Anläggning Hur har man råd med att köpa gården?

Precis som @Masse nämner så har man ju även möjlighet till bidrag eller arrende. Där betalar många månadskostnader sig själva i alla fall för oss. Plus då att vi säljer hö.

Vi har jobbat utomlands (jobbig period) men tjänade bra, kunde köpa en lägenhet i storstan som vi renoverade. Sålde efter 7 år med rejäl vinst. Köpte gård, renoverade rejält och sålde efter 5 år med en liten vinst. Nu söker vi gård igen på ny ort. Finns inga att köpa just nu bara :(

Man köper, renoverar o säljer och på så sätt bygger man upp kapital. Det är slitsamt och tråkigt att hålla på att renovera o flytta. Det är ju inte någon långsiktig plan vi haft utan det har blivit såhär. Man vill ha olika saker under olika faser i livet och tvingas flytta pga jobb.
Nu blir det sista gången för när vi hittat vår gård så kommer jag inte flytta mera. De får bära ut mig därifrån när jag är såpass gammal. Är flyttutbränd.

Vi bor perfekt på en relativt stor gård (stort bostadshus och ca 100 ha mark) och bra kollektivtrafik till närmaste storstad där båda jobbar.
Tre saker som bidragit till att vi kan bo här:
- Båda tjänar bra. Själva boendet i sig kostar oss mindre än månadskostnaden för tex en nyproducerad hyresrätt i stan, men bor man som vi gör känns det bra att vara beredd på extra kostnader.
- Min man ärvde halva fastigheten.
- Gården ligger 5 mil norrut från storstaden, hade den istället legat 5 mil söderut så hade den värderats till minst 100 % mer än den gör nu.

Vi letade också i flera år efter en mindre gård, men antingen var det bara en liten grushage eller alldeles för dyrt!
Valde istället att köpa ett hus på landet och kunde köpa till lite mark för att bygga stall och ett par hagar ( strax över 1 hektar)
Får låna sommarbete gratis av grannen mot att vi ser till att det inte växer igen av sly, är ca 5 hektar.
Huset och marken kostade 170000:-, stallet ca 300000:- och sen staket och grejer.
Huset gick att bo i men har renoverat under åren. Fick köpa det billigt eftersom säljaren ville att det skulle säljas till någon som verkligen skulle bo där och inte ha som sommarstuga.
Är 15 år sedan nu.

Hästdiskussioner nu

Övrigt-diskussioner nu

• Dagens bästa...
  • Första löpet
  • Betalningsförmåga

Dagbok

Radannonser

• Underbart fuxsto stäljes.

Hästnyheter

Bukefalos

• Krasch i Chrome