telefonen och fokuserar aldrig helt på vad det är för uppgift man annars håller på med tror jag är rätt vanligt. Jag hatar att prata i telefon och svarar bara om jag tror det är viktigt eller jag har absolut inget annat för mig :grin:
 
Fast det beror ju helt pa vad man gor om man kan prata i telefonen eller inte.
Jag har inga problem att prata i telefonen nar jag kor bil (dock inte tillatet i skolbuss), jobbar hemma, handlar, eller vad som helst. Jag kan dock INTE prata i telefonen nar jag jobbar med hundar eller hastar da blir jag for splittrad. Djuren behover min hela uppmarksamhet, precis som om man jobbar direkt med manniskor.
Jag kan prata i telefon när jag pratar med kunder också, då ber jag bara den jag pratar med att vänta lite. Pratar med kunden. Inga problem, alla nöjda och glada och ingen känner sig bortglömd. Nu är de jag pratar med vana vid detta och de gör likadant tillbaka mot mig då det är kollegor.
 
Jag håller med. Jag tror det beror på att du har ett jobb där folk tror/tycker att du "kan" prata lite när som helst. Ingen skulle ju komma på tanken att ringa en tandläkare mitt under arbetstid och vilja prata en stund medan hen borrar. Eller hälsa på dem under arbetstid. Till exempel. Där förstår folk att det är orimligt. Men andra mer "fria" (observera citationstecknen...) yrkesutövare respekteras inte alls på samma sätt. Man förväntas vara tillgänglig och ha tid ungefär när som helst. Jag vet....
 
Jag kan prata i telefon när jag pratar med kunder också, då ber jag bara den jag pratar med att vänta lite. Pratar med kunden. Inga problem, alla nöjda och glada och ingen känner sig bortglömd. Nu är de jag pratar med vana vid detta och de gör likadant tillbaka mot mig då det är kollegor.
Tar du jobbsamtal och pratar med kunder samtidigt?
 
På jobbet kan jag inte prata (men kan svara lite snabbt) men när jag är ledig tycker jag det är perfekt att prata samtidigt som jag gör annat. Ringer ofta när jag fixar hemma eller är ute med hunden, så blir det två flugor i en smäll.
Messar en hel del med - men längre saker går ju mkt smidigare på telefon.
 
Kan aldrig svara under arbetstid. Sms kan fungera.
Försäljare ger sej efter ett tag för jag svarar ju aldrig 🙈

Pratar i telefon på väg från jobbet (30 min) eller när allt är klart på kvällen. Ofta blir det ju sent.

Tyvärr så är det så att de som det gärna blir långa samtal med får jag enna planera in, kanske på helgen, vilket är synd för det blir inte så ofta då.
 
Jag driver litet lantbruk, jobbar med undervisning och är djurskötare. Det finns inte jättemånga minuter under en arbetsdag då jag har händer lediga eller möjlighet att lägga fokus på något annat än det jag är upptagen med. Att svara i telefon är ofta mer eller mindre omöjligt.

Får ofta höra att jag är svår att nå, folk försöker nå mig via tfn och svarar inte på mitt standard-SMS "kan inte prata, skicka sms!". Dessutom dessa jääääävla säljare som ringer jämt och ständigt eftersom företagstelefonen inte går att Nixa 😡😡😡😡

Vad gör folk med sin tid som innebär att de ständigt är redo att släppa allt framför sig och svamla i telefon? Jag fattar inte 🤯
De här samtalen, är de relaterade till ditt arbete, alltså ringer folk för att de vill köpa dina tjänster eller liknande? Såna samtal ser i alla fall jag som en del av arbetet, för att ha företaget på rull. Jag pratar en del i telefon i mitt jobb och ser det som sagt som en del av jobbet.

Sen är det inte säkert att bara för att du får en massa samtal så innebär det att de som ringer ständigt svamlar i telefon. Ett sånt samtal som de ringer till dig kanske de ringer en gång om året, men om många människor ringer dig om samma sak så kanske det framstår som att "alla" pratar i telefon hema tiden. T ex jag ringer till vårdcentralen för att bina en läkartid vilket jag kanske gör en gång om året men personen som tar emot samtalet får väl kanske 40 såna samtal om dagen. Det är en massa samtal men varje person ringer väl i normalfallet bara en gång.
 
De här samtalen, är de relaterade till ditt arbete, alltså ringer folk för att de vill köpa dina tjänster eller liknande? Såna samtal ser i alla fall jag som en del av arbetet, för att ha företaget på rull. Jag pratar en del i telefon i mitt jobb och ser det som sagt som en del av jobbet.

Sen är det inte säkert att bara för att du får en massa samtal så innebär det att de som ringer ständigt svamlar i telefon. Ett sånt samtal som de ringer till dig kanske de ringer en gång om året, men om många människor ringer dig om samma sak så kanske det framstår som att "alla" pratar i telefon hema tiden. T ex jag ringer till vårdcentralen för att bina en läkartid vilket jag kanske gör en gång om året men personen som tar emot samtalet får väl kanske 40 såna samtal om dagen. Det är en massa samtal men varje person ringer väl i normalfallet bara en gång.
Ser nu att flera verkar tolka det som att det är samtal av rent social karaktär. Såna tar jag aldrig på jobbtid och har heller inga vänner som har tid att ringa och snacka på dagtid för de jobbar också.
 
Jag driver litet lantbruk, jobbar med undervisning och är djurskötare. Det finns inte jättemånga minuter under en arbetsdag då jag har händer lediga eller möjlighet att lägga fokus på något annat än det jag är upptagen med. Att svara i telefon är ofta mer eller mindre omöjligt.

Får ofta höra att jag är svår att nå, folk försöker nå mig via tfn och svarar inte på mitt standard-SMS "kan inte prata, skicka sms!". Dessutom dessa jääääävla säljare som ringer jämt och ständigt eftersom företagstelefonen inte går att Nixa 😡😡😡😡

Vad gör folk med sin tid som innebär att de ständigt är redo att släppa allt framför sig och svamla i telefon? Jag fattar inte 🤯
Till och från jobbet i bilen är min telefontid, tyvärr är det få som vill prata 07 på morgonen men på efm försöker jag beta av det sociala.
 
Jag driver litet lantbruk, jobbar med undervisning och är djurskötare. Det finns inte jättemånga minuter under en arbetsdag då jag har händer lediga eller möjlighet att lägga fokus på något annat än det jag är upptagen med. Att svara i telefon är ofta mer eller mindre omöjligt.

Får ofta höra att jag är svår att nå, folk försöker nå mig via tfn och svarar inte på mitt standard-SMS "kan inte prata, skicka sms!". Dessutom dessa jääääävla säljare som ringer jämt och ständigt eftersom företagstelefonen inte går att Nixa 😡😡😡😡

Vad gör folk med sin tid som innebär att de ständigt är redo att släppa allt framför sig och svamla i telefon? Jag fattar inte 🤯

Håller helt med. Fattar inte heller. Har nog aldrig telefonsamtal som varar mer än 3 minuter om det inte är en telefonkö
 

Liknande trådar

Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 766

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp