Hur har man råd med att köpa gården?

Jessica75

Trådstartare
Ja vad jobbar ni med? Gårdar ju så dyra! Vi är Svensson familj och har absolut inga höga löner! Hur gör man för att få råd med DEN gården?!
 
Vi bor billigare på gården än vad vi hade gjort i en lägenhet. Dessutom är ju mycket av månadskostnaden amortering så dom pengar går ju tillbaka till oss själva som en slags investering. Jag jobbar bara 60% inom vården, min man heltid i industri. Riktiga skitlöner. 2 hästar, 2 hundar, katter och höns. Många bilar och andra intressen. Sparar ändå mycket pengar varje månad. Inga problem om man inte slösar på skitsaker stup i kvarten.
 
Gårdarna runt där jag bor kostar mellan 4 - 10 miljoner. Då är gården på 4 miljoner mkt gammal o sliten och behöver typ renoveras..

Vi kommer nog aldrig ha råd med en hästgård. Vi tycker 2,7 miljonershuset vi köpte för ett år sedan är dyrt. Hur ska vi ha råd med handpenning eller kostnaden för en gård? Ändå tjänar både jag o sambo över 30 000kr/mån.
 
Gårdarna runt där jag bor kostar mellan 4 - 10 miljoner. Då är gården på 4 miljoner mkt gammal o sliten och behöver typ renoveras..

Vi kommer nog aldrig ha råd med en hästgård. Vi tycker 2,7 miljonershuset vi köpte för ett år sedan är dyrt. Hur ska vi ha råd med handpenning eller kostnaden för en gård? Ändå tjänar både jag o sambo över 30 000kr/mån.

Man får dels planera, sen gäller det ju att lyckas sälja med bra vinst. Vi flyttade 60 mil för att få det boende vi vill ha, men hade också turen att sälja i Stockholm. Byta område är mitt tips.
 
Ja så är det nog! Flytta lååångt ut!
Här är dom på ”bara” från 3 milj men knappt någon mark då oftast. Så vi har inte råd...
Måste ju ha extra i månaden så man kan spara med osv
 
Vi bor billigare på gården än vad vi hade gjort i en lägenhet. Dessutom är ju mycket av månadskostnaden amortering så dom pengar går ju tillbaka till oss själva som en slags investering. Jag jobbar bara 60% inom vården, min man heltid i industri. Riktiga skitlöner. 2 hästar, 2 hundar, katter och höns. Många bilar och andra intressen. Sparar ändå mycket pengar varje månad. Inga problem om man inte slösar på skitsaker stup i kvarten.
Ja man skulle köpt gård för 20 år sedan - då var det riktigt bra priser här! :)
 
Jag hyr stall och hus och en bit mark på gård. Själva gården är väl i prisklassen 10 miljoner +, inget jag någonsin kommer ha råd med :crazy: så blir det husköp för min och sambons del så kommer det snarare vara torp/mindre hus med skog och kanske en bit vall vi letar efter där det sen går att bygga till en lösdrift och ett par boxar till hästarna. Sen äger släkten en större fastighet i västerbotten men där har jag ingen större lust att bo permanent just nu i alla fall.
 
Hur gör man för att få råd med DEN gården?!
Jag har ingen egen gård, men om jag skulle prioritera att skaffa så skulle jag helt enkelt få leta rätt på en med kostnadsläge som funkar. I praktiken betyder det nog t ex Sverige norr om Gävle-Borlänge och >5 mil in från kusten, möjligen delar av Småland. Kort sagt utanför pendlingsavstånd till de större stadsregionerna.
 
Ja vad jobbar ni med? Gårdar ju så dyra! Vi är Svensson familj och har absolut inga höga löner! Hur gör man för att få råd med DEN gården?!

Det är ju omöjligt att svara på, alla har olika förutsättningar. Är det kontantinsatsen eller månadskostnaden som är problemet till exempel? Vara en jäkel på att spara, spara under lång tid, ärva, investera pengar, flytta om det är bostadspriserna i sig är för höga. Finns ju många alternativ men för vanliga "svenssons" så är det nog i många fall väldigt svårt.

Vi köpte precis gård, och inom den radien från Göteborg vi behövde bo slutade det på 3 250 000 vilket vi ansåg var "billigt" för vårt område. Men då är det en gård långt ifrån klar för hästar men med rätt förutsättningar, bra med mark och bra ekonomibyggnader för ombyggnation efter behov. Vi hade aldrig haft råd att köpa något färdigt. Lantbruksfastighet fick endast belånas runt 80% vilket innebär en kontantinsats på 20%. I vårt fall fanns inte en möjlighet att spara ihop så pass mycket på relativt kort tid även om vi kan spara mycket pengar i månaden. Så istället fick vi hjälp av mina föräldrar som investerade en del i utbyte mot att få stycka av en bit tomt för husbygge längre bort :) Utan den möjligheten hade vi fått vänta många år till. Det är ju inte en möjlighet för alla direkt men det var så vi finansierade det. Däremot är ju själva månadskostnaden som landar på 10'/mån inga problem för oss, då både jag och sambon tjänar förhållandevis bra.

Jag hade gärna flyttat till något billigare område men både jag och sambon behöver storstäder för jobb då våra yrken finns främst i storstadsregioner. Sedan gillar vi möjligheterna som närhet till storstad ger.
 
Ja så är det nog! Flytta lååångt ut!
Här är dom på ”bara” från 3 milj men knappt någon mark då oftast. Så vi har inte råd...
Måste ju ha extra i månaden så man kan spara med osv

Jag jobbade utomlands ett par år och då tjänade jag riktigt bra (jobbade i England och då stod pundet i 14 kr, vilket blev många tusenlappar när lönen fördes över till Sverige) och kunde lägga undan till kontantinsats, och alla avgifter som följer med ett husköp.
 
Det är ju omöjligt att svara på, alla har olika förutsättningar. Är det kontantinsatsen eller månadskostnaden som är problemet till exempel? Vara en jäkel på att spara, spara under lång tid, ärva, investera pengar, flytta om det är bostadspriserna i sig är för höga. Finns ju många alternativ men för vanliga "svenssons" så är det nog i många fall väldigt svårt.

Vi köpte precis gård, och inom den radien från Göteborg vi behövde bo slutade det på 3 250 000 vilket vi ansåg var "billigt" för vårt område. Men då är det en gård långt ifrån klar för hästar men med rätt förutsättningar, bra med mark och bra ekonomibyggnader för ombyggnation efter behov. Vi hade aldrig haft råd att köpa något färdigt. Lantbruksfastighet fick endast belånas runt 80% vilket innebär en kontantinsats på 20%. I vårt fall fanns inte en möjlighet att spara ihop så pass mycket på relativt kort tid även om vi kan spara mycket pengar i månaden. Så istället fick vi hjälp av mina föräldrar som investerade en del i utbyte mot att få stycka av en bit tomt för husbygge längre bort :) Utan den möjligheten hade vi fått vänta många år till. Det är ju inte en möjlighet för alla direkt men det var så vi finansierade det. Däremot är ju själva månadskostnaden som landar på 10'/mån inga problem för oss, då både jag och sambon tjänar förhållandevis bra.

Jag hade gärna flyttat till något billigare område men både jag och sambon behöver storstäder för jobb då våra yrken finns främst i storstadsregioner. Sedan gillar vi möjligheterna som närhet till storstad ger.

Kanske skall tillägga att hela gården även hus är i stort behov av renovering. Totalrenovering, inte bara invändigt utan även tak och fasader behöver ses över och vatten/avlopp kommer få anmärkning och behöva fixas. Vi kunde köpa ett renoveringsobjekt då både jag och sambon är förhållandevis händiga, klarar mycket själv, har mycket kunskap inom familjen och har även tillgång till många stora maskiner (grävmaskin, lastbil etc) vilket innebär att vi mer eller mindre kan göra allt själva. Annars hade det blivit dyrt :) Det kan ju nästan vara mer lönsamt att köpa något mer färdigt om man inte kan göra det själv eller förmånligt via kontakter. Det är ju ruggigt dyrt med renovering om man skall anlita någon till att göra allt!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 729
Senast: Mabuse
·
Samhälle Jag jobbar i en liten stad och frågade mina kollegor var jag kunde köpa sand för halkbekämpning, alltså hem till min gård. Alla sa att...
Svar
4
· Visningar
690
Senast: MiaMia
·
  • Artikel
Radannons Hej! Jag är en tjej som fyller 16 år i Maj. Jag letar efter något ställe där jag kan jobba lite extra på helger och lov. Främst i...
Svar
0
· Visningar
400
Senast: Ise
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
2 979
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp