Hur har man råd med att köpa gården?

Vi har jobbat utomlands (jobbig period) men tjänade bra, kunde köpa en lägenhet i storstan som vi renoverade. Sålde efter 7 år med rejäl vinst. Köpte gård, renoverade rejält och sålde efter 5 år med en liten vinst. Nu söker vi gård igen på ny ort. Finns inga att köpa just nu bara :(

Man köper, renoverar o säljer och på så sätt bygger man upp kapital. Det är slitsamt och tråkigt att hålla på att renovera o flytta. Det är ju inte någon långsiktig plan vi haft utan det har blivit såhär. Man vill ha olika saker under olika faser i livet och tvingas flytta pga jobb.
Nu blir det sista gången för när vi hittat vår gård så kommer jag inte flytta mera. De får bära ut mig därifrån när jag är såpass gammal. Är flyttutbränd.
 
Vi bor perfekt på en relativt stor gård (stort bostadshus och ca 100 ha mark) och bra kollektivtrafik till närmaste storstad där båda jobbar.
Tre saker som bidragit till att vi kan bo här:
- Båda tjänar bra. Själva boendet i sig kostar oss mindre än månadskostnaden för tex en nyproducerad hyresrätt i stan, men bor man som vi gör känns det bra att vara beredd på extra kostnader.
- Min man ärvde halva fastigheten.
- Gården ligger 5 mil norrut från storstaden, hade den istället legat 5 mil söderut så hade den värderats till minst 100 % mer än den gör nu.
 
Vi letade också i flera år efter en mindre gård, men antingen var det bara en liten grushage eller alldeles för dyrt!
Valde istället att köpa ett hus på landet och kunde köpa till lite mark för att bygga stall och ett par hagar ( strax över 1 hektar)
Får låna sommarbete gratis av grannen mot att vi ser till att det inte växer igen av sly, är ca 5 hektar.
Huset och marken kostade 170000:-, stallet ca 300000:- och sen staket och grejer.
Huset gick att bo i men har renoverat under åren. Fick köpa det billigt eftersom säljaren ville att det skulle säljas till någon som verkligen skulle bo där och inte ha som sommarstuga.
Är 15 år sedan nu.
 
Köpte hus, byggde ut, sålde med vinst, köpte gård ihop med min syater med familj. Vi bor i Sthlm och här kostar det att bo. Så vi gick ihop. Ingen av oss är höginkomsttagare, 2 jobbar deltid.

Husen krävde jobb, renovering, nytt kök, badrum, utbyggnad, mm. Men vi gör allt själva så vi har inga kostnader för hantverkare, däremot tar det ju då mkt längre tid. Allt som inte skulle bytas gick sönder första halvåret, brunnen sinade tom - på vintern! 😂 Vill man slå sig ner i en utopi och leva drömmen så krävs nog mer pengar. Men det var aldrig målet.

Det var mkt lågt intresse på vår gård, priset sjönk och de fick ändå bara bud under det nya utgångspriset. Det berodde nog på alla brister på husen, det var väldigt skräpigt och gården var inte jättemysigt planerad. Den lockade nog få, ont om uthus, ingen charm. Då får man se potentialen. Vilket vi gjorde.
 
Ja vad jobbar ni med? Gårdar ju så dyra! Vi är Svensson familj och har absolut inga höga löner! Hur gör man för att få råd med DEN gården?!

Bo minst 6 mil ifrån närmaste medelstora tätort.

Eller tillhör generationen födda 1983 och tidigare som kunde köpa ett hus för ingenting och sedan
Sälja det snordyrt 2017.

Hoppas på att någon dör så att du får ärva.

Sälj din kropp.

Köp en billig tomt och bygg ett nytt billigt hus och därefter bygger du ett stall (kräver väl att man har tålamod och kunskaper/bra kontakter).

Spara spara spara i 10 år tills du har en tillräckligt stor kontantinsats för att kunna låna ett ganska stort belopp och köp din drömgård!

Vet inte hur andra lyckas faktiskt, utan att belåna sig till förbannelse. Vi styckade av en ganska stor tomt. Byggde nytt hus. Ska nu ansöka om bygglov för stall. Vi har kommit såhär långt tack vare min mans relativt höga inkomst och att han sålde ut en del i ett företag (täckte kontantinsatsen + lite till när vi byggde huset). Nu har han fått en väldigt bra deal (eget företag) som ger oss möjligheten att bygga stall. Vet inte om vi kan betala allt kontant eller om vi behöver låna till en del. Vi får se
 
Vi letade också i flera år efter en mindre gård, men antingen var det bara en liten grushage eller alldeles för dyrt!
Valde istället att köpa ett hus på landet och kunde köpa till lite mark för att bygga stall och ett par hagar ( strax över 1 hektar)
Får låna sommarbete gratis av grannen mot att vi ser till att det inte växer igen av sly, är ca 5 hektar.
Huset och marken kostade 170000:-, stallet ca 300000:- och sen staket och grejer.
Huset gick att bo i men har renoverat under åren. Fick köpa det billigt eftersom säljaren ville att det skulle säljas till någon som verkligen skulle bo där och inte ha som sommarstuga.
Är 15 år sedan nu.

15 år sedan. Oboy vad skiten har förändrats på bostadsmarknaden sedan dess.

Precis som jag skriver ovan, det finns ingen schyst eller ärlig chans för sena åttiotalister eller tidiga nittiotalister att kunna köpa en bostad.
 
15 år sedan. Oboy vad skiten har förändrats på bostadsmarknaden sedan dess.

Precis som jag skriver ovan, det finns ingen schyst eller ärlig chans för sena åttiotalister eller tidiga nittiotalister att kunna köpa en bostad.

Nej knappt ens med inkomst på 70 papp i månaden kommer man långt. Fyfan för bostadsmarknaden :down:
 
Nej knappt ens med inkomst på 70 papp i månaden kommer man långt. Fyfan för bostadsmarknaden :down:

Min svåger (född 1980) köpte ett hus för runt 15 år sedan, och han sålde det i fjol med en vinst på 800.000kr.... Lätt för mig, född 1988, att köpa hus vid den tiden.
 
En grej man kan göra, om man är händig, är att köpa ett hus i dåligt skick men på en attraktiv plats, renovera och sedan sälja. Så vet jag att många har gjort vinst!
 
15 år sedan. Oboy vad skiten har förändrats på bostadsmarknaden sedan dess.

Precis som jag skriver ovan, det finns ingen schyst eller ärlig chans för sena åttiotalister eller tidiga nittiotalister att kunna köpa en bostad.
Fast det där stämmer ju inte. Det är inte så att bostadspriserna gått upp så mycket att vi idag spenderar mer pengar på bostaden än vi gjorde för 20 år sen. När mina föräldrar byggde sitt första hus i mitten på 70-talet var räntan nästan 20% och lönen var ju inte i närheten av vad den är idag.

Min farfar jobbade hela livet på SJ som lokförare. I början på 60-talet när de köpte bostad tjänade han 1250:-/månaden. ;)

Allting är relativt. Bostadspriserna går uppåt, men det gör lönerna också. Och det har aldrig varit plättlätt för någon att köpa stora fina gårdar utan startkapital. Alla börjar någonstans och det är sällan man börjar med sitt drömboende. Visst råder det bostadsbrist i hela landet, men det driver inte upp priserna på gårdarna så mycket som på villorna och lägenheterna inne i stan. Det är långt ifrån alla människor som vill bo på landet.
 
Man köper ett sunkigt renoveringsobjekt som ingen vill ha. Och så får man stå ut med det medan man lagar det som går sönder i den takt man hinner, orkar och har råd.
Tålamod är en bra egenskap. Tyvärr så är inte det riktigt någon framträdande personlighet hos mig.
 
Fast det där stämmer ju inte. Det är inte så att bostadspriserna gått upp så mycket att vi idag spenderar mer pengar på bostaden än vi gjorde för 20 år sen. När mina föräldrar byggde sitt första hus i mitten på 70-talet var räntan nästan 20% och lönen var ju inte i närheten av vad den är idag.

Min farfar jobbade hela livet på SJ som lokförare. I början på 60-talet när de köpte bostad tjänade han 1250:-/månaden. ;)

Allting är relativt. Bostadspriserna går uppåt, men det gör lönerna också. Och det har aldrig varit plättlätt för någon att köpa stora fina gårdar utan startkapital. Alla börjar någonstans och det är sällan man börjar med sitt drömboende. Visst råder det bostadsbrist i hela landet, men det driver inte upp priserna på gårdarna så mycket som på villorna och lägenheterna inne i stan. Det är långt ifrån alla människor som vill bo på landet.

Det stämmer faktiskt väldigt väl. Även med hänsyn till inflationen så har de reella priserna på hus ökat mer än lönenivåerna.

En lön på 30.000kr idag motsvarade 1985 ca 18150kr, dvs en årslön på 218.000. Ett hus kostade i genomsnitt 500.000kr 1985, dvs ca 2 årslöner.

En lön på 30.000kr idag, ett hus kostar i genomsnitt 3.000.000kr, alltså ca 10 årslöner.

Bostadspriserna har de senaste 20 åren ökat med 249% (!) medan lönerna har ökat med 144% över samma tidsperiod.

Jag jobbar med ekonomi och löner kanske ska tilläggas.

Källor:
https://4.bp.blogspot.com/-2lr6Pt9F...pdoxgAsIwCLcB/s1600/villapriser_1952-2016.png

https://driva-eget.se/kalkyler/inflation/

https://www.ekonomifakta.se/fakta/ekonomi/finansiell-utveckling/rakna-pa-inflationen/

https://www.ekonomifakta.se/fakta/arbetsmarknad/loner/loneutveckling-i-sverige/

https://maklarvarlden.se/sa-har-sveriges-bostadspriser-utvecklats-de-senaste-20-aren/
 
Fast det där stämmer ju inte. Det är inte så att bostadspriserna gått upp så mycket att vi idag spenderar mer pengar på bostaden än vi gjorde för 20 år sen. När mina föräldrar byggde sitt första hus i mitten på 70-talet var räntan nästan 20% och lönen var ju inte i närheten av vad den är idag.

Min farfar jobbade hela livet på SJ som lokförare. I början på 60-talet när de köpte bostad tjänade han 1250:-/månaden. ;)

Allting är relativt. Bostadspriserna går uppåt, men det gör lönerna också. Och det har aldrig varit plättlätt för någon att köpa stora fina gårdar utan startkapital. Alla börjar någonstans och det är sällan man börjar med sitt drömboende. Visst råder det bostadsbrist i hela landet, men det driver inte upp priserna på gårdarna så mycket som på villorna och lägenheterna inne i stan. Det är långt ifrån alla människor som vill bo på landet.

En lön på 1240kr 1960 motsvarar ca 14500kr idag. Ett hus kostade då i snitt 50.000kr. 3.5 årslöner för din farfar. 50.000 kr då motsvarar 589.000kr. Tänk dig att det genomsnittliga huspriset var 589.000kr.

Vi har det inte enkelt idag, och vi som är födda efter 1985~ har haft en för jävla uppförsbacke. Ungarna födda efter 2000 lär väl knappast ens kunna flytta hemifrån.

Mina barn får jag väl bygga hus åt om dom ska kunna få bo någonstans. Men jag har tur som kan och har råd med det. Var alla andra ungar ska ta vägen, det vette fan.
 
Det stämmer faktiskt väldigt väl. Även med hänsyn till inflationen så har de reella priserna på hus ökat mer än lönenivåerna.

En lön på 30.000kr idag motsvarade 1985 ca 18150kr, dvs en årslön på 218.000. Ett hus kostade i genomsnitt 500.000kr 1985, dvs ca 2 årslöner.

En lön på 30.000kr idag, ett hus kostar i genomsnitt 3.000.000kr, alltså ca 10 årslöner.

Bostadspriserna har de senaste 20 åren ökat med 249% (!) medan lönerna har ökat med 144% över samma tidsperiod.

Jag jobbar med ekonomi och löner kanske ska tilläggas.

Källor:
https://4.bp.blogspot.com/-2lr6Pt9F...pdoxgAsIwCLcB/s1600/villapriser_1952-2016.png

https://driva-eget.se/kalkyler/inflation/

https://www.ekonomifakta.se/fakta/ekonomi/finansiell-utveckling/rakna-pa-inflationen/

https://www.ekonomifakta.se/fakta/arbetsmarknad/loner/loneutveckling-i-sverige/

https://maklarvarlden.se/sa-har-sveriges-bostadspriser-utvecklats-de-senaste-20-aren/

Du glömmer den lilla detaljen att räntenivåerna har ändrats litegrann....

Är jämngammal med dig och har gjort två bostadsförsäljningar med vinst samt kunnat köpa drömgården. Det krävdes lite sparande. Vi hade fokus på att spara under två år och valde då bort resor, äta ute, nya kläder osv. På så sätt hade vi kontantinsatsen på 2,5 år.

Håller inte alls med om att det var så mkt enklare tidigare, tror däremot att dagens ungdom har lite högre krav och är lite mer bortskämda.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 729
Senast: Mabuse
·
Samhälle Jag jobbar i en liten stad och frågade mina kollegor var jag kunde köpa sand för halkbekämpning, alltså hem till min gård. Alla sa att...
Svar
4
· Visningar
690
Senast: MiaMia
·
  • Artikel
Radannons Hej! Jag är en tjej som fyller 16 år i Maj. Jag letar efter något ställe där jag kan jobba lite extra på helger och lov. Främst i...
Svar
0
· Visningar
400
Senast: Ise
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
2 979
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Just nu funderar jag på... Del 3
  • Sminktråden

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp